Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inget tillstånd behövs?

Featured Replies

Publicerat

Det verkar som att jag nog har landat mitt första råttjakts-uppdrag! Området där jag kommer jaga är ett naturbruksgymnasium och ligger i utkanten av en liten by.

Jag mailade till kommunen och frågade om skolan/området ligger inom detaljplanerat/tättbebyggt område och fick då detta till svar:

"Hej!

Skolan och dess byggnader ligger utanför detaljplanerat område och utanför sammanhållen bebyggelse  (brukar populärt kallas tättbebyggt område)"

Är jag helt ute och snurrar om jag tolkar detta som att jag inte behöver söka tillstånd hos polisen för att bedriva skyddsjakt på skolans område? Kommer naturligtvis vara väldigt noggrann med kulfång och dyl.

Tack! :)

//Christian

Publicerat

Christian det är skottlossningstillstånd som krävs av polisen, för att få jaga vid skolan krävs en upplåtelse av jakträtten, vem äger skolan, det avgör vem som kan ge dig rätten att jaga där.

Utanför detaljplan krävs ingen skottlossningstillstånd, det samma gäller sammanhållen bebyggelse. 

Christian 

Publicerat
  • Författare

Tack för ditt svar Christian N!

Jag antar att isåfall räcker det inte med att rektorn på skolan skriver ett skriftligt intyg på att jag har tillåtelse att bedriva skyddsjakt på råttor där? Intyget måste komma från ägarna till skolan?

Publicerat

Typiskt sätt är väl skolor, grundskolor i kommunal regi men undantag finns, en rektor har typiskt sätt inte rätten att avtala om jakträtten, någon på gatu/miljöförvaltningen i kommunen har. Christian 

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago Christian N sa:

Typiskt sätt är väl skolor, grundskolor i kommunal regi men undantag finns, en rektor har typiskt sätt inte rätten att avtala om jakträtten, någon på gatu/miljöförvaltningen i kommunen har. Christian 

Har precis kollat upp det och denna skola är inte i kommunal ägo!

Jag får väl helt enkelt be personen som bett mig komma dit, att skaffa fram ett intyg till mig från personen som har jakträtten att det är OK för mig att jaga råttor där! Korrekt uppfattat? :)

Publicerat

Ja. Intyget skall vara underskrivet av den som har jakträtten idag och om det inte är utdelat besitter fastighetsägaren jakt rätten.

/kalle

Publicerat
  • Författare

Hej Kalle!

Jädrans meck för att få skjuta några råttor... ;)

Tack för era svar!

Publicerat
1 hour ago W.T. sa:

Ja. Intyget skall vara underskrivet av den som har jakträtten idag och om det inte är utdelat besitter fastighetsägaren jakt rätten.

/kalle

Om fastigheten ägs av en privatperson (enskild firma) så håller jag med dig om att det är fastighetsägaren man skall skriva avtalet med. Om fastigheten ägs av ett AB så styrs nog vem som är behörig av aktiebolagslagen (tror inte att VD per automatik kan upplåta nyttjanderätter eller pantsätta fast egendom utan styrelsens medgivande). Eventuellt skulle VD:n ha mandat om bolaget i frågas löpande verksamhet består i upplåtelse av nyttjanderätter.

Christian N, eller någon annan av juristerna på forumet, kan säkert komplettera eller rätta mig om jag har fel...

MVH
Alias

Publicerat

Råtta hör väl till den kategori djur som får jagas på eget initiativ samt inte kräver att du har jakträtt på området ifråga om det är tex din bostad eller arbetsplats. Jag anser att uppdrag från rektorn är lämplig nivå i detta fall.

Publicerat

Bra att du anser det, räcker din åsikt som exkulperande fakta om man grips för jaktbrott/vapenbrott.

Skolor är lite speciella, att ha med ett vapen på skolområde utan lov och uppdrag är att bedömas som grovt vapenbrott.

Alias gör det lite svårt för sig men har rätt, vd, rektor om han har fullmakt att teckna firma kan överlåta jakträtten,förutsatt att verksamheten äger fastigheten.

christian

Publicerat

Min åsikt här spelar förståss ingen roll om någon åtalas för jakt- eller vapenbrott. Men om det är risk att åtalas för brott i sammanhanget efter att ha fått uppdraget av rektorn på skolan skulle jag nog personligen jagat råttor på annan plats. Råttfällor eller någon firma för sanering av skadedjur kanske passar bättre.

Att skjuta bort råttor är förövrigt ett ganska drygt jobb. Råttstammen där jag bor är nu på en mycket låg nivå men det är efter ca 200 jakttillfällen och ca 300 dödade råttor.

Publicerat
15 hours ago alias sa:

Om fastigheten ägs av en privatperson (enskild firma) så håller jag med dig om att det är fastighetsägaren man skall skriva avtalet med. Om fastigheten ägs av ett AB så styrs nog vem som är behörig av aktiebolagslagen (tror inte att VD per automatik kan upplåta nyttjanderätter eller pantsätta fast egendom utan styrelsens medgivande). Eventuellt skulle VD:n ha mandat om bolaget i frågas löpande verksamhet består i upplåtelse av nyttjanderätter.

Christian N, eller någon annan av juristerna på forumet, kan säkert komplettera eller rätta mig om jag har fel...

MVH
Alias

I malmö så regleras skyddsjakten av markägaren, inte den som har nyttjanderätten av marken för tillfället. På landet vet jag egentligen inte men i tätort här nere är det normal praxis. Är ägaren en Brf så skriver den tillsatta styrelsen på. är ägaren statsfastigheter även om det hyrs ut till andra så skriver statsfastigheter under beslutet om att flytta jakträtten.

Publicerat

Har rektorn rätt att teckna avtal med anticimex i samma ärende så torde lite råttpluppande vara ok. Kolla vem som har jakträtten och meddela vederbörande att du avser pluppa råttor. 

Publicerat
7 hours ago W.T. sa:

I malmö så regleras skyddsjakten av markägaren, inte den som har nyttjanderätten av marken för tillfället. På landet vet jag egentligen inte men i tätort här nere är det normal praxis. Är ägaren en Brf så skriver den tillsatta styrelsen på. är ägaren statsfastigheter även om det hyrs ut till andra så skriver statsfastigheter under beslutet om att flytta jakträtten.

Vet inte om vi är oeniga i någon del? Mitt inlägg var mest tänkt som en allmän uppmaning till folk att se till att rätt person, från fastighetsägarens organisation, skriver under överenskommelser när fastigheter ägs av juridiska personer.

Jag kanske har tänkt fel gällande råttor och att Hippens liknelse med Anticimex är relevant, men jag tycker att frågan borde kunna bli aktuell med andra arter som kan bli en sanitär olägenhet (tänker främst kråkfåglar, duvor och måsar).

Bara mina fem ören, jag kanske är helt ute och cyklar...

MVH
Alias

Publicerat
  • Författare

Tackar ödmjukast för alla svar!

Om vi leker med tanken att jag istället för att använda vapen, kommer använda fällor för att fånga råttorna, vad gäller då med diverse intyg? Måste fortfarande ha intyg från personen med jakträtt alt. markägaren?