Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktmatch 6,5*55

Featured Replies

Publicerat

Tillverkar Lapua bättre hylsor än norma? 

/Willy

• Svar 77
  • Visningar 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Blir lika fascinerad varje gång sådant här bubblar upp till ytan. Minns särskilt en gång då jag sprang på en man, känd ifrån de flesta av de nyare filmerna ur hunters video på den lokala skjutban

• Lägg av nu! På den tiden du kallade dig för Ina eller Rizza fick du permanent semester härifrån eftersom du inte kunde bete dig och när du dök upp igen under nytt namn så tänkte jag att du kanske skul

• Möjligt att det är - det är I alla fall militära hylsor och den asken har varit väldigt fel förvarad.  Så representativt för Winchesters produktion är det inte. Det är ju hur som knappast Winches

Posted Images

Publicerat
8 minutes ago Bubs sa:

Tillverkar Lapua bättre hylsor än norma? 

/Willy

Kan gå på ett ut, men deras helmantel skjuter långt bättre än Normas jaktmatch.

Ska man skjuta på älgbanan och ska ha bra hyslor spelar det kvitta vilken av dem du väljer. Ska du skjuta på 300+ och ska ha bra hyslor - då är det Lapua som gäller. Normas Jaktmatch är helt enkelt inte speciellt bra som patroner sett.

Ska man inte spara hylsorna så är det mest en fråga om skjutavståndet, pratar vi under 300 skulle jag i dag inte ens tittat åt annat än bulk S&B. Till det priset så ids jag inte ladda om kan jag säga.

/T

Publicerat

Synd att S&B varit till de sämre när det gäller gevärsammo, till pistol tycker jag deras bulor är topp

Publicerat

Har varit skulle jag nog säga, i dag är de på frammarsch. 

Så länge man inte köper in lägsta möjliga kvalitet så blir det som regel fullt användbara pilar. 

T

Publicerat

Ja åtminstone till en början var det s&b som laddade interjakts bulk Podium, fullt användbar ammunition.

Publicerat
10 minutes ago sidelock sa:

Ja åtminstone till en början var det s&b som laddade interjakts bulk Podium, fullt användbar ammunition.

Det är ett flertal som får problem (tröghet) med att öppna slutstycket på ungefär var fjärde skott sen Älgbaneklubben började sälja Podium.

Sådana problem upplevdes inte med Normas JM eller Scandium.

Publicerat
12 minutes ago Järven sa:

Det är ett flertal som får problem (tröghet) med att öppna slutstycket på ungefär var fjärde skott sen Älgbaneklubben började sälja Podium.

Sådana problem upplevdes inte med Normas JM eller Scandium.

Lite det jag menar, det var duglig plugg till en början. Spec och tillverkare kan ju ändras när som på slika brand-names.

Publicerat
1 minute ago sidelock sa:

Lite det jag menar, det var duglig plugg till en början. Spec och tillverkare kan ju ändras när som på slika brand-names.

Eller när agenten blir girig och sänker inköpspriset. Man får här - som alltid - vad man betalar för.

Man får ju som kund ställa sig frågan - vad blir kvar efter 25% moms, några procent vinst i distributionsledet, frakt och 10% rörelsemarginal hos producenten.

Däremot tycker jag att jaktmatchen liksom inte motiverar sitt pris i Sverige. Men det är ju den svenska marknaden som är lite dysfunktionell.

T

Publicerat
20 minutes ago sidelock sa:

Jo, så kan det vara.

8 minutes ago pmt sa:

Däremot tycker jag att jaktmatchen liksom inte motiverar sitt pris i Sverige. Men det är ju den svenska marknaden som är lite dysfunktionell.

T

Ja billig är den väl kanske inte, men den fungerar och skjuter tillräkligt väl för mängträning i mångas bössor.

Vad är alternativet som går att finna billigare, pålitligare och mer välskjutande i jakthandeln utan att köpa helpall sen Scandium upphörde?

Publicerat
40 minutes ago Järven sa:

Ja billig är den väl kanske inte, men den fungerar och skjuter tillräkligt väl för mängträning i mångas bössor.

Jo, till älgbanan duger den. Men för dess pris skulle jag nog vilja ha en betydligt jämnare prestanda.

40 minutes ago Järven sa:

Vad är alternativet som går att finna billigare, pålitligare och mer välskjutande i jakthandeln utan att köpa helpall sen Scandium upphörde?

Tja - frågar du mig så är faktiskt S&B 5000 bulk genom Jaguargruppen förvånande prisvärd. Visst hyösorna är engångs, men till det priset kan man inte begära annat. I de bössor jag provat skjuter de jämnare och tätare än Normas JM.

/T

Publicerat

På tal om övningsamo, hur gick det med Normas skytteombuds sortiment ?

