Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel eller/och kombi

Featured Replies

Publicerat

Nu när jag slutat tjata på sambon om examen så går hon och börjar tycka skytte är skoj. Fint tänker jag o vi skjuter lite. Här om dagen ville hon vaka räv o testa sitt objektiv till kameran. Fint tänker jag. Jag fick sitta med kameran visade det sig och hon med bössan! Ingen är gladare än jag för detta :)

Så hon har testat lite bössor och sållat ut lite vad hon tycker om och inte.

Hennes pump blir fel i anläggningen och kommer konventeras om till dedikerad grytpang. Hon vill inte ha dubbla avtryckare och tycker enkelpipiga vapen känns bättre. Jag är själv van beretta 391 fd ägare o skulle väl nästan säga att en sån kal 20 ligger nära till hands. Vikten på pumpen är helt rätt med runt  2.5kg o hon tar hellre lite rekyl än har vikten i bössan.

Några mer tips där? 

Funderar även på en kombi till henne. SL1 i kal 20 och 5.6 känns som ganska optimal. De bör va en bössa för 5-15k klassen plus optik men baser bös ju finnas. Obs endast klass 2 som är intressant då hon hoppar högviltet till en början.

Vad mer för vapen liknar den nätta kombin? Nån ful savagekombi kommer inte på tal utan fint vapen till fin tjej helt enkelt :D

Så tips o råd på kombi samt främst halvauto med lättare vikt o nättare format önskas :)

Publicerat

Jag skulle nog säga SLII och inte SLI - för SLI är mig veterligen en 12a i hagelröret.

Så SLII 20/22SavageHP torde väl vara allt hon behöver, om hon inte ska satsa på klass 1 i form av 6,5x57R. Skillnaden i knall och rekyl är försumbar om man väljer kulor som är lätta i 6,5.

Halvis som är lätt torde vara Franchi eller möjligen Remmys V3 - fast den förste är tämligen sloppig och den andra är "osnygg". Men den senare växte när man sköt med den.

Det andra alternativet är en Benelli lätta halvis i kaliber 20 - den går in under 2,5 kg om jag inte missminner mig......

/T

Publicerat
  • Författare

SL1:an finns de annons på blocket i 20/76 & 5.6x50r mag så nog bör de finnas även i kal 20 rör  annars är sl2:an finns vet jag sen tidigare. Vet inte på rak arm viktklassen där? Hon är långt ifrån välbyggd  så lätt bössa är o föredra alla dagar :) hon kommer inte skjuta upp för klass 1 så 52r:en är ett klart vettigt val i såna fall. Otroligt trevlig kaliber de! 

6.5x57r o lätta kulor har jag sådär erfarenhet  av. Tror mer på objektet i frågan som strular än kombon. Men nog har jag bökat färdigt med de för en stund iaf så :)

Får kolla på remmyn o benellin då. Franchin har jag aldrig kollat på men tilltalar ej från början. Remmyn som du säger va inte vacken men kanske värd ett test ändå. Greppet såg ut o sitta "långt bak" för vänsterhanden o det är bra. Det är en av pumpens nackdelar som hon känner. 

Publicerat

SLI är gjord på en stor baskyl. SLII är gjord på en lite baskyl.

T

Publicerat
  • Författare

Då måste det vara nå galet med den i annonsen för de står 2.5kg som vikt o den ser bra slimmad ut och heter sl1

Publicerat

Jag har bara sett SLI i 12or..... Och bara SLII i kaliber 20.

Men som vanligt är inte modellfloran superstringent......

/T

Publicerat
2 hours ago marcus.söderlund sa:

Då måste det vara nå galet med den i annonsen för de står 2.5kg som vikt o den ser bra slimmad ut och heter sl1

Varför står det så här längst ner i annonsen?

Blaser bbf 95 97 kombi merkel SL2

Jag har sett många exempel på säljare som inte ens vet vad det är de säljer. Sako 75 säljs som Sako Hunter och tvärtom, etc.

