Publicerat Januari 30, 20179 yr Det verkar som jag blir tvungen att inhandla ett nytt kikarsikte till Helixen att vurpa med ett Leica var med andra ord dumt gjort. Jag fick tillbaka en reparationskostnad som väl medger ett köp av ett bra nytt sikte istället så deras verkstad får nog behålla de delar som fortfarande går att rädda av mitt annars omtyckta ERI. Nu tänker jag att jag vill ha ett nytt sikte av bra kvalitet och här finns ju många som vet mycket mer än jag om detta så vill ni tipsa så är jag tacksam. Siktet som jag använder just nu är ett Leupold 3-9x50 som jag tycker är för högt och har för stor minsta förstoring , det är inte heller belyst. Jag vill gärna kunna vaka lite räv och eventuella Vildsvinsvak med siktet så belysning och ljusinsläpp är viktigt. Leica siktet hade 2,5-10x42 och satt som en smäck för drevjakten också så i den häraden vad gäller storlek och möjligheter.
Publicerat Januari 30, 20179 yr Många hissar ju Delta. Så kanske kolla på deras 1,5-9×45. Det förefaller ju prisvärt och allround. Annars vilken som helst av de europeiska med 5-8× förstoringsväxel och start på 1,5 - 1,8× förstoring på lägsta...och 42 mm objektiv. Om du inte vill upp på 50 mm objektiv förståss... Du som haft Leica...du har väl sett Leica Magnus 1,5-10×42. Ska ju vara ett grymt bra sikte
Publicerat Januari 30, 20179 yr Författare Jo jag tänkte titta lite på Delta , jag har ingen återförsäljare så jag kan titta genom ett i förväg bara! 50mm objektiv vill jag inte ha eftersom jag prioriterar inpassningen med kolven före stor glugg, men så mycket som möjligt för att få ljusinsläpp vill jag ha! Lite anti ett nytt Leica blev jag när jag fick domen på det andra och att de dessutom tagit bort modellen för att lägga in en dyrare ersättare men det går väl över och så sitter man där med ett i varje fall
Publicerat Januari 30, 20179 yr Jag har ett Meopta R2 1,7-10x42 som jag är väldigt nöjd med som allroundsikte. Hänger med länge i skymning trots 'bara' 42 mm objektiv.
Publicerat Januari 30, 20179 yr http://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1261.8150/minox-minox-zx-5i-2-10x45-belyst Har dess storebror med 50 objektivet , bytte ut ett Meopta artemis 2100 3-12x50 belyst mot detta och är mycket nöjd, såpass nöjd att det ska bli beställning på ett likadant till nya tikkan jag köpte idag.
Publicerat Januari 30, 20179 yr 39 minutes ago Tjörnbon sa: Jo jag tänkte titta lite på Delta , jag har ingen återförsäljare så jag kan titta genom ett i förväg bara! Du har Hannes på Netjakt ( www.netjakt.se ) nere i Fjärås som har en hel del hemma. Givetvis inte lika mycket i affären som Astro men kanske närmare att köra? Han är jättetrevlig och kan varmt rekommenderas. Har själv ett Delta HD 2,5-15x50 som i skrivande stund inte sitter på nån bössa (sålde 243:an som det satt på - det ska snart monteras på min 308). Om du har vägarna förbi Göteborg så kan jag ta med det till jobbet på Hisingen om du vill, så kan du klämma lite. Bara en tanke.
Publicerat Januari 30, 20179 yr Förutom att jag har ett Delta 2.5-10×50 så har jag även ett Minox 2-10×50, är sjukt nöjd med bägge men om jag bara fick välja ett så blev det Deltan,varför kan jag inte svara på,bara en känsla av lite högre förtroende till Delta. /Mike
Publicerat Januari 30, 20179 yr Författare 23 minutes ago exabit sa: Du har Hannes på Netjakt ( www.netjakt.se ) nere i Fjärås som har en hel del hemma. Givetvis inte lika mycket i affären som Astro men kanske närmare att köra? Han är jättetrevlig och kan varmt rekommenderas. Har själv ett Delta HD 2,5-15x50 som i skrivande stund inte sitter på nån bössa (sålde 243:an som det satt på - det ska snart monteras på min 308). Om du har vägarna förbi Göteborg så kan jag ta med det till jobbet på Hisingen om du vill, så kan du klämma lite. Bara en tanke. Det är en god tanke till och med. Men jag är osäker på om jag kan komma loss till att åka dit. Tack för erbjudandet och om jag får tillfälle så kanske jag kollar om det passar för dig då.
Publicerat Januari 30, 20179 yr Författare 27 minutes ago Mad Mike sa: Förutom att jag har ett Delta 2.5-10×50 så har jag även ett Minox 2-10×50, är sjukt nöjd med bägge men om jag bara fick välja ett så blev det Deltan,varför kan jag inte svara på,bara en känsla av lite högre förtroende till Delta. /Mike Vad är det med Deltan som du speciellt gillar och inte gillar om du skulle peka på något vid en jämförelse med dyrare europeiska sikten och utan att tänka på priset?
