Publicerat April 26, 20179 yr Klämde och kände en del på bössor igår, tänkte byta ut slit-o- släng bössan, Howa .308a. Nån som vet vad en sån kan vara värd? 3-4000? Det blir inte till nåt fint, ska vara bruksbössa. Budgeten får väl sägas vara 3-4 plus värdet på Howan. Tikka t3 går bort pga plastkänslan, Sauer 100 likaså. Trästock på dom funkar, blir helt andra bössor med trä på, men det känns lite synd att ha trä på en bössa med det användningsområdet.. Sako 75? eller A7? Sauer 101? Kan man hitta dom inom budget?
Publicerat April 26, 20179 yr Detta är en populär post. Husqvarna 1900 6,5x55 i bruksskick, ingår en leupold 1-4x kikare med typ tyska 1:an /M
Publicerat April 26, 20179 yr Författare Husqvarna o halvsjua går bort.. Kaliberwise hade jag tänkt mig 308, 30-06, 8x57, möjigtvis 270 win som outsider. Tikka M55/65 hade jag glömt.. bra tips och en sån borde man ju kunna hitta..
Publicerat April 26, 20179 yr Sako L579/AII kostar som en gammal Tikka men är mindre kantiga och är något lättare.
Publicerat April 26, 20179 yr Inte min men en bössa som tål slitage. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=231448&p=2761599#p2761599 Bild på när bössan köptes. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=80&t=202978&p=2427928#p2427928
Publicerat April 27, 20179 yr Författare Vafalls, behöver man en anledning till att byta bössa? Det är en känsla som växt fram, jag "litar" inte på den och känner inte mig trygg med den på nåt sätt. Jag har funderat på att få den gängad och sätta på dämpare, för att se om det ändrar nåt men tänker att det är ju ändå samma bössa.
Publicerat April 27, 20179 yr Absolut inte! Men man vill ju inte tipsa om något som har samma egenskaper som de du vill komma ifrån! Sako 75 är ju inte så dum. Sako AV (bruksr kallas Hunter) är ännu mer gedigen. Mer tillförlitligt än ZG47 (som tipsades om ovan) är nog svårt att hitta!
Publicerat April 27, 20179 yr På Wednesday, April 26, 2017 at 12:01 Skånepåg sa: Husqvarna o halvsjua går bort.. Carl Gustaf 1900 i 30-06 ?
Publicerat April 28, 20179 yr Vill slå ett slag för Sako Finnbear. Jäkligt driftsäkra och välgjorda bössor.
Publicerat April 29, 20179 yr Författare Tror jag har konstaterat att bössan ska vara relativt lätt och smidig, kommer nog att hänga på dämpare också så den ska inte vara för klumpig från början. Hade inte stocken på t3an varit så fruktansvärt plastig så hade en sån nog varit ett självskrivet alternativ. Begagnade ligger dom rätt bra inom budget, men jag kan ikke förlika mig med kolven på en sån. Om jag inte är helt snett på det så är väl äldre Sako rätt tunga? Och det är väl egentligen 75an också? Hur är A7an? Den kändes rätt trevlig när jag klämde på en sån och dessutom har den weaverbaser, det gör det också bättre..
Publicerat April 29, 20179 yr Howa och tex en Sako är ju snarlik i konstruktion och handhavande... Slutstycksgång ody Vad är det du inte litar på med Howan ...? Är det sviktande precision? Isf är det ju tråkigt... Trycke och kolv går ju finfint att byta och själva grundkonstruktionen är ju bra Det finns ju "Laminated" av Tikka T3, finfin tycker jag.
Publicerat April 29, 20179 yr Precis som Anders ovan nämner så kika på T3:an med laminatkolv, har själv precis bytt till en slik. Mvh Joacim
Publicerat April 29, 20179 yr 5 hours ago Skånepåg sa: Tror jag har konstaterat att bössan ska vara relativt lätt och smidig, kommer nog att hänga på dämpare också så den ska inte vara för klumpig från början. Hade inte stocken på t3an varit så fruktansvärt plastig så hade en sån nog varit ett självskrivet alternativ. Begagnade ligger dom rätt bra inom budget, men jag kan ikke förlika mig med kolven på en sån. Om jag inte är helt snett på det så är väl äldre Sako rätt tunga? Och det är väl egentligen 75an också? Hur är A7an? Den kändes rätt trevlig när jag klämde på en sån och dessutom har den weaverbaser, det gör det också bättre.. A7 är en lätt och trevlig bössa. Gillade den verkligen dem 2 dagarna jag jagade med den satt en a-tec dämpare på. Sako 75 gör min M98 lätt! Riktigt tung. Men sköt bra! Den jag hade. S
Publicerat April 29, 20179 yr 1 hour ago Joacim sa: Precis som Anders ovan nämner så kika på T3:an med laminatkolv, har själv precis bytt till en slik. Mvh Joacim Gillar du T3:an i övrigt är det väl en no-brainer att välja en sådan med laminatkolv. Jag har två... Och ett KRG-chassi och en Sporter-kolv att byta till efter behov. Vill man ha syntet men tycker originalet är lite Tupperware finns ju alltid GRS Berserk.
Publicerat April 30, 20179 yr Författare Har faktiskt kikat lite på laminated, svårigheteren där blir nog att hitta en begagnad i rätt prisklass.. Men det blir det ju nog med A7an också..
Publicerat April 30, 20179 yr 5 hours ago Skånepåg sa: Har faktiskt kikat lite på laminated, svårigheteren där blir nog att hitta en begagnad i rätt prisklass.. Men det blir det ju nog med A7an också.. Vad har du tänkt för kaliber? Torsbo har en 9.3x62 för 7900kr som exempel - sen verkar det i o f s vara glest mellan dom, iallafall där jag har kollat typ F&V, Friluftsgården, Jaktia och Interjakt. Mvh Joacim
Publicerat Maj 1, 20179 yr Författare Kaliber hade jag tänkt mig nån av dom tråkiga 308a, 30-06, 8x57. 9,3 är nog liiite häftigt för mig.. Rugern har jag faktiskt inte tänkt på, får nog kolla lite närmare på den. Howan skjuter bättre än jag, så det är inte därför jag byter..
Publicerat Maj 2, 20179 yr Författare .. Tror nästan jag har landat i att det ska vara en T3 Laminated.. Nu ska jag bara hitta en sån i rätt kaliber också.. Efter lite googlande i går hittade jag en 30-06a i Nora, men den hann bli såld