Hoppa till innehåll

--


nicke91

Recommended Posts

hur kan en blandras vara friskare när ingen dokumenterar hälsostatus på dom? väldigt få om någon röntgar eller ögonspeglar dom... hur kan dom vara friskare? förklar gärna detta för mig...
Det har jag också funderat på...  :-  varför det skulle vara så.  ::)

tex...om man parar ihop en jämte med c/c höfter och en gråhund med d/d ...hur stor är sannolikheten att den hunden skulle bli friskare bara för att den är blandras... ??? ingen alls...enligt vad jag tror ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • nicke91

    9

  • Linus

    8

  • karlsson

    6

  • Kolja

    5

Det har jag också funderat på...  :-  varför det skulle vara så.  ::)

tex...om man parar ihop en jämte med c/c höfter och en gråhund med d/d ...hur stor är sannolikheten att den hunden skulle bli friskare bara för att den är blandras... ??? ingen alls...enligt vad jag tror ;)

vad det gäller att blandhundar ska vara friskare hundar än renrasiga är kanske svårt att säga generellt utan statestik, och det är väl bara vad jag har läst någonstans, så det får jag väl ta och kollaupp om jag kan hitta någon literatur på som verkar vettig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

snokade runt lite...

Blandras eller renrasig hund?

Blandras

Är du ute efter ett visst utseende eller en viss egenskap är valet enkelt: Renrasig hund. Även om blandrasvalpar säljs under annonstexten: "Labradorer med litet inslag av Xxxxxxx. Ser precis ut som Labradorer!", så har du ingen garanti att den svarta hundvalpen blir mer lik en vuxen svart Labrador än till färgen! Alla hundar är individer och temperamentet kan variera ganska mycket även inom en ras. Om man blandar raser med i grunden olika egenskaper får man inte ett mellanting av allt utan man får spridning över hela skalan. Blandraser i första generationen (efter renrasiga föräldrar) blir i regel friskare än hundar i genomsnitt eftersom anlagen för defekter/sjukdomar "späds ut". Om man däremot parar blandras med blandras kan man eventuellt återigen fördubbla de recessiva gener som ger defekter/sjukdomar igen, och då är man tillbaka där man började. En blandrashunds bakgrund är ofta okänd och man vet inte om vilka defekter som kan finnas bakom hunden.

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...ext.nsf/id/1729

fan! jag som har ett fyrvägskors ;)

mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

snokade runt lite...

Blandras eller renrasig hund?

Blandras

Är du ute efter ett visst utseende eller en viss egenskap är valet enkelt: Renrasig hund. Även om blandrasvalpar säljs under annonstexten: "Labradorer med litet inslag av Xxxxxxx. Ser precis ut som Labradorer!", så har du ingen garanti att den svarta hundvalpen blir mer lik en vuxen svart Labrador än till färgen! Alla hundar är individer och temperamentet kan variera ganska mycket även inom en ras. Om man blandar raser med i grunden olika egenskaper får man inte ett mellanting av allt utan man får spridning över hela skalan. Blandraser i första generationen (efter renrasiga föräldrar) blir i regel friskare än hundar i genomsnitt eftersom anlagen för defekter/sjukdomar "späds ut". Om man däremot parar blandras med blandras kan man eventuellt återigen fördubbla de recessiva gener som ger defekter/sjukdomar igen, och då är man tillbaka där man började. En blandrashunds bakgrund är ofta okänd och man vet inte om vilka defekter som kan finnas bakom hunden.

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...ext.nsf/id/1729

fan! jag som har ett fyrvägskors ;)

mvh.

Låter nästan som jag skrivit det själv..... ;D Det är nog ändast när rasen är så liten att innavels% blir allt för stor som korsningar kan göra under...annars om rasen är tillräckligt stor så behöver man inte vara särskillt orolig över sjukdomar hit o dit..... :- om då valpens föräldrarna är dokumenterat någorlunda friska. :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En korsning kan säkert bli hur bra som helt,men min uppfattning är att har du tex en bra jämttik så korsar du den aldrig,utan väljer en bra hane av samma ras.Och samma gäller också laika och gråhund...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Att korsningar i det första ledet teoretiskt sett kan anses friskare än renrasiga hundar kan bero på hur genetiska sjukdomar och defekter fungerar. De allra flesta genetiska sjukdomar är recessiva - båda föräldrarna måste ha anlaget för att det ska uppkomma hos avkomman. En avkomma från vitt skilda raser har naturligt nog större chans att undvika recessiva genetiska åkommor.

Själv är jag för renrasig uppfödning av våra jakthundar, eftersom att sådan uppfödning ger möjlighet att vårda rasen långsiktigt och försöka forma den så gott vi förmår. Härmed inte sagt att blandras är dåligt, det är jag för okunnig för att tycka något om. De flesta jag talat med verkar anse att det är en fördel att ha renrasigt efter och ur duktiga hundar med fina stamtavlor, mest för att det ökar dina chanser med ett par procent att få en bra hund. Kostnadsinvändningen har redan utförligt krossats av föregående talare så det säger jag inget mer om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...