Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Långhållsbygge ala Bollnäs

Featured Replies

Publicerat

Det är till att prioritera...:P

Du kommer sjukt långt med en standard T3 Varmint, och 6,5x55 är given då T3 har den lådlängden. En Evo kolvkam kostar 1500:- och optilockmontage duger alla dagar i veckan. Ett vettigt sikte på det så är det bara att åka, efter en tid vet du mer vad du vill ha och då har du haft jäkligt skoj plus utvecklats som skytt.

Får man se dig på banan i Eriknäsbo nåt tag då?

• Svar 115
  • Visningar 12,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• BollnäsViktor
    BollnäsViktor

Impuls mannen.... köpte en Sauer STR med 74cms 6,5x55 pipa idag. jaja tänkte jag och sa till mig själv att jag väntar med fäste och sikte, slår igång datorn och hittar en Vortex Viper P

• BollnäsViktor
    BollnäsViktor

Får spendera sin första natt i min ägo på hotell 

• Bli inte förvånad om han erbjuder en cocker, wachtel eller en rondellhund som betalning, bordellen verkar snurra på hos familjen Faxe...

Posted Images

Publicerat

Jag skulle nog strunta i de coola kalibrarna, Creedmoor, 260, 6,5 Lapua osv. Om du tänker fortsätta bo i Sverige tror jag på 6,5x55. Om du vill ha ut mer fart, skaffa längre pipa, 6,5 Improved eller både och. Det är svårt att slå de priser man fortfarande kan hitta för Norma Bana eller Fält. Så himla kul är det inte att knåpa ihop tusentals patroner vid laddbänken. 

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago kkjon sa:

är det säkert det???

Det är inte så att du behövde mer väggyta och köpte en mindre tv?B)

Hahaha :lol: blev faktiskt en större.

Men jag tittar ju även efter större hus...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago PeterC sa:

Det är till att prioritera...:P

Du kommer sjukt långt med en standard T3 Varmint, och 6,5x55 är given då T3 har den lådlängden. En Evo kolvkam kostar 1500:- och optilockmontage duger alla dagar i veckan. Ett vettigt sikte på det så är det bara att åka, efter en tid vet du mer vad du vill ha och då har du haft jäkligt skoj plus utvecklats som skytt.

Får man se dig på banan i Eriknäsbo nåt tag då?

Får hoppas på det ^_^

Absolut, har varit där ett par svängar iår, men vi brukar oftast åka till Flästa 

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Wizard sa:

Därför att Sverige inte är den tänkta marknaden för dessa vapen. De bara råkar finnas tillgängliga här också, men det är en skum gänga utan tvekan! M18x1 hade varit betydligt bättre...

Vad motsvarar 5/8x24? Man kanske kan svarva ner till närmaste millimeter gänga och på så vis slippa kapa och kröna om?

Publicerat
  • Författare
18 minutes ago LGH sa:

Jag skulle nog strunta i de coola kalibrarna, Creedmoor, 260, 6,5 Lapua osv. Om du tänker fortsätta bo i Sverige tror jag på 6,5x55. Om du vill ha ut mer fart, skaffa längre pipa, 6,5 Improved eller både och. Det är svårt att slå de priser man fortfarande kan hitta för Norma Bana eller Fält. Så himla kul är det inte att knåpa ihop tusentals patroner vid laddbänken. 

Misstänkte att jag skulle få det svaret, och motvilligt för jag nog hålla med att det är de är förmodligen smartaste :P

Publicerat

5/8 tum blir ca 15,9 mm så M14x1 borde ju funka fint.

Edit: vetefan förresten...

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Wizard sa:

Du har ingen i din närhet som kunde laga din TV i stället? 

Ok, dagens billiga LCD/LED apparater är sjukt svåra att laga eftersom man har ersatt nästan all elektronik med en FPGA eller en ASIC och förutom nätdel och regulatorerna så är det bara blåsta kondensatorer som går att byta ut och ger man sig på att försöka byta ut "moderkortet" i TV'n så kan det ibland kosta lika mycket som en ny TV... 

