Publicerat Januari 21, 20179 yr Författare 14 minutes ago Wizard sa: Fast snordyr i sammanhanget då det är en jaktkula, som dessutom är en homogen kopparkula. Skjuter man den fabriksladdad på skjutbanan blir pappälgen dyrare än en riktig! Jo, det förstår jag. tanken var i jaktsammanhang. Lite OT, men eftersom Lapua kom upp i diskussionen, tänkte jag att jag slänger in den i samtalet. Mitt fel, sorry.
Publicerat Januari 21, 20179 yr 8 hours ago MrT. sa: Jo, det förstår jag. tanken var i jaktsammanhang. Lite OT, men eftersom Lapua kom upp i diskussionen, tänkte jag att jag slänger in den i samtalet. Mitt fel, sorry. Nejdå, här finns inga spelregler hur man måste hålla sig till ett ämne och det är fritt fram att flika in nya prylar från både höger och vänster - men eftersom du, om vi pratar om din roll som jägare här i livet, befinner dig i startgroparna åtminstone vad gäller utrustning, så är det inte alltid lätt att veta alla detaljer om alla varianter och tillverkare och just Sako Naturalis råkar vara en tämligen dyr ammunition (säger han som gladeligen hivar iväg 325gr Oryx för över femtiolappen styck) och då tyckte jag det var lämpligt att förklara skillnaden och samtidigt belysa faktumet att fabrikstillverkad ammunition är snordyr - betydligt dyrare än vad den egentligen borde vara och att det är därför många av oss laddar vår egen ammunition... Men om Norma håller på att prioritera bort oss svenska skyttar så är det absolut på sin plats att söka allians med Sako (eller Lapua) - för de har skitbra ammunition, det råder det ingen tvekan om! Är de lite sluga nu och drar igång en kampanj här i Sverige med Sako Racehead (Sierra MatchKing) eller Cuthead i våra mest populära kalibrar till rimliga priser så kan de säkerligen ta över det som Normas skytteombud tidigare förmedlade! - Om någon från Sako eller Lapua läser detta så kör på bara!
Publicerat Januari 21, 20179 yr Författare 45 minutes ago Wizard sa: fabrikstillverkad ammunition är snordyr - betydligt dyrare än vad den egentligen borde vara och att det är därför många av oss laddar vår egen ammunition.. Håller på och tittar på ett klipp på tuben om handladdning. Jeeeezus, vilket jobb !!
Publicerat Januari 21, 20179 yr Om expertisen anser att Lapua Trainer FMJ skjuter bättre än Norma Jaktmatch, var hade ni då placerat Sako Speedhead som är deras motsvarande?
Publicerat Januari 21, 20179 yr 8 hours ago Wizard sa: Men om Norma håller på att prioritera bort oss svenska skyttar så är det absolut på sin plats att söka allians med Sako - för de har skitbra ammunition, det råder det ingen tvekan om! Är de lite sluga nu och drar igång en kampanj här i Sverige med Sako Racehead (Sierra MatchKing) eller Cuthead i våra mest populära kalibrar till rimliga priser så kan de säkerligen ta över det som Normas skytteombud tidigare förmedlade! - Om någon från Sako eller Lapua läser detta så kör på bara! Man kan sannerligen hoppas!
Publicerat Januari 22, 20179 yr Hoppas kan man även om jag har några dåliga erfarenheter av Sako i bekantskapskretsen så jag jublar inte riktigt över deras ammo. I slutändan kommer vi säkert skjuta amerikansk ammo som blir billigaste på marknaden för oss...
Publicerat Januari 22, 20179 yr 7 hours ago Silver sa: I slutändan kommer vi säkert skjuta amerikansk ammo som blir billigaste på marknaden för oss... Tvivlar jag starkt på - inte med "america first" vid rodret...... Varför Norma är billigare i Tyskland (priset mot RWS ter sig lika där) och varför RWS är billigare än Norma här är däremot frågor som fascinerar. T
Publicerat Januari 22, 20179 yr Även jag har mina tvivel då det efter senaste årets/årens bump i pris på amerikansk 22lr knappt är lönt att välja bort Norma 2 ens för sketet bulkskytte.
Publicerat Januari 22, 20179 yr Amerikansk ammo? Nej tack. OBS bilden är på ny amerikansk ammo direkt ur lådan.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 15 minutes ago Sydsidan sa: Amerikansk ammo? Nej tack. OBS bilden är på ny amerikansk ammo direkt ur lådan. Ja, en bild på amerikansk NATO surplus-ammo säger ju mycket om ammon för privatmarknaden.
