Publicerat Maj 2, 20224 yr Detta är en populär post. Jag vill göra ett förtydligande då det uppstått en del spekulationer och frågor/funderingar avseende den av mig skjutna grävlingen, då de inte är lovliga här i VG i enlighet med jakttabellen, förutom i samband med skyddsjakt. Och det är det det handlar om (i detta fallet); Skyddsjakt, då grävlingarna (enligt utsago) stökar under de närliggande byggnaderna som finns i anslutning till skottplatsen. Jag nämner detta bara för att undanröja fortsatta spekulationer om varför jag sköt detta djur. Som jag nämnt i ett annat sammanhang här på forat, så är jag utomordentligt noggrann med att följa de lagar och regler som är kopplade till (framförallt) jakt, i annat fall ryker både bössor och licenser snabbare än en löning på en lönehelg och som lök på laxen kan det sluta med en fällande dom i Tingsrätten gällande jaktbrott och det är en erfarenheten kan jag bespara mig själv. Så för att vara övertydlig; Den fällda grävlingen är alltså skjuten helt i enlighet med de gällande lagar och förordningar som gäller i detta nu, och min förhoppning är att det framgår med all önskvärd tydlighet så att övriga spekulationer eller insinuationer om ev. jaktbrott är fortsättningsvis uteslutna. I all vänlighet; // T.
Publicerat Maj 2, 20224 yr Just now kkjon sa: Stort grattis till ditt första vilt! Bra jobbat med viltvård/ husvård. Tusen tack, bäste välvillige vän 😊.
Publicerat Juli 27, 20223 yr Detta är en populär post. Första dagen på min första älgjakt (förra året). Satt på pass överblickandes ett kalhygge, hade just hört första ljudet av drevkedjan när jag såg ko och kalv komma joggandes rakt mot mig. När dom närmar sig viker dom av och jag försöker vissla men får inte fram ett ljud. Passgrannen visslade fast älgarna och jag får perfekt läge med bredsidan av kalven på 30m avstånd. Pulsen var uppe på topp ganska länge efter det.