Publicerat Januari 24, 20179 yr Undrar över hur lätt/krångligt det är att söka tillstånd för viltkameror/åtelkameror på jaktmarken. Jaktmarken ligger ca. 1 mil från närmaste samhälle, så risken är liten att personer fastnar på bild. Självklart kommer det att skyltas att det finns kameror på plats. Blanketterna som jag hittar hos länsstyrelsen är ju mer inriktade på övervakning av exempelvis butiker, parkeringar mm. så dom passar inte riktigt. Någon som har erfarenhet av detta??
Publicerat Januari 24, 20179 yr Finns mycket skrivet om detta om du Googlar. Sammanfattningen är väl att det är i princip omöjligt att få tillstånd att sätta upp en åtelkamera. Om du sätter upp den ändå så begår du brott, men brottet anses antagligen ringa om du sätter kameran lågt (50cm över mark) så att man inte kan så ansikten och skyltar upp runt omkring. Om brottet anses ringa så blir det ingen straffpåföljd. Det kostar 3700kr att ansöka om ett tillstånd. Det är ju pengar i sjön om det aldrig beviljas några tillstånd får åtelkameror.
Publicerat Januari 24, 20179 yr Själva ansökan är ingen större svårighet, jag bifogade en karta över marken där gränserna satts ut och ritade upp var den aktuella kameran skulle sättas upp om de medgav tillstånd. Är du inte markägare krävs en underskrift från den samme. Foton över platsen är inte heller dumt, det ger handläggaren mer överblick över hur troligt det är att människor kommer att passera där. Finns färdiga blanketter men jag författade ett brev med all info de behöver ha, vilket jag fick reda på efter ett samtal. Vill du ha färdig blankett så ring till aktuellt län och be dom maila över den. Största svårigheten är att påvisa nyttan av kameran, är den inte för forskning alt för att spara en näringsidkare onödigt lidande så väger dessvärre deras ord tyngre.
Publicerat Juni 17, 20179 yr Utredare föreslår slopad tillståndsplikt för åtelkameror https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/fritt-fram-for-atelkameror-20170616/.
Publicerat Juni 17, 20179 yr Gillade allt utom att ha namn väl synligt. Kan tycka det är onödigt med tanke på hur vissa balkongtalibaner beter sig. Isf att man får tilldelat en kod som myndigheter kan spåra till en.
Publicerat Juni 17, 20179 yr 13 minutes ago Abex sa: Gillade allt utom att ha namn väl synligt. Kan tycka det är onödigt med tanke på hur vissa balkongtalibaner beter sig. Isf att man får tilldelat en kod som myndigheter kan spåra till en. Skriv till utredaren o förslå det! Kan väl inte vara så svårt att spåra upp henne, tycker jag? Biträdande tillsynschef Susanne Kaevergaard, 010-562 63 35