Publicerat Januari 8, 20179 yr Jag har senaste åren skjutit mycket 308w med goda resultat. Har dock på senaste tid känt mig lite handikappad på längre håll där kraften avtagit. Kan det vara läge för en 300wm eller en 7mm rem mag? Har inte hittat fler vettiga val, vad tror ni ger mig mer power på 300m?
Publicerat Januari 8, 20179 yr Vad är "kraften" tänkt att användas för? Är det jaktskott upp till 300 m? Isf. på vilket vilt?
Publicerat Januari 8, 20179 yr Författare Ja, precis! Har lagt ner både rå och hjort på de avstånden. Även gris på 200-220m
Publicerat Januari 8, 20179 yr Är det långhållsprestanda du vill åt är det fel kaliber generellt sett, den klarar inte av vare sig högre kulvikt eller att ge tyngre kulvikter fart. Vill du upp i prestandan skulle jag behplla kulvikten men gå ner i kaliber eller gå upp i vikt ganska ordentligt. Men med tyngre kulor kommer rekylen som ett iltelegram..... Så nån snabb 7mm eller upp till en hylsa som kan hantera kulvikterna över vad 308 kan hantera. /T
Publicerat Januari 8, 20179 yr Författare 2 minutes ago pmt sa: Är det långhållsprestanda du vill åt är det fel kaliber generellt sett, den klarar inte av vare sig högre kulvikt eller att ge tyngre kulvikter fart. Vill du upp i prestandan skulle jag behplla kulvikten men gå ner i kaliber eller gå upp i vikt ganska ordentligt. Men med tyngre kulor kommer rekylen som ett iltelegram..... Så nån snabb 7mm eller upp till en hylsa som kan hantera kulvikterna över vad 308 kan hantera. /T 7x64, 270win (6,8mm), 7 mm rem mag typ?
Publicerat Januari 8, 20179 yr Har en del erfarenhet av 270 i magnum form, laddar mest 150gr kula av olika sorter. Den lägger ner allt svenskt vilt på 300m om man vill, men ett problem med magnum kan vara att få till precisionen. Man får helt enkelt gilla att ladda och panga laddstegar och naturligtvis bränna en hel del pipa också. Så köp en ny eller en med bra pipa!
Publicerat Januari 8, 20179 yr Författare Tanken om 300 wm fanns eftersom jag har kulor i cal 30 för 15 år framåt
Publicerat Januari 8, 20179 yr 7 rem mag och 300 win mag är två ypperliga val? På längre håll blir kulvalet viktigt så du får en säker expansion när farten sjunker. Själv Laddar jag 300WM hårt med 200gr eld-x kulor. --- 7x64 och 270win ligger en bra bit efter magnumkalibrarna i fart och anslagsenergi. En 30-06 är mer mångsidig med lika prestanda som 270win och 7x64.
Publicerat Januari 8, 20179 yr 29 minutes ago Buck sa: 7x64, 270win (6,8mm), 7 mm rem mag typ? Typ. Eller så är det 8mm och redigt tunga kulor. Det du behöver är belastning dvs långa kulor. /T
Publicerat Januari 8, 20179 yr 300 wm lär göra jobbet. Om du överväger att byta kanske .338 wm också kan vara ett alternativ. Finns gott om bra kulor i den kalibern.
Publicerat Januari 8, 20179 yr 27 minutes ago Buck sa: Tanken om 300 wm fanns eftersom jag har kulor i cal 30 för 15 år framåt Då är det bara att införskaffa en 300wm eller wby och ta en tur för inköp av stora kvantiteter mrp
Publicerat Januari 8, 20179 yr 54 minutes ago Rova sa: 300 wm lär göra jobbet. Om du överväger att byta kanske .338 wm också kan vara ett alternativ. Finns gott om bra kulor i den kalibern. Problemet är att det liksom inte finns det i speciellt stor omfattning. Man har prioriterat fart framför kulvikt - med lite småtrist ytterballistik när avståndet drar ut lite och ojämn terminalballistik när man tappar fart fort som följd av lite smårisig ytterballistik. Nu är iofs 300 m inte speciellt långt sett som skotthåll - man kan skjuta bra på det dubbla till tredubbla avståndet, men ska man ha en bra verkan i för jaktskott på det avstånden utöver bra ytterballistik så blir det genast så att man måste börja kompromissa eftersom kulan får snudd på en omöjlig uppgift att prestera bra när målhastigheten kommer att skilja ganska dramatiskt. Även om man har kulor för 15 år framåt så är det liksom inte så att det blir bra långshållsegenskaper vare sig sett till ballistik eller verkan för den sakens skull. /T
Publicerat Januari 8, 20179 yr Det är klart han ska ha en .300WbyMag... Bränn nu så mycket krut det bara går Här ligger den bredvid en .30-06
Publicerat Januari 8, 20179 yr 10 minutes ago pmt sa: Problemet är att det liksom inte finns det i speciellt stor omfattning. Man har prioriterat fart framför kulvikt - med lite småtrist ytterballistik när avståndet drar ut lite och ojämn terminalballistik när man tappar fart fort som följd av lite smårisig ytterballistik. Nu är iofs 300 m inte speciellt långt sett som skotthåll - man kan skjuta bra på det dubbla till tredubbla avståndet, men ska man ha en bra verkan i för jaktskott på det avstånden utöver bra ytterballistik så blir det genast så att man måste börja kompromissa eftersom kulan får snudd på en omöjlig uppgift att prestera bra när målhastigheten kommer att skilja ganska dramatiskt. Även om man har kulor för 15 år framåt så är det liksom inte så att det blir bra långshållsegenskaper vare sig sett till ballistik eller verkan för den sakens skull. /T Jag hör vad du säger men nu efterfrågades väl mer kraft för jaktskott upp till 300 m.
