Publicerat Januari 9, 20179 yr Författare Får huvudbry av större sorten här... Liten rekyl är klart att föredra, hatar ljuddämpare! Vindavdriften är en klar faktor som gör att de mindre kalibrarna går bort, kanske även 7mm? Tar jag en större får jag ta rekylen istället om kulan är tung. Tanken från början innan jag läste på var att ta en 300wm och trycka in en tyngre A-Max
Publicerat Januari 9, 20179 yr 1 hour ago Buck sa: Får huvudbry av större sorten här... Liten rekyl är klart att föredra, hatar ljuddämpare! Vindavdriften är en klar faktor som gör att de mindre kalibrarna går bort, kanske även 7mm? Tar jag en större får jag ta rekylen istället om kulan är tung. Tanken från början innan jag läste på var att ta en 300wm och trycka in en tyngre A-Max Que? En 162gr 7mm amax/eld-x eller accubond slår det mesta i kal 30 i fråga om vindavdrift.
Publicerat Januari 9, 20179 yr Författare 11 minutes ago sidelock sa: Que? En 162gr 7mm amax/eld-x eller accubond slår det mesta i kal 30 i fråga om vindavdrift. Ah, kanon. Tack! Gott att få fakta på det jag antog
Publicerat Januari 9, 20179 yr 1 hour ago Buck sa: Får huvudbry av större sorten här... Liten rekyl är klart att föredra, hatar ljuddämpare! Det är inte en fråga utan ett knippe olika. Dessvärre är en del av dem ömsesidigt uteslutande så du får kompromissa. 1 hour ago Buck sa: Vindavdriften är en klar faktor som gör att de mindre kalibrarna går bort, kanske även 7mm? Tar jag en större får jag ta rekylen istället om kulan är tung. Nja - vindavdrift är ganska linjärt med BC så det är faktiskt tvärt om, 6,5 - 7mm i lite vikt (långa kulor) spöar som sidolåset skriver det mesta i .30 för att man i .30 valt lägre kulvikter = kortare kulor = sämre BC. 1 hour ago Buck sa: Tanken från början innan jag läste på var att ta en 300wm och trycka in en tyngre A-Max Det är EN lösning som ger vissa fördelar men andra nackdelar. Det absolut inget som säger att det är den optimala lösning för det din del. Jag säger inte att det är fel, men du ska inte utgå från att det är den enda möjliga lösningen. På 300m skulle jag säga att det är vilken fart du vill ha där som ska styra ditt kulval - sedan får du välja kaliber på kulan utifrån det för att kunna få den vikt & verkan i viltet du vill ha. Resten är bara att hitta en hylsa som kan putta iväg kulan i den fart som behövs i V0. Ett pris du då kan få betala är att du får hålla dig med två olika pilar - en för 0 till 200 och en för 200+ eller vad nu konskevensen blir. Eller att du måste träna upp din förmåga att hantera rekyl. Eller att...... Det är därför jag hellre hålls med hagel - där blir ju bössan lite intressant i alla fall. /T
Publicerat Januari 9, 20179 yr 1 minute ago Buck sa: Hur ser pipliv ut på 7mm rm kontra 300wm? Pipliv beror mer på krut (temperatur & tryck), material och vård än diameter på kulan eller beteckning på hylsbotten. /T
Publicerat Januari 9, 20179 yr Författare Hade jag kunnat skicka iväg 165 grain med större anslagsenergi på 300m än vad 308w klarar vore jag nöjd
Publicerat Januari 9, 20179 yr Bra pulver på längre håll brukar sällan (eller aldrig) gå hand-i-hand med din önskan om låg rekyl, men hittar du en lösning på det problemet är jag idel öra Jag själv har nött och stött din problematik under en lång period och kom fram till att 260 Remington var rätt lösning för mig! Lyckades dessutom få tag i sista batchen med tunga kulor via forumet men då bössan ännu inte är byggd har jag ett enormt lager med .264" kulor hemma tills den dagen det är dags. Kaliber .30 har för många kompromisser tycker jag, precis som sidelock och pmt säger.
Publicerat Januari 9, 20179 yr Författare Jag kommer få låna en pipa i 7mm rem mag och en i 300wm för att skaffa egna erfarenheter och dra egna slutsatser. Min vapenhandlare är snäll han, tur det finns begagnade grejer Undrar just hur man levererar ett klart budskap på gris med 6,5x284... Det fanns en möjlighet för mig att byta min 308 pipa rakt av mot en sådan
Publicerat Januari 9, 20179 yr Klart du ska ha en 7mm rem mag. Flackskjutande och mild rekyl. Perfekt om du skulle åka på antilopjakt/bergsjakt i framtiden och det går alldeles utmärkt att skjuta älg på 7 meters avstånd också. Även om en del tror att man bara kan skjuta på långa håll med kalibern.
