Hoppa till innehåll

snikvarianten av hylstrumlare 300:-


hulkovius

Recommended Posts

Eftersom jag ibland ser frågan väckas om billiga alternativ för hylsrengörning, samt förstår att alla inte har ekonomi att hejdlöst investera i jakten, kommer här min metod presenterad i form av bilder. Det hela utgår från en vanlig assistent av märke electrolux. jag kör den normalt två timmar i en första körning med ett vattenbyte i mitten, eftersom vattnet börjar kallna efter en timme ca. på bilderna har de dock bara gått en timme. efter dessa två timmar eller som i detta fallet en, sköljer jag ca 15 minuter med varmt vatten och diskmedel. som trumlingsmedia används hemklippta stavar av rostfri tråd. assistenten inköptes för 250:- på myrorna.

 

20170208_173202_resized.jpg

20170208_202958_resized.jpg

20170208_195541_resized.jpg

20170208_173428_resized.jpg

20170208_173556_resized.jpg

20170208_183247_resized.jpg

20170208_183617_resized.jpg

20170208_195412_resized.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hitta en Electrolux Assistent för 250 kr är ett fynd utan dess like!!!

Jag är inne på min tredje nu och den nuvarande är en 70-talare som nästan var i mint när jag kom över den. Betalar lätt ett par tusen för en komplett, fungerande sådan assistent! (men inte tumlar jag hylsorna i mina ;) )

Dock är risken stor att du kör slut på packningarna rätt fort om du kör så långa intervaller så se till att du smörjer upp dem. (sitter på undersidan av själva skålen)

Håll utkik efter en begagnad ultraljudstvätt då de ibland dyker upp på blocket och liknande för en mindre summa. Riktigt trevliga att ha i sammanhanget! Faktum är att det inte borde vara så svårt att bygga en sådan med en rostfri behållare och ett högtalarelement till en subbas? Hmm... Det tål att funderas på faktiskt...?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Wizard sa:

Hitta en Electrolux Assistent för 250 kr är ett fynd utan dess like!!!

Jag är inne på min tredje nu och den nuvarande är en 70-talare som nästan var i mint när jag kom över den. Betalar lätt ett par tusen för en komplett, fungerande sådan assistent! (men inte tumlar jag hylsorna i mina ;) )

Dock är risken stor att du kör slut på packningarna rätt fort om du kör så långa intervaller så se till att du smörjer upp dem. (sitter på undersidan av själva skålen)

Håll utkik efter en begagnad ultraljudstvätt då de ibland dyker upp på blocket och liknande för en mindre summa. Riktigt trevliga att ha i sammanhanget! Faktum är att det inte borde vara så svårt att bygga en sådan med en rostfri behållare och ett högtalarelement till en subbas? Hmm... Det tål att funderas på faktiskt...?

Jag kan nog ha en riktig fritös, en sådan liten rostfri man kan ha på bänken, med korg o hele skiten till om du vill ha till ett projekt.

Då kan du dessutom värma steglöst :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt och det var högre frekvens än jag trodde och en driver till en subbas får du inte upp i de frekvenserna då den kommer att haverera rätt omgående, men det finns högtalarelement som fixar högre frekvenser och en fritös är nog optimalt att utgå ifrån vid ett bygge eftersom du har, som du säger, både korg och värmeelement!

35 kHz är tydligen den optimala frekvensen för rengöring. 

Det borde man kunna fixa med en instabil elmotor typ den som vibrerar i din telefon - fast lite större då... Hmm... Borde vara ganska lätt att bygga en prototyp. Sen måste man ha en sensor så man kan mäta vibrationerna men det borde jag ha hemma...? Jag skall fundera lite. Kanske kan man bygga en sådan själv för en hundralapp om man har en adekvat behållare?

Det borde funka om man har ett större piezo element faktiskt.

Påminn mig om en vecka eller två när jag har funderat lite mer ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min finns inga packningar?!  Tror det ska till en annan bunke då?  Min är svetsad i botten och har en infettad hylsa  som drar runt. Den är iof inte avsedd för kontinuerlig drift.  Men har kört köttkvarnen ganska långa perioder på en liknande som jag har i köket:) är nog uppe i 30-40cm timmar nu men ska meddela när den ger upp :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 9 februari 2017 at 15:49 Wizard sa:

Kollade lite snabbt och det var högre frekvens än jag trodde och en driver till en subbas får du inte upp i de frekvenserna då den kommer att haverera rätt omgående, men det finns högtalarelement som fixar högre frekvenser och en fritös är nog optimalt att utgå ifrån vid ett bygge eftersom du har, som du säger, både korg och värmeelement!

35 kHz är tydligen den optimala frekvensen för rengöring. 

Det borde man kunna fixa med en instabil elmotor typ den som vibrerar i din telefon - fast lite större då... Hmm... Borde vara ganska lätt att bygga en prototyp. Sen måste man ha en sensor så man kan mäta vibrationerna men det borde jag ha hemma...? Jag skall fundera lite. Kanske kan man bygga en sådan själv för en hundralapp om man har en adekvat behållare?

