Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första geväret, HDF Voere

Featured Replies

Publicerat

Man LÄGGER ihop en hagelbössa. Då hittar toplevern in där den ska vara till samma ställer varje gång.

Man SLÅR inte ihop hagelbössan som Terminatorn (men det låter bra på film) och man har INTE tummen på toplevern eller trycker in den lite extra efteråt....

Så är det med det.
På en bättre bössa.
En billig bössa är ändå skit oavsett hur man lägger/slår ihop den

• Svar 70
  • Visningar 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kulgevär kan du bara torrklicka. Brytvapen ska man inte göra det i onödan... Vi brukade få banner av "Stolpa Sven" om vi inte hade MINST 10 torrlöp utan för skjutkuren innan vi gick in och sköt p

• Rycket gör bara att du missar, men rekylen den tar du med kroppen - hela kroppen. Då gör det inte ont heller så länge kolven passar någerlunda väl. Nja - han hade förmodligen onaturligt hög smä

• calle fille
    calle fille

Nu är jag långt ifrån duktig på att skjuta men två saker vet jag, att allt jaktbart vilt i Sverige dör av en smäll av en 6,5a och det är alldeles för lätt att skjuta sig skotträdd och därtill ett avfy

Posted Images

Publicerat
12 minutes ago Wizard sa:

Jag har samma problem med alla dårar som påstår att man inte skall stänga ett brytvapen utan att först öppna toplevern med tummen innan?! Om inte ett vapen tål att stängas utan hjälp av tummen så tål den nog inte att skjuta med heller! ;) För övrigt kan jag meddela att fipplar du på toplevern när du stänger bössan på en tävling i England så blir du per automatik diskad ty det kan leda till att det inte låser ordentligt och då kan det bli tillbud...

Jag med.......

/T

Publicerat
1 minute ago Dansken sa:

Man LÄGGER ihop en hagelbössa. Då hittar toplevern in där den ska vara till samma ställer varje gång.

Man SLÅR inte ihop hagelbössan som Terminatorn (men det låter bra på film) och man har INTE tummen på toplevern eller trycker in den lite extra efteråt....

Så är det med det.
På en bättre bössa.
En billig bössa är ändå skit oavsett hur man lägger/slår ihop den

"Bring wood to metal" B)

Publicerat
33 minutes ago Wizard sa:

Jag har samma problem med alla dårar som påstår att man inte skall stänga ett brytvapen utan att först öppna toplevern med tummen innan?! Om inte ett vapen tål att stängas utan hjälp av tummen så tål den nog inte att skjuta med heller! ;) För övrigt kan jag meddela att fipplar du på toplevern när du stänger bössan på en tävling i England så blir du per automatik diskad ty det kan leda till att det inte låser ordentligt och då kan det bli tillbud...

Hemma låter jag bössan klicka igen men brukar göra så med levern på pass ibland. Bör jag sluta med det? Morfar sade alltid att det var ruskigt viktigt att vara helt tyst på pass. Han laddade och stängde bössor och slutstycken mycket varsamt på pass och det där har följt med mig. Han sköt fler älgar än nån annan gubbe i sitt jaktlag och han hävdade att det hade mycket med deras bildörrsdunkande, termosrasslande och oförsiktiga vapenhantering på pass att göra. 

Publicerat
4 minutes ago 6.5x55SM sa:

Hemma låter jag bössan klicka igen men brukar göra så med levern på pass ibland. Bör jag sluta med det? Morfar sade alltid att det var ruskigt viktigt att vara helt tyst på pass. Han laddade och stängde bössor och slutstycken mycket varsamt på pass och det där har följt med mig. Han sköt fler älgar än nån annan gubbe i sitt jaktlag och han hävdade att det hade mycket med deras bildörrsdunkande, termosrasslande och oförsiktiga vapenhantering på pass att göra. 

Faktum är att den enda ursäkten jag skulle acceptera för att göra så är när man - som du säger - sitter på pass och skall vara knäpp tyst, men det är det ENDA undantaget också jag kan tänka mig.

Publicerat

Det är skillnad på en studsare och brytvapen.

ett normalt brytvapen ger inte ifrån sig mer än ett litet distinkt klick, och det stör inte speciellt mycket.

Annat är det med studsare, pumpar, automater och annat konstigt. Där kan man tömma en hel såt när man laddar på pass ;)

Publicerat

Jag vet inte hur det är med er men för mig är det så att när jag sitter på den typen av pass där det verkligen är viktigt att vara väldigt tyst så brukar det inte bli några väldiga mängder med skott avlossade. Svårt att tro att det kan vara katastrof om man vid dessa få tillfällen tafsar lite ömsint på toplevern för att vara säker på att den är tyst. Dessutom är det ju ingen som ser...

