Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oskick med skarp ställande i älgjaktlaget

Featured Replies

Publicerat

Hej

Nu skall vi " svära lite" i kyrkan. Hur många känner igen sig i jaktlaget där hundföraren alltid skjuter älgen ? Pass skyttarna kan polera monokeln i lugn och ro för till dem kommer ingen älg. Den ställer hunden i god ordning när den hinner ifatt och sedan smyger föraren ( ev i sällskap med någon annan) lugnt fram och fäller?

Således- jaktlag ( stora gäng, dyrt betalande, här i södra Sverige, ) hunden skall driva, i lagom takt, ställande raser hör hemma i andra län där man kan jaga älg två man ensamma? Perfekt då med ställande hund. 

Huka er nu..

kS. 

Publicerat

Det lättaste sättet att bli av med problemet är att du skaffar en hund som driver älg.

Publicerat
  • Författare

Jo så sant. Kanske fel del av forumet( inget problem med hund ) men hund relaterat. Känsligt i laget - lite av tabu- därför här. 

Publicerat

Men att klaga på att hund/hundar som gör sitt jobb är meningslöst.

Att man sen tycker att att det är fel typ av hund löser du med att skaffa en egen hund. Ser inte problemet.

Publicerat
  • Författare

Som jag sa, problemet , är inte direkt hund relaterat, ( som många " problem" med hundar) människa . Men relaterat till ställande ras, brist på bra tillgång på lämplig hund och förare. Och känsligt ( vilket jag också påpekade..)

Publicerat

Är bara trevligt älgen blir skjuten ju, låter som en redigt duktig hund i alla fall.

Publicerat

Har fattat att du tycker att det är fel att du inte får skjuta. Då löser du det lättas med att skaffa en egen hund eftersom du tycker att det bara är hundförarna som får skjuta. Så skaffa en hund som driver älgen så gör du passkyttarna glada. 

Finns inga problem här, bara lösningar.

Sitter själv som passkytt och skulle aldrig komma på tanken att "klaga" på bra hundar.

Publicerat
  • Författare

Precis. Ingen skugga på hunden eller föraren.. Men nej. Om ett lag om kanske 20 man jagar, många kanske bara är med om denna enda jakt, år efter år är med om denna situation som jag beskriver i inledningen så, nej, är det inte bara trevligt. Därför frågan. 

Publicerat

Då gör man som så att när hunden ställt älgen så ropar man på radion att alla ska vara beredda och så stöter man loss det..brukar bli action. Eller så turas man om att gå med hundföraren och smyga på ståndet..  Att hundföraren ska skjuta alla älgar tar bort glädjen för övriga.. men det är väl skoj om han också får chansen någon gång.. Trots allt så är det hundföraren som fostrar..tränar och pröjsar hunden och dess omkostnader. Är det trist med hundjakt så kan man köra klappjakt... Oftast finns en lösning på de flesta problem..

Publicerat
  • Författare

Bra förslag Vildmark. Har hund själv. Kanske sällan blir så som du beskriver? desto svårare det blir att " komma åt" bra jakt tillfällen desto mer laddat blir detta. Upplever tuffa tider med vilda danskar mm som pressar upp arrende till skyarna i södra Sverige. 

Publicerat

Alla år jag har jagat älg och stått på pass så skulle jag säga att ungefär 90% av alla älgarna skjuts av passarna, inte hundförarna. Vem som kröker på fingret är inte så viktigt för oss, så tillvida vi inte har med någon yngling eller någon som aldrig fått skjuta älg innan för då brukar vi försöka att ge dem så bra chanser vi bara kan.

Att gå med hundföraren bara för att få skjuta låter lite märkligt om jag skall vara ärlig för den stora anledningen till varför vi har så få skjutna älgar av hundföraren är för att det helt enkelt är säkrare om de skjuts i pass - där ALLA vet vart ALLA står och det är extremt tydligt vilka skottvinklar som är tillåtna, respektive förbjudna. Utan passarna så sticker älgen snabbt in till grannmarken och där gör den ju ingen nytta om man säger så.