Publicerat
4 minutes ago exabit sa:

Varför står det så här längst ner i annonsen?

Blaser bbf 95 97 kombi merkel SL2

Jag har sett många exempel på säljare som inte ens vet vad det är de säljer. Sako 75 säljs som Sako Hunter och tvärtom, etc.

Amatörernas sökmotoroptimering ;) 

Ju fler ledord de skriver i annonsen desto fler träffar räknar de med gissningsvis, men att skriva Sako Hunter på en Sako 75 är inkompetens i min värld...

Publicerat
14 minutes ago Wizard sa:

Amatörernas sökmotoroptimering ;) 

Ju fler ledord de skriver i annonsen desto fler träffar räknar de med gissningsvis, men att skriva Sako Hunter på en Sako 75 är inkompetens i min värld...

DET vet jag ;) Men det står SL2, inte SL1... Det är min poäng. Jag var otydlig i min fråga dock - sorry.

Publicerat

Tycker att PMT har en poäng i att välja en 6.5x57R på kulan och vara lite förutseende inför den dagen då det kanske blir någon pyrsch på dov, kron, gris eller liknande. 

I övrigt är jag för usel på brytvapen och lämnar det med varm hand till expertisen.

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Någon som vet vad de bör dtå på lådan för att få de utrett vilken modell det är? Ska det stå nå modellnamn så är det lätt löst. Vilketsom så är inte just den bössa  aktuell nu pga jägarexamen inte ens är klar.

Men kal 20 blir det i hagelpipan och kal 6.5x57r är utesluten pga hon inte kommer ta högviltet utan enbart klass 2-4. Hjort,gris o övrigt sånt intresserar inte henne för stunden o vill ägna sig åt jakt med hundarna främst. Därefter får hon utröna vad hon vill jaga i framtiden ( om något alls?  ) så 5.6 är de som bör bli i kulpipan ;) 

Publicerat

När jag köpte drilling så var jag säker på att den skulle ha klass2 patron och är helt nöjd med det valet än idag,visst kan det vara trevligt att ha en klass1 patron för något tillfälle med högviltsjakt men inte om den blir helt fel för den huvudsakliga miljön och klass2/3  jakten.

/Mike

Publicerat
35 minutes ago exabit sa:

DET vet jag ;) Men det står SL2, inte SL1... Det är min poäng. Jag var otydlig i min fråga dock - sorry.

Ah ;) , då är det den sedvanliga inkompetensen hos vapenhandlarna igen då... 

Det kan också vara så att det är någon halvgrön lirare, alternativt någon med administrativa uppgifter, som får det ärofyllda uppdraget att skriva dessa blocket-annonser och liknande och då kanske felen kryper in? Det är ju lite skillnad på en Volvo 142 och en Volvo V70 om man bara skriver Volvo "personbil" i annonsen...

Publicerat
4 hours ago Wizard sa:

Ah ;) , då är det den sedvanliga inkompetensen hos vapenhandlarna igen då... 

Det kan också vara så att det är någon halvgrön lirare, alternativt någon med administrativa uppgifter, som får det ärofyllda uppdraget att skriva dessa blocket-annonser och liknande och då kanske felen kryper in? Det är ju lite skillnad på en Volvo 142 och en Volvo V70 om man bara skriver Volvo "personbil" i annonsen...

Nja - det är väl förr så att det motsvarar skillnaden mellan en Passat 1,6 eller en Passat 1,8. SLI och SLII är liksom inte superskillnader direkt. Den mest påfallande skillnaden är om jag inte missminner mig att SLII har Merkels vridbaser på pipan i orginal.

/T

Publicerat
47 minutes ago pmt sa:

Nja - det är väl förr så att det motsvarar skillnaden mellan en Passat 1,6 eller en Passat 1,8. SLI och SLII är liksom inte superskillnader direkt. Den mest påfallande skillnaden är om jag inte missminner mig att SLII har Merkels vridbaser på pipan i orginal.