Publicerat Januari 30, 20179 yr Författare 3 minutes ago Tjörnbon sa: Vad är det med Deltan som du speciellt gillar och inte gillar om du skulle peka på något vid en jämförelse med dyrare europeiska sikten och utan att tänka på priset? Med denna frågan även till dig Exabit! Och andra som tittat närmare på Deltan.
Publicerat Januari 30, 20179 yr Skulle också vilja rekommendera Delta, har ett 2.5-10x50 själv, helt suveränt sikte
Publicerat Januari 30, 20179 yr ...men nu var ju Tjörnbon ute efter ett sikte <50 mm. Hans Leupold 3-9×50 upplevdes ju för klumpigt...
Publicerat Januari 30, 20179 yr Detta är en populär post. Jag hade kikat på ett helia CSX. Jag har ett 1,5-6 och använder det till i princip all jakt jag bedriver och är fruktansvärt nöjd.
Publicerat Januari 30, 20179 yr 27 minutes ago Dr Krall sa: ...men nu var ju Tjörnbon ute efter ett sikte <50 mm. Hans Leupold 3-9×50 upplevdes ju för klumpigt... Som du själv skrev så är det nog 1.5-9x45 han är intresserad av vad det gäller delta,minox har en 2-10x45. /Mike
Publicerat Januari 30, 20179 yr 1 hour ago Tjörnbon sa: Vad är det med Deltan som du speciellt gillar och inte gillar om du skulle peka på något vid en jämförelse med dyrare europeiska sikten och utan att tänka på priset? Min Minox är 40 gram tyngre än min delta, men deltan känns stabilare ändå,bägge har exakta klick,trackar klockrent,prismässigt ingen skillnad mellan dom,sen tycker jag nog att min delta har snäppet skarpare optik även om skillnaden är mycket liten.bägge är belysta med skarpa punkter och bra intensitet. Jag har förutom dessa en Zeiss varipoint och en Diavari samt en swarre att jämföra mot,helt ärligt tycker jag min delta är bättre än bägge Zeiss kikarna,minoxen är i klass med dom. Ska jag säga något negativt om delta så får det bli att den är något sämre än min swarre optiskt men frågan är om swarrens merkostnad uppväger den lilla skillnaden...nja inte enligt mig. /Mike
Publicerat Januari 30, 20179 yr Vill understryka att skillnaden mellan Minox och Delta är hårfin,jag är själv i tagen att inhandla ett nytt 2.5-15x50 belyst och hade helst sett cm kilck på rattarna,nu har både Minox och Delta 1/4moa klick men hade tex Minox haft cm klick så hade jag tagit den före Delta pga det. /Mike
Publicerat Januari 30, 20179 yr 20 minutes ago Mad Mike sa: Vill understryka att skillnaden mellan Minox och Delta är hårfin,jag är själv i tagen att inhandla ett nytt 2.5-15x50 belyst och hade helst sett cm kilck på rattarna,nu har både Minox och Delta 1/4moa klick men hade tex Minox haft cm klick så hade jag tagit den före Delta pga det. /Mike Synd du inte kan ta en 56a så du fick miljusteringen
Publicerat Januari 30, 20179 yr 3 minutes ago Buck sa: Synd du inte kan ta en 56a så du fick miljusteringen Japp det suger men det gör för mycket på montagehöjden och jag kommer bara reta mig på det. /Mike
Publicerat Januari 30, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Tittade lite på Delta Titanium 1,5-9x44 på astrosweden och det ser ju riktigt intressant ut! Dag och natt belysning uppskattas också För 8000:- så känns det prisvärt emot ett Leica Magnus för + det dubbla!! Tycker ni att jag borde slå till
Publicerat Januari 30, 20179 yr 2 minutes ago Tjörnbon sa: Tittade lite på Delta Titanium 1,5-9x44 på astrosweden och det ser ju riktigt intressant ut! Dag och natt belysning uppskattas också För 8000:- så känns det prisvärt emot ett Leica Magnus för + det dubbla!! Tycker ni att jag borde slå till Absolut, bara till att klappa till Mvh Joacim
Publicerat Januari 30, 20179 yr Författare Och vilket riktmedel är att föredra?? lutar åt 4A i nuläget!!!
Publicerat Januari 30, 20179 yr Klart du ska slå till. Jag har slagit till 2x2 gånger (2 sikten och 2 kikare) och kommer fortsätta slå
Publicerat Januari 30, 20179 yr 32 minutes ago Tjörnbon sa: Och vilket riktmedel är att föredra?? lutar åt 4A i nuläget!!! Jag har 4A på mina. Riktmedel 2D är ett drevjaktsriktmedel men är av någon outgrundlig anledning kalibrerat för 8x förstoring. /Mike