Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med Sauer 202

Featured Replies

Publicerat
3 hours ago CVM sa:

Sedan är det ju bedrövligt att det kommer en massa sängvätare dragandes med "skitkontruktion" osv bara för att någon råkar ha problem med en Sauer eller Blaser. Är det bara ett uttryck gör avund?

Jo, visst är det så.

Vissa behöver liksom ett annat skäl som gör att de slipper erkänna att "vad-det-nu-var" är för dyr.

/T

Publicerat

Om slutstycket hugger så är det en dålig konstruktion/kvalitet. Och jag har råd att köpa både en Mercedes och 17 Sauer kontant. Bitch

Publicerat
8 minutes ago Sydsidan sa:

Om slutstycket hugger så är det en dålig konstruktion/kvalitet. Och jag har råd att köpa både en Mercedes och 17 Sauer kontant. Bitch

Ja - att ha klackarna fram är lite av en korkad lösning sett till matningen. Titta bara på den oöverträffade "smelly'n".

Å andra sidan - på en pipbytare i klass 1 kalibrar ges det liksom inte speciellt många alternativ om man ska ha en smidig lösning på låda, pipinfästning och förregling.

Så du har helt rätt - på T3an är det en dålig konstruktion.....

T

Publicerat

Mest nyfiken på vad vi pratar för Merca :D

Publicerat
  • Författare

En liten uppdatering: 

Var och pangade på skjutbion i måndags. Strulade en hel del i repeteringarna så jag åkte hem och rengjorde lådan och slutstycke. Blev inte bättre. Nu åkte jag tillbaka med den till Handlaren och dom förstod ingenting. Dom menade på att dom aldrig upplevt något liknande i någon Sauer tidigare. Provade mitt slutstycke i en annan 202a och det funkade hur bra som helst. Problemet verkar ligga i lådan. Så NU äntligen är den på väg till Sauer i Tyskland! 

Uppdaterar när den kommer tillbaka!

• 4 months later...
Publicerat
På 2017-01-18 at 18:52 Jeppa sa:

En liten uppdatering: 

Var och pangade på skjutbion i måndags. Strulade en hel del i repeteringarna så jag åkte hem och rengjorde lådan och slutstycke. Blev inte bättre. Nu åkte jag tillbaka med den till Handlaren och dom förstod ingenting. Dom menade på att dom aldrig upplevt något liknande i någon Sauer tidigare. Provade mitt slutstycke i en annan 202a och det funkade hur bra som helst. Problemet verkar ligga i lådan. Så NU äntligen är den på väg till Sauer i Tyskland! 

Uppdaterar när den kommer tillbaka!

Hur gick det med bössan? Har samma problem med min sauer 202 syncro xt!!

Publicerat
  • Författare

Sorry för att det dröjde med uppdatering. I vilket fall:

Fick ett samtal från butiken om att den kommit tillbaka och att det nu satt en ny låda på den, och att den var problemfri. Butiken insisterar dessutom på att jag skjuter in bössan direkt, eftersom att klackarna till kikaren ju nu sitter på en ny låda. Låter ju absolut rimligt :) Perfekt tänkte jag! Kommer till butiken och får 202an i handen. Då ser jag några mycket bekanta märken på lådan.. Det är SAMMA låda som tidigare! Blev helt ställd över hur man som butik kan ljuga en kund rakt upp i ansiktet. Säger till dom att detta är min gamla låda, varpå dom lite skämmigt svamlar något och tittar i golvet. 

HURSOMHELST: Jag börjar repetera och känna på slutstyckesgången och kan faktist konstatera att den känns jävligt bra. Men är samtidigt kluven till hur jag ska hantera det hela.. Men jag väljer att vara lugn, åka ut till skjuttunneln och prova. Den sköt typ hål i hål på 100m.. Klackarna hade ju naturligtvis aldrig varit av. 

Nu beter 202an sig som den ska och jag är till slut nöjd. Det är en fantastisk bössa. DÄREMOT kan jag säga att jag inte tänker gå tillbaka till den butiken igen. Har helt enkelt inte något förtroende kvar för dom. 

Varför tog dom inte mitt ärende på allvar första gången, och varför ljuger dom? Mycket märkligt. 

Publicerat
  • Författare
På 29 maj 2017 at 23:29 Potbot sa:

Hur gick det med bössan? Har samma problem med min sauer 202 syncro xt!!

Gå tillbaka och hänvisa till mig och denna tråd! Min är som sagt problemfri nu, så något gjorde dom ju uppenbarligen. 

• 3 years later...
Publicerat

Jag har problem med en relativt ny 202 med tung boltlyft. 
Om dom inte bytte lådan, vad gjordes som löste problemet?

Officiellt skal man väl få nya delar, inte reperation om det är garantiärende på sauer.

Publicerat
På 2017-01-10 at 08:49 pmt sa:

Normalt sett nej, jag har sett ngn med aluminiumlåda så haft en mikroskopiskt nyp eller kanske rättare en tillstymmelse till ojämnhet I lådan.

Men jag tror inte det sitter där ärligt talat. ALLA och nu menar jag verkligen ALLA bultbössor nyper givet att man gör fel när man för fram spaken. Den så berömda 98ans byrålåda är per definition ett handhavandefel – där måste man göra rätt, det räcker inte med att inte göra fel på en 98a.

Så frågan är var felet sitter – hos dig eller hos bössan eller hos bägge?

När du lämnade bössan till handlaren, lämnade du magasin och några av de patroner du upplever problemen med? Problemen kan lite beroende på var och hur de uppstår sitta var som helst på vägen fram.

/T

Så är det!

Hade en gammal Husqvarna M98 9,3x57 och där fick man repetera BESTÄMT!

Gör man detta är det jättego slutstycksgång i dom.

Jag kan få mina väl inslitna SAKO bössor också att nypa om jag vill. Gäller som

sagt att repetera vettigt.

Publicerat
På 2020-10-23 at 20:06 Reppa sa:

Jag har problem med en relativt ny 202 med tung boltlyft. 
Om dom inte bytte lådan, vad gjordes som löste problemet?

Officiellt skal man väl få nya delar, inte reperation om det är garantiärende på sauer.

Tungt lyft borde primärt sökas i spännkurvan.... Inte lådan. 

/T