Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktmatch 6,5*55

Featured Replies

• Svar 77
  • Visningar 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Blir lika fascinerad varje gång sådant här bubblar upp till ytan. Minns särskilt en gång då jag sprang på en man, känd ifrån de flesta av de nyare filmerna ur hunters video på den lokala skjutban

• Lägg av nu! På den tiden du kallade dig för Ina eller Rizza fick du permanent semester härifrån eftersom du inte kunde bete dig och när du dök upp igen under nytt namn så tänkte jag att du kanske skul

• Möjligt att det är - det är I alla fall militära hylsor och den asken har varit väldigt fel förvarad.  Så representativt för Winchesters produktion är det inte. Det är ju hur som knappast Winches

Posted Images

Publicerat

S&B har inget vidare rykte då många verkar ha haft problem med dem.

Själv hade jag nog tittat på Norma Rekrutt (skyttepatron) istället. De är bara 6% dyrare men du behöver å andra sidan inte köpa på dig 1000 bulor på ett bräde. 

Publicerat
  • Författare
31 minutes ago Holz sa:

S&B har inget vidare rykte då många verkar ha haft problem med dem.

Jo, jag har hört en del negativt om dessa, men å andra sidan borde väl någon ha en positiv erfarenhet också, kan man tycka.

31 minutes ago Holz sa:

Själv hade jag nog tittat på Norma Rekrutt (skyttepatron) istället. De är bara 6% dyrare men du behöver å andra sidan inte köpa på dig 1000 bulor på ett bräde.

Tja, det är bara 60 kronor dyrare/1000 st. Varför jag tänker på att köpa 1000 st är för att pressa priset så mycket som möjligt, men det framgår, antar jag.

Publicerat
28 minutes ago MrT. sa:

Jo, jag har hört en del negativt om dessa, men å andra sidan borde väl någon ha en positiv erfarenhet också, kan man tycka.

Tja, det är bara 60 kronor dyrare/1000 st. Varför jag tänker på att köpa 1000 st är för att pressa priset så mycket som möjligt, men det framgår,antar jag.

S&B, funkade i min T3a. Men jag hade nog börjat med att köpa en ask å prova innan ja hade köpt en hel låda. 

S&B slarvar ofta med kalibreringen på hylsorna så ibland kan det vara trögt å repetera med dom.......

Publicerat
  • Författare
Just now Sjöfaran sa:

S&B, funkade i min T3a. Men jag hade nog börjat med att köpa en ask å prova innan ja hade köpt en hel låda. 

S&B slarvar ofta med kalibreringen på hylsorna så ibland kan det vara trögt å repetera med dom.......

Aha, tackar för svar. Problemet för mig (i detta nu) är att jag (tyvärr) ännu inte fått min bössa (bara inköpstillståndet) och kampanjen pågår så länge dom har ammon i lager (i den butik jag kontaktade), och hur länge den finns att tillgå, det vete tusan. 

Publicerat

Jodå, en kompis var nöjd med dem då de samsköt med hans jaktammo.

Tror inte den är förskräckligt dålig, men personligen hade jag hellre valt 

Norma med tanke på den lilla prisskillnaden (dock är det närmare 400 kr per 1000st eller 20kr asken).

Vill du verkligen komma ner i pris/skott så köper du 4 askar Rekrutt för 1300kr, ett billigt laddkit på Blocket och sen kulor och krut för resten av de 5900kr. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago Holz sa:

men personligen hade jag hellre valt Norma med tanke på den lilla prisskillnaden

Jo, men skillnaden i pris var ung. hälften mot Norma gämfört med S&B.

12 minutes ago Holz sa:

ett billigt laddkit på Blocket och sen kulor och krut för resten av de 5900kr. :thumbsup:

Tanken har slagit mig, men det är mycket jobb. Dessutom är jag sugen på att komma igång och panga på utav bara h.....e :lol: !

Publicerat

S&B är dessvärre ofta batchberoende även om de på senare tid blivit enormt mycket jämnare. 

Jag har provat 1000 pack i 6,5, 308 och 8x57 i Sauer& Sauer, Sako-Tikka & Sauer och Sako. Där har de skjutit jämt och tätare än jaktmatchen i de testade bössorna.

Så det är lite köp en ask testa, köp en låda...

Därmed inte sagt att det är en "bra" patron, jag tror inte den är tillräckligt jämn för 300+, men det är vad jag tror. Det har iofs aldrig jaktmatchen någonsin varit.

T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Så det är lite köp en ask testa

Så får det bli.

