Jump to content

Starta jakthunden utan att visa på ett färskt spår

Guest 6.5x55SM

Recommended Posts

strävhår

Sedan vad långa promenader är ju olika, våran korta slinga är 5km och den går inte hunden förrän 6månaders ålder.

Nu är ju beaglen inge storvuxen hund och kommer säkert klara sig fint, men de begränsningarna har man för att förebygga eventuella fel. Får du ett C på höften t.ex så kommer du alltid undra om det är ditt fel.

Jämför hunden med ett barn och om hur deras träning ser ut i unga år.

Kasta pinnar kan du sluta med, för vad ger det om han ändå inte blir trött? Och du skriver att han intresserar sig för just såna i skogen/jakten, självförvållat?! Träna apport istället, på riktigt. Så blir det en helt annan sak för huvudet.

Du bor i skogen vad jag förstått och då kanske han inte är i annan miljö så mkt? Stadspromenader, valpkurser, lära honom att slappna av när du bestämmer. Utmana och utöka t.ex hur länge han skall ligga på sin plats när ni sagt till.

Finns mkt att göra, bara fantasin som sätter stopp. Men du hittar ingen seriös uppfödare som rekommenderar långa koppelpromenader för att stävja valpenergi. 

• Like 2
Guest 6.5x55SM
2 minutes ago Jämta sa:

Valpar ska inte gå på långa koppelpromenader, men gärna få möjlighet att busa och skutta runt på egen hand. Promenader sliter lite väl enahanda på växande leder, senor, ligament osv. medan desamma faktiskt behöver varierad aktivitet för att utvecklas på ett bra och hållbart sätt.

Aldrig haft koppel på honom förrän förra veckan då frun tyckte vi skulle lära honom det också för framtida urbana besök. Vi bor mitt i skogen så han får djungla runt bäst han vill när vi går ut. 

4 minutes ago Jämta sa:

Avseende att alltid sätta hunden på ett färskt spår så är ju det en jättebra metod om man i slutänden vill ha en hund som är helt utan sök..

Det lät logiskt. :) Han ska springa runt till han hittar på dem själv? Hur gör man för att han ska söka ut direkt själv? Ska man bara gå med honom tills han korsar spår eller finns det kommando man kan lära honom? Han gör sökrundor när han kommit på vad det är vad vi gör och det kommer han på efter ett drev typ. Då är det autopilot på honom och han söker ut fint.

9 minutes ago Jämta sa:

Att släppa en växande valp/unghund ofta för jakt är förkastligt, då kroppen (hjärta, lungor, skelett, leder, ligament etc.) inte håller för den typen av ansträngning om det sker flera gånger i veckan = tidig jakt kanske, men kort hållbarhet.

Finns det forskning på det eller är det egna erfarenheter?

10 minutes ago Jämta sa:

Är hunden inte sån att den på riktigt jagar, utan mer flänger omkring lite planlöst så visst. 2 ggr/vecka är ingen större fara, men om den jagar, på riktigt jagar och driver i flera timmar, så bör man avhålla sig från släpp mer än nån enstaka gång i månaden max, så länge den inte är färdigvuxen i kroppen.

Fram till för tre släpp sedan har det varit promenad med spontana små drev eller upptag när han fått vittring.

Nu söker, driver och jagar han som en vuxen direkt vi gått in i såten och korsat ett spår, innan dess är det en promenad för honom.

Jag behöver inte visa spåret, bara gå med honom tills vi kommer på ett färskt spår och då drar han.

Anledningen att jag frågar är att detta är mitt största intresse och jag vill optimera allting. Jag ställer motfrågor för att lära mig mer och inte för att för sakens skull ifrågasätta. Även om jag inte läst hyllmeter med hundböcker och gått kurser så ska han bli ruskigt skicklig. Känner inget behov av, negativitet, avundsjuka, ironiska svar och sarkasm oavsett vad de bottnar i. Jag har en beagle som bästa kompis och vi ska bli ett team i många år framöver, då investerar jag mycket tid och söker aktivt erfarenheter och kunskap från de som besitter dessa.

