Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inköp av nytt kikarsikte.Meopta verkar interessant.

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Då var det dax att skaffa sig ett nytt kikarsikte. Kollade lite grann och har lite funderingar runt ett Meopta sikte, och tänkte höra mej för lite hur det har funkat för Er Meopta användare. Skulle uppskatta lite +, - för Meopta.

Tack PK.

Publicerat

plus:

bra optik

pris värda

minus:

tunga

korta ögonavstånd

Publicerat

Hej,

Jag snurrade som på slump in på dessa kikarsikten för ett par år sedan. Fick en 3-12x50 belyst av min Tjeckiska affärspartner som ville bevisa att optiken stod i paritet med tyskarna och Österrikarna.

Jag började med att montera den på min salongare och tänkte att det ska den nog duga till men upptäckte snart att skymningsegenskaperna överglänste min Zeiss Conquest 3-9x50 som jag hade på min Pursch bössa på den tiden. Idag har min farsa denna Meopta kikare på sin Ruger mkII och är görnöjd då jag köpte en Z 3-12x56 för svin purschen. Skillnaden är dock hårfin dom imellan!!

Idag har jag Meoptas 1-4 dot på drillingen precis som min fru på sin halvauto, båda köpta på fabriken. Då jag har en Z variopoint 1,1-4 på min halvautomat kan jag jämföra och också säga att K-dot riktmedlet är det bästa som jag nånsin använt, betydligt bätte än Zeiss punkt och accupointen i Trijicom. Nackdelen är det som Alfie nämnde ovan ögonavståndet. Vikten på kompaktkikarna är egal. Dessutom får du den riktiga rödpunktskänslan i Meoptan då den verkligen är 1x till skillnad från de andra som har 1,1-1,25 som lägsta förstoring.

Har besökt Meopta flera gånger och det är ett jättelikt företag med mer än 3500 anställda. Den största inkomst källan är fortfarande halvfabrikat och man skryter gärna om var man skickar det i Tyskland. Det ända företaget som inte använder halvfabrikat såsom linser etc idag är österikiska Swarovski, men därför är man också dyrast. Meoptas gjorde tidigare miltär optik och har försöjt hela Warzava pakten med prickskytteoptik och fält kikare i närmare 50år.

Satsa på att köp din Meopta i USA, dollarn är mycket prisvärd idag. Du får en Artemis 3100 belyst 3-12 för motsvarande 5000:-.  Inget slår det idag i value for money, ingen är ens i närheten.

Det jag hakar upp mig lite på är ytfinishen som lättare blir repad än fx Zeiss. Men annars kanon.

MVH

Publicerat

Vad har jag sagt om tjeckiska saker källin ÖVERLÄGSET ;) ;) ;) ;). Och då menar jag i allt :D :D :D.

Kollade priser och jag tror det blir billigast om jag tar hem dom åt dig.

Mvh Kolja

Publicerat

Lägg 1 lapp till och välj den nya Meostaren, då har du en Zeiss.

MVH

Publicerat

pkällin!!

kollade du inte i min kikare när jag var upp och skidade som en kung!!!

tycker den e skitbra...

mvh

gunde

Publicerat
pkällin!!

kollade du inte i min kikare när jag var upp och skidade som en kung!!!

mvh

gunde

Det finns det ju lite delade meningar om, hur länge var det nu igen du blev sängliggande efter lite skidåkning???? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat
Satsa på att köp din Meopta i USA, dollarn är mycket prisvärd idag. Du får en Artemis 3100 belyst 3-12 för motsvarande 5000:-.  Inget slår det idag i value for money, ingen är ens i närheten.

Mycket intressant har en kompis på jobbet som åker till USA i januarai. Tänkte be honom ta hem ett sikte till mig vad föreslår du jag ska köpa tänkte ha det till vakjakt och kanske när jag sitter på pass. Går detta att kombinera och vad väljer jag. Ska sitta på en 308 Varberger.

Ursäkta att jag hoppade in i tråden!

Publicerat

På Cabelas.com kan du köpa den belysta Meostaren 3-12x56 för 829$ dvs runt 5700 SEK vilket är ett klipp!!

Kolla också Opticsplanet.com Dom har inte Meopta men de mesta andra. Coquest serien från Zeiss är väldigt billigt bl.a.

MVH

Publicerat

hade jag köpt ett nytt kikarsikte för vakjakt i dåligt ljus tex bock,gris räv så hade jag valt en 2½-10*50 alt 3-12*50 då en 50 upplevs som mycket smidigare än en 56:a...

Publicerat
då en 50 upplevs som mycket smidigare än en 56:a...

Sant i sak, speciellt om man tagit sig över de 30 och in i gubbålder så kan man aldrig tillgodogöra sig ljuset ändå. Dock är 12x att föredra före 10x tycker jag. Skillnaden är större än vad man tror när räven skall nypas på 200m.

Artemis modellen gjordes i både 50 och 56, vet ej om Meostaren finns i 3-12x50.

Publicerat
Sant i sak, speciellt om man tagit sig över de 30 och in i gubbålder så kan man aldrig tillgodogöra sig ljuset ändå. Dock är 12x att föredra före 10x tycker jag. Skillnaden är större än vad man tror när räven skall nypas på 200m.

Man ska nog en bra bit in i "gubbåldern" innan man inte kan tillgodogöra sig ljuset i en 56:a om du använder 12 ggr. förstoring.

Har man för avsikt att använda hög förstoring i dåligt ljus så tar man självklart en 56:a även om den är klumpigare.

Mvh Fredrik

Publicerat
Det finns det ju lite delade meningar om, hur länge var det nu igen du blev sängliggande efter lite skidåkning???? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

vart ju faktiskt magsjuk.... >:( ;D

men jag hade sämre kondis än jag trodde....

