Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första geväret, HDF Voere

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Äntligen dök den nya bakkappan upp, tyvärr visade det sig vara lite knepigare att installera än jag trott. Anläggningsytan är inbuktande på kolven, och den dämpade bakkappan är helt rak, installationsanvisningen säger att man måste kapa kolven rak. Dessutom är bakkappan av så hårt material att man i princip behöver tillgång till en bänkslip för att göra jobbet, något jag inte har tillgång till i min lägenhet.

Jag tror jag lämnar bössan i orginalskick, en "sönderskruvad" HDF är nog svårsåld.

Av blåmärket på min axel att döma är det bara ett ställe på axeln som är känsligt, där det är nära till "benet" under. Om jag axlar bössan utanför detta område kanske jag kan skjuta fler skott.

• Svar 70
  • Visningar 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kulgevär kan du bara torrklicka. Brytvapen ska man inte göra det i onödan... Vi brukade få banner av "Stolpa Sven" om vi inte hade MINST 10 torrlöp utan för skjutkuren innan vi gick in och sköt p

• Rycket gör bara att du missar, men rekylen den tar du med kroppen - hela kroppen. Då gör det inte ont heller så länge kolven passar någerlunda väl. Nja - han hade förmodligen onaturligt hög smä

• calle fille
    calle fille

Nu är jag långt ifrån duktig på att skjuta men två saker vet jag, att allt jaktbart vilt i Sverige dör av en smäll av en 6,5a och det är alldeles för lätt att skjuta sig skotträdd och därtill ett avfy

Posted Images

Publicerat

Lugn och fin nu, det är såklart en del jobb att slipa in en bakkappa och du bör alltid kapa kolven när du byter för att att den inte ska bli för lång. Jobbet att slipa in kappan är mer krävande än att kapa kolven. Kolla om någon kan hjälpa dig att montera kappan,  det bör du få gjort för en femhunka och det är värt varenda öre. Är det bara gjort med ett minimum av hantverksmässighet så sänker du inte värdet på bössan, tvärtom. 

Publicerat

Lämna in den till en kunnig smed, var NOGA med att kolla upp så DU får rätt kolvlängd!!!! 

Publicerat
  • Författare

Den lokala vapensmeden ville ha en slant för jobbet, 1.500-2.000kr. Tanken bakom inköpet av en begagnad äldre bössa var att det skulle vara just billigt, och jag måste även lägga lika mycket pengar på optik, klackar och ringar. Jag misstänker att det är billigare att ställa undan bössan och när det blir dags köpa ett färdigt paket med en budgetbössa.

Hursomhelst så har letandet efter jaktmarker inte gett frukt än, så det är inte någon brådska.

Publicerat
8 minutes ago LP232 sa:

Jag misstänker att det är billigare att ställa undan bössan och när det blir dags köpa ett färdigt paket med en budgetbössa.

Och exakt vad säger att den har korrekt avstånd till kikare och avtryckare? Det här så det är vare sig du köper nytt eller gammalt.

/T

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago pmt sa:

Och exakt vad säger att den har korrekt avstånd till kikare och avtryckare? Det här så det är vare sig du köper nytt eller gammalt.

/T

Den lösningen kan mycket väl bli dyr och omständig också, det betvivlar jag inte. Jag får nog spara ihop pengar ett tag och sedan göra ett nytt försök.

Publicerat

Jag skulle lätt fixa till bössan istället för nytt budgetjunk. Men att tro att det inte kostar något med vapen och optik är lite blåögdt. Sen rekomenderar jag att du lägger en skaplig slant på övningsplugg och nöter. Inte jättetrevligt med en 9,3;a men det är ju det du köpt. Inga genvägar, jakt och vapen kostar, så är det bara. Misströsta inte! Jobba på!

Publicerat
  • Författare

Skulle en mynningsbroms vara en klok investering? Jag läste att det skulle minska rekylen ordentligt. Tyvärr måste man nog gänga pipan och då också ta bort kornet... 

Publicerat
  • Författare

Tyvärr var pipan för tunn för att det skulle vara möjligt att montera en mynningsbroms. Däremot hittade jag en billig lösning på bakkappan, för dryga 100lappen.