Ska man göra något ska man göra det ordentligt, annars kan man lika väl låta bli.

Tacksam för alla trevliga och uppriktiga svar, de andra kan ta sig i arslet.

Guest 6.5x55SM
7 minutes ago strävhår sa:

Sedan vad långa promenader är ju olika, våran korta slinga är 5km och den går inte hunden förrän 6månaders ålder.

Nu är ju beaglen inge storvuxen hund och kommer säkert klara sig fint, men de begränsningarna har man för att förebygga eventuella fel. Får du ett C på höften t.ex så kommer du alltid undra om det är ditt fel.

Jämför hunden med ett barn och om hur deras träning ser ut i unga år.

Kasta pinnar kan du sluta med, för vad ger det om han ändå inte blir trött? Och du skriver att han intresserar sig för just såna i skogen/jakten, självförvållat?! Träna apport istället, på riktigt. Så blir det en helt annan sak för huvudet.

Du bor i skogen vad jag förstått och då kanske han inte är i annan miljö så mkt? Stadspromenader, valpkurser, lära honom att slappna av när du bestämmer. Utmana och utöka t.ex hur länge han skall ligga på sin plats när ni sagt till.

Finns mkt att göra, bara fantasin som sätter stopp. Men du hittar ingen seriös uppfödare som rekommenderar långa koppelpromenader för att stävja valpenergi. 

Boll/pinnkast innebär för oss ett "kom hit", "sitt", "stanna", *kastar* "varsågod" och då får han hämta den, sen "kom hit", sitt osv. Han släpper det han tagit när jag säger sitt.

Ibland blir han uppspelt och tänker springa när jag kastar men då gör vi om det igen.

Ibland har jag korvskivor i fickan han får när han gör rätt.

Ibland kampar vi med en trasa han har, det är uppskattat. Mitt enda krav är att han ger sig när jag säger "nu är det bra" eller "släpp". Det gör han.

Promenaderna är långsamma och kan vara i 2-3 timmar, aldrig med koppel. Där får han springa och lukta, kissa, plocka pinnar och skutta runt som han vill.

Vi går 2,5km-1,5 mil beroende på tid och min ork. Han är alltid pigg efteråt.

Vad är ett C på höften?

Jag brukar öva stanna med honom också. Tex när jag grejar på rävåteln som han gärna besöker när ingen ser. Då blir det ett "sitt", "stanna", sen går jag och gör det jag ska och han ser på från 100 meters avstånd typ. Ibland får jag ropa och påminna honom men ofta sitter han kvar till jag kommer tillbaka.

Livet tillåter inte så mycket urban miljöträning pga jobb, skola, träning för barnen, jakt, livet i allmänhet. Långt till civilisationen.

Guest 6.5x55SM
1 minute ago Jämta sa:

Ja, han ska lära sig att söka ut själv tills han finner spår och jag är inte så mycket för det här med "nöta stubbe", så jag rör mig sakta genom marken och när hunden sticker iväg på en sökrunda så stannar jag och väntar tills den kommer tillbaka innan jag rör mig vidare.

Det är väl ett mer välformulerat sätt att beskriva hur jag gjort. Första gången han drev gick jag en bit längs en bergslänt för att kunna se drevet i sänkan och när han bakspårade sig till där vi skiljts var jag inte kvar och då vart han skärrad och pep. Efter det står jag kvar till han kommer tillbaka efter han släppt drevet. Han ville inte lämna mig på över en timme efter jag gjorde så. 

Nästa höst, då ska han gå att köra fullt ut utan att han får problem? När är han färdigvuxen fysiskt?

3 minutes ago 6.5x55SM sa:

Vad är ett C på höften?

