Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pulld vildgris?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har lovat sambon att bjuda på något gott nästa vecka och funderar på att göra pulld pork på ett ytterlår som ligger i frysen.

Är det någon på forumet som har ett riktigt bra recept på detta?

Tack på förhand

Publicerat

Jupp ;)/C 

Publicerat
  • Författare

Jag förmodar att du letar för fullt för att kunna PM:a det till mig.......:rolleyes:

Publicerat

Nja problemet för mig är att jag inte helt minns,

men så här kommer jag ihåg:

griskött

lök(ar) halverade ett par, fyra stycken att ställa köttet på i en gjutjärnsgryta,

vitlökar, klyftor 2-3 hela att koka med

Cola dryck, vi körde den röda varianten 2 st burkar 

hickory rök essens, väldigt lite

hela svart och kryddpeppar korn, ett par av varje

en skvätt bourbon

en rökt pepparfrukt, torkad som man förväller i vatten innan den går i grytan.

spiskummin och paprika pulver, efter smak eller så utesluts det, en del gillad inte spiskummin,

när jag/vi la ner köttet i grytan på lökarna fyllde vid på med ovan nämnda vätskor, så det kom 2/3 upp på köttet, på ovansidan av köttet saltade jag rejält med flingsalt och klickade ner rejält med tomatpuré,

vi/jag lät det gå 9 timmar på 100-120 grader, jag "pullade" det därefter, smakade av spadet, silade bort löken men sparade pepparen och sedan får det gå igen i 3-6 timmar beroende på mörhet.

önskar man kan man lägga till lagerblad o minska på rökigheten.

Serveras med ris, brynt majs, bönsallad med tomat, lök och balsamvinäger, liten tequila och ljus öl. 

Känns det sansat? C 

Publicerat

Ytterlår, skinka eller karré. Karrén har jag lyckats bäst med. Har fått köttet saftigast då men så är också den biten lite fetare.

Om jag gjort rätt eller är upplurad på läktaren vet jag inte men jag spöade upp karrén en del innan den hamnade ovanpå klyftade lökar, klyftade paprikor ett gäng viltklökar som jag snitsigt la under kniven, som kockarna på teve gör, och smällde till. Imponerar alltid på någon! Jag gillar lite hetta så jag drog i några heta röda chilifrukter med frö och allt. Även dessa fick några smällar för att safterna skulle tränga ut.

Sen satte jag polaren i arbete med att massera in en kryddblandning i karrén. Flingsalt, grovmalen svartpeppar. Jag gillar när det hettar till av svartpeppar i munnen. Har nog faktiskt svartpeppar på allt, funkar t.om på Pannkakor med äppelmos och kanel. En morgon råkade jag köra pepparkvarnen några varv över min havregrynsgröt till Lilla-Ms stora förtjusning :mellow: Skyller på trötthet.

Cola eller öl. Jag har testat båda men Pepsi är godast ;) Vissa tycker att äppelmust är bra...

Inte för att på något sätt göra detta till en tävling i "Mitt recept är godare...", men alla sätt är bra utom de dåliga. Jag fuskar ibland när köttet blivit mört och lätt faller isär om jag tycker att smaken är tam. Då lägger man ut det, dra isär med en gaffel först, på ett bakplåtspapper och vräk över örter och kryddor efter smak och tycke och kör lite under grill i ugnen. Är man sen som jag svag för den där drypande drippande känslan så kan man med fördel hyvla över lite smör :wub: Glöm inte att provsmaka ofta men tänk på att det ska räcka till andra också.

Vid servering, kasta grönsaker och annat nyttigt åt sidan eller låt de som inte är carnivorer äta dessa. Fyll sen ett pitabröd, eller grilla en baguett och dela halvvägs igenom. Finstrimla rödlök och gå fullkomligt bananas när du fyller pitabrödet eller baguetten med kött, rödlök och din älsklingssås.