Publicerat
2 minutes ago henke67 sa:

Dessutom är det ju ingen som ser...

Förreglingen må nu vara blind, men du ger den ändå en pungspark när du gör så.

T

Publicerat

Intressant diskussion med ejektorerna. Har en del frågor runt en kass ejektor men kanske inte skall kapa denna tråden med detta. 

Publicerat
  • Författare

Nu har jag testat bössan HDF 9,3x62, den fungerade bra och repeterade fint. Rekylen kändes värre än jag räknat med. Efter 10 skott tappade man helt lusten att fortsätta skjuta. Hjälper det att montera en gel-bakkappa? Är det något en nybörjare kan ge sig på?

En annan sak är att pipan blir inte ren, oavsett hur många lappar man drar igenom den så ser dessa fortfarande smutsiga ut. Jag körde en omgång med Sweets och borste vilket fick ut mycket svart, men det verkar vara mer kvar. Är det bara att fortsätta tills den är ren?

Publicerat
13 minutes ago LP232 sa:

Nu har jag testat bössan HDF 9,3x62, den fungerade bra och repeterade fint. Rekylen kändes värre än jag räknat med. Efter 10 skott tappade man helt lusten att fortsätta skjuta. Hjälper det att montera en gel-bakkappa? Är det något en nybörjare kan ge sig på?

En annan sak är att pipan blir inte ren, oavsett hur många lappar man drar igenom den så ser dessa fortfarande smutsiga ut. Jag körde en omgång med Sweets och borste vilket fick ut mycket svart, men det verkar vara mer kvar. Är det bara att fortsätta tills den är ren?

hdf - Copy.jpg

Fy fan att skjuta en sån där med bakelitbakkappa - TORTYR :unsure: Jag hade inte ens gjort det under pistolhot. 

Ja en vettig Pachmayr-kappa dödar en hel del av den obehagliga upplevelsen. Räcker inte det så går det ju fixa på en dämpare eller mynningsbroms. 

En sak förstår jag dock inte - varför nyexaminerade envisas med att köpa det "värsta-värsta" med en gång. Bättre att jobba sig nerifrån och upp tills man känner att "nu räcker det". Att sätta sig och skjuta med en Voere med bakelitbakkappa och bayerskbacke kan göra en människa såpass rekyl/skotträdd att det aldrig kommer bli något vettig av hen på dianas stigar :rolleyes: 

Mvh Joacim 

Publicerat

Joacim: vill man verkligen bota rekylrädsla är den hårda vägen en väg att gå faktiskt. Det gjorde jag med min förstabössa i form av den uttjatade 300 Win Mag:en ;) Har träffat massa skyttar som är rekylrädda för sin 6,5 utan att märka det själva eller våga erkänna det.

Sen håller jag med om detta med bakelitbakkappor - de har inget att göra utom möjligen på en 222:a.

Publicerat
16 minutes ago exabit sa:

Joacim: vill man verkligen bota rekylrädsla är den hårda vägen en väg att gå faktiskt. Det gjorde jag med min förstabössa i form av den uttjatade 300 Win Mag:en ;) Har träffat massa skyttar som är rekylrädda för sin 6,5 utan att märka det själva eller våga erkänna det.

Sen håller jag med om detta med bakelitbakkappor - de har inget att göra utom möjligen på en 222:a.

Alla blir vi saliga i vår tro kompis ;) Vi brukar vara överens i mycket, men tydligen inte här :) Frågan är om dom skyttarna som är rädda för sina 6,5or utan att våga erkänna det har börjat ändå högre i registret och nu är det ju så nära kjol man kan komma att ha gått från nått grovkalibrigt och ner till 6,5 ;) 

Började ju själv min "karriär" med en Sako Hunter i 30-06 med 52cm pipa, laddad med 13g oryx eller 11,7g S&B - vilket var tillräckligt för att förstöra mig i vart fall 5år framåt. Och än idag, snart 15 år senare så har jag min rekylrädsla som gör sig påmind om det går för långt tid mellan skjutbanebesöken eller jag skjuter med något som kroppen/huvudet vet kan göra ont - i mitt fall odämpad 308win och uppåt.

Jag tror dock att vi kan ha rätt båda två i detta fallet - ty jag tror att det är väldigt individuellt. Det som gör den ene stark, gör den andre rädd osv.

