Hoppa till innehåll

Val av choker och ammo till gåsjakt


jok

Recommended Posts

Precis som rubriken säger så skulle jag vilja ha tips på vilka choker jag skall skruva i för gåsjakt.

Dessutom tips på bra ammo för just gåsjakt.

Har aldrig jagat fågel men har blivit medbjuden på gåsjakt i höst. Vill vara ute i tid utifall det tar tid att hitta rätt ammo.

Just nu sitter det full/full iskruvat efter senaste jaktstigen. Har allt från cylinder till full att skruva i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kvart/halv och valfri Gamebore 3-5 kommer dom inte heller undan ;)

Jag har skjutit många gäss med Rios 36g 3or, funkar bestämt också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det beror lite på hur du ska jaga. Över bulvaner kvart eller halv och inget grövre än US5. Själv kör jag ofta med US6 när det är över bulvaner och då håll runt 20-30 meter. På sträckjakten har jag halv eller trängre beroende på vilket håll de verkar komma på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Då skall jag jaga rätt på Gamebore 5or och helst då Black Gold.

Val av choker får bero på typ av jakt (tror det är bulvaner) men tar med mig alla choker för säkerhets skull.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är med Mephisto här..... Kvart eller halv och 32g sexor med bra fart i.

Sedan är det knappast en showstopper om du tar 1/2 eller 1/4 - det skiljer liksom inte direkt mycket på vilt som är så pass stora som gäss....... Det händer att jag använder min Holland som är borrad 1/8 och 1/4 - det funkar det med......

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder rio 36g men egentligen är det lite overkill.. Det jag tycker är det viktigaste är att inte skjuta på för långa håll, gässen är stora så det är väldigt lätt att missbedöma avståndet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som med alla fåglar, framförallt om de som fälls på korta håll och under 20meter, vilket kan vara ganska vanligt när man jagar över bulvaner så blir det inte så kul med mycket trångborrning. 6or och 5or av bra kvalité går utmärkt med kvarts och halv chokning. Vid sträckjakt har jag faktiskt aldrig provat med kvarts och halv, men det går säkert lika bra då. Halv och trekvart fungerade toppen, och även när man missbedömde höjden på fåglarna lite.

Vrid i dem och leta bra hagelammunition så får du säkert tillräckliga förutsättningar för en trevlig jakt!

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Maichel sa:

Nötskrikor dör för övrigt bara ordentlig med häftiga 3or och full trångborrning! Ett lika svårjagat som hårdskjutit vilt :D

/M

 

Jag har skjutit nötskrika med us1, det är inte så jäkla skitnödigt det där med hagelnummer och choke. :biggrin: 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago sidelock sa:

Jag har skjutit nötskrika med us1, det är inte så jäkla skitnödigt det där med hagelnummer och choke. :biggrin: 

I 99 fall av 100 håller jag med dej men här är det faktiskt skitnödigt.. nötskrikan är liten och us 1.. tja det är.. 80-90 hagel i en 32 grammare? Nej det är fler men inte så jättemånga.. på lite håll så kan nog en nötskrika klara sig ffa inom 35 meter.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

....nötskrikan är liten och us 1.. tja det är.. 80-90 hagel i en 32 grammare? Nej det är fler .....

Nope. Det är om det är US1 vi pratar om så är det exakt 84 hagel i en 32g laddning - annars är det inte US1, 32g eller rätt blylegering.

I praktiken blir det ett hagel per två kvadratratdecimeters yta i träffbilden med 1/2 choke. Där kan ganska många nötskrikor flaxa runt oskadda.......

Däremot är US1 utmärkt vid eftersök på klövvilt - men på fågel är det direkt idiotiskt.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ni säger stämmer, på 35m. Kommer ett vilt så får man skjuta med det som ligger i bössan eller låta bli, kommer då en nötskrika när man är på väg från grytjakt och inom 20m vilket sker titt som tätt så är det bara att dra till den.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago pmt sa:

Kommer det en nötskrika (eller annan kråkfågel) på en grytjakt så lever den farligt även på 45-50m.

Det är bara på eftersök efter klöv som den går säker över 25m.....

/T

Kommer den under grytjakt går den jävligt säker då man endast skjuter på djur som hör hemma i underjorden. Svårt nog ändå att få ut en enveten räv utan att röja sina förehavanden för den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago sidelock sa:

Kommer den under grytjakt går den jävligt säker då man endast skjuter på djur som hör hemma i underjorden. Svårt nog ändå att få ut en enveten räv utan att röja sina förehavanden för den.

I samma stund som hunden är i grytet eller du står på grytet vet mickel att du är där. Och han vet att det inte är hälsosamt att titta ut för att ta en nya frisk luft så länge du är kvar. En nötskrika eller en kråka är i sammanhanget en ren bonus.....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago culot sa:

Ni måste hata nötskrikor :D

Nä, men liksom björktrastar smakar de fantastiskt gott.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago pmt sa:

I samma stund som hunden är i grytet eller du står på grytet vet mickel att du är där. Och han vet att det inte är hälsosamt att titta ut för att ta en nya frisk luft så länge du är kvar. En nötskrika eller en kråka är i sammanhanget en ren bonus.....

/T

Nej. Det är därför den ofta kan luras ut genom att hundförare och hund lämnar grytet under buller och bång medan en passare står kvar tyst som en mus. Man får vara lite diskret helt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago pmt sa:

Nä, men liksom björktrastar smakar de fantastiskt gott.

/T

Finns det nåt bra recept på Nötskrika ?  Min italienske vän Marre brukar tala om

trastar på spett.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Finns det nåt bra recept på Nötskrika ?  Min italienske vän Marre brukar tala om

trastar på spett.

/P

Jag tar bröstbitarna, när jag har ett knippe steker jag dem liten snabbt i en varm panna. Avnjutes med lite sallad, pesto och ett bra rödtjut.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago sidelock sa:

Nej. Det är därför den ofta kan luras ut genom att hundförare och hund lämnar grytet under buller och bång medan en passare står kvar tyst som en mus. Man får vara lite diskret helt enkelt.

I de fall man inte fått ut rävuslingen med hunden går den inte ut på en bra stund om du frågar mig. Då är det bättre att antingen gräva eller gå till nästa gryt. Och skjuta evt kråkfågel som är lite oförsiktig.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äääääh full choke och 4or så slipper man köttskador då jag alltid försöker skjuta dem i huvudet, då kan man rädda för andra på längre håll när skadeskjutningar uppstår

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har vi pratat med han som arrangerar gåsjakten. Han rekomenderade us 1-3 vilket om jag läser era tips låter helt galet.

Är det för att personen som arrangear jakten säljer köttet själv och därför vill ha färre hagel i gåsen?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...