Publicerat Januari 9, 20179 yr 6 minutes ago Buck sa: Undrar just hur man levererar ett klart budskap på gris med 6,5x284... Det fanns en möjlighet för mig att byta min 308 pipa rakt av mot en sådan 6.5x284 petar ett ordentligt hål även i en stöddig gris så det behöver du inte vara orolig för. Tänk på alla älgar och björnar som är fällda med sexochenhalvan här i landet! 6.5x284 och 260 Remington gör det med en smula högre fart bara...
Publicerat Januari 9, 20179 yr Författare 20 minutes ago Wizard sa: 6.5x284 petar ett ordentligt hål även i en stöddig gris så det behöver du inte vara orolig för. Tänk på alla älgar och björnar som är fällda med sexochenhalvan här i landet! 6.5x284 och 260 Remington gör det med en smula högre fart bara... Så sant Vore ganska trevligt med en flackskjutare där man inte behöver klicka sig trött på passet utan vet att kulbanan kommer skilja sig 20cm och inte 2 meter :P
Publicerat Januari 9, 20179 yr Detta är en populär post. Nej men nu måste jag slå ett slag för en av de finaste magnumarna , 270 wby magnum i en mkv stock. Skickar iväg från 85gr i 4000fps till 150gr i över 3100. En burk mrp per laddstege och bränner lätt en pipa per säsong om man slarvar lite. Mild rekyl men attraherar ändå fuktiga blickar från pöbeln runt dig på banan när de känner tryckvåven, den vackra mynningsflamman ur din minst 66cm pipa och lukten av oförbrännt krut. För att inte tala om när du matar ut dina stora, ytterst dyra och kortlivade rundhalsade hylsor. Dessutom, laddar du inte själv kan normas bulor inhandlas, otroligt hett laddade och special för mkv med rejäl friflykt för ynka 60 spänn styck. Ett vackert vapen som lägger ner allt på jaktbart avstånd och gör dig definitivt lyckligt. Jag har en och är oftast lycklig.
Publicerat Januari 10, 20179 yr Författare Idag sköt jag 300 wm jaktmatch Det var inte så farlig mycket mer rekyl än 3006 tycker jag. Smällen däremot...
Publicerat Januari 10, 20179 yr Min sako 75 hunter väger 4.9kg oladdad i kaliber 338wm . Efter bytet av bakkappa så är den mycket mild att skjuta med. Nu vet jag inte vart du bor men du får gärna testa
Publicerat Januari 10, 20179 yr Författare 11 minutes ago Vestjakt sa: Min sako 75 hunter väger 4.9kg oladdad i kaliber 338wm . Efter bytet av bakkappa så är den mycket mild att skjuta med. Nu vet jag inte vart du bor men du får gärna testa Vore kul! Bor utanför Halmstad
Publicerat Januari 12, 20179 yr Författare Nä fan, detta med magnum ter sig onödigt. Varför kan inte 7mm-08 finnas till blaser? jag ruttnade nu och drog iväg en beställning på en 270win
Publicerat Januari 12, 20179 yr På 9 januari 2017 at 16:06 jenotsuns1 sa: Klart du ska ha en 7mm rem mag. Flackskjutande och mild rekyl. Med 20% mer rekyl än 30-06 med motsvarande kulvikter är den väl inte jättemild i min mening.
Publicerat Januari 12, 20179 yr 10 minutes ago 6.5x55SM sa: Med 20% mer rekyl än 30-06 med motsvarande kulvikter är den väl inte jättemild i min mening. 20% mer i samma kulvikt är ju typ - jaså.... Vid samma kulvikt får du en längre kula, vilket ger bättre belastning. Så 20% mer rekyl - men med hur många fler meter/sekund? Då kanske rekylen är priset för en rakare kulbana och bättre terminalballistik. T
Publicerat Januari 12, 20179 yr 7 minutes ago pmt sa: 20% mer i samma kulvikt är ju typ - jaså.... Vid samma kulvikt får du en längre kula, vilket ger bättre belastning. Så 20% mer rekyl - men med hur många fler meter/sekund? Då kanske rekylen är priset för en rakare kulbana och bättre terminalballistik. T Så kan det vara. Säger bara att jag inte tycker rekylen är mild
Publicerat Januari 12, 20179 yr 15 minutes ago 6.5x55SM sa: Så kan det vara. Säger bara att jag inte tycker rekylen är mild Beror helt på vad du jmf med. Jag kan tycka att den är lite snärtig men inte speciellt hård. /T
Publicerat Januari 12, 20179 yr 1 hour ago 6.5x55SM sa: Med 20% mer rekyl än 30-06 med motsvarande kulvikter är den väl inte jättemild i min mening. Har i och för sig en gammal tikka och det är väl inte den lättaste bössan precis och skjuter 140-150gr kulor. Då är inte rekylen värst kraftig!