öhhh... typ mycket sämre....

har väntat på bilder.... eller är jag förskonad från dessa??? ;D

måste ju finnas nån då jag inte ligger o spyr eller sitter på dass... :D :D :D

mvh

/gunde

Publicerat
  • Författare
måste ju finnas nån då jag inte ligger o spyr eller sitter på dass... :D :D :D

Det finns väl en eller två bilder när du blev hämtad med skoter vid stugan.

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare
Var väldigt nöjd men ögonavståndet är inte det längsta!! Är numera medlem i halvmåneklubben(x2!!) men det var mer min egen dumhet än något annat!! Stockningen på bössan och skjutställning är mer avgörande än ögonavstånd!!

Jim

Låter possitivt, den ska sitta på en 300 Win Mag, eller 7MM Rem Mag så man får akta sej så man inte blir med i klubben.

Publicerat

Har Meopta på 358:an å det funkar klockrent, har bara vart nära 1 gång.

Publicerat
Man ska nog en bra bit in i "gubbåldern" innan man inte kan tillgodogöra sig ljuset i en 56:a om du använder 12 ggr. förstoring.

Allt är relativt, utgångspupilen hos en människa påverkas negativt redan efter 30år. Hos en ung man är utgångspupillen ca 7 (därav de fasta förstoringarna 8x56 då det dividerat blir just 7) Hos en 40 årig man är utgångspupillen ca 6 vilket gör att efter 40 kan du inte kan utnyttja en 56 tub fullt ut på samma sett som en 20 åring.

Och sedan, hur ofta sitter du nattetid med 12x på kikaren på svinvaket etc? Jag har min handkikare 8x56 men kikarsiktet sällan över 6-7 pga att det inte går att få skärpa med högre förstoring. 12x är en lyx som går att använda på bocken eller bävern under goda ljusförhållanden men aldrig nattetid.

MVH

Publicerat
Hos en 40 årig man är utgångspupillen ca 6 vilket gör att efter 40 kan du inte kan utnyttja en 56 tub fullt ut på samma sett som en 20 åring.
´

Vid samma förstoring ja. Men har du liten pupill pga ålder kan du skruva upp förstoringen och därmed få matematiken att gå ihop, bästa förstoring är dock inte längre 8 utan 9  ;D

Publicerat
Allt är relativt, utgångspupilen hos en människa påverkas negativt redan efter 30år. Hos en ung man är utgångspupillen ca 7 (därav de fasta förstoringarna 8x56 då det dividerat blir just 7) Hos en 40 årig man är utgångspupillen ca 6 vilket gör att efter 40 kan du inte kan utnyttja en 56 tub fullt ut på samma sett som en 20 åring.

Och sedan, hur ofta sitter du nattetid med 12x på kikaren på svinvaket etc? Jag har min handkikare 8x56 men kikarsiktet sällan över 6-7 pga att det inte går att få skärpa med högre förstoring. 12x är en lyx som går att använda på bocken eller bävern under goda ljusförhållanden men aldrig nattetid.

MVH

Du har rätt i att det inte går att använda 12ggr. nattetid eftersom 56:an är för liten, för att få det optimalt så skulle du ha haft minst 84 mm. ljusöppning förutsatt att dina ögon är i topptrim och då hade du kunnat nyttja 12ggr. förstoring

Svinvak existerar inte här uppe men jag vakar en del räv.

Jag vill själv använda så hög förstoring som det bara är möjligt och att du inte får skärpa på högre förstoring beror väl förmodligen på att du har åteln på kortare håll än vad kikarsiktet är parallaxjusterat på.

Nu vet jag ju inte vilket avstånd du har åteln på men kanske ca. 60-70 meter och du har inte full skärpa på det avståndet på 12ggr. förstoring i dagsljus heller men det märks inte lika markant som i mörker.

Mvh Fredrik

• 2 weeks later...
Publicerat

Klart mycket prisvärt sikte Köpte ett själv för något år sedan och provat det till all slags jakt

Det Positiva: Bättre optik finns nog inte att få för dessa pengarna ( knappast med det dubbla heller )

Bra med medförstoring ( korset "skymmer " inte mer av målet vid ökad förstoring )

Klar ljuspunkt med många lägen ( är inte bländande på de lägsta lägerna ens vid de mörkaste jaktliga förhållande )

10 års garanti även på elektroniken ( inte bara på optiken )

Det Negativa: Inte hittat något ännu, men visst

Som sagt ! Är så nöjd med detta sikta att jag funderar på varför jag betalade mer än dubbelt så mycket för mitt Zeiss ( vilket också är ett underbart bra sikte, men värt det dubbla ?  ???  ??? )

• 2 weeks later...
Publicerat

Fråga angående Meopta. Är det bara Meostar R1 3-12x56 - RD som är belyst, hade hellre valt en Meostar R1 3-10x50. Men den verkar inte finnas belyst!

Kollade på deras hemsida www.meopta.com

Publicerat

Nej, verkar som Meostaren bara finns  i 56 med punkt. Annars jaga en artemis 3-12x50, den finns belyst.

MVH

Publicerat

Ska ha den som en ren vakkikare så det kan nog funka med 3-12x56. Bonden där jag har foderspridaren tycker att vi borde skjuta någon gris. Gräsvallen en bit bort börja se ut som et potatisåker ;)

Har en arbetskomis som åker till USA på måndag så han lovade ta en med hem!

Publicerat

Kompisen ringde från USA, han hade en Artemis 3-12x50 på gång för 4500 kr, klart prisvärt eller?