Hade du bott i närheten hade du kunnat dumpa TV'n hos mig så hade jag gjort ett försök att laga den. Hittills ligger jag på närmare 50% i lyckade reparationer av moderna TV-apparater och oftast är det en kolumndriver som blivit glapp och det handlar mer om att löda om kontakterna än att byta ut några komponenter. Det brukar gå att gissa ganska exakt vad som är fel beroende på om det är bilden som helt, eller delvis försvunnit, eller om den är helt död. 

Nåja, nu fick du ny TV i alla fall som borde hålla i ett antal år framöver! ;) 

Tror den är ca 6 år och den var inte gratis då.. Var ganska ensam med 60 tum :lol: googlade lite och det var fler med samma fel, gick tydligen att byta och löda dit nån pryl på kortet. Men med några pixel fel på det så var de bara att bita i äpplet... 

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago PeterC sa:

5/8 tum blir ca 15,9 mm så M14x1 borde ju funka fint.

Edit: vetefan förresten...

Hmm, vore smutt! Har M14 på dämparn nu

Publicerat

Det här är lågsäsongs pyssel.... Ut i vakkojan med dig!! ;):) 

Publicerat
  • Författare
Just now JPA sa:

Det här är lågsäsongs pyssel.... Ut i vakkojan med dig!! ;):) 

Tack för den -_- blev klar i Stockholm idag så jag fick åka och sova hemma inatt.. Tidigt Imorgon rullar karavanen mot karlstad. Ska bli kul att väga nån räv där på åteln om jag petar omkull nån.  smällfeta :lol:

Publicerat
  • Författare
Just now BollnäsViktor sa:

Tack för den -_- blev klar i Stockholm idag så jag fick åka och sova hemma inatt.. Tidigt Imorgon rullar karavanen mot karlstad. Ska bli kul att väga nån räv där på åteln om jag petar omkull nån.  smällfeta :lol:

Och som xtra salt i såren så dunkar Lindgrens alla kameror bilder stup i ett :lol: just nu gris

Publicerat

M14? Det är väl ändå varmintpipa på den bössan och inget sugrör?

Jag hade svarvat ner pipan, skurit en M18x1 gänga och krönt om den om jag hade varit spekulant.

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago Wizard sa:

M14? Det är väl ändå varmintpipa på den bössan och inget sugrör?

Jag hade svarvat ner pipan, skurit en M18x1 gänga och krönt om den om jag hade varit spekulant.

Sant, men jag tänkte snåla och använda befintliga dämparn..  

Publicerat
1 hour ago BollnäsViktor sa:

Men jag tittar ju även efter större hus...

Tror nån det, med den troféskörd kommer nog mitt torp framstå som litet om du ska köpa väggyta stort nog:D

Publicerat

Kör på farbror Ulfs recept.....

M65 med lång pipa i 6,5x55AI....kolv....spelar inte så jäkla stor roll egentligen, bara den passar! Du kan köpa min grs.... Bara att införskaffa justerbar bakkappa!

Tror totalpriset på det inte blir så mycket mer än en T3 supervarmint.....Fast du har fan så mycket mer kvalitet!

Publicerat
13 minutes ago BollnäsViktor sa:

Får du på den på en tjock pipa då?

Sen behöver du en dämpare avsedd för skytte och inte jakt för en alu-dämpare skjuter man väldigt snabbt slut på... Min första RCC-T41 höll inte ens hela sommaren :P (som tur var hade jag en till men jag klämde på en Ase UTRA Jet-C compact på min nästa rigg och sen var det bara att elda på och linda en blöt handduk runt dämparen för all mirage ;) 

Dämpare kommer jag inte att ha på min nästa precisionsrigg för jag orkar inte vänta mellan mina serier utan det blir rekylbroms i stället och så får man köra med både proppar och kåpor i stället!