Höftledsdysplasi, dvs att höftleden inte är korrekt utformad vilket innebär att passformen mellan ledskål och ledkula är dålig, vilket ökar risken för pålagringar, smärtor och förkortad hållbarhet. Nu är det ju så att många hundar med C-höfter inte har enorma problem, men inte är de lika hållbara som hundar med friska höfter inte.

Både arv och miljö påverkar ev ledfel och eftersom man faktiskt kan minimera riskerna för framtida ledproblem så tycker jag att man ska göra det och anpassa träning efter ålder. Dvs i den här åldern inte gå långa promenader dagligen, begränsa hur mycket hunden får jaga innan den är färdigutvecklad osv.

3 minutes ago 6.5x55SM sa:

Nästa höst, då ska han gå att köra fullt ut utan att han får problem? När är han färdigvuxen fysiskt?

Nästa höst är han en unghund som rent fysiskt ska klara av att jaga några släpp i veckan, förutsatt att han har en bra grundkondition.

Finns mycket kunskap i alla svaren du fått tidigare. Jag själv är också ganska försiktig under valpåret. Det finns ingen valp under första året som är utvecklad fullt ut mentalt, även om de börjat jaga och drevtiderna ökar. Själv tycker jag alltid att det är svårt att balansera tiden i skogen eftersom det är så jäkla kul med en valp. Men jag är som sagt vad försiktig under injagandet och skulle drevtiderna dra iväg så får det bli lugnt. Vill inte själv riskera att det skulle bli något galet då hunden inte är fullt utvecklad varken psykiskt eller fysiskt. det absolut viktigaste är ju att hunden får vara valp, leka med pinnar o skvätta lite visar ju att han just är en valp. Verkar som du fått tag i ett bra ämne, men jag skulle nog vara lite försiktigare och framförallt när du redan har drevtider upp till 1,5 timme. Bra kontakt har du ju med valpen då han vill vara hos dig. Han kommer säkert att söka ut när han blir mer mogen mentalt, det behöver du nog inte oroa dig för. Tycker det är ett stort plus att han vill vara hos dig. Men med ett bra ämne så är det lätt att vilja för mycket så jag förstår dig men tänk på att det är en valp. 

Mina fem ören o lycka till med din kompis.

• Like 1

Har ingen koll på din ras men det är en rätt liten hund så tror inte den tar skada av att jaga ofta bara man inte kör för långa pass.

Själv har jag finnspetsar dessa är jag helst i skogen med i princip dagligen, visst ska det vara korta turer på max några timmar i början. Men min övertygelse är att antalet jakthundar som får för mycket tid och bränns ut i skogen är en mikroskopiskt promille av den motsatt som får för lite tid för att utvecklas maximalt jaktligt.

Detta med leder och höfter är nog mest ärftligt om något blir fel på dem tror jag men suntförnuft såklart men det verkar du ju ha och en lovande unghund så jag säger bara Grattis vad skoj lägg all energi du kan på pärlan :)

Guest 6.5x55SM
1 minute ago Lars sa:

Har ingen koll på din ras men det är en rätt liten hund så tror inte den tar skada av att jaga ofta bara man inte kör för långa pass.

Själv har jag finnspetsar dessa är jag helst i skogen med i princip dagligen, visst ska det vara korta turer på max några timmar i början. Men min övertygelse är att antalet jakthundar som får för mycket tid och bränns ut i skogen är en mikroskopiskt promille av den motsatt som får för lite tid för att utvecklas maximalt jaktligt.

