Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nyårsmenyn 2016/2017

Featured Replies

Publicerat

För det mesta har man jobbat på nyårsafton med att antingen laga mat åt nyårsfirare eller skjutsat nyårsfirare, både före och efter festen... Milleniumskiftet satt jag faktiskt i en valplåda och hjälpte en tik, 2 valpar 1999 och 3 valpar 2000 blev det. Därför är det extra roligt att fixa ihop nå't som man själv kan vara med och äta av!

Förrätt - Najadöring toast

Varmrätt - Helstekt kronhjortsentrécôte, tryffelmos, glaserade morötter, palsternackschips och en rödvinsreduktion

Efterrätt - Pannacotta med svenska blåbär

Publicerat

Förrätt -  Toast med tomat/lök/Chili röra Dryck förmodligen nått blaskigt

Varmrätt - RådjursFilé & Rotfrukstgratäng  Dryck Mcbrian ale från Qvänum malt

Efterrätt - Det är frugans grej , har ingen aning om vad det blir.Dryck förmodligen en Innis&gunn

Publicerat

FörrätT

Persiljasoppa med hembakat bröd.

Varmrätt 

Potatiskaka med Västerbotten ost. Andbröst och svart vinbärssås 

Dessert

Salmbärsparfait

S

Publicerat

I år blir det tämligen klassisk nyårsmeny.

Hummersoppa med hummerköttet vid sidan. Mördegspinnar med västerbotten på. Duglig skumpa till. 

Oxfilé provencale. 

Glassbomb i portionsstorlek. Citron-, vanilj- och hallonglass. Däremellan kokosmaräng. Utanpå en avbränd fransk maräng. 

Själv är jag bara ansvarig för förrätten. Frun som har handlag gör efterrätt och några andra deltagare gör huvudrätt. Sköt så slipper man stå vid grytorna, jag gör min del idag.

Publicerat

I år blir det tämligen klassisk nyårsmeny.

Hummersoppa med hummerköttet vid sidan. Mördegspinnar med västerbotten på. Duglig skumpa till. 

Oxfilé provencale. 

Glassbomb i portionsstorlek. Citron-, vanilj- och hallonglass. Däremellan kokosmaräng. Utanpå en avbränd fransk maräng. 

Själv är jag bara ansvarig för förrätten. Frun som har handlag gör efterrätt och några andra deltagare gör huvudrätt. Sköt så slipper man stå vid grytorna, jag gör min del idag.

IMG_1402.JPG

IMG_1404.JPG

Publicerat

Jag och barnen kör med fondue modell bättre (rödvin/buljong/olja) och en stor butelj Pommac - givetvis med champagneglas ;) 

Efterrätt vete tusan än men eventuellt ostkaka med någon trevlig sås, eller kanske vaniljglass till barnen? Det spelar inte så stor roll. Vi har det mysigt tillsammans och fondue är en perfekt maträtt om man bara är några stycken och det är något man kan sitta och äta i flera timmar!

Själv brukar jag äta lobster thermidore som förrätt på nyår, men fondue kräver tom mage innan för vi har laddat upp med rätt mycket kött...

Publicerat

Förrätt.. inget spikat men det slog mej nu att jag käkade ngt i Thailand som var grymt gott.. räkor inlindade i bacon och med någon ost på och så in i ugnen.. 

Tagit upp en rådjursrygg och i påsen finns två innerfiléer där med och två mindre påsar med dov. Tror det ena är två rullar och det andra kan vara innerfilé. Detta ska iaf förstekas och sen blir det smördegsinbakning. Hasselbackspotatis till det.

Efterrätten är oklar.. jag var lite sugen på blåbärsmuffins som man kör i våffeljärnet och så vaniljglass till eller vanlig chockladpudding men vart nedröstad där så vi får se..

Publicerat

Å nyårsdagen blir det hemvevad pizza, degen klar!

Publicerat
14 minutes ago hobbe sa:

Å nyårsdagen blir det hemvevad pizza, degen klar!

spännande , vi har som tradition att ta den dagen innan nyårsafton, allt är redo för kvällen :)

Publicerat

Förrätt: Jordärtskockssoppa med knaperstekt rökt sidfläsk och vitlöksbröd.

Varmrätt: Rådjur (rygg och stek) som grillas. Till det hasselbackspotatis och en svampsås med mycket gott i.

Efterrätt: Citronkladdkaka med två sorters bättre glass.

