Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första geväret, HDF Voere

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag fått mitt första gevär, ett HDF Voere 9,3x62mm. Stocken är lite sliten men metallen ser fin ut. En sak som förvånar mig är att när jag testar med klickpatroner så visar det sig att patronen följer inte med slutstycket ut, om den inte är "avfyrad". Om jag matar in en patron och sedan för ut slutstycket utan att avfyra, så sitter patronen helt enkelt inte fast i slutstycket utan stannar kvar, eller trillar ut beroende på vilken vinkel man håller geväret i.

Är detta normalt? Kan det vara så att mina klickpatroner är för korta?

• Svar 70
  • Visningar 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kulgevär kan du bara torrklicka. Brytvapen ska man inte göra det i onödan... Vi brukade få banner av "Stolpa Sven" om vi inte hade MINST 10 torrlöp utan för skjutkuren innan vi gick in och sköt p

• Rycket gör bara att du missar, men rekylen den tar du med kroppen - hela kroppen. Då gör det inte ont heller så länge kolven passar någerlunda väl. Nja - han hade förmodligen onaturligt hög smä

• calle fille
    calle fille

Nu är jag långt ifrån duktig på att skjuta men två saker vet jag, att allt jaktbart vilt i Sverige dör av en smäll av en 6,5a och det är alldeles för lätt att skjuta sig skotträdd och därtill ett avfy

Posted Images

Publicerat

Viker du ned slutstycket i det främre läget? En del bössor/utdragare greppar inte om flänsen om man inte fullföljer mantelrörelsen, eller hur man ska förklara det enkelt.

Grattis till första skjutjärnet förresten.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Jag fullföljer hela rörelsen i båda fallen. Det verkar dock ha att göra med "randen" på patronen, om jag gör rent denna noggrant så fungerar det oftare. Det kan vara så att mina klickpatroner i alu inte är riktigt 100%. Jag får testa med skarp ammunition på skjutbanan.

Publicerat
53 minutes ago LP232 sa:

Jag fullföljer hela rörelsen i båda fallen. Det verkar dock ha att göra med "randen" på patronen, om jag gör rent denna noggrant så fungerar det oftare. Det kan vara så att mina klickpatroner i alu inte är riktigt 100%. Jag får testa med skarp ammunition på skjutbanan.

Har du någon tomhylsa? 

Skicka i så fall in den försiktigt "manuellt" in i pipan/patronläget, stäng slutstycket och repetera sedan ut hylsan igen.

Mvh Joacim 

Publicerat

Ja, försiktigt. Jag gjorde så med lite fart och knölade fast hylsan i patronläget så jag fick hålla på och krångla med en läskstång o peta. Det var mer än irriterande.

Publicerat

Av detta lär vi oss - igen - att klickpatroner är av ondo.

T

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Av detta lär vi oss - igen - att klickpatroner är av ondo.

T

Ja i bultbössor är det (väl) fullkomligt onödigt. Apropå det PMT. Hur är det egentligen, en gång för alla, med klickpatroner i hagelbössor. Jag trodde förut att det var till för att spara hanar-slagstift, men fick för några år sedan lära mig att det mest var till för att spara ejektorerna. Men de håller man ju mot lite med tummen när de öppnas tomma, åtminstone jag. Så eg är klickpatroner i hagelvapen också överflödigt (jag har i.o.f klickisar i mina haglor ändå). Men hur är det egentligen?

Publicerat

Klickisar har man om man har en känslig tumme och ejektorer. I övrigt är den av ondo - säkerhetsmässigt eftersom ingen jävel kan se att patronläget/lägena är tomt/tomma.

/T

Publicerat

Jag har klickisar i mina när jag övar anläggning och torravfyrning ibland på kvällarna och som mothåll när jag sätter ifrån mig gevären i skåpet så dom ska slippa vara spända, spelar det ingen roll om dom bryts, spänns och står så utan att man klickar dem?

Publicerat
1 minute ago 6.5x55SM sa:

Jag har klickisar i mina när jag övar anläggning och torravfyrning ibland på kvällarna och som mothåll när jag sätter ifrån mig gevären i skåpet så dom ska slippa vara spända, spelar det ingen roll om dom bryts, spänns och står så utan att man klickar dem?

Lossar du kamaxeln på bilen med när du ställer den i garaget?

/T

Publicerat
1 minute ago 6.5x55SM sa:

Lossar du kamaxeln på bilen med när du ställer den i garaget?

/T

Publicerat
1 hour ago 6.5x55SM sa:

Slagfjädrarna blir inte 'trötta' under en livstid, nä B) Dvs det som PMT så bildligt pekar på i inlägget ovan...inte heller ventilfjädrarna i en bilmotor blir 'trötta' :thumbsup:

Publicerat
1 minute ago Dr Krall sa:

Slagfjädrarna blir inte 'trötta' under en livstid, nä B) Dvs det som PMT så bildligt pekar på i inlägget ovan...inte heller ventilfjädrarna på en bli blir 'trötta' :thumbsup:

Och med tanke på att typ 99,99% av alla konstruktioner har slagfjädrar som är förspända till minst 50-60% när slagstiftet/hanen är framme så ter det sig ganska bortkastat.

/T

Publicerat

Det är dom där förbannade klickpatroner med plastanslag som böjer/ stukar slagstiften i drillingar: särskilt kulstiftet som är tunnare än hagelstiften: då hammarna slår på stiften som är borrat snett in i baskylen för att få plats. När stiftet "tar stopp" böjer den sig. När hammaren fortsätter slå snett blir stiftet stukat i änden och ser efterhand ut som en popnit. Till slut blir den så stor så den går tungt i hylsan som till slut spricker vid mejselspåren- vilket kan göra det skitsvårt att skruva den ut då den "expanderar" när man drar med mejseln...

