Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Digitalisering av teoriprov!

Featured Replies

Publicerat

Tycker det borde gå att fixa innan 2019.:unsure:

Publicerat

Ja vart fasen är vi på väg? Hela det personliga försvinner mellan provledare och 'lärling'.

Publicerat

Jag tror faktiskt att det blir viktigare och viktigare att skilja på provledare och utbildare. Framförallt med tanke på ev ekonomiska incitament för div kurs arrangörer att examinera sina elever.

Publicerat
18 minutes ago tecno sa:

Ja vart fasen är vi på väg? Hela det personliga försvinner mellan provledare och 'lärling'.

Jag ser det som bra, om det nu är så att det fuskas. Varken du eller jag vill ju inte träffa på detta personer i skogen. Sen så är det ju bara själva provet som är digitalt, om jag förstår det rätt.

Publicerat
4 minutes ago faxe sa:

Jag ser det som bra, om det nu är så att det fuskas. Varken du eller jag vill ju inte träffa på detta personer i skogen. Sen så är det ju bara själva provet som är digitalt, om jag förstår det rätt.

Helt rätt! Visst är det bra om man kan strypa antalet fuskare på teoriproven. Det finns alltid en klick som vill göra det så enkelt som möjligt för sig. Det fanns även på min tid när jag tog jägarexamen -86.

Publicerat
2 minutes ago tecno sa:

Som gammal provledare ser jag inte risk för att det ska fuskas att avlägga proven på det 'gamla' viset. De jag inte vill träffa i skogen är de som gått dessa 'snabbkursena' över en weekend, sett för många som inte har i skogen att göra som tyvärr salat ut en massa slantar på snabbkursen. 

Instämmer!:thumbsup:

Publicerat
28 minutes ago tecno sa:

Som gammal provledare ser jag inte risk för att det ska fuskas att avlägga proven på det 'gamla' viset. De jag inte vill träffa i skogen är de som gått dessa 'snabbkursena' över en weekend, sett för många som inte har i skogen att göra som tyvärr salat ut en massa slantar på snabbkursen. 

Då har vi hållt på med samma sak. Och jag tror heller inte att det skall ha fuskats på de vanliga kurserna, utan snarare på weekend proverna. Men om det nu har fuskats så tror jag att det nya kan vara bra. Detta behöver ju inte radera bort de cirkel ledda kurserna genom tex studiefrämjandet.

Publicerat

Det får man verkligen hoppas att cirklarna blir kvar för det är ju det ända rätta sättet som jag och flera med mig ser.
Problemet blir ju ett större administrativt sådant med att avlägga dessa proverna, hur man nu ska kunna sköta detta på ett bra övervakat sätt kan jag inte sia om men tror att det blir stora problem. Så har vi ju de som inte kan tillgodogöra sig text utan måste få provfrågorna muntligt osv....

Jaja, återstår att se vilket elände detta blir framöver.

Publicerat
  • Författare

Tycker det är bra att "lärlingen" slipper vara i beroendeställning och vara utlämnad till en persons godtycke.

Kan man inte läsa sig till den lilla mängd fakta man behöver kunna för att klara av provet alt blir nervös av och inte kan hantera provmomentet kanske man inte ska kunna få en examen?

/M

Publicerat

Gick en sådan studiecirkel förra året och har svårt att se att det skulle påverka dem nämnvärt om proven digitaliseras. Ett par datorer som man kan skriva provet på är inte jättesvårt att skaffa fram direkt. :)

Publicerat

Körkortsteoriprovet har ju varit digitalt ganska länge. Tänk om Trafikverket och Naturvårdsverket skulle kunna samarbeta: Du skriver jägarexamen hos Trafikverket där all utrustning och rutiner redan finns på plats. Men javisst ja, det här är ju Sverige och två olika statliga myndigheter kan ju omöjligt samarbeta på det viset.

Publicerat

Jag kan inte racka ner på helgkurserna då min (eller rättare sagt sonens) erfarenhet är god. Nu hade han både praktisk och teoretisk bakgrund innan kursen.....

Jag gick långa studiecirkelsvägen, sonen tog helgvarianten, hans enda negativa kommentar var angående skjutprovet där provledaren i vissa fall varit "rundhänt i bedömningen" av vissa oerfarna examinander.

"Digitalisering" kan innebära mycket, i bästa fall (med en stor frågebank) så får varje examinand 70 "egna" frågor. Om det sker i pappersform som överlämnas av provledare, eller via dator på examensplatsen är egalt (om alla förstår frågorna).

Problemet med en dylik "revolution" i examineringen är att procenten underkända brukar öka markant en period innan allt "sätter sig".

Raggarö