Publicerat Januari 8, 20179 yr Författare Kul med feedback, läser och tar till mig! Läser just nu på om 8x68S
Publicerat Januari 8, 20179 yr 22 minutes ago Buck sa: Läser just nu på om 8x68S Vad ska du då ha alla dina .308 projektiler till? Här är några 8 mm "ännuvärreän8X68"
Publicerat Januari 9, 20179 yr Författare Usch, det var svårt detta!... Eg har jag varit nöjd med 308w, bara det att jag tycker den "dör ut" lite fort, hade man kunnat behålla samma pulver den har på 200m på 400m så hade jag varit nöjd.
Publicerat Januari 9, 20179 yr 10 hours ago Rova sa: Jag hör vad du säger men nu efterfrågades väl mer kraft för jaktskott upp till 300 m. Exakt..... Kruxet med .30 är att man prioriterat fart framför ballistik vilket ger ganska korta kulor med risig ytterballistik och snäv terminalballitistisk prestanda eftersom kulorna har svårt att hantera stora hastighetsintervall. Så vill man ha bra prestanda på 400 - som man har på 200 - så får man som regel välja att det blir bevärligt på 0 till 200 för att kulan då inte kan hantera den målfarten speciellt bra om den sedan ska hantera 200 till 400 bra. Det finns en anledning tilkl att 6,5 och 7mm ger bra ytterballistik (liten retardation) OCH bra terminalballistik med stort fartintervall - lååååånga kulor ger just de egenskaperna...... Att steppa upp i kulvikt på en 308 är svårt eftersom stigningen brukar vara för flack, en 30-06 brukar prestera bättre men även den ligger på kanten att kunna hantera riktigt tunga kulor. Så även om du ökart farten hamnar du terminalballistiska problem i kaliber 30. Jämför tex med 8x57 som ju i princip 308an kopierar prestandan på, där kan du gå upp till 15,2gram. Det är inte 308ans förmåga att putta iväg kulan som jag ser som problemet - det är att kulan har för dålig belastning för att man ska kunna göra kulor som tåler stora fartintervall terminalballitsiskt sett. /T
Publicerat Januari 9, 20179 yr 1 hour ago pmt sa: Exakt..... Kruxet med .30 är att man prioriterat fart framför ballistik vilket ger ganska korta kulor med risig ytterballistik och snäv terminalballitistisk prestanda eftersom kulorna har svårt att hantera stora hastighetsintervall. Så vill man ha bra prestanda på 400 - som man har på 200 - så får man som regel välja att det blir bevärligt på 0 till 200 för att kulan då inte kan hantera den målfarten speciellt bra om den sedan ska hantera 200 till 400 bra. Det finns en anledning tilkl att 6,5 och 7mm ger bra ytterballistik (liten retardation) OCH bra terminalballistik med stort fartintervall - lååååånga kulor ger just de egenskaperna...... Att steppa upp i kulvikt på en 308 är svårt eftersom stigningen brukar vara för flack, en 30-06 brukar prestera bättre men även den ligger på kanten att kunna hantera riktigt tunga kulor. Så även om du ökart farten hamnar du terminalballistiska problem i kaliber 30. Jämför tex med 8x57 som ju i princip 308an kopierar prestandan på, där kan du gå upp till 15,2gram. Det är inte 308ans förmåga att putta iväg kulan som jag ser som problemet - det är att kulan har för dålig belastning för att man ska kunna göra kulor som tåler stora fartintervall terminalballitsiskt sett. /T Misstänkte att du syftade på kaliber .30. Jag skrev att 300 wm lär göra jobbet. Kalibern jag rekommenderade och uppgav att det finns gott om bra kulor till var .338 wm.
Publicerat Januari 9, 20179 yr 37 minutes ago Rova sa: Misstänkte att du syftade på kaliber .30. Jag skrev att 300 wm lär göra jobbet. Kalibern jag rekommenderade och uppgav att det finns gott om bra kulor till var .338 wm. .338" är bättre men där börjar vikterna blir rekylmässigt bevärliga - det är redan 15,2g i .323" för ganska många...... /T