En dämpare pallar sällan 10 skott utan att det blir mirage utav bara själva f-n så är det vindstilla kan du inte skjuta mer än max 4-5 skott och sen ta paus medans du försöker kyla dämparen med vatten... Jag är på tok för otålig för sådana aktiviteter :blush:

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Wizard sa:

Får du på den på en tjock pipa då?

Sen behöver du en dämpare avsedd för skytte och inte jakt för en alu-dämpare skjuter man väldigt snabbt slut på... Min första RCC-T41 höll inte ens hela sommaren :P (som tur var hade jag en till men jag klämde på en Ase UTRA Jet-C compact på min nästa rigg och sen var det bara att elda på och linda en blöt handduk runt dämparen för all mirage ;) 

Dämpare kommer jag inte att ha på min nästa precisionsrigg för jag orkar inte vänta mellan mina serier utan det blir rekylbroms i stället och så får man köra med både proppar och kåpor i stället!

En dämpare pallar sällan 10 skott utan att det blir mirage utav bara själva f-n så är det vindstilla kan du inte skjuta mer än max 4-5 skott och sen ta paus medans du försöker kyla dämparen med vatten... Jag är på tok för otålig för sådana aktiviteter :blush:

Ja, tror jag kan svarva upp dämparn,  är ju bara plast innan gängan.

Förstår problemet,  men rekylbroms har jag legat bredvid för många gånger för att vilja ha :P Dubbla termosar kaffe och en bulle så brukar väntetiden lösa sig. Men det kanske är på sin plats att köpa en dämpare som tål lite mer en den alu-dämparn jag har

Publicerat
9 hours ago BollnäsViktor sa:

Du vågade inte komma förbiB).

Publicerat

Jag kör själv ett GRS Bolthorn på en Tikka T3 Tactical, tycker chassit är suveränt som sådant - kostar en slant men det tycker jag det var värt.

Komplettera med ett AICS-mag i metall (följde med ett 8-skotts MDT i plast som jag tycker känns "sådär") samt en vikadapter och ett Atlas PSR så är du hemma.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago faxe sa:

Du vågade inte komma förbiB).

Nä det blev kaos varenda jävla kväll :(

Men har jag en riktig otur kan jag bli i hässelby flera veckor i sommar så då ska jag nog till och med lära dig att dricka kaffe :lol:

Publicerat
  • Författare
54 minutes ago dru sa:

Jag kör själv ett GRS Bolthorn på en Tikka T3 Tactical, tycker chassit är suveränt som sådant - kostar en slant men det tycker jag det var värt.

Komplettera med ett AICS-mag i metall (följde med ett 8-skotts MDT i plast som jag tycker känns "sådär") samt en vikadapter och ett Atlas PSR så är du hemma.

Är den till salu? :wub:

Låter som en bössa i min smak, men du köpte en Tactical  och sen bytte ut kolven mot en Bolthorn? 

Publicerat
27 minutes ago BollnäsViktor sa:

Är den till salu? :wub:

Låter som en bössa i min smak, men du köpte en Tactical  och sen bytte ut kolven mot en Bolthorn? 

Nej, inte till salu - den är min, bara min! :D

Ja, jag köpte en Tactical (gillar ffa den svartfosfaterade pipan och behövde justerbar kolvkam och då fanns det inga "adjustable" från Tikka) men eftersom pipan är 60cm lång+dämpare blev den ett långt spjut då jag även behöver lite längre bakkappa för att trivas bra med den.

Då blev vikbar kolv ganska så tvunget kände jag, då den annars blir som att bära runt på en 5-kilos långfärdsskida på ryggen, så valet blev ett Bolthorn - och det ångrar jag inte.

Publicerat
11 hours ago BollnäsViktor sa:

Sätt dit en gängadapter och lås fast den med en låsskruv. 5/8x24->M18x1

//RmK