Det borde funka om man har ett större piezo element faktiskt.

Påminn mig om en vecka eller två när jag har funderat lite mer ;) 

En massagespparat då? Ja, inte en sådan där kärringar trycker i kalkonen utan en sådan där 230v historia med en knöl på man kan ha på ryggen? 

De skakar ju något förbannat

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Buck sa:

En massagespparat då? Ja, inte en sådan där kärringar trycker i kalkonen utan en sådan där 230v historia med en knöl på man kan ha på ryggen? 

De skakar ju något förbannat

Annars var du ju inne på något där !!

En hink varmvatten ,hylsor och sedan lobba i fruns Dildo.

Prova! det är lättare att be om ursäkt än om lov :P

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Tjörnbon sa:

Annars var du ju inne på något där !!

En hink varmvatten ,hylsor och sedan lobba i fruns Dildo.

Prova! det är lättare att be om ursäkt än om lov :P

HAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!! :lol::lol::lol:

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dock måste jag säga att hylsorna ser väldigt rena ut efter en omgång i assistenten. Jag tror det i långa loppet är bättre att använda något mer skonsamt än stavar av rostfritt som tumlingsmedia eftersom det lär slipa på bunken, men det kanske krävs flera år av misshandel innan det tar stryk? Dessa gamla maskiner är ju byggda som stridsvagnar ;) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle jag tro att det skulle räcka ganska långt med att bara hylsorna får gå mot varandra. Det är väl tändhattshålet då kanske...

Jag är mer bekymrad för slitaget på hylsorna än bunken. Vilket framgår om man läser texten på hylsbotten på bilden. Sen är ju iof slitaget i relation till tiden man kör. 

Ifrån början var tanken att ta den för motorn och montera en plasttrumma på sidan.  Sen blev jag lat :P

 

Samtidigt är ju bunken slät och utan medbringare,  vilket ju gör den ganska snäll. det är ju bara vattnet som drar med hylsorna. 

 

Stavarna kom till för att en kamrat körde med dessa i ett hembygge. Och då klippte jag från samma ring :) han byggde av en torkarmotor till en Saab? Och han har kört några tusen hittills. 

Som du säger är det ju timer på denna... men jag har helt busigt ställt upp den på brädan med stöd av timer vredet :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Wizard sa:

Kollade upp detta i natt och det går inte att komma upp i tillräckligt hög frekvens med en instabil elmotor tyvärr.

Kommer man inte up i 35 kHz så blir bubblorna för stora och då blir det inte rengjort ordentligt. Vid 35 kHz är bubblorna mikroskopiska och det är det som slår sönder smutsen. 

Jag var inne på rätt spår när jag tänkte på ett piezo element för det krävs ett keramiskt membran för att komma upp i de frekvenserna som behövs och i princip använder man ett piezo element av modell större som "högtalare" och så har man elektronik som driver detta element med pwm pulser i 35 kHz. Har aldrig kört en 555-timer i så hög frekvens någon gång men jag tror det är en enkel sak att bygga den elektronik som behövs! Jag kommer tveklöst att försöka bygga en prototyp den kommande veckan eller två för att se om det går att stoppa ihop en enkel byggsats som alla skall kunna bygga själva och inte kosta många kronor alls.

Så sorry för trådkap men det blev ju riktigt spännande det här... :blush:

Låter kul 

En material lista och monterings anvisning med den så är du favorit sedan :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Tjörnbon sa:

Låter kul 

En material lista och monterings anvisning med den så är du favorit sedan :)

Får jag till en som fungerar så blir det en komplett lista med länkar till vart man får tag i komponenterna!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har tillräckligt med kött på benen nu för att kunna konstruera en ultraljudstvätt av kraftigare modell men kostnaden för ett keramiskt piezo element och korrekt utformat horn till detta har en kostnad som inte går att komma ifrån. Lyckligtvis finns eBay så man kan köpa prylar utan mellanhänder, men risken finns ju att det är sådär kvalitet på prylarna (och då främst elektroniken) men du kan köpa ett 40 kHz kit med en transducer (elementet) och ett driver board som huserar oscillatorn och transformatorn. Dessa kit varierar mellan 50-100W.

Vad gäller frekvenserna så beror det på hur aggressivt man vill rengöra. 28 kHz slår bort färg på objekt medans 40 kHz har en mer skonsam effekt för tvätt av smycken t ex och således torde 28 kHz vara vettigt till att rengöra hylsor och andra vapendelar i.

Man kan köpa lösa transducers om man har egen elektronik och det är det jag nu skall titta närmare på. Jag tror man bör ha minst två transducers på en låda med en volym på kanske 4-5 liter och driva dessa med ungefär 100W, och då skulle inte jag vilja använda billig kinesisk elektronik eftersom de bygger allt så billigt som möjligt, dvs det kommer att överhetta ganska fort om man kör prylarna i mer än 10 minuter i sträck och då är det bättre att bygga en egen med aktiv kylning i stället som tål att köras betydligt längre.

