Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på aggregat till kyl rum.

Featured Replies

Publicerat

Hej jag har byggt ett kyl rum som är invändigt mått 2.4m(tak) x 2.4 (längd) 1.1m (bredd). Väggarna är isolerade med 100mm isolering (cellplast). Någon som kan ge lite rekommendationer på ett aggregat till vettiga pengar eller bra förslag till att kyla med. Har tittat lite på Norcool:s aggregat men vet inte kvalitén. Mvh Fredrik

tacksam för alla svar.. 

• Svar 61
  • Visningar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Precis som ni resonerar så "klarar"  slaktkroppen längre när det är kallare men....  fukt är värre och ofta så blir luften inne i dom flesta kylrum som är nere på 4-8 grader fuktiga och då kommer

• Om du läser "problemet" som Joacim har att aggregatet går ner till10 grader men eventuellt så kan dom pressa ner det till 8 och då är inte skillnaden speciellt stor utan då är det viktigare med torr l

• Putsa glasögonen tack 

Posted Images

Publicerat
Publicerat
  • Författare
Helt klart intressant M-Ola. Synd det inte står pris. Är detta något du själv använder dig av? 
Publicerat
  • Författare

Helt klart intressant M-Ola. Synd det inte står något pris. Är detta ett aggregat som du använder dig själv av? 

Publicerat

Ska ha en Frigo 10 i matkällaren som håller på att renoveras.

Dessa priser fick jag i november:

Prislista 2016 

Frigo 10 exkl 10 900 kr inkl 13 625 kr

Frigo 20 exkl 12 900 kr inkl 16 125 kr 

Publicerat
  • Författare

Helt klart intressant M-Ola.

Publicerat

Har haft norcool agg i lägenheten ( vinkel..) och dom håller bra!

Publicerat
  • Författare

Vad hade du för modell på det aggregatet hobbe?? 

Publicerat
  • Författare

Kan ju faktiskt vara såpass snäll så ni kan få se kylrummet så, kanske tipsen eller alternativen med aggregat är lättare. Som det ser ut just nu har jag höger sida på kylrummet som är lättast att montera aggregatet på. Uppe på är det lite tajtare med måttet.

DSC_0174.JPG

DSC_0177.JPG

DSC_0175.JPG

DSC_0176.JPG

Publicerat

Byggde ett kylrum i fjol köpte ett norcool cu 900 och det har funkat väldigt bra mitt kylrum har måtten 1,20x2,40x2,60 alltså ca 7500L har inte varit nått problem att hålla 3-4 grader när det varit 20-25 grader ute

Publicerat
  • Författare

Låter ju bra myran08. För tillfället är det aggregatet det som skulle funka bäst för mig känns det som fast kanske storleken mindre. 

Publicerat

Får göra en korrigering är ett cu450 jag har och det verkar räcka bra till

Publicerat
  • Författare

Blir nog ett sådant verkar det som 

Publicerat
  • Författare

Myran08 Kan du möjligen ta lite bilder på hur ditt aggregat sitter monterat ifall jag behöver förstärka eller ändra i min konstruktion där aggregatet skall sitta. Lite bilder inifrån och utifrån 

Publicerat

Kan fixa det imorgon, men aggregatet är inte jättetungt så behövs nog inte speciell förstärkning jag har kylrumssektioner till mitt som jag fick tag i billigt kapade bara upp ett hål i rätt dimension och stoppade i aggregatet och skruvade fast det.Men tar några bilder imorgon på hur det ser ut

Publicerat
  • Författare

Jätte hyggligt. :D

Publicerat

Några bilder på aggregatet

DSC_0850.jpg

DSC_0851.jpg

DSC_0853.jpg

Publicerat
  • Författare

Tack, kanon nu vet jag lite hur jag ska göra och hur det ser ut.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Uppdaterar tråden lite. Valet blev ett frigadon kyl aggregatet. 

20170622_204602.jpg

20170622_204523.jpg

Publicerat
På 6/22/2017 at 21:02 Hunting4life sa:

Uppdaterar tråden lite. Valet blev ett frigadon kyl aggregatet. 

20170622_204602.jpg

20170622_204523.jpg

Det blev super det där :thumbsup: Bara försöka trycka ner den dom där sista 2 graderna också sen blir det där alla tiders :thumbsup:

Mvh Joacim 

Publicerat

Låt oss spinna vidare lite i denna tråd.

Jag har nu varit uppe hos @Hunting4life i ett par omgångar och pillat med aggregatet. Så som det står nu så får vi ner tempen i kylrummet till +10°. Målsättningen var +8° men aggregatet orkar inte med att trycka ner det dom där sista 2°. Jag och Fredrik tror att det lär räcka då det är väldigt torr och fin luft inne i kylrummet när aggregatet är igång, men Fredriks pappa vill gärna trycka ner det de där sista 2° också. När jag tog jägarexamen så hörde/läste man att en viltkropp skulle hänga i 40 dygnsgrader vilket skulle betyda 4 dygn vid 10+. Jag har dock på senare år hört både 50 och 60 dygnsgrader - vilket är att föredra för bästa köttkvalité och hur viktig är temperaturen i kylrummet om man har torr fin luft? 

@hobbe m.fl - vad säger ni?

Mvh Joacim 

Publicerat
12 minutes ago hobbe sa:

Precis som ni resonerar så "klarar"  slaktkroppen längre när det är kallare men....

fukt är värre och ofta så blir luften inne i dom flesta kylrum som är nere på 4-8 grader fuktiga och då kommer problemen direkt... 

hellre lite varmare och torrare än kallare och fuktigare enligt mig ^_^

Det räcker för mig :P Så 10+ och torr fin luft, det lär funka? :thumbsup:

Mvh Joacim 

Publicerat

10 eller 8 grader spelar inte en himla stor roll, hygienen och luften spelar större roll i det här fallet!

Publicerat
10 minutes ago hobbe sa:

10 eller 8 grader spelar inte en himla stor roll, hygienen och luften spelar större roll i det här fallet!

Tackar och bockar för det, då kan iallafall jag sova gott om nätterna igen :P

Mvh Joacim