Jag är van att jaga på stora marker (flera tusentals hektar) och detta har aldrig någonsin varit ett problem hos oss. Våra hundförare har dessutom en vuxen var att förfoga över själva utöver jaktlagets tilldelning och den ordning det skall skjutas så de själva kan gå ut och träna unghundar t ex och då kunna skjuta om hunden gör rätt, oavsett om det är en kalv, tjur eller ensam ko.

Sen är vissa älgmagneter och skjuter nästan varje dag och andra misstänker man nästan sover på pass eftersom de inte har skjutit en älg på 10 år, men så är ödets lott och i slutändan åker alla hem med lika mycket kött som alla andra.

För mig har älgjakten aldrig handlat om mig som individ och vad jag får ut av det utan det är en gemensam aktion som går ut på att vara så effektiv som möjligt utifrån den viltvård och avskjutning vi har varje år och utan kombinationen av duktiga hundar och förare samt bra pass och tillräckligt med passare så blir det ingen älg i frysen heller.

Slutligen vill jag också påpeka att det är fritt fram till var och en att köpa en lämplig hundvalp och börja att träna. Det är många års arbete innan man är ett slipat ekipage och det är det inte alla som varken ser eller förstår. Jag påstår inte att du Kapten Svärd är en sådan människa, men jag har stött på allt för många som bara köper en hund och sen tror att det bara är att jaga sen... Det är de hundarna som brukar rymma jämt och inte blir det någon älg heller ;) 

Vill man kunna finlira under jakt och nå några individuella önskemål så är det bättre att smygjaga rådjur eller vaka gris.

Jag vet inte hur stora marker ni jagar på och vilken tilldelning ni har? Kanske har ni bara någon enstaka älg och som dessutom alltid står stilla när hunden skäller? Då blir det ju inte så spännande att stå på pass kanske, men man måste jaga efter förutsättningarna och hur marken och viltet ser ut.

Jag vill inte kritisera någon utan bara beskriva hur älgjakten har fungerat för mig under alla år, men det är bara en av många jaktformer jag utövar och för mig handlar som sagt älgjakten om att ha trevligt, njuta av naturen och fylla frysen. Kröka fingret gör man inte så ofta men det är inte så viktigt för det handlar om hela jaktlagets arbete tillsammans!

Publicerat
  • Författare

Wizard, tack för inlägget. Som sagt, jag har hund själv och har full respekt för vad som krävs för träning av hunden. Har man tillgång till mycket mark och jakt är detta säkert en icke fråga. Och det låter som du aldrig upplevt vad jag beskriver. Skönt. Stack ut hakan litet i min formulering för jag är nyfiken på om detta var en elefant i rummet, har fått lite den känslan från andra jag pratat med utan att jag nödvändigtvis känt så själv, detta är ju en ide med forumet? Att få höra vad som sker ute i landet och vidga vyerna? 

Jag uppskattar själv älgjakt för helt annat än själva skjutande frågan men kan tycka att chans, är roligt att ha, därför frågan till forumet. 

Publicerat

Är man en tjugo man som pratar, stänger bildörren, skramla med ryggsäck, bössor mm. Är chansen rätt liten att få skjuta på ståndskall. Då såtarna ofta är små här i södra Sverige. Så det löser sig själv. 

Publicerat
  • Författare

Påstod inte att det gick fort.. Bara att, när det blev av, då var det endast en.. 

Publicerat

Måste erkänna att jag inte riktigt känner igen problemet. Jag har varit med om perioder när det funkar som du säger. Och lite tråkigt kan det ju bli på pass. Men sedan blir det annorlunda. Jag har varit med om fyra fem dagar i rad utan älgar i backen. Det är inte heller optimalt... 