Publicerat

Du kör inte regumerat på en ny bil. Köp Norma eller Lapua ;)

Mina 2 cent

//RmK

Publicerat
  • Författare
1 hour ago RmK-GBG sa:

Mina 2 cent

//RmK

Det var min ursprungliga tanke, men dom kostar det dubbla.

Frågan är, om dom är dubbelt så bra ?

Publicerat

Jag hade en Wichester mod 70 i 308win för ett antal år sedan å innan jag laddade själv så körde jag S&B fmj. Dessa fungerade alltid utmärkt i den pangen... De lustiga var att dom skilde ca 2cm i höjd mot Normas Oryx medans Norma jm gick ca 25cm högt å ca 25cm till vänster med samma inskjutning... Så även mitt tips är: Testa en eller ett par askar å se hur de gå i din pang... :yes:

Publicerat
  • Författare
31 minutes ago Joacim sa:

Blir lika fascinerad varje gång sådant här bubblar upp till ytan.

Minns särskilt en gång då jag sprang på en man, känd ifrån de flesta av de nyare filmerna ur hunters video på den lokala skjutbanan. Han hade med sig sin då ganska nyuthämtade Merkel Helix med ett Aimpoint H1 på. Han satte upp en tavla till höger om min, bullade upp med lite skjutstöd och grejer och plockar sedan fram en ask med kronammo (!) - tänkte direkt att den här killen ber om problem, mycket riktigt, på tredje skottet så kärvade bössan ihop. Han svor en hel del och jag gick fram och markerade mina skott, när jag kom tillbaka hade han plockat ner bössan i molekyler och fått lös slutstycket. Jag var färdig med mitt skytte där, men dröjde mig kvar lite för att se om han hade några andra skott med sig (dom brukar väll vara sponsrade av typ Hornady, RWS m.fl?) Men inte då, han fyllde i tre nya kronplugg och efter andra smällen hade det kärvat ihop igen med en ramsa svordomar som följd.

VARFÖR?!  Snåla på sådant som ändå är en viktig sak, det är en kontrollerad explosion framför nästan på dig, om det kostar dig 1,5 eller 2kr extra att slippa riskera att få bulten som en slaktmask i fejset, då är det väll ganska små pengar eller? 

Om, mot all förmodan ekonomin är så ansträngd att man inte har råd att lägga ett par kronor extra per smäll, då är det nog dags att plocka ut en billigare bössa istället och köpa BRA ammunition för mellanskillnaden.

Som sagt, lika fascinerad varje gång :rolleyes:

Mvh Joacim 

Jag får hänvisa till vad pmt och huggybear bidrar med till tråden.

För övrigt håller jag med dig i ditt resonemang. Om skillnaden är så signifikant i kvalitet, lägger jag mer än gärna 2 kr extra per patron.

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Det var min ursprungliga tanke, men dom kostar det dubbla.

Frågan är, om dom är dubbelt så bra ?

Fast de är ju inte 100% dyrare utan snarare 6-7% dyrare. Skillnaden är inte särkilt stor i pris...just saying. B)

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Holz sa:

Fast de är ju inte 100% dyrare utan snarare 6-7% dyrare. Skillnaden är inte särkilt stor i pris.

Så sant.

1 hour ago Holz sa:

just saying. B)

:ph34r::lol:.

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

För övrigt håller jag med dig i ditt resonemang. Om skillnaden är så signifikant i kvalitet, lägger jag mer än gärna 2 kr extra per patron.

Ja det är skillnad i ammunitionen, helt klart och det är en skillnad på typ 1,2kr/patron (ordinare pris/50st på vapex.se) - vilket känns som "pissepengar" i sammanhanget.

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago Joacim sa:

Ja det är skillnad i ammunitionen, helt klart och det är en skillnad på typ 1,2kr/patron (ordinare pris/50st på vapex.se) - vilket känns som "pissepengar" i sammanhanget.

Mvh Joacim 

Och om den kvalitetsskillnaden kan mätas i skillnaden mellan att riskera få ett slutstycke i ansiktet,eller ej,då är valet än lättare.Det är dumt att vara dumsnål.

F ö. är det på Vapex man skall  köpa sin ammo via postorder ?

Publicerat
4 minutes ago MrT. sa:

Och om den kvalitetsskillnaden kan mätas i skillnaden mellan att riskera få ett slutstycke i ansiktet,eller ej,då är valet än lättare.Det är dumt att vara dumsnål.

