Publicerat Juni 30, 20178 yr Författare Ja jag är nöjd om det kan hålla sig runt 9-10 grader i kylrummet. Ska bara försöka täta dörren lite. Och som hobbe skrev så är det fukten som inte är bra och jag hoppas på eliminera detta problemet och slippa kassera kött.
Publicerat Juni 30, 20178 yr 10 minutes ago Hunting4life sa: Ja jag är nöjd om det kan hålla sig runt 9-10 grader i kylrummet. Ska bara försöka täta dörren lite. Och som hobbe skrev så är det fukten som inte är bra och jag hoppas på eliminera detta problemet och slippa kassera kött. Köp en avfuktare som du placerar inne i kylrummet. Vi fick göra det i vårat vvo kylrum o se till så att du tömmer den varje dag.
Publicerat Juni 30, 20178 yr 12 minutes ago Hunting4life sa: Ja jag är nöjd om det kan hålla sig runt 9-10 grader i kylrummet. Ska bara försöka täta dörren lite. Och som hobbe skrev så är det fukten som inte är bra och jag hoppas på eliminera detta problemet och slippa kassera kött. Hade varit intressant att se hur hög luftfuktigheten är i kylrummet vid drift - jag skulle säg att den är väldigt låg och totalt riskfri för köttet. Har sällan upplevt så torr och fin luft i ett kylrum! Mvh Joacim
Publicerat Juni 30, 20178 yr 3 minutes ago Joacim sa: Hade varit intressant att se hur hög luftfuktigheten är i kylrummet vid drift - jag skulle säg att den är väldigt låg och totalt riskfri för köttet. Har sällan upplevt så torr och fin luft i ett kylrum! Mvh Joacim Jag vet inte hur hög luftfuktigten är i vårat kylrum men nog måste den vara hög när köttet börjar mögla om det gjorde hos oss till vi skaffade en avfuktare. Vi låter ändå vuxna älgar i slaktrummet i ca 1-2 dygn beroende på utetemp. så att det blir nedkylt o likstelheten inträder, m. m. Då har vi ändå byggt det efter konstens alla regler för att det skulle bli så bra som möjligt vårat kylrum. Vi har +3-4 grader C i kylrummet o ändå får vi tömma avfuktaren varje dag från kondensvatten.
Publicerat Juni 30, 20178 yr 22 minutes ago lsjonsson sa: Jag vet inte hur hög luftfuktigten är i vårat kylrum men nog måste den vara hög när köttet börjar mögla om det gjorde hos oss till vi skaffade en avfuktare. Vi låter ändå vuxna älgar i slaktrummet i ca 1-2 dygn beroende på utetemp. så att det blir nedkylt o likstelheten inträder, m. m. Då har vi ändå byggt det efter konstens alla regler för att det skulle bli så bra som möjligt vårat kylrum. Vi har +3-4 grader C i kylrummet o ändå får vi tömma avfuktaren varje dag från kondensvatten. Läs Hobbes inlägg lite tidigare i tråden "fukt är värre och ofta så blir luften inne i dom flesta kylrum som är nere på 4-8 grader fuktiga och då kommer problemen direkt... " Mvh Joacim
Publicerat Juni 30, 20178 yr 12 hours ago hobbe sa: 10 eller 8 grader spelar inte en himla stor roll, hygienen och luften spelar större roll i det här fallet! Hur länge kan du har köttet hängandes i kylrummet om du har dom graderna? Vi ligger mellan 3-4 o då har vi köttet i ca 11 dygn.
Publicerat Juni 30, 20178 yr 12 minutes ago Joacim sa: Läs Hobbes inlägg lite tidigare i tråden "fukt är värre och ofta så blir luften inne i dom flesta kylrum som är nere på 4-8 grader fuktiga och då kommer problemen direkt... " Mvh Joacim Jo jag har läst o jag har ställt en följdfråga på det.
Publicerat Juni 30, 20178 yr 37 minutes ago lsjonsson sa: Hur länge kan du har köttet hängandes i kylrummet om du har dom graderna? Vi ligger mellan 3-4 o då har vi köttet i ca 11 dygn. 11 dygn på 3-4 grader blir ju den "gamla läran" om 40 dygnsgrader. Har som sagt hört om upp till 60 dygnsgrader vilket skulle bli 15-20 dygns hängtid i ert kylrum. Mvh Joacim
Publicerat Juni 30, 20178 yr 1 hour ago Joacim sa: 11 dygn på 3-4 grader blir ju den "gamla läran" om 40 dygnsgrader. Har som sagt hört om upp till 60 dygnsgrader vilket skulle bli 15-20 dygns hängtid i ert kylrum. Mvh Joacim Ja, jag vet men köttets kvalitet blir ändå bättre nu! Innan vi byggde kylrummet så kunde vi ha rejält varmt i slaktrummet o då kunde vi inte låta det hänga mer än i 4-5 dygn. Sedan blir inte köttet djupfryst som det kunde bli förut i slutet på okt.-nov. Dörrarna ligger i sydvästligt läge p g a utrymmesskäl o marken runt omkring slakthuset.
Publicerat Juni 30, 20178 yr Detta är en populär post. 6 hours ago lsjonsson sa: Hur länge kan du har köttet hängandes i kylrummet om du har dom graderna? Vi ligger mellan 3-4 o då har vi köttet i ca 11 dygn. Om du läser "problemet" som Joacim har att aggregatet går ner till10 grader men eventuellt så kan dom pressa ner det till 8 och då är inte skillnaden speciellt stor utan då är det viktigare med torr luft och bra hygien..... Frågan var inte vilken temperatur som är optimalt generellt utan är det värt att pressa ner ett aggregat 2grader till och med det ( gissar jag) att aggregatet tar stryk att köra max. Jag får ner mitt kylrum till 2 om jag vill men har det oftast på 5-6 grader och hänger så länge det går och beroende på vad för kött, allt mellan 10-20 dygn( nöt upp till 40 dygn...)
Publicerat Juni 30, 20178 yr Är det inte nån/några som fryser direkt efter slakt. Alltså skjuta/flå/stycka/frysa i samma veva? Jag gör så ibland och har inte haft nått problem med segt eller annat. Visst alla kanske inte har tid att fixa allt på direkten, om ex rå ska hem en timma, sedan flå etc,etc.
Publicerat Juni 30, 20178 yr Något att tänka på att köttet inte skall ner under +10 grader första dygnet. Mitt kött hänger jag häldre till 60 dg än 40.
Publicerat Juni 30, 20178 yr 1 hour ago hobbe sa: Om du läser "problemet" som Joacim har att aggregatet går ner till10 grader men eventuellt så kan dom pressa ner det till 8 och då är inte skillnaden speciellt stor utan då är det viktigare med torr luft och bra hygien..... Frågan var inte vilken temperatur som är optimalt generellt utan är det värt att pressa ner ett aggregat 2grader till och med det ( gissar