Publicerat Mars 15, 20179 yr Som Titeln säger så undrar jag om manb kan ha geväret med sig på MC (inte hamburgerkedjan) Var kan man finna bestämmelserna ang det? Tacksam för svar av någon med kunskapen.. /T
Publicerat Mars 15, 20179 yr Finns inga specifika bestämmelser ang. MC! Tolkar jag nedanstående så kan du ha bössan i ett fodral hängandes på ryggen! Från FAP:en: Förvaring under förflyttning m.m. 7 § Med förflyttning av skjutvapen avses den transport av skjutvapen som en enskild företar. Som huvudregel gäller därvid att skjutvapen ska hållas under uppsikt. Vapen på allmän plats m.m. 14 § Utöver vad som anges i 6 – 12 §§ ska ett skjutvapen, som medförs på allmän plats eller inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervis- ning bedrivs, när det inte används för ett legitimt ändamål (t.ex. jakt), hållas under uppsikt och förvaras i en väska, ett särskilt vapenfodral eller någon liknande förvaringspersedel.
Publicerat Mars 15, 20179 yr Författare Jo det verkar ju vara ok! Men man får ju inte ha vapen i exempelvis bilen utan att dela på vapen ammunition och vapnet ska väl fraktas i bagaget om jag inte minns fel? Edit!! Eller så var det helt fel!! Kunde inte finna något som styrker mitt eget påstående