Publicerat

Ett lite halvt relaterat problem kan dock vara när jaktledaren inte vill släppa in nya hundar. Att säga till honom att hans hund passar bäst som stövelputs kan skapa lite friktion...

Publicerat
8 minutes ago henke67 sa:

Ett lite halvt relaterat problem kan dock vara när jaktledaren inte vill släppa in nya hundar. Att säga till honom att hans hund passar bäst som stövelputs kan skapa lite friktion...

Har väldigt svårt att se att en jaktledare kan stoppa medlemmar att få vara med med egen hund så länge den "anpassad" för älgjakt. Men att släppa alla hundar varje gång/såt vi ska jaga skulle jag göra om det blir oetiskt att jaga så. Och löser sig problemet ganska snart med för många hundar av sig själv. Att ha en egen hund tillhör rättigheten i ett demokratiskt jaktlag för jag tror inte att det står i stadgarna att bara några utvalda personer får ha hund.

Publicerat

Nu lever vi kanske inte i den bästa av världar. Eller åtminstone inte i en perfekt sådan...

Publicerat
3 hours ago Edsvalla sa:

Har väldigt svårt att se att en jaktledare kan stoppa medlemmar att få vara med med egen hund så länge den "anpassad" för älgjakt. Men att släppa alla hundar varje gång/såt vi ska jaga skulle jag göra om det blir oetiskt att jaga så. Och löser sig problemet ganska snart med för många hundar av sig själv. Att ha en egen hund tillhör rättigheten i ett demokratiskt jaktlag för jag tror inte att det står i stadgarna att bara några utvalda personer får ha hund.

Jag vet inte riktigt vart du jagar men det är nästan normen när det kommer till älgjakten. Det är en sak att kunna bli medlem i ett jaktlag med älgjakt, vilket somliga finner vara nästan en omöjlighet då dessa platserna i jaktlagen mer eller mindre bara går i arv. Att man dessutom skall få gå med egen hund på självaste älgjakten? Det kräver ett arbete och förtroende som tar en halv livstid att grunda och det är extremt sällan man låter "någon annan" få släppa en hund - även om de varit medlem i över 15 år i jaktlaget. Man skall inte glömma att majoriteten av medlemmarna i jaktlagen upp i "norr" består till en majoritet av de som jagat i drygt 30 år eller mer och nymodigheter är inte direkt något som man är intresserad av. Innan vi fick riktiga GPS pejlar på hundarna så bröt vi sällan för lunch eftersom det tog längre tid med en gammal analog pejl. Då kunde man få stå på pass 6-8 timmar i sträck - varje dag! - för att bryta för lunch och sen eventuellt byta pass var det ingen som ville eftersom man då riskerade att missa älgen... I dag går samma såt på 3 timmar kanske och då bryter man för lunch och sen lottar nya pass på ett nytt område och jagar efter lunch igen. Men nya hundar det har hundförarna redan eftersom de som är hundförare oftast har flera. (jag skall också tillägga att de jag känner som är duktiga hundförare också jobbar med alla sina hundar 365 dagar per år och mer än förtjänar denna lotten!)

Precis av denna anledningen så fick jag aldrig något intresse för just älgjakt med hund eftersom jag visste hur det låg till, men duktiga spaniels till fältjakt var det en bristvara på - och dessutom jaktformen jag var mest intresserad av och således fick man köra så mycket hund man bara orkade! :) 

Jag skall tillägga att mycket få av oss här "jagar en gång per år". De flesta av oss sticker ut den 16:e augusti och kör på tills februari, beroende på snödjup och andra faktorer beroende på vart man bor. Det skiljer sig lite från de som jagar en gång per år och snarast ser det hela som en ekonomisk transaktion, eller "betaljakt" om man nu skall svära i kyrkan ;) 