Detta med leder och höfter är nog mest ärftligt om något blir fel på dem tror jag men suntförnuft såklart men det verkar du ju ha och en lovande unghund så jag säger bara Grattis vad skoj lägg all energi du kan på pärlan :)

Tackar! Han kommer bli jaktchampion, årets bästa rådjurshund och krossa allt motstånd på utställningarna nästa år. ;)

Just now 6.5x55SM sa:

Tackar! Han kommer bli jaktchampion, årets bästa rådjurshund och krossa allt motstånd på utställningarna nästa år. ;)

Rätt tänk alla unghundar är blivande stjärnor tills motsatsen är bevisad åtminstone ;)

Du får ta mina tankar för vad dem är för har ingen koll på drivande men extremt svårt att se skadan av att vara i skogen med sin hund :/

Som kuriosa kan jag berätta att den bästa hund jag ägt vann ett jaktprov drygt 6månade gammal (ja det var innan SKK kom på att hundar måste vara 9månade) Hon gick nyligen vidare som den äldsta av mina hundar och gudarna ska veta att hon sprang mer mil i skogen än dem flesta hundarna och jagades hårt redan tidigt då det var en ren naturbegåvning...... Så visst ta det lugnt så man inte bränner hundarna är bra, men dem bästa är av rävkött och blir bara bättre desto mera man är i skogen med dem :)

Guest 6.5x55SM
Just now Lars sa:

Rätt tänk alla unghundar är blivande stjärnor tills motsatsen är bevisad åtminstone ;)

Du får ta mina tankar för vad dem är för har ingen koll på drivande men extremt svårt att se skadan av att vara i skogen med sin hund :/

Som kuriosa kan jag berätta att den bästa hund jag ägt vann ett jaktprov drygt 6månade gammal (ja det var innan SKK kom på att hundar måste vara 9månade) Hon gick nyligen vidare som den äldsta av mina hundar och gudarna ska veta att hon sprang mer mil i skogen än dem flesta hundarna och jagades hårt redan tidigt då det var en ren naturbegåvning...... Så visst ta det lugnt så man inte bränner hundarna är bra, men dem bästa är av rävkött och blir bara bättre desto mera man är i skogen med dem :)

Kul med grymma hundar! Föräldrarna och morochfarföräldrarna är stjärnor så han har att brås på den lille skiten :) 

23 hours ago 6.5x55SM sa:

Ska han alltså inte släppas mer den här säsongen eller bara lite, kortare vändor?

Klart att man vill släppa, men man kan ju försöka hålla igen lite. Nästa år är ju muskler, benstomme o mentalitet utvecklat och då är det ju läge för tuffare jakt. Själv har jag haft drevrar innan jag gick över till taxar och visst finns det skillnader mellan raserna, men en valp är inte fullt utvecklad på något plan och därför tror jag att det bästa är att skynda långsamt. Personligen gillar jag inte långdrivare men det är ju olika tycken. Därför har jag alltid lugnat ner mig när drevtider ökat för fort och låtit valpen "svalna" av lite, både för det mentala och den fysiska påfrestningen. En jaktkompis skall ju vara med i många år så man vill ju ge dem allra bästa förutsättningarna också. Du kommer att ha mycket glädje av din kompis och han jagar ju redan bra så du kan ju ta det lite lugnt, det blir han inte sämre av till nästa säsong. :)

• Like 2
Guest 6.5x55SM

Man måste ju förstå varför man vill släppa en sån jaktmaskin lite trots att han är ung. :D Hade passkyttarna inte varit lite till åldern kommen med tillhörande slöa reflexer hade det legat 5 djur idag. Han jagade enormt fint men vi bröt efter en dryg timme för att följa era råd om att inte köra slut på honom. Sökrundor på dryga 300 meter, flera upptag och två djur skjutna. Buktade fruktansvärt fint och han skallade nästan hela tiden.

nr2o3forfalconis.jpg

• 2 months later...
JaktOscar

Jag gjorde så att jag satte på pejlen och en reflexväst eller då en pejlväst varje gång bössan var med och jaktkläderna var med. Om det hängde ett rådjur så tog jag på honom allt för att förstå att det är jakt när han bär det. Inte fel att investera i en sådan. Sedan så är han ju ung så förvänta dig inte mycket det första året men så gjorde jag. Nu när han har på sig dem pissar han i kopplet så han ska kunna jaga längre utan att pissa med mera :)  Men prova gärna och hoppas det funkar