Publicerat Januari 22, 20179 yr Det är Winchester FMJ , ämnad för privatmarknaden. Finns att köpa lite här och där.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 4 minutes ago Sydsidan sa: Det är Winchester FMJ , ämnad för privatmarknaden. Finns att köpa lite här och där. Den är knappast representativ för amerikansk ammunition oavsett om den är civil eller militär.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 1 hour ago pmt sa: Varför Norma är billigare i Tyskland (priset mot RWS ter sig lika där) och varför RWS är billigare än Norma här är däremot frågor som fascinerar. T Är väl bara en släng av patriotism-utjämning-å-ta-marknadsandelar-strategi.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 8 minutes ago sidelock sa: Den är knappast representativ för amerikansk ammunition oavsett om den är civil eller militär. Varför kan inte den jämföras med Sako, Norma, Lapua o.s.v.? Det står Winchester USA på lådan så visst fan representerar den amerikansk ammo!
Publicerat Januari 22, 20179 yr 1 minute ago Sydsidan sa: Varför kan inte den jämföras med Sako, Norma, Lapua o.s.v.? Det står Winchester USA på lådan så visst fan representerar den amerikansk ammo! Om du vill kan jag hjälpa dig bända ut käppen du tycks ha i röven?
Publicerat Januari 22, 20179 yr 2 minutes ago Sydsidan sa: Varför kan inte den jämföras med Sako, Norma, Lapua o.s.v.? Det står Winchester USA på lådan så visst fan representerar den amerikansk ammo! Winchester och western cartridge company gör mycket, men det du visar är 100% specat för NATO, inte kommersiellt bruk. Det är skillnader mellan dessa 2 brukares krav.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 21 minutes ago Sydsidan sa: Det är Winchester FMJ , ämnad för privatmarknaden. Finns att köpa lite här och där. Nope, kolla stämplarna och läs på. 100% NATO ammo. Cirkeln med ett kors/kryss i är natos symbol. Den har vidare ingen kaliber angiven vilket är ytterligare ett nato tecken och dessa saker är för att visa att det är avsett för militärt och inte privat marknad.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 3 minutes ago sidelock sa: Om du vill kan jag hjälpa dig bända ut käppen du tycks ha i röven? Vitun mulkku en jaksaa...Hur ska man förklara åt en som inte begriper? Punkt.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 2 minutes ago Finskavapen sa: Nope, kolla stämplarna och läs på. 100% NATO ammo. Cirkeln med ett kors/kryss i är natos symbol. Den har vidare ingen kaliber angiven vilket är ytterligare ett nato tecken och dessa saker är för att visa att det är avsett för militärt och inte privat marknad. Nope. De är tagna ur en låda som det står Winchester på . Försök fatta.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 3 hours ago Sydsidan sa: Nope. De är tagna ur en låda som det står Winchester på . Försök fatta. De får vara tagna ur vad de vill, stämplarnas betydelse är samma iaf, du har nato surplus ammo på bilden och i din ask. Googla lite och läs på innan du tar så benhård ställning. Sökord som passar ditt nuvarande behov är: cartridge headstamps.
Publicerat Januari 22, 20179 yr Jag tror knappast en ask (som dessutom verkar blivit misshandlad och fel förvarad) kan representera ett helt lands ammuntionstillverkning, så lägg ner otrevligheterna mot varandra, tack.
Publicerat Januari 22, 20179 yr Horribelt att såna lågpannor som sidelock och finska vapen har tillgång till vapen. Borde införas pällitester i sverige också, hade nog stoppat dem. Men nu har jag inte tid att tjafsa med er mer. Det lönar sig inte heller.
Publicerat Januari 22, 20179 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Sydsidan sa: Amerikansk ammo? Nej tack. OBS bilden är på ny amerikansk ammo direkt ur lådan. Möjligt att det är - det är I alla fall militära hylsor och den asken har varit väldigt fel förvarad. Så representativt för Winchesters produktion är det inte. Det är ju hur som knappast Winchesters fel om ammunition förvaras fel heller. Vad tramsar du för? T
Publicerat Januari 22, 20179 yr Detta är en populär post. 14 hours ago Sydsidan sa: Horribelt att såna lågpannor som sidelock och finska vapen har tillgång till vapen. Borde införas pällitester i sverige också, hade nog stoppat dem. Men nu har jag inte tid att tjafsa med er mer. Det lönar sig inte heller. Lägg av nu! På den tiden du kallade dig för Ina eller Rizza fick du permanent semester härifrån eftersom du inte kunde bete dig och när du dök upp igen under nytt namn så tänkte jag att du kanske skulle få en chans till, men du orkar inte ens lyssna till fakta och i stället hugger mot allt som inte stämmer med dina åsikter... Man behöver inte ha rätt här, och det är heller inget syfte, men man håller trevlig ton - och det är en punkt vi aldrig kommer att backa på! Läs och begrunda.
Publicerat Januari 22, 20179 yr Fakta. Det är en nato hylsa. Tillverkad av western cartridge company. Tillverkningsår 2010. Den kan ha sålts som surplus. Varför den ser ut som den gör? Vilken natoammo du än hittar har en sämre finish än motsvarande civil,särskilt om den förvarats dåligt,prestandan brukar dock sällan vara dålig förutom att det finns en anledning till att den säljs som surplus-den har inte uppfyllt gällande kravspecifikation. /Mike