Att mixa löken, paprikan och chili som legat och gosat i cola/öl blandningen och piffa till med lite kryddor gör inte heller särskilt ont. En sommarkväll med lämplig välkyld öl blir det liksom inte så mycket bättre. Blir lika förbannad varje gång när jag blir mätt och munnen och magen vill äta mer... Känner du någon vegan/vegetarian som ska komma på middag så tänk på att göra alternativ sås. Vill man reta upp dem ställer man fram en ketchupflaska och en burk gräddfil :ph34r: Funkar på barn, inte på vuxna och då får man höra att man gjort det lätt för sig, är egoistiskt och lat. Då gör man bäst i att bita ihop och hålla käft - har jag lärt mig... Man ska absolut inte försvara sig med att båda alternativen är köttfria och blir en sås om man blandar dem.

P.s Jag brukar använda rökt paprika när jag vill få i lite röksmak. Tycker rökessens är lite för svår att dosera för att få det bra. Rökt paprika är lättare och det blir sällan för mycket.

Lycka till!

/M

Publicerat

:(  fel tråd ju, kan någon moderator flytta detta?

Publicerat
  • Författare

Blev en blandning av ovanstående recept och det jag använde förra gången jag prövade. Ska in i kall ugn nu som sätts på 105 grader så får vi se hur det mår kl 6 i morgon bitti.

Publicerat
  • Författare

Mådde alldeles utmärkt kl 6. Kl 8.30 så plockades köttet ut och spadet silades och kokades ihop lite. Får nog justera smaken lite med mer hetta men annars var det bra. Nu får det vila över dan och så värmer jag på igen i kväll. Rökt paprikapulver var en hit.

Blev ju lite fel dock, hade tagit ut fel bit så nu blev det på en urbenad kotlettrad istället för ytterlår. Men det verkar ha fungerat det med.

Publicerat

Det mesta fungerar, här är vår från igår.

Blev väldigt smakligt. C 

IMG_1909.JPG

Publicerat
  • Författare

58bd8f6aee33b_2017-03-0617_29_06.thumb.jpg.5bd085b6f7ddf04dd062a4442685a549.jpg

Publicerat
  • Författare

Köttbiten fick tina och torkades av noga. Jag blandade 1 tsk torkad timjan, 1 tsk torkad rosmarin, 1 tsk spiskummin, 1,5 msk rökt paprika pulver, 1,5 msk paprika pulver, 1 tsk ancho chili, 1 tsk chipotle chili och en rejäl nypa flingsalt och klappade in köttbiten ordentligt. Smetade över ett par msk tomatpuré och la ner biten i en oljad, kallpressade rapsolja, gjutjärnsgryta på några halverade lökar. I med en halv liter CC och fyllde på med äppelmust till lagom nivå. Slängde ner en hel förvälld torkad rökt chipotle chili och några krossade vitlöks klyftor, ett gäng krydd- och svartpeppar korn. In i en kall ugn som ställdes på 105°C. Stod där i 8 timmar. Kontroll och av med lock och 1,5 timmar till i 125°C. Lyfte ut köttet och silade skyn. Reducerade ner den till ca hälften. Nu fick allt svalna i garaget.

Började med att smaka av skyn. Efter att den fått stå och svalna så visade sig att den var betydligt hetare än när jag silade av den så den fick klara sig med kryddor. Smakade dock av med 1 dl kycklingfond samt en halv dl Sweet Baby Ray's Honey Bbq sauce för att "sätta smakerna". I med det finfördelade köttet och så fick det puttra ett tag utan lock tills vätskenivån blev lagom. På med locket och det fick stå en halvtimme till. (1,5 timme totalt.) Redde med lite maizena för att få den rätta simmiga konsistensen en stund innan det skulle serveras.

Blev mycket lyckat och alla smaskade i sig med god aptit. Min minsting skulle dock bara ha sås för det var ju COCA-COLA i den.

Publicerat

Publicerat

Fasen nu blev man ju hungrig.... igen!