Dryck blir nog lite gott och blandat, gissar jag. Svävar i ovisshet där så det blir spännande :)

Publicerat

Plockemad först, kallrögat gåsabröst, himmaluad ål, varmrögad lax. Ungarna får nog korv o ost på pinne. Har ett par rätt roliga danska ales som nog blir dricka till plockemaden. 

Förrätt; toast Skagen med vitt vin.

Huvudrätt; himmaskjuten anka med roast potatoes, karamelliserade rosenkål, rødkålssallad och björnbärssås. Björnbären är från Z hundgård, han har fått sitt eget björnbärsris där inne.

Efterrätt; chokeladkaga med björnbär. 

Vinet till maten får vi botanisera fram efterhand.. 

Publicerat
20 minutes ago Skånepåg sa:

Plockemad först, kallrögat gåsabröst, himmaluad ål, varmrögad lax. Ungarna får nog korv o ost på pinne. Har ett par rätt roliga danska ales som nog blir dricka till plockemaden. 

Förrätt; toast Skagen med vitt vin.

Huvudrätt; himmaskjuten anka med roast potatoes, karamelliserade rosenkål, rødkålssallad och björnbärssås. Björnbären är från Z hundgård, han har fått sitt eget björnbärsris där inne.

Efterrätt; chokeladkaga med björnbär. 

Vinet till maten får vi botanisera fram efterhand.. 

Visst va ;) 

Vid 4:40 presenterar du och din granne årets nyårsmeny. :biggrin: 

Publicerat

"Kageröra mä halmade pinnasnudor" :D:D

Publicerat

Förrätt: Cheviche med hummer och krabbklor.

Weissbier

Huvudrätt: Rimmad ugnstekt fasan med asiatisk touch, glasnudelsallad och sojadressing.

Belgisk öl eller pinot noir från oregon.

Efterrätt: Pannacotta med kolatäcke och citronparfait.

IMG_5821.JPG

Publicerat

Förrätts lunch (om GBP sambon ska kunna äta allt), ett par lådor kräftor 

Apetizer Rostad bröd bit med rökt rådjurs ytterfilé och någon pepparots- alt mögelostkräm

Varmrätt grillad Entrecoté med Hasselbackspotatis. 

Chokladfondant med glass!

Publicerat
18 hours ago Skånepåg sa:

"Kageröra mä halmade pinnasnudor" :D:D

Du förstår att det är detta vi hör när ni berättar om mat va? ;)

"Hunnaröuvar mä keogad lommemöug, pantoflaknudor u röugade grisarabbor".

Publicerat

Alltihop givetvis autentiska skånska ord, men kanske inte riktigt maträtter.. :D

Publicerat
2 minutes ago Skånepåg sa:

Alltihop givetvis autentiska skånska ord, men kanske inte riktigt maträtter.. :D

Då får du berätta, trots mina tre år som boende i sveriges stjärtspringa så vet jag inte vad en grisarabba är. :biggrin: 

Publicerat

Före: diverse skinkor Pata negro mm. oliver, melon, ölkorvar mm. En salig plocktallrik.

Varmrätten blir torskrygg i vitvinsås badande i vitlök o persilja samt mycket övriga kryddor tillsammans med dessert potatis. En italiensk sallad och vitlöksbröd till.

Efter: Skogens bär o choklad samt glass.

Att dricka blir en blandning efter smak o tycke. Lager, Höga kusten På Ale sidan blir det Brewdog och Jämtlands IPA . 

Smultronbubbel vid ankomst och något annat vid tolv.

Publicerat

Är bjuden till en granne som "snabbakade"  en smörgåstårta från lokala butiken. Brukar vara god. De andra blir ju mätta innan de börjat äta så ingen förrätt.

Efterrätt blir lite tårta som jag har med mig. De lär nog ta en bit nära kanten.   Dryck? Blir nog en Ce la Vie till mig medan de andra dricker någon variant av rött... 

Blir bubbel av något slag till midnatt om jag inte har somnat innan... :unsure:

Publicerat

Kalix löjrom

Älgfilé o rötjut

Hjortronsylt och glass

imagesVPN40OQA_zpsfmcevmww.jpg

Publicerat

Förrätt: urgröpt Avakado med med div Räkröra.

Varmrätt: plankstek på Älgbiff.

Efterrätt: vaniljglass med Hjortronsylt utgår och ersättas med en stor-jävla Whiskey och chilinötter.