Sök på Siller & bellot på grannforat så får du fram i vart fall ett par intressanta trådar där bössorna ligger i ett flertal delar ;) 

4 minutes ago MrT. sa:

F ö. är det på Vapex man skall  köpa sin ammo via postorder ?

Nja, borde väll finnas någon lokal krämare att köpa av för att slippa den dyra frakten? 

Mvh Joacim 

Publicerat

Hjälper inte att köpa en ask och prova,  för om en ask funkar och du sen slår till på 1000st så behöver de inte va från samma batch. Köp kvalitetsammo ist.

Publicerat

Det är väl bara att ta batch-nummret från asken och dubbelkolla?

Publicerat

Numret står inne i asken. På riktigt ska man stå hos handlarn och öppna låda efter låda tills numren matchar? Och hur göra vid köp på nätet? Nä seriöst.

Publicerat

Det är inga konstigheter att handla ammunition med korrekt batchnummer. Ditt skytteombud har koll på sådant och en seriös vapenhandlare likaså. Är du seriös köpare som vill köpa en rejäl låda så får handlaren hålla den medans du testar en ask, svårare än så är det inte. Annars skulle man inte kunna träna och tävla med fabrikstillverkad ammunition. Handlaren köper in ammunition i bulk och han lär inte ha så många olika batchnummer hemma, troligen bara ett på hyllan.

Jag hamrade Norma och Scandium på skjutbanan förr men ekonomiskt blev det rätt påfrestande eftersom jag tycker en trevlig stund på skjutbanan gärna är en 100 plugg eller så, och rätt snart så fick jag hjälp med att komma igång med handladdning och ett recept som hette duga, och sen behövde man inte fundera mer på den saken! (förutom att se till att man hade krut, tändhattar, kulor och tumlade kalibrerade hylsor då men skytte är ju som sagt en materialsport ;) ) Dessutom så höll den handladdade ammunitionen så ofantligt mycket bättre precision än jaktmatch, men skall man inte skjuta klisterlappar på 300-400 meter och i stället bara på pappälgen så räcker jaktmatch gott och väl.

Skall ni skjuta mindre än 50 skott per år så köp en ask Norma, Scandium eller vad semi-premium plugg handlaren har hemma. Selleri & Bacon och annan budgetplugg passar bättre skytten som vill ha kvantitet på skjutbanan men bekymrar sig mindre om kvalitet - men bli inte förvånade om ni får haveri av och till för lägre kostnad kommer alltid att betyda lägre kvalitet, det går inte att komma ifrån! Barnaul och liknande med stålhylsor skall ni hålla er undan oavsett om ni inte vill sabba era patronlägen! (stål sliter stål, det gör inte mässing & koppar)

På den tiden jag idkade skytte med rem och diopter så köpte vi in hiskeliga mängder ammunition av samma batch från Eley, bara för att veta att den skulle skjuta precis likadant som förra asken. Åkte en ask i golvet av misstag så kasserades den. Nu är det visserligen .22LR jag pratar om men samma filosofi gäller för alla kalibrar. Vill man ha bäst precision och minst strul för minst pengar så är det bara att handladda. Jag vet inte hur många skott man måste ladda för att göra break even, men med tanke på vad en ask Oryx kostar så är det inte många plugg om vi pratar om jaktammunition! Skjuter man flera hundra skott per år eller mer så gör man nog break even första året faktiskt om man inte köper någon väldigt avancerad laddutrustning...

Publicerat
7 hours ago RmK-GBG sa:

Mina 2 cent

//RmK

Nej inte gör man det. Det är därför man inte köper Norma....... Lapua i så fall.

/T

Publicerat
5 hours ago MrT. sa:

Jag får hänvisa till vad pmt och huggybear bidrar med till tråden.

Skillnaden var väldigt stor för ngt år sedan, numera är de betydligt jämnare. Däremot är hylsorna att betrakta som engångs. Är det hylsor du vill ha - köp Lapua.

2 hours ago Sydsidan sa:

Hjälper inte att köpa en ask och prova,  för om en ask funkar och du sen slår till på 1000st så behöver de inte va från samma batch. Köp kvalitetsammo ist.

Tja, där jag brukar handla min ammunition så får man ur samma pall......

Jag rulla förbi på väg hem från jobbet, köper en ask och är på skjutbanan på kvällen. Dagen efter åker jag förbi och bunkrar upp. Jag brukar inte ens kolla batchen. Sannolikheten att jag ska komma "mitt i skarven" är liksom mikroskopisk.

/T