Var inne på att köpa Golden Target för att prova till övning.

Går de att köpa genom jakthandeln from nu och vad hände med prisbilden ?

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Järven sa:

Ringde en igår. Norma har dragit in skytteombuden förra året. 

Publicerat
6 minutes ago MrT. sa:

Ringde en igår. Norma har dragit in skytteombuden förra året. 

Jo, jag har hört det.

Men frågan är vad som är på g.

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago Järven sa:

Jo, jag har hört det.

Men frågan är vad som är på g.

Din gissning är sannolikt mycket bättre än min :D.

Publicerat

Scandium väck och skytteombuden upphör? Herre jösses vad jag har varit frånvarande från den delen av världen ett tag... :huh:

Är det någon lag som satt käpparna i hjulen för Norma eller är det ÅF som har gnällt på att de inte får sälja tillräckligt med ammunition?

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago Wizard sa:

Scandium väck och skytteombuden upphör? Herre jösses vad jag har varit frånvarande från den delen av världen ett tag... :huh:

Är det någon lag som satt käpparna i hjulen för Norma eller är det ÅF som har gnällt på att de inte får sälja tillräckligt med ammunition?

Inte en susning :huh:.

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Tja det går via gyttorp och priset som enligt norma ej skulle förändras är dubbelt vad det verkar. 

Publicerat
25 minutes ago Wizard sa:

Ber du mig göra en kvalificerad gissning i dessa tidevarv så säger jag som svar på din fråga:

Mammon

Publicerat

Ja, det är inte en direkt roande utveckling i alla fall..

Publicerat

"Det är inga konstigheter att handla ammunition med korrekt batchnummer."

I see, men jag undviker ändå S&B, hittade Jaktmatch på erbjudande, 50st för 27€ (257kr) så jag passade på att bunkra.

20170121_090602.jpg

Publicerat

Skickade en fråga till ett skytteombud jag har handlat av förr och han var inte helt 100 på exakt varför de dragit i handbromsen på detta (eller så ville han inte säga vad han tyckte i klartext) men det är väl inte direkt omöjligt att Gyttorp krävt att bli enda ÅF? 

Vidare är det heller inte omöjligt att Norma (och nu pratar jag om RUAG och de som "styr" verksamheten från "ovan") helt enkelt väljer att prioritera jaktammunition för export? Det måste vara betydligt större vinst att kränga Oryx i USA än DL Fält billigt hemma liksom...?

Oavsett så är det definitivt slut på den verksamheten och det kommer tveklöst att bli mycket dyrare framöver. Jag vet inte om Lapua och Vihtavuori har någon liknande verksamhet men detta kommer att drabba alla skjutklubbar och föreningar om de inte lyckas förhandla fram en rabatt från Gyttorp... :( 

En observation, som visserligen inte behöver betyda ett skit, är att på RUAG's hemsida, på sektionen för sportskytte, så radar man bara upp skyttar sponsrade med RWS ammunition - även om man nämner Norma. https://www.ruag.com/ammotec/hunting-and-sports/success-in-sport/

Med andra ord är det väl inte omöjligt att ägarna vill maximera sin profit genom att låta Norma fokusera på jaktammunition medans andra fokuserar på andra sektorer? Jag är inte insatt i detta och jag blev som sagt förvånad i går när jag fick reda på att det var slut med våra skytteombud, men jag vet hur kapitalbolag fungerar och agerar, och är det de som nu styr över Norma, RWS, Rottweil och GECO så är det nog inte omöjligt heller att de har stuvat om prioriteringen med hjälp av Excel och Monte Carlo analyser...

Själv skall jag ju börja ladda .416 Rigby framöver för att slippa betala ~150 kr per smäll och drabbas inte av detta, men det är trist när man ser hur vår gamla traditionella skyttesporter monteras ner... Snart finns det varken skjutbanor eller billig ammunition att öva med. 

Publicerat
  • Författare

Ämnet engagerar...B).

Publicerat

Problemet är ju att även de skyttar som laddar själva drabbas eftersom komponenterna sticker i pris.

Så jag gissar att man får börja leta andra källor även för lösa komponenter.

Publicerat
  • Författare

Inte för att det (riktigt) har med ämnet att göra, men Lapua Naturalis förefaller vara ett intressant alternativ under jaktmässigt förhållande;

https://youtu.be/8tzrmiaWIEQ

Publicerat
41 minutes ago MrT. sa:

Inte för att det (riktigt) har med ämnet att göra, men Lapua Naturalis förefaller vara ett intressant alternativ under jaktmässigt förhållande;

https://youtu.be/8tzrmiaWIEQ

Fast snordyr i sammanhanget då det är en jaktkula, som dessutom är en homogen kopparkula. Skjuter man den fabriksladdad på skjutbanan blir pappälgen dyrare än en riktig! ;)