Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenshoppingtrip

Featured Replies

Publicerat
23 hours ago henke67 sa:

Vilket jag ser som en del av problemet. Vapentidningar är främst för de redan "frälsta". Och förtappade... (Tänker på AR träsket som finns hyllmeter skrivet om) Vill man inspirera fler och nya jägare så måste man få med de större jakttidningarna på spåret. Men de har ju inte den agendan själva. Så det är upp till den som har kunskap och vilja (och något att tjäna på det?) att hjälpa dem på traven. 

VT läser jag i princip endast gode Herr Hassels artiklar, jag är i princip Noll intresserad av sida upp och sida ner med Långhållsriggar m dito laddartiklar  , pistol, ljuddämpar frosseri i nummer på nummer.  Dock är det väl det som säljer tyvärr ...

• Svar 97
  • Visningar 12,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Här är ett par bilder från ett besök på Hunters House för några år sen:

• Svensk Jakt står det inget vettigt i alls.....

• Då så.... Då ska jag vid första givna tillfälle spränga sönder ett par hagelbössor..... Om det ska vara på det viset 

Publicerat
På 6 januari 2017 at 00:01 Dansken sa:

Det är tack vare garderoben och licenserna det skrotas så mycket av vårt kulturarv:
I Amerika spar dom det i samlingen som minnen

Här "stjäl" det en licensplats

Återigen Den jävla garderoben !   Vafan ska man göra när man som jag snöat in på A:5or 

och skulle vilja ha en m stållåda , en m Alu dito , dessutom både i 12 & 16 

/P

Publicerat
6 hours ago culot sa:

Återigen Den jävla garderoben !   Vafan ska man göra när man som jag snöat in på A:5or 

.....

/P

Samlingslicens? Du kan ha 20 förvaringspoäng i ditt skåp..... 

T

Publicerat
16 hours ago pmt sa:

Tja - lysknappen är en aning svårfunnen mest för att det finns en massa dödgrävare som gör vad de kan för att den inte ska hittas.... Och för att vara på säkra sidan så har de skruvat ut alla lampor de kan hitta med.

/T

Klart den är svårfunnen. Jag själv duger definitivt inte till att leta rätt på den hur mycket "marknadsskapare" och försäljare jag än är. Men det hade varit trevligt om någon eldsjäl som har kunskapen hade försökt tala lite mer till massorna på språk och i kanaler som når en bredare publik. Då hade du/Dansken mfl kanske haft större chans att få den där kunden som tittar på en urtråkig 1310 att lägga några tusenlappar extra och få en halvdan Aya... Pengarna finns ofta. Det har vi ju redan konstaterat. Det är kultur/intresse som saknas. 

Publicerat
6 hours ago culot sa:

VT läser jag i princip endast gode Herr Hassels artiklar, jag är i princip Noll intresserad av sida upp och sida ner med Långhållsriggar m dito laddartiklar  , pistol, ljuddämpar frosseri i nummer på nummer.  Dock är det väl det som säljer tyvärr ...

Är det bara de artiklarna du läser kan du säga upp prenumerationen så mailar jag artiklarna till dig i stället. :rolleyes:

T

Publicerat

Då vill jag också köpa en mail-prenumeration på artiklarna, för jag har sagt upp VT då jag finner den helt ointressant för övrigt...

Publicerat
3 hours ago Dansken sa:

Då vill jag också köpa en mail-prenumeration på artiklarna, för jag har sagt upp VT då jag finner den helt ointressant för övrigt...

Nä nä nä! Du jagar älg!

Slika fringisar är förbehållet oss förtryckta hageljägare och hagelfantaster.

T

Publicerat
9 hours ago pmt sa:

För att citera en kapten ur tättingfamiljen - det är inte problemet som är problemet, det är din attityd till problemet som är problemet.

Sagt till vem? 

Jag håller med dig om din beskrivning av läget och även till stor del om orsaken. Det jag inte håller med om är att det måste se likadant ut i all framtid. Och det du har svårast att acceptera är nog min syn på vem/vilka som borde kunna/vilja ändra på läget!

Publicerat
21 minutes ago henke67 sa:

Sagt till vem? 

Jag håller med dig om din beskrivning av läget och även till stor del om orsaken. Det jag inte håller med om är att det måste se likadant ut i all framtid. Och det du har svårast att acceptera är nog min syn på vem/vilka som borde kunna/vilja ändra på läget!

Jack Sparrow till "nån engelsk officer" när denne fokuserade på fel sak.

Det är inte så att jag vill se utvecklingen som oföränderlig, men jag ser ärligt talat inga som helst alternativ i dag eller möjlighet till förändring i positiv riktning. Det finns helt enkelt ingen med makt eller inflytande som ser det minsta lilla mikroskopiska fördelar med en förändring i positiv riktning.

/T

Publicerat
12 hours ago pmt sa:

Samlingslicens? Du kan ha 20 förvaringspoäng i ditt skåp..... 

T

Får man jaga med smattrorna då ? 

/P

Publicerat

Nope, eller rättare - du ansöka om skottlossningstillstånd i så fall. 

T

Publicerat
2 minutes ago pmt sa:

Nope, eller rättare - du ansöka om skottlossningstillstånd i så fall. 