Mvh Joacim  

Publicerat
1 hour ago LP232 sa:

Nu har jag visserligen precis gått och köpt mig en riktig handkanon som tveklöst kommer att sparka, men jag kan lätt erkänna att inte ens med min för mig optimalt stockade Sako 85 Hunter i 9.3x62 så pallar jag mer än 8-10 smällar i rask takt under träning... Under jakt känner jag inte rekyl överhuvudtaget - det är en stor skillnad på dessa två momenten och därför övningsskjuter jag med sexochenhalvan och 22:an och använder min 9.3x62 till jakt.

Det här med bakelitbakkappa är ett ofog på kulvapen. På hagel är det annorlunda för där måste anläggningen gå fort och smidigt, men på ett kulvapen är det tveklöst på sin plats med en limbsaver eller liknande gummimojäng. Se till att den är lite hal och glatt på ytan bara för de som är gjorda av rågummi och liknande fastnar i kläderna och sabbar en snabb anläggning.

Tejpa ändan på kolven innan du slipar in den nya bakkappan så du inte får några fula märken bara men i övrigt är det en skitenkel pryl att göra!

Publicerat
51 minutes ago Joacim sa:

Alla blir vi saliga i vår tro kompis ;) Vi brukar vara överens i mycket, men tydligen inte här :) Frågan är om dom skyttarna som är rädda för sina 6,5or utan att våga erkänna det har börjat ändå högre i registret och nu är det ju så nära kjol man kan komma att ha gått från nått grovkalibrigt och ner till 6,5 ;) 

Började ju själv min "karriär" med en Sako Hunter i 30-06 med 52cm pipa, laddad med 13g oryx eller 11,7g S&B - vilket var tillräckligt för att förstöra mig i vart fall 5år framåt. Och än idag, snart 15 år senare så har jag min rekylrädsla som gör sig påmind om det går för långt tid mellan skjutbanebesöken eller jag skjuter med något som kroppen/huvudet vet kan göra ont - i mitt fall odämpad 308win och uppåt.

Jag tror dock att vi kan ha rätt båda två i detta fallet - ty jag tror att det är väldigt individuellt. Det som gör den ene stark, gör den andre rädd osv.

Mvh Joacim  

Som sagt - min väg var EN väg att gå som bevisligen fungerade. Därmed inte sagt att det är den bästa.

Med rätt coachning kan du kanske få bukt med ditt förhållande till 30-06 och 9,3x62. Eller så inser du dina egna begränsningar och kör på 6,5 eller dämpad 308 - det fungerar ju uppenbarligen alldeles utmärkt.

Jo, det är nog många som överbeväpnar sig i början - så även jag. För mycket läsande av jakttidningar och för lite träning på banan med en 6,5 var felet för min del, tror jag. Men jag är ändå glad för erfarenheten och att det som det gick.

Publicerat
  • Författare

Jag har beställt en gummibakkappa, av tjockare modell. Stocken är lite sliten, så jag tänkte passa på att slipa ner den och olja om den. Här och var har bössan väldigt märkliga märken.

Publicerat
1 minute ago exabit sa:

Som sagt - min väg var EN väg att gå som bevisligen fungerade. Därmed inte sagt att det är den bästa.

Jo för vissa är det kanske den bästa, men inte för alla ;):) 

1 minute ago exabit sa:

Med rätt coachning kan du kanske få bukt med ditt förhållande - till 30-06 och 9,3x62. Eller så inser du dina egna begränsningar och kör på 6,5 eller dämpad 308 - det fungerar ju uppenbarligen alldeles utmärkt.

Det är väll det jag har gjort - så numera kör jag ju odämpad 6,5:a - vilket fungerar ypperligt :thumbsup: Kommer garanterat att prova 9,3x62 igen, men då blir det medelst mynningsbroms eller dämpare. 

1 minute ago exabit sa:

Jo, det är nog många som överbeväpnar sig i början - så även jag. För mycket läsande av jakttidningar och för lite träning på banan med en 6,5 var felet för min del, tror jag. Men jag är ändå glad för erfarenheten och att det som det gick.

Det visade ju sig gå bra för dig, då jag ännu inte träffat någon som kan hålla i grova kalibrar som du :wub:

Mvh

Publicerat
2 hours ago LP232 sa:

..... Efter 10 skott tappade man helt lusten att fortsätta skjuta. Hjälper det att montera en gel-bakkappa?

Egentligen inte - då det som regel bara innebär att man döljer ett problem istället för att lösa det.

Man skjuter ett skott - och säger Oj!

Nästa gång tänker man - här måste man tydligen hålla i. Ner igen, så långt ner över bordet man kan komma. Och så håller man i, rejält. Och drar i spaken. Och säger Aj!

Nu har man lärt sig, och nu håller man i för kung och fosterland, ligger ner så mycket man bara kan för man vet att det kommer att göra ont. Och så drar man i spaken, fast man inte vill. Och ....... aj som fan vad den slåss!