Jag provade lite olika metoder för att fånga upp rekylen på ett bra sätt. Att hålla bössan avslappnat, och utan stöd kändes bäst. Hårt hållen bössa, och stöd gjorde saken värre.

Efter 50skott har jag definitivt ont i axeln, men jag tror att gummikappan åtminstone har räddat mig från blåmärken. Men när skotten kostar 14kr/st glömmer man snabbt bort axeln och tänker på plånboken istället.

Publicerat

Borde det inte vara en smal sak att svetsa på lite gods runt mynningen på pipan och sen svarva ner och skära gänga? Jag tror inte det blir problem med härdningen så långt fram i pipan nämligen...? 

Publicerat

Det bästa i så fall är att få en smed eller vilken mekanisk verkstad som helst att göra en adapter 1/2"UNF eller M13x1 invändigt och M14x1 eller M15x1 utvändigt, vilken sedan limmas på plats. 

Dr krall här på forumet har min gamls Ruger med en slik adapter fram på pipan.CAM00139.jpg

Svetsa på pipan är big NO-NO.

Mvh Joacim 

Publicerat
1 hour ago Wizard sa:

Borde det inte vara en smal sak att svetsa på lite gods runt mynningen på pipan och sen svarva ner och skära gänga? Jag tror inte det blir problem med härdningen så långt fram i pipan nämligen...? 

Nja, det är ju kanske inte rekommendabelt i mynningen eftersom det är den viktigaste delen på pipan.

Men skär en gänga och gör en adapter eller ett mellanstycke.

Eller så inser man dämparen är ganska onödig.

/T

Publicerat
50 minutes ago pmt sa:

Nja, det är ju kanske inte rekommendabelt i mynningen eftersom det är den viktigaste delen på pipan.

Men skär en gänga och gör en adapter eller ett mellanstycke.

Eller så inser man dämparen är ganska onödig.

/T

Tror du verkligen det skulle bli problem med härdningen om man bygger upp 2-3mm med TIG? 

Pipans stål är ju inte härdad på samma sätt som en kniv liksom...

En adapter är dock förmodligen lättare att göra, om man prompt behöver en.

Publicerat
2 hours ago Wizard sa:

Tror du verkligen det skulle bli problem med härdningen om man bygger upp 2-3mm med TIG? 

Pipans stål är ju inte härdad på samma sätt som en kniv liksom...

En adapter är dock förmodligen lättare att göra, om man prompt behöver en.

Inte för härdningen i sig - utan för värmen och urkolningen. En mynning behöver inte förändras speciellt mycket för att sluta skjuta bra.

T

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag äntligen fått på ett sikte, köpte ett billigt rödpunktsikte från Kina, Busnhell TRS 25. Det ska bli intressant att testa siktet.

Publicerat
  • Författare

Efter att ha provat det lite känns det inte alls bra med rödpunktsiktet, man får inte något bra/intuitivt stöd på kolven för siktet så det slutar med att man "vinglar runt" och letar efter punkten i siktet. Dessutom har jag inte direkt lust att behöva skjuta in siktet på grund av rekylen.

Åker in till den lokala vapenhandlaren imorgon och ser om jag kan bli av med bössan.

Publicerat

Om du köpte siktet från Kina är det sannolikt en kopia, bara så att du är medveten om det. Du behöver antagligen bygga upp kolven med något, funkar bra med wellpapp och tejp till att börja med, tills du vet rätt höjd, annars finns det ju olika kolvkamsförhöjare att köpa. 

Men antar att du redan bestämt dig för att byta.

Publicerat

Lösning på adapter till tunna sugrör till pipor, här M14x1 till VMAC Havanna 175BP. Svarva lös adapter anpassad till dämparen, svarva ner pipan och limma adaptern med värmetåligt lim.

ZKW465-KHornet 3.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag lyckats göra mig av med bössan, alternativen som fanns hos vapenhandlaren var tyvärr utanför räckhåll ekonomiskt. Skulle jag hitta någon jaktmöjlighet det närmsta halvåret så kanske jag gör ett nytt försök på en bössa om jag hittar en, annars säljer jag nog vapenskåpet och dom andra tillbehören för att göra rum för annat i ekonomin.