T

Blä! Vad trist :(  Hur blev det så här sämst i Sverige ? Och hur dum var man inte som behöll sina 8 bössor jag en gång hade(!) Men det är lätt att tänka tillbaka, och jag vet att jag sålde 3 bössor för at ha råd att köpa 1, sen mådde jag dåligt ett tag att bössor bara stog som jag inte använde ...... Fan !  Det vart ju rena bikten det här :huh: 

/P

Publicerat

Du kan ju ta en eller fler på målskytte, då kan du i vart fall plinka lerduvor utan att behöva ansöka om skottlossningstillstånd vid varje tillfälle.

Publicerat
16 hours ago pmt sa:

Jack Sparrow till "nån engelsk officer" när denne fokuserade på fel sak.

Det är inte så att jag vill se utvecklingen som oföränderlig, men jag ser ärligt talat inga som helst alternativ i dag eller möjlighet till förändring i positiv riktning. Det finns helt enkelt ingen med makt eller inflytande som ser det minsta lilla mikroskopiska fördelar med en förändring i positiv riktning.

/T

Då är vi mer överens än det verkar. Men med en stor skillnad där vi kanske får enas om att vi inte är överens. Jag anser att varenda vapen och vapenservice säljare har både makten och skulle tjäna på det. Skriver de dessutom några artiklar och en bok eller två så går nog utvecklingen än mer åt rätt håll... 

Men jag förstår att det måste kännas som för Sisyfos mellan varven...

Publicerat
6 hours ago henke67 sa:

Då är vi mer överens än det verkar. Men med en stor skillnad där vi kanske får enas om att vi inte är överens. Jag anser att varenda vapen och vapenservice säljare har både makten och skulle tjäna på det. Skriver de dessutom några artiklar och en bok eller två så går nog utvecklingen än mer åt rätt håll... 

Men jag förstår att det måste kännas som för Sisyfos mellan varven...

Vi är i sak helt överens. Men jag tror inte du riktigt kollat verklighetens förutsättningar....

Vi har si-så-där 300 000 som löser jaktkort, av runt 450 000 som innehar vapen på jaktlicens (källa Jaktkortsregistret och Polisen).

Ponera att en bok säljs i 1000 exemplar - då når den 1/3 % även om avkastningen blir helt ok ärligt talat. Säljs boken i 3000 ex så är det en ganska bra affär, men det är 1% av alla jaktkortslösare. Vi snackar alltså om 1% - top, och då tar vi i så vi kräks.

Av Sveriges vapenhandlare är runt 80% anslutna till någon av de tre kedjorna: Jaktia, Jaguargruppen eller Interjakt. De resterande 20% ärm småfifflare eller har det som sidoverksamhet.

Som om det nu inte var illa nog så är en våg av "standardisering och likriktning" på väg eftersom branchen generellt sett lider av taksig lönsamhet och relativt liten samordning trots tre kedjor som håller 80% av handlarna och 90-95% av marknaden. Kapitalplacerare har redan börjat köpa upp etablerade handlare.......

Man behöver ju inte ta en examen i marknadsföring vad det medför i praktiken. Det kommer att bli mer XXL framöver vilket INTE befrämjar det du och jag vill se och ha. Förr tvärt om då mer och mer av begagnatmarknaden trycks ut på blocket.

Lägg sedan  till en Polismyndighet som bara vill ta bort allt den kan.

Det är inte ett sisyfosarbete - det är en omöjlighet där vi i bästa fall kan fördröja sönderfallet.

/T

Publicerat
23 hours ago Dansken sa:

Då så....

Då ska jag vid första givna tillfälle spränga sönder ett par hagelbössor.....

Om det ska vara på det viset ;)

Jag donerar min svs aya till övningsobjekt mina hva ligger för varmt om hjärtat

Publicerat

Interessant diskussion. Bemærk, at da jeg var på besøg i Hunters House i sommer, var det ikke tilladt for kunder at gå ind i våbenrummet. Man var tvunget til at bede en ekspedient hente et våben ud ad gangen.

Hvis I kører til Danmark, kan jeg varmt anbefale at besøge bøssemager Per Langvad ved Viborg. Han sælger haglvåben af den type som PMT vil kalde kvalitet.

mvh Lars 

Publicerat
11 hours ago lars m. l. sa:

Interessant diskussion. Bemærk, at da jeg var på besøg i Hunters House i sommer, var det ikke tilladt for kunder at gå ind i våbenrummet. Man var tvunget til at bede en ekspedient hente et våben ud ad gangen.

Hvis I kører til Danmark, kan jeg varmt anbefale at besøge bøssemager Per Langvad ved Viborg. Han sælger haglvåben af den type som PMT vil kalde kvalitet.

mvh Lars 

Men det skulle väl upp i rätten i somras? Har de inte kommit till avslut med det tramset än?

/T

Publicerat
11 hours ago pmt sa:

Men det skulle väl upp i rätten i somras? Har de inte kommit till avslut med det tramset än?

/T

Nej, desværre. Retssagen kører stadig.

mvh Lars 

Publicerat
32 minutes ago lars m. l. sa:

Nej, desværre. Retssagen kører stadig.

mvh Lars 

Det finns mao en dansk Thorsell med......

/T

• 11 months later...
Publicerat

Något tips på butik i Stockholm eller Mälardalen?