Tro fan den gör det när skytten drar in kolven i axeln så skuderbladet buktar ut - det finns INGEN kudde kvar i axeln, och hela kroppen är styv som en pågapitt utanför ett omklädningsrum för damer.

När den rätta metoden är att inte ligga ner bakom kolven utan för hiva upp bössan högre upp, slappna av och följa med i rörelsen.

2 hours ago LP232 sa:

Ja. Är den aldrig riktigt rengjord kan man behöva ganska många timmar då det är sot/tombak/sot/tombak omvartannat. Så det är bara att gnida på - nöter du ut borsten köper du bara en ny.

2 hours ago Joacim sa:

Fy fan att skjuta en sån där med bakelitbakkappa - TORTYR :unsure: Jag hade inte ens gjort det under pistolhot. 

Nja - det är det ganska många som gör när de ställer sig på hagelbanan - med ungefär samma rekylenergi så det är inte så hemskt som de flesta vill ha det till. Gör man rätt är det som aldrig problem ens med grövre än 9,3or så länge man inte drar upp farten på de kulvikterna (15g ++) för med ökad fart blir rekylen snärtigare.

Rekylskräck är som regel ett tecken på fel teknik och även om en korrekt teknik kanska kan lockas fram brukar det sitta hårdast i huvudet. Och öronen.

/T

Publicerat

Då jag skadade ryggen för ett antal år sen vart jag "skotträd" på köpet:

Det gjorde helt enkelt så förbenat ont när jag sköt att jag till slut "doppade" till och med när jag sköt med 22:an.

Det där är inte att leka med- och egentligen är man inte "feg" utan det är kroppens sätt att skydda sig mot något som den vet kommer att göra ont. Oberoende om det är för att kroppen är skadat eller för att man har en kolv som inte passar.

Det var en lång process att arbeta bort detta. Ett tag funderade jag på att ge fan i detta och hålla mig till flugfisket, men nacken och höger axel krånglar också ;)

Nu har jag det till att funka hyffsat, men jag skjuter sämre nu. Dessutom har synen också blivit sämre i samband med kroppens allmäna förfall. Bukaskyttet har jag lagt ned och jag har talat med en skytteinsruktör om jag kan få hjälp att bättra på mitt hagelskytte igen för att få det så bra det går med dom förutsättningar jag har nu...

Publicerat
6 minutes ago Dansken sa:

Det där är inte att leka med- och egentligen är man inte "feg" utan det är kroppens sätt att skydda sig mot något som den vet kommer att göra ont. Oberoende om det är för att kroppen är skadat eller för att man har en kolv som inte passar.

Bästa på länge - nu behöver jag inte anse mig själv som en "rekylrädd kärring" ^_^:thumbsup:;) 

Mvh Joacim 

Publicerat
32 minutes ago Joacim sa:

Bästa på länge - nu behöver jag inte anse mig själv som en "rekylrädd kärring" ^_^:thumbsup:;) 

Mvh Joacim 

Elmer Keith skulle nog inte hålla med riktigt..... Ni vet - han som tyckte att maxladdad 44Mag var "lagom" med 6" pipa och myntade det klassiska - "Relax and enjoy!".

Men han hade ack så rätt - det är en ren teknikfråga.

/T

Publicerat

Lite grövre doningar kan ju helt klart kännas efter någon kartong när man skjuter från bänk men man undrar ju om det inte finns några salta killar längre när man läser om 6.5 och dämpad 308 som smärtgräns. :P

Publicerat
44 minutes ago pmt sa:

Elmer Keith skulle nog inte hålla med riktigt..... Ni vet - han som tyckte att maxladdad 44Mag var "lagom" med 6" pipa och myntade det klassiska - "Relax and enjoy!".

Men han hade ack så rätt - det är en ren teknikfråga.

/T

Jo, men om man tar greppet mentalt och ger fan i att rycka av skotten så gör det heller inte ont. Så Elmer hade givetvis helt rätt.

Det handlar inte om att vara en kärring, nej. Utan det är rent mentalt och ALLA kan lära sig att skjuta avslappnat, det är jag helt säker på. Men så har man skjutit på ett visst sätt i 15-50 år och klippt skotten och då är det svårt att lära om. Då ska man skaffa en grovsing och börja skjuta i bänk så MÅSTE man börja krama av skotten - annars gör det så jäkla ont...

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fixat kokt linolja och balsamterpentin på Biltema, vad tror ni om den blandningen 50/50? Hur bör jag göra med nätskärningen? Det blir ju svårt att slipa i skårorna på denna.