Publicerat December 31, 20169 yr Hallå alla nyårsfirande jägare! håller på med ett projekt här. det är så att jag väldigt gärna skulle vilja få hjälp med att lista ut Sveriges vanligaste jaktvapen på en 1-10 lista på studsade (klass 1) själv har jag en tikka t3x 308w vilket jag är ganska så säker på att den platsar där. Browning,blaser,Huskvarna, merkel, osv osv.. mycket tacksam för er hjälp!
Publicerat December 31, 20169 yr Detta är en populär post. Hej projektör och välkommen till forumet! Tyvärr så har de flesta av oss slutat att räkna upp vilka vapen vi har hemma eftersom vi är lite sådär noga med att inte tala om vilka vi är och vart vi bor, och då är det kanske ingen lyckad idé att också lista exakt vilka vapen man har... Vi har gjort exakt den undersökningen här ett antal gånger, och någon gammal lista kanske finns kvar, men att räkna upp sina jaktvapen till en nyreggad medlem är det nog få som kommer att göra. Hoppas du förstår varför? Det är också brukligt att man skriver en kort presentation av sig själv i arean medlemmar så vi vet lite mer om personen bakom
Publicerat December 31, 20169 yr Min gissning på några kandidater utan rangordning. Husqvarna 1600 serien Husqvarna/CG 1900 Husqvarna 640 serien Husqvarna 310 Sako Finnbear/hunter Tikka M55/65 Sako 75 Beretta 686 Sen finns det väl en drös Husqvarna hanbössor och salongsgevär man inte har koll på.
Publicerat December 31, 20169 yr Detta är en populär post. Hmm, registerade medlemmar här på JS är knappast ett representativt urval för landets jägare, en sådan undersökning kommer knappast att ge några data som är användbara på något sätt. Sorry
Publicerat December 31, 20169 yr Detta är en populär post. 1 hour ago MarkusR sa: Hmm, registerade medlemmar här på JS är knappast ett representativt urval för landets jägare, en sådan undersökning kommer knappast att ge några data som är användbara på något sätt. Sorry Du menar vi är ett gäng vapentokiga nördar på Svenska
Publicerat December 31, 20169 yr Detta är en populär post. Just now Dansken sa: Du menar vi är ett gäng vapentokiga nördar på Svenska Lite mer diplomatiskt uttryckt ungefär så
Publicerat December 31, 20169 yr Beror nog på om man skulle titta på vad som finns licens på och vad den genomsnittlige jägaren rastar i skogen. Finns antagligen en massa husqvarnor som sällan ser dagens ljus men på jakt ser man annat. På magkänsla så tror Järven är nära sanningen om man kompletterar med Tikka T3 och någon östtysk hagelspruta typ Merkel. Genomsnittskalibrarna lär vara 30-06, 308 eller 6,5.
Publicerat December 31, 20169 yr Markus och Dansken är ju inte ens representativa för normalnörden. Hur många .50-110 Express eller 338-06AI finns det?
Publicerat December 31, 20169 yr 17 minutes ago MagnusN sa: Markus och Dansken är ju inte ens representativa för normalnörden. Hur många .50-110 Express eller 338-06AI finns det? Nu förstår jag inte....
Publicerat December 31, 20169 yr 4 hours ago Järven sa: Min gissning på några kandidater utan rangordning. Husqvarna 1600 serien Husqvarna/CG 1900 Husqvarna 640 serien Husqvarna 310 Sako Finnbear/hunter Tikka M55/65 Sako 75 Beretta 686 Sen finns det väl en drös Husqvarna hanbössor och salongsgevär man inte har koll på. Husqvarna 310 och Beretta 686? Finns dom i klass1? Pratar vi slugs då
Publicerat December 31, 20169 yr 50 minutes ago Ken1 sa: Husqvarna 310 och Beretta 686? Finns dom i klass1? Pratar vi slugs då Nä, kanske inte...missade det med klass 1. Men första klass är det iaf, utom Beretta som mest är ett slarvigt montage av polerade Italenska avlopprör.
Publicerat December 31, 20169 yr Detta är en populär post. 1 hour ago MagnusN sa: Markus och Dansken är ju inte ens representativa för normalnörden. Hur många .50-110 Express eller 338-06AI finns det?
Publicerat December 31, 20169 yr 49 minutes ago Dansken sa: Ja, vad ska man säga: "Mer än halva nöjet med att äga en Winchester 1886 kaliber .50-110 Express är att ligga vaken på natten och tänka på att man har en............."