Alla har vi olika förutsättningar och alla kan inte jaga ett halvår i stöten, men just älgjakten - som handlar om att få kött i frysen traditionellt för att kasst sett överleva - så är det gamla rutiner som gäller och då är det heller inte lätt att få komma med egen hund, eller ändra gamla rutiner som gällt de sista 50 åren. Jag minns hur det var att komma med kikarsikte på bössan och bli utskrattad. Nu har alla kikarsikte. Samma visa när man kom med ljuddämpare... Nu har alla dämpare nästan. Om en eller två generationer så kanske älgjakten har förändrats, det vet jag inte, men gamla anor och traditioner är djupt rotade och få jakter är så traditionella som just älgjakten. Framförallt för oss som kommer från norra Sverige!

Jag hoppas ni finner en lösning på det ni önskar. Kanske vore en jaktresa till Ungern eller Polen på vildsvin ett alternativ? Då finns det tveklöst mer tillfälle att få kröka på fingret. Ingen garanti dock ty ödets lott finns alltid med - även på stora drevjakter...

Publicerat

Älgjakten skall enligt min mening bedrivas så att alla känner sig delaktiga. Man är ju trots allt ett lag som skall hjälpas åt. Beroende på tradition och arv så är detta olika från plats till plats. Där jag jagar i södra sverige har vi gått från drevjakt till hundjakt. Älgjakten är inte som det har varit.

I norr jagar vi kombinerad drev och hundjakt, det funkar bra. Dock är det markant skillnad i arbetsvilja när hundfolket skall flå sina älgar och när drevfolket ska flå sina. Kanske låter syniskt, men jag har varit med om det i olika sammanhang. Hemma har jag fått höra " jag har gått med hund, så jag orkar inte att flå"

En jaktform på mindre och mellanstora såtar i södra Sverige är att stöta ut älgen med hunden i band. Det är den roligaste jaktform för älg som jag vet om. Man kan får älgarna ätt bukta som harar, och risken för stänkälg är stor. Släpper man en hund så tar denna oftast bara upp en älg, de andra älgarna i såten står inte helt sällan kvar när hundföraren smyger omkring.

Dock så ska man ha hund för det. En jakttokig jämte som inte är tränad för att spåra är inte helt optimal.

Men en jämte som börjar med att följa älgen i 3 km utanför marken utan att släppa, för att sedan ställa den, för att sedan stå och skälla i 8 timmar utan att släppa eller gå att ta, är ju enligt mig helt värdelös. En sådan hund hör inte hemma i skogen och är en plåga för alla inblandade.

Det som är bra med bandning är att man ska använda vilken sällskapshund eller jakthund som helst tränad på rätt spår.

jag tror att bandning kommer bli vanligare med våra växande rovdjursstammar.

Publicerat

Den gamla klassiska älgpurschen är den finaste.

Publicerat

Köp en gråwachtel som du lägger mycket tid på, alla i laget tjänar på det. Du/ni har en hund som driver med skall o ställer älg o vildsvin. Alla får en bit av kakan, passkyttara får skjuta, hundföraren får skjuta. Jäkligt trevligt o spännande för en passkytt o höra hunden när den driver tillskillnad från en renodlad älghund som är tyst (borsett från ståndskallen som oftas ändå är 2 mil in på grannens mark). Alla i laget blir mer delaktiga i jakten o kan få känna att man hade lite action runtomkring sig.

Ståndskall i all är, skit kul o spännande för mig som hundförare, men att få höra o veta att hunden driver älg/vildsvin slår ju allt det är spänning på riktigt, speciellt för en passare;)

Publicerat

Appropå urspungspostningen:

Senasta älgjakttillfället jag var med på, fick en hundförare upptag ganska omgående, efter att ha försökt trycka älgen mot passkyttarna i två timmar utan att lyckas så tog han den själv. Jag tyckte det var väldigt bra eftersom jag höll på att frysa arslet av mig på mitt pass dryga kilometern bort och ville inget hellre just då än att vi skulle bryta såten.

Samarbete och ömsesidig respekt !