Sen behöver man nog isolera själva behållaren också för 28 kHz ligger visserligen strax utanför de hörbara området men det betyder inte att man inte kan få problem med hörseln ändå, men jag vet inte hur många dB som en driver på 28 kHz@100W skulle generera? Det får man mäta upp helt enkelt.

Den billigaste 28 kHz tranducern (med kina-elektronik som ingår) har jag hittat för 350 kr. Är det en acceptabel kostnad för att kunna göra ett sådant bygge? Om så kan jag beställa en och bygga en prototyp om några veckor. Transducern (dvs piezo elementet i ett horn) limmar man då fast med någon riktigt stark epoxy i botten på ett metallkärl och när det har härdat klart så är det bara att provköra.

Skall jag gå vidare?

Jag kommer tveklöst att få bygga egen elektronik ändå eftersom jag tror att den som medföljer inte kommer att hålla måttet. En bra driver kanske skulle kosta lite över en hundring att bygga om det är standard transformatorer man använder. Man matar den med 240V så det är en smal sak att bygga...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du roas av att göra själv ska du såklart bygga. Epoxy borde väl funka. Det måste vad jag vet bli luft tätt...  det är allt... 

 

Till ultraljudet på jobbet hade vi olja, fett och tapetklister som kopplingsmedel. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna TIG svetsa fast den på kärlet men då blir det lite bökigt att byta om den går sönder. Dessutom tror jag inte transducern tål allt för mycket värme... Epoxy var tydligen att föredra. Jag har heavy-duty epoxy hemma för att limma metall så det skall nog gå bra.

Det går/gick att köpa en mindre ultraljudstvätt på Kjell & co förr för 600 kr men om den skulle fixa att rengöra hylsor vete tusan. Den jag nu har skissat på kostar nog ett antal tusenlappar att köpa om vi skall jämföra effekt.

Jag tycker det är kul att bygga saker bara för att så finns det ett intresse här bland alla hylstumlare för ett hembygge att göra själv så bygger jag en!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-02-09 at 14:34 hulkovius sa:

Eftersom jag ibland ser frågan väckas om billiga alternativ för hylsrengörning, samt förstår att alla inte har ekonomi att hejdlöst investera i jakten, kommer här min metod presenterad i form av bilder. Det hela utgår från en vanlig assistent av märke electrolux. jag kör den normalt två timmar i en första körning med ett vattenbyte i mitten, eftersom vattnet börjar kallna efter en timme ca. på bilderna har de dock bara gått en timme. efter dessa två timmar eller som i detta fallet en, sköljer jag ca 15 minuter med varmt vatten och diskmedel. som trumlingsmedia används hemklippta stavar av rostfri tråd. assistenten inköptes för 250:- på myrorna.

 

 

 

 

20170208_173428_resized.jpg

 

 

 

 

Jag kör med likadan  degblandare fast med torrt tummlingsmedia. Tvättar hylsorna först i en billig ultraljudstvätt.

Finns förhållandevis billiga ultraljudstvättar med värme på E-bay

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-02-11 at 00:24 Wizard sa:

Jag skulle kunna TIG svetsa fast den på kärlet men då blir det lite bökigt att byta om den går sönder. Dessutom tror jag inte transducern tål allt för mycket värme... Epoxy var tydligen att föredra. Jag har heavy-duty epoxy hemma för att limma metall så det skall nog gå bra.

Det går/gick att köpa en mindre ultraljudstvätt på Kjell & co förr för 600 kr men om den skulle fixa att rengöra hylsor vete tusan. Den jag nu har skissat på kostar nog ett antal tusenlappar att köpa om vi skall jämföra effekt.

Jag tycker det är kul att bygga saker bara för att så finns det ett intresse här bland alla hylstumlare för ett hembygge att göra själv så bygger jag en!

Har en sådan tvätt från Kjell & co och min funkar bra, men max tiden är 8 minuter så det blir ett jävla spring för att starta om. Kör 2 x 8 med diskmedel och 2 x 8 med citronsyra. rymmer ca 55 - 65 hylsor beroende på storlek.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago Mulle mek sa:

Jag kör med likadan  degblandare fast med torrt tummlingsmedia. Tvättar hylsorna först i en billig ultraljudstvätt.

Finns förhållandevis billiga ultraljudstvättar med värme på E-bay

du har inga bilder på resultatet? vilket media använder du?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago hulkovius sa:

du har inga bilder på resultatet? vilket media använder du?

 

Här kommer bilder på hylsor och Tändhattslägen efter ultraljudstvätt. Tumlade hylsor. Tumlare in aktion. Tumlarmedia och ultraljudstvätt. Ligger en liten film mellan bilderna.

DSCN2131.JPG

DSCN2125.JPG

DSCN2123.JPG

DSCN2127.JPG

DSCN2128.AVI

DSCN2129.JPG

DSCN2130.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...