/T

Fast just den skillnaden tycker man ju verkligen att en vapenhandlare skall ha stenkoll på! Lite som att bilmekanikern inte vet skillnaden mellan bensin och diesel...? Eller så är det vi som är vapennördar och förutsätter att alla andra är lika intresserade... ;) 

Publicerat
1 minute ago Wizard sa:

Fast just den skillnaden tycker man ju verkligen att en vapenhandlare skall ha stenkoll på! Lite som att bilmekanikern inte vet skillnaden mellan bensin och diesel...? Eller så är det vi som är vapennördar och förutsätter att alla andra är lika intresserade... ;) 

Det kan man ju tycka - men hur skulle de få den kunskapen? Det finns liksom ingen kurs att gå. Och den "kompetens" som efterfrågas när man ska ha ett handlartillstånd är strikt bokföringsmässiga.

Så vet en bilförsäljare att hjullagren på bilen har hyperboliska profiler?

I dag är "vapen" en försvinnade liten del av omsättning och vinst hos de absolut flesta jaktaffärer att det mer eller mindre endast är en tjänst man tillhandhåller för att dra in jägarna i butikerna. Det man lever på är kläder och krimskrams. Det kan man därmed imponerande mycket om.

/T

Publicerat
  • Författare

Nog om vapenhandlares kunskap eller ej. De är ganska ovesentligt i denna tråd trots allt ;)

Inga mer förslag på supersmidig kombibössa i klass 2? Vikt ner mot 2.5kg är uppskattat. Vridmontage likaså på denne. Tänkte nån lätt swarovski 3-10x42 som komplement till öppna/spången.

Hagelvapen blir de en sväng till torsbo här i vår/sommar när det är klart med examen. Om ingen beg beretta/benelli återfinns i kal 20 o halvauto för förnuftig peng.

Publicerat

Finns ju äldre modeller från Blaser, vet ej vad modellen heter men min kusin har en som är tillverkad mitten av 80-talet. Tyvärr är det 222.rem i den, men den borde väl finnas i andra kalibrar? Vill minnas att den är väldigt smidig.

Publicerat
  • Författare

Exabit: precis den som fick mig att börja fundera på om inte en kombi skulle kunna vara något för Helena :) nu är de ju så att de är väl en 4-5månader kvar innan hennes examen är klar så därav inge köp av just denna bössa :) men vacker va den utan tvekan!

Upptag71: ES någonsiffra ska väl dom modellerna heta. 222rem funkar. Är väl inte perfekt för brytvapen men hellre en helrätt bössa o lite mer pill med hylsan än en sämre modell med rätt kaliber så att säga.

Jag vet dock inte alls vad dessa modeller väger?

Publicerat

Har bara haft ett brytvapen med 222 i kulpipan,jagade med det i många år och sköt mycket vilt,hade aldrig några problem med att få ut hylsor eller patroner. 

/Mike

Publicerat
9 minutes ago Mad Mike sa:

Har bara haft ett brytvapen med 222 i kulpipan,jagade med det i många år och sköt mycket vilt,hade aldrig några problem med att få ut hylsor eller patroner. 

/Mike

Samma här. Och den konstrade mer eller mindre konstant så fort hylsan sett ett laddverktyg, och stundlingen även innan dess.......

/T

Publicerat

Dessa ska vara ganska smidiga har jag fått för mig. Här med vettig optik och rätt hageldimension till vettiga pengar :thumbsup:

Heym 22S

Publicerat
32 minutes ago sidelock sa:

Jag tycker det är rätt lustigt att PMT kräver de ädlaste av handbyggen för att det nätt och jämt ska gå att jaga, medan mike kan köpa vilket rostigt gammalt skit som helst och ändå krånglar aldrig något. :biggrin: Aldrig ett utdragarfel, aldrig en missad omladdning med 24g trap mm.

Inte konstigt alls........

Man kan bli precis lika full på en flaska Pommery som på en flaska medvind,

Jag tycker att champange är ett betydligt trevligare sätt att bli packad på........ Men är det bara fyllan som sådan man vill åt så spelar krasst sett ingen som helst roll.

/T