Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aya No 4 kaliber 28

Featured Replies

Publicerat

Tack för tipset! :P

:wub: om du har plats och brännskador så är det bara att slå till, den är ju fantastiskt fin att titta på iaf. :wub:

Publicerat
  • Författare
20 minutes ago Skånepåg sa:

Tack för tipset! :P

:wub: om du har plats och brännskador så är det bara att slå till, den är ju fantastiskt fin att titta på iaf. :wub:

Klart jag har brännskador :D

Publicerat

Den där måste du bara ladda skott till själv :P  28 är mkt poppis i italien så grejer och data finns hur mkt som helst !

/ P

Publicerat

Det var då fan att jag precis hade fyllt garderoben efter att ha väldigt glest i flera år... Snälla någon, köp den även om ni inte är intresserade, för jag köper den av er framöver om ni vill få loss en plats!!! Fan, fan, fan och fan för vår korkade garderob!!! :angry:

Hade lätt sålt en av mina gitarrer för att finansiera den bössan!

Om ingen nappar snart så hoppas jag åtminstone pmt nyper den omgående!

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago Wizard sa:

Han var här inne och snurrade förut så han drog väl och ringde dem :D

Publicerat
Just now exabit sa:

Han var här inne och snurrade förut så han drog väl och ringde dem :D

Även om det inte är mitt drömfabrikat direkt så hade jag nypt den direkt för de pengarna - om jag inte hade haft full garderob och två licenser som redan ligger och behandlas i sega Skåne...

Om pmt duckar den så blir jag väldigt förvånad?!

Publicerat
  • Författare
Just now Wizard sa:

Om pmt duckar den så blir jag väldigt förvånad?!

Undrar om man får en bok som tack? :D

Publicerat
20 minutes ago Wizard sa:

Det var då fan att jag precis hade fyllt garderoben efter att ha väldigt glest i flera år... Snälla någon, köp den även om ni inte är intresserade, för jag köper den av er framöver om ni vill få loss en plats!!! Fan, fan, fan och fan för vår korkade garderob!!! :angry:

Hade lätt sålt en av mina gitarrer för att finansiera den bössan!

Det dräller av snuttiga 28 halvisar i Frankrike annars   kolla naturabuy.fr

Publicerat

Den med en justerbar kolvkam... :wub: 

;) 

Publicerat

Inte för 12 loppor...... Den har varit ute på blocket tidigare. Det är en lite äldre No4, svensksåld dessvärre så det är inget under av spanskt hantverk.

Så - visst, kan jag tänka mig den till ungarna, men inte till det priset......

/T

Publicerat
  • Författare

Hehe, ok :) Hade funkat utmärkt för en hedning som mig.

Publicerat

Jag har ju svingat en del kaliber 28 i samband med att den blev de facto standard/krav för fasanjakterna i England och det var där min kärlek till denna kalibern föddes, men det är inget jag har gjort några seriösa funderingar på när jag kom tillbaka till Sverige igen - inte minst när jag fick ta över Stocken69's gamla Merkel 47E som var i grymt skick och skjuter som en gud - så när pmt nu påpekade faktumet att kaliber 28 faktiskt är klass 4 så var det för mig ett okänt faktum... :( 

Trist men det innebär att kaliber 28 nu faller bort från priolistan över vilka vapen som får förtur in till vapenskåpet när rätt objekt dyker upp - och vilken tur att jag inte hade köpt en och inte haft koll på att det var klass 4. Jag tror inte alla de tiotusentals fasaner som skjuts i England varje år är klenare än våra fasaner!

Publicerat

Fasan är klass 4.

Publicerat
39 minutes ago sidelock sa:

Fasan är klass 4.

Det var väl för väl att den trillade ner igen...... Den var uppe och tramsade i klass3 förr. Idiotiskt när fiskmåsen är klass4, och den tåler en hel del för att vara klass 4 i jmf med fasanen och ankan som förr var 3or.

/T

Publicerat

varför köpa en kalier 28 om den ej funkar till jakt,,, sen tycker inte jag den var snygg, men helt ok

Publicerat

Den funkar väl till jakt? Duva, kanin, kråkfågel, vitfågel, ripa, fältfågel mm. 

Eller går det inte att jaga med 17hmr heller?

Publicerat
6 minutes ago ozzian sa:

varför köpa en kalier 28 om den ej funkar till jakt,,, sen tycker inte jag den var snygg, men helt ok

Funkar gör den - det är bara lagstiftningen som är inkompetent. Ingeet hagel vet ur vilken pipa det skjuts....... Med de avståndsregler som lärs ut på jägarskolan så räcker liksom 24g hagel till precis ALLT svenskt hagelvilt. Utan minsta lilla mikroskopiska undantag.

Så tro mig - funkar gör den, men det är inte inte lagligt.

/T

Publicerat

ok, tror dig

men inte 12 pannor för ett olagligt vapen, never!

Publicerat
1 minute ago ozzian sa:

ok, tror dig

men inte 12 pannor för ett olagligt vapen, never!

Inte olagligt..... Lagligt för klass4.

/T

Publicerat

hehe, pmt köp den själv då...

eller köp karo pharma illa kvickt!

Publicerat
1 minute ago ozzian sa:

hehe, pmt köp den själv då...

eller köp karo pharma illa kvickt!

Som jag skrev - inte till det priset......

/T

Publicerat

karo är väldigt billigt nu!

Publicerat

hehe, sov gott!

Publicerat

Även om fasanen är klass 4 vilt igen så är det på tok för begränsande att få den typen av kastrering på ett hagelvapen! Det är inte grovleken på patronen som avgör hur mycket död det är i patronen, det är vikten på hagel, storlek på hagel och utgångshastighet och inget annat! (givetvis materialet på hagel men det är rätt självklart så det tog jag inte upp). Sen är det mycket riktigt så att med kaliber 28 så blir det mindre antal hagel som kommer ut än dito kaliber 20, 16 eller 12 - men svärmen är bra mycket mindre i omkrets på kaliber 28 och på en hare har det precis lika bra effekt som en kaliber 12 eftersom resten kommer att ta i marken.

Jag som har kört med xfull/xfull i nästan hela mitt liv tycker inte att kaliber 28 är så märkvärdigt att skjuta med - men är det bara klass 4 så blir det för begränsat för mig, tyvärr :(