Publicerat December 30, 20169 yr För det mesta har man jobbat på nyårsafton med att antingen laga mat åt nyårsfirare eller skjutsat nyårsfirare, både före och efter festen... Milleniumskiftet satt jag faktiskt i en valplåda och hjälpte en tik, 2 valpar 1999 och 3 valpar 2000 blev det. Därför är det extra roligt att fixa ihop nå't som man själv kan vara med och äta av! Förrätt - Najadöring toast Varmrätt - Helstekt kronhjortsentrécôte, tryffelmos, glaserade morötter, palsternackschips och en rödvinsreduktion Efterrätt - Pannacotta med svenska blåbär
Publicerat December 30, 20169 yr Förrätt - Toast med tomat/lök/Chili röra Dryck förmodligen nått blaskigt Varmrätt - RådjursFilé & Rotfrukstgratäng Dryck Mcbrian ale från Qvänum malt Efterrätt - Det är frugans grej , har ingen aning om vad det blir.Dryck förmodligen en Innis&gunn
Publicerat December 30, 20169 yr FörrätT Persiljasoppa med hembakat bröd. Varmrätt Potatiskaka med Västerbotten ost. Andbröst och svart vinbärssås Dessert Salmbärsparfait S
Publicerat December 30, 20169 yr I år blir det tämligen klassisk nyårsmeny. Hummersoppa med hummerköttet vid sidan. Mördegspinnar med västerbotten på. Duglig skumpa till. Oxfilé provencale. Glassbomb i portionsstorlek. Citron-, vanilj- och hallonglass. Däremellan kokosmaräng. Utanpå en avbränd fransk maräng. Själv är jag bara ansvarig för förrätten. Frun som har handlag gör efterrätt och några andra deltagare gör huvudrätt. Sköt så slipper man stå vid grytorna, jag gör min del idag.
Publicerat December 30, 20169 yr I år blir det tämligen klassisk nyårsmeny. Hummersoppa med hummerköttet vid sidan. Mördegspinnar med västerbotten på. Duglig skumpa till. Oxfilé provencale. Glassbomb i portionsstorlek. Citron-, vanilj- och hallonglass. Däremellan kokosmaräng. Utanpå en avbränd fransk maräng. Själv är jag bara ansvarig för förrätten. Frun som har handlag gör efterrätt och några andra deltagare gör huvudrätt. Sköt så slipper man stå vid grytorna, jag gör min del idag.
Publicerat December 30, 20169 yr Jag och barnen kör med fondue modell bättre (rödvin/buljong/olja) och en stor butelj Pommac - givetvis med champagneglas Efterrätt vete tusan än men eventuellt ostkaka med någon trevlig sås, eller kanske vaniljglass till barnen? Det spelar inte så stor roll. Vi har det mysigt tillsammans och fondue är en perfekt maträtt om man bara är några stycken och det är något man kan sitta och äta i flera timmar! Själv brukar jag äta lobster thermidore som förrätt på nyår, men fondue kräver tom mage innan för vi har laddat upp med rätt mycket kött...
Publicerat December 30, 20169 yr Förrätt.. inget spikat men det slog mej nu att jag käkade ngt i Thailand som var grymt gott.. räkor inlindade i bacon och med någon ost på och så in i ugnen.. Tagit upp en rådjursrygg och i påsen finns två innerfiléer där med och två mindre påsar med dov. Tror det ena är två rullar och det andra kan vara innerfilé. Detta ska iaf förstekas och sen blir det smördegsinbakning. Hasselbackspotatis till det. Efterrätten är oklar.. jag var lite sugen på blåbärsmuffins som man kör i våffeljärnet och så vaniljglass till eller vanlig chockladpudding men vart nedröstad där så vi får se..
Publicerat December 30, 20169 yr Detta är en populär post. Psykiatrikern med sin Tic's man sköter förrätt som blir råraka med löjrom och desserten är deras också och blir tydligen en choklad fondant! Jag (och Obducenten) kör plock till första bubblet (salon -95): rådjur's råbiff, 2 årig luft Torkad tamgris, rökt älghjärta och rökt ren. Varmrätt blir det rib eye och cotte( lyxar till det me köpekött), rökt märg ben, hasselbackspotatis, tryffel bea, röd pips sås, bacon lindad haricortverte, portvinskokta lökar, smör drypande svamp åsso får jag botanisera lite bland vinerna!
