Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grövre jaktkniv

Featured Replies

Publicerat
På Thursday, January 12, 2017 at 18:43 Buck sa:

Kul med så många tips!!!

idag köpte jag en kniv med kortare blad som heter buck 192 för 750kr. Den ska jag prova tills jag hittar en mer passande kniv. Esee knivar verkar intressant !!

Jag köpte en Esee 4HM som jag gillar. Dock kunde stålet vara lite hårdare. Man får bryna ett par gånger innan älgen är flådd och skuren i bitar för att bäras ut. Lättslipad men för mjuk enligt mig. Billig slida som måste göras om med ett hänge för att inte sitta fast men det var en enkel operation.  Gjorde en slida i kydex också. 

14844780644131848333627.jpg

Publicerat
4 hours ago josc72 sa:

Jag köpte en Esee 4HM som jag gillar. Dock kunde stålet vara lite hårdare. Man får bryna ett par gånger innan älgen är flådd och skuren i bitar för att bäras ut. Lättslipad men för mjuk enligt mig. 

Den har jag gluttat på, men tycker att dollarn ligger fel för en sådan investering just nu. Det gick väl an när den var nere under 7 kr.....

ESEEs poäng är väl genomgående att man skall kunna vässa knivarna med det som finns tillgängligt. Bilrutans överkant, botten på kaffemuggen eller liknande. 

Publicerat

Ja, eller på naglarna... Riktigt så illa är det inte men mjukt är det. Jag gillar formen och enkelheten. Har länge dreglat efter en Spyderco Temperance i vg-10 stål men då snackar vi helt andra pengar. Minst det dubbla, kanske mer men oj, oj, vilken kniv. Ångrar som en hund att jag inte köpte den när jag pillade på en i USA. Har ett par fällknivar som är helt grymma och nästan ersätter en vanlig kniv. Bara det att det blir så soligt på insidan med blod och liknade.

Publicerat
  • Författare

Idag beställdes en linder super edge 1 och en super edge 3.

Mest för nyfikenhetens skull, ska finnas stora likheter med fällkniven enligt hörsägen.

Publicerat

Recensera gärna här i tråden när du får hem dom.

Publicerat
2 hours ago Buck sa:

Idag beställdes en linder super edge 1 och en super edge 3.

Mest för nyfikenhetens skull, ska finnas stora likheter med fällkniven enligt hörsägen.

Likheten med FK tyckte jag mig se omedelbart. Linder tillverkade ju första generationen F1-or, skulle spontant tro att detta är arvet efter det samarbetet.... Stålet är väl det samma om jag inte missminner mig...

Beställde du dem från linder.de eller vartifrån blev det?

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Likheten med FK tyckte jag mig se omedelbart. Linder tillverkade ju första generationen F1-or, skulle spontant tro att detta är arvet efter det samarbetet.... Stålet är väl det samma om jag inte missminner mig...

Beställde du dem från linder.de eller vartifrån blev det?

Jo precis, deras super edge 1 motsvarar F1 och 3an motsvarar S1an. De har ATS 34 stål om jag inte missminner mig. Beställde de hos Lamnia. De är säkert inga topp-notch grejer men det ska bli kul att prova! Har aldrig riktigt gillar fällknivens grejer. Tycker slutfinishen lämnar en del att önska när man sätter det i relation till priset.

Ska få prova en Lionsteel M5 i slutet på veckan. Tycker det är skitroligt att prova runt lite :D

Publicerat

Stålet är bra i varje fall, sen beror det ju på härdning osv hur det är att faktiskt använda men grunden är schysst.

Publicerat
  • Författare

Beställde en ny Mora 2000 då min gamla är sönder. Brukar ha en sådan kniv l min fyrhjuling.

Vilket skämt! Sämre plast än den gamla, smalare blad. Ska man ta en garberg istället?