Publicerat December 31, 20169 yr 4 hours ago MagnusN sa: Genomsnittskalibrarna lär vara 30-06, 308 eller 6,5. Jag tror 9.3x62 har smugit sig in på den listan och åtminstone petat ner 30.06? 6.5x55 lär fortsätta vara vår mest vanliga kaliber en stund till dock...
Publicerat December 31, 20169 yr 26 minutes ago Wizard sa: 6.5x55 lär fortsätta vara vår mest vanliga kaliber en stund till dock... Klart dä
Publicerat December 31, 20169 yr 39 minutes ago Wizard sa: Jag tror 9.3x62 har smugit sig in på den listan och åtminstone petat ner 30.06? 6.5x55 lär fortsätta vara vår mest vanliga kaliber en stund till dock... Njä. Om man tänker vad som står i skåpen så säger magkännslan att 30-06 nog som vanligare. Sen är nog 9.3 en uppseglare och 30-06 på nedgång vid nyköp.
Publicerat December 31, 20169 yr Absolut lättast att sälja just nu är allt i kaliber 8X57JS. Dom försvinner direkt dom kommer in- Vapenhandlaren jag hjälper har kö på dom som dyker upp. Nära följt av .308Win- som är populäraste "ungdomskalibern" (i nya vapen) Det är lättare att sälja en 6,5X55 än en .30-06 i samma skick. 6,5 var iskall för några år sen med blyfrit-tugget, så det svänger lite (säkert också beroende på vart i landet man är) 9,3 är poppis- även 9,3X57 till grisvak och hundgubbar: den var "potatiskastare" för tiotalet år sen- och ofta nästan gratis
Publicerat Januari 1, 20179 yr Min 8x57 överlevde inte många minuter på blocket, såld till utsatt pris utan prut med enbart 4 delbilder på bössan. Första vapnet för nyexaminerad jägare som var benhårt ute efter just en 8x57js, kanske inte finns så många på marknaden och det gör dom lättsålda.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Att 8x57js är populär är egentligen bara rätt logiskt för det är en ruskigt bra kaliber om man skall ha en fungerar-till-allt-bössa! De sista åren har detta fenomenet blivit rätt ökänt och därav det stora intresset. Märkligt att den inte är mer vanlig då det är en gammal tysk militär kaliber, men den drunknade väl i kaliberträsket när vissa kalibrar mer eller mindre blev de facto standard...?
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. 6 hours ago Wizard sa: Att 8x57js är populär är egentligen bara rätt logiskt för det är en ruskigt bra kaliber om man skall ha en fungerar-till-allt-bössa! De sista åren har detta fenomenet blivit rätt ökänt och därav det stora intresset. Märkligt att den inte är mer vanlig då det är en gammal tysk militär kaliber, men den drunknade väl i kaliberträsket när vissa kalibrar mer eller mindre blev de facto standard...? Absolut en funkis kaliber, jättetrevlig, men just nu verkar många tro att den uträttar någon form av underverk som 30-06 absolut inte är kapabel till. Ska man idag leta efter bössa som funkar till allt och kostar ingenting så är det väl en 30-06. Det du skjuter på lär inte känna någon skillnad.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Men grundfrågan var bössa va? Inte kaliber!? Blaser R93/R8 är inte nämnd. Man ser ju plastskrällena nästan överallt i jaktlagen numer Måste väl vara med på en 10-topp lista över kulbössor i Sverige!? Snygga varianter med trästockar är dock betydligt ovanligare. Övriga? Tikka T3 som trådstartaren själv har, definitivt. Tikka M55/65. Hva 1600 och 1900 hänger med fortfarande tror jag. Sako Finnbear/Forester/Hunter (modeller fram till 75). Sako 75 & 85. Sauer 200/202. Remington 700. Winchester M70? Browning BAR??
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Du menar att vi ska hålla oss till TS ursprungsfråga? originellt... Om vi skriver mauser 98 då? Är det ok att ta med alla Parker Hale, Sako, BRNO, Husqvarna och annat under samma namn?
Publicerat Januari 1, 20179 yr Just now MarkusR sa: Du menar att vi ska hålla oss till TS ursprungsfråga? originellt... Ja inga jäkla Robsoft-fasoner här heller (oändliga urspårade trådar)...
Publicerat Januari 1, 20179 yr Just now Dr Krall sa: Ja inga jäkla Robsoft-fasoner här heller (oändliga urspårade trådar)... Fegis
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. 5 minutes ago MarkusR sa: Fegis Njaäää...jag kan nog spåna på mer än vad som är brukligt jag också. Men kaliberdiskussioner är ju bara så jäkla tråkiga (diskutera olika kulor däremot, är nåt helt annat). Hittar man en bössa man trivs med är kalibern snudd på egal (så länge man rör sig inom 'normal klass-1 kaliber häradet')