Usch för klickpatroner- släng skiten

Publicerat
57 minutes ago Dr Krall sa:

Slagfjädrarna blir inte 'trötta' under en livstid, nä B) Dvs det som PMT så bildligt pekar på i inlägget ovan...inte heller ventilfjädrarna på en bli blir 'trötta' :thumbsup:

Betyder det att det är inte nödvändigt att klicka av bössorna innan man tar in dom i skåpet, att dom klarar å stå i spänt lägge hela tiden???

Publicerat
1 minute ago Sjöfaran sa:

Betyder det att det är inte nödvändigt att klicka av bössorna innan man tar in dom i skåpet, att dom klarar å stå i spänt lägge hela tiden???

Ja.

/T

Publicerat
1 minute ago pmt sa:

Ja.

/T

Ok. He he där ser man. 

Men om man står å torrtränar hemma, är det då bättre att man klickar av med klickpatron eller är klickpatroner alltid överflödigt??

Publicerat
7 minutes ago Sjöfaran sa:

Ok. He he där ser man. 

Men om man står å torrtränar hemma, är det då bättre att man klickar av med klickpatron eller är klickpatroner alltid överflödigt??

Se Danskens svar ovan (om stukade slagstift) B)

Publicerat
8 minutes ago Sjöfaran sa:

Inte med mindre än att du har amputerat tummarna......

/T

Publicerat
Just now pmt sa:

Inte med mindre än att du har amputerat tummarna......

/T

He he ok, inga klickpatroner. 

Å om ja förstår Dansken rätt, inget onödigt klickande med brytvapen alls.....   

Publicerat

Där lärde man sig något nytt. Jäkligt intressant input av er, Dansken o PMT. Har också alltid trott att klickpatroner varit bra i hagelbrakarna och i drillingen. Bytte ett slagstift på kulpipan för ett par år sen i drillingen som var lite, lite krokigt nere i Småländska i samband med en rengörning/genomgång. Hade faktiskt använt klickpatron ibland på 7x57:an. Kanske därför det blev så. Skall slänga bort dom nu...........Bra info

Publicerat

Om jag inte bör klicka hagelbössan varken med eller utan klickisar så får jag nöja mig med öva anläggning med den..? Kan jag ta ett par tomhylsor och klicka den mot?

Franz Albrecht rekommenderade mkt torrträning för att få till snabbare, precisare anlägg och finare avfyrningar. Samt för att bli av med det där vinglet som uppstår för en del när de förväntar sig rekylen, nån form av ryck.

Publicerat
15 minutes ago 6.5x55SM sa:

Om jag inte bör klicka hagelbössan varken med eller utan klickisar så får jag nöja mig med öva anläggning med den..? Kan jag ta ett par tomhylsor och klicka den mot?

Hagelbössan är det generellt sett inga problem att torrklicka med, givet att du kommer ihåg att lägga tummen mot ejektorerna när du bryter. Slår ejektorerna tomma kortar det deras livslängd.

Drillingens kulskott är däremot en annan sak, då kan en klickpatron som är en aning sliten innebära att stiftet kräöks pss som om du fått ett tändhatssgenomsklag och stiftet inte gått tillbaka som det ska. De absolut flesta drillingar har ett ganska snett anslag till kulan och det är där problemet egentligen sitter. Därav att vapen till randantända patroner och drillingar ska torrklickas med viss försiktighet.

15 minutes ago 6.5x55SM sa:

Franz Albrecht rekommenderade mkt torrträning för att få till snabbare, precisare anlägg och finare avfyrningar. Samt för att bli av med det där vinglet som uppstår för en del när de förväntar sig rekylen, nån form av ryck.

Torrträning är absolut av godo, och skall göras flitigt (100 torrklick per skarp patron är absolut ente fel). men klickpartronerna är av ondo. Sedan är torrträning med hagelbössan mer för att öva anlägg och fotarbete än att nöta avfyrning - den delen kräver ett rörligt mål för att den liksom bli en del av framförhållningen.

/T

Publicerat
1 hour ago Sjöfaran sa:

Jag har i alla år förvarat alla mina hagelvapen utan att klicka dem innan och att de skulle ta skada av detta är en myt. Avsevärt mycket mindre skada än om du torrklickar eller använder klickpatroner i alla fall.

Jag är av åsikten att Brownings ejektorer tål att torrklickas avsevärt bättre än dito Beretta-modell men har inga bevis för min teori, men tittar man på ejektorerna på en Browning som har gått 200k smällar och en Beretta med lika många skott så är det stor skillnad på slitage. Brownings konstruktion är överlägsen alla dar i veckan i min värld men det är en lite bulkigare lösning på Browning dock. 

Jag har samma problem med alla dårar som påstår att man inte skall stänga ett brytvapen utan att först öppna toplevern med tummen innan?! Om inte ett vapen tål att stängas utan hjälp av tummen så tål den nog inte att skjuta med heller! ;) För övrigt kan jag meddela att fipplar du på toplevern när du stänger bössan på en tävling i England så blir du per automatik diskad ty det kan leda till att det inte låser ordentligt och då kan det bli tillbud...

Använd era vapen med förnuft och håll dem rena så ni slipper onödigt slitage. Det är betydligt viktigare än att någon skall fundera på huruvida det är rätt eller fel att ställa in hagelbössan uppspänd i skåpet.