Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ammo utan licens

Featured Replies

Publicerat

http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/98-kronor-i-boter-per-illegal-patron-20170206/

Blev lite fundersam vad det är som gäller egentligen. Vill minnas att man får inneha "enstaka patroner för samlingsändamål" men det kanske inte funkar längre?

Min patronsamling har ju med åren blivit ganska omfattande och många har jag ju licens för men är just nu tex mellan halvsjuor och det kan nog ligga någon näve här och där.

Någon som har koll?

Publicerat

Sök licens på patronsamling.

Publicerat

Eller tömma ut krutet? vilket vore lite synd.

Publicerat

Enstaka är just det, två, kanske tre, av samma kaliber, men inte samma utförande.

Att ha mer än kanske 10 patroner av samma slag, av militär eller pistolkaliber är inte ok och har inte heller varit lagstiftarens avsikt med denna ventil regel.

förslaget med tillstånd för patron samling är mycket gott om man vill ha skarp ammo av sort man inte har tillstånd i övrigt för. C 

Publicerat
55 minutes ago Christian N sa:

Enstaka är just det, två, kanske tre, av samma kaliber, men inte samma utförande.

Att ha mer än kanske 10 patroner av samma slag, av militär eller pistolkaliber är inte ok och har inte heller varit lagstiftarens avsikt med denna ventil regel.

förslaget med tillstånd för patron samling är mycket gott om man vill ha skarp ammo av sort man inte har tillstånd i övrigt för. C 

Fast hebybon fick ju betala böter även för 1 hagel patron så då lär det inte ens vara ok med ?

/Mike

Publicerat

Tja en god synpunkt, jag skulle påstå att det är frågan om en av två saker, dåligt försvarsarbete av advokaten,

iofs är det en skitsak med 98 kr men ibland är det en fråga om rätt och rättigheter, 

åklagaren kan antingen inte tänkt alls och bara kört på PM:s beslag och inledande bedömning, alternativt att hen anser att när gränsen för brottslig gärning är passerad är alla innehav som inte har ett motsvarande tillstånd brottsliga.

Min uppfattning är att båda dessa tolkningar är felaktiga men för en mer initierad kommentar krävs att dom och FUP läses in, så intressant är dock inte ärendet.  C 

Publicerat

Kan det vara så att man tar till lagen om illegalt innehav av ammunition när man har svårt att sätta dit någon lokal förmåga när andra bevis är skrala? Jag tycker man läser ibland om stjärnor som blir friade för innehav av cannabis men åker dit för en handfull patroner... Å andra sidan har dessa stjärnor sällan någon vapenlicens som tillåter vissa kalibrar så det kanske är skillnad?

Jag samlade på hagelpatroner förr i tiden men gav bort dem eftersom jag inte ville ha gammal ammunition hemma som jag kanske inte hade förvarat helt kurant, men det var ju kaliber 12 hela bunten och således kurant. Kulammunition har jag en liiiiten samling, varav en handfull bara som är kompletta med tändhatt och hela baletten, men knappast ett föremål för utredning om jag blev kontrollerad - men jag vet faktiskt inte vad lagen säger här? Jag har Normas stora patrontavla och skulle vara intresserad av att göra liknande med andra fabrikat och kalibrar men vill inte bryta mot lagen så jag har inte utvecklad det biten alls.

Skulle dock vilja utöka min samling i framtiden men inte så att jag bryter mot någon lag för det vill jag inte göra. 

Christian - du som har koll. Om man vill samla lite ammunition. Vad är korrekt väg att gå? Söka samlingslicens eller?