Publicerat December 30, 20169 yr 14 minutes ago hobbe sa: Å nyårsdagen blir det hemvevad pizza, degen klar! spännande , vi har som tradition att ta den dagen innan nyårsafton, allt är redo för kvällen
Publicerat December 30, 20169 yr Förrätt: Jordärtskockssoppa med knaperstekt rökt sidfläsk och vitlöksbröd. Varmrätt: Rådjur (rygg och stek) som grillas. Till det hasselbackspotatis och en svampsås med mycket gott i. Efterrätt: Citronkladdkaka med två sorters bättre glass. Dryck blir nog lite gott och blandat, gissar jag. Svävar i ovisshet där så det blir spännande
Publicerat December 30, 20169 yr Plockemad först, kallrögat gåsabröst, himmaluad ål, varmrögad lax. Ungarna får nog korv o ost på pinne. Har ett par rätt roliga danska ales som nog blir dricka till plockemaden. Förrätt; toast Skagen med vitt vin. Huvudrätt; himmaskjuten anka med roast potatoes, karamelliserade rosenkål, rødkålssallad och björnbärssås. Björnbären är från Z hundgård, han har fått sitt eget björnbärsris där inne. Efterrätt; chokeladkaga med björnbär. Vinet till maten får vi botanisera fram efterhand..
Publicerat December 30, 20169 yr 20 minutes ago Skånepåg sa: Plockemad först, kallrögat gåsabröst, himmaluad ål, varmrögad lax. Ungarna får nog korv o ost på pinne. Har ett par rätt roliga danska ales som nog blir dricka till plockemaden. Förrätt; toast Skagen med vitt vin. Huvudrätt; himmaskjuten anka med roast potatoes, karamelliserade rosenkål, rødkålssallad och björnbärssås. Björnbären är från Z hundgård, han har fått sitt eget björnbärsris där inne. Efterrätt; chokeladkaga med björnbär. Vinet till maten får vi botanisera fram efterhand.. Visst va Vid 4:40 presenterar du och din granne årets nyårsmeny.
Publicerat December 31, 20169 yr Förrätt: Cheviche med hummer och krabbklor. Weissbier Huvudrätt: Rimmad ugnstekt fasan med asiatisk touch, glasnudelsallad och sojadressing. Belgisk öl eller pinot noir från oregon. Efterrätt: Pannacotta med kolatäcke och citronparfait.
Publicerat December 31, 20169 yr Förrätts lunch (om GBP sambon ska kunna äta allt), ett par lådor kräftor Apetizer Rostad bröd bit med rökt rådjurs ytterfilé och någon pepparots- alt mögelostkräm Varmrätt grillad Entrecoté med Hasselbackspotatis. Chokladfondant med glass!
Publicerat December 31, 20169 yr Förrätt: Grön ärtsoppa med hummer Huvudrätt: Oxfilé Provencale Efterrätt: Randig chokladterrin (http://www.arla.se/recept/randig-chokladterrin-rostad-krisp-och-vaniljkram/)
Publicerat December 31, 20169 yr 18 hours ago Skånepåg sa: "Kageröra mä halmade pinnasnudor" Du förstår att det är detta vi hör när ni berättar om mat va? "Hunnaröuvar mä keogad lommemöug, pantoflaknudor u röugade grisarabbor".
Publicerat December 31, 20169 yr Alltihop givetvis autentiska skånska ord, men kanske inte riktigt maträtter..
Publicerat December 31, 20169 yr 2 minutes ago Skånepåg sa: Alltihop givetvis autentiska skånska ord, men kanske inte riktigt maträtter.. Då får du berätta, trots mina tre år som boende i sveriges stjärtspringa så vet jag inte vad en grisarabba är.
Publicerat December 31, 20169 yr Före: diverse skinkor Pata negro mm. oliver, melon, ölkorvar mm. En salig plocktallrik. Varmrätten blir torskrygg i vitvinsås badande i vitlök o persilja samt mycket övriga kryddor tillsammans med dessert potatis. En italiensk sallad och vitlöksbröd till. Efter: Skogens bär o choklad samt glass. Att dricka blir en blandning efter smak o tycke. Lager, Höga kusten På Ale sidan blir det Brewdog och Jämtlands IPA . Smultronbubbel vid ankomst och något annat vid tolv.
Publicerat December 31, 20169 yr Är bjuden till en granne som "snabbakade" en smörgåstårta från lokala butiken. Brukar vara god. De andra blir ju mätta innan de börjat äta så ingen förrätt. Efterrätt blir lite tårta som jag har med mig. De lär nog ta en bit nära kanten. Dryck? Blir nog en Ce la Vie till mig medan de andra dricker någon variant av rött... Blir bubbel av något slag till midnatt om jag inte har somnat innan...
Publicerat December 31, 20169 yr Förrätt: urgröpt Avakado med med div Räkröra. Varmrätt: plankstek på Älgbiff. Efterrätt: vaniljglass med Hjortronsylt utgår och ersättas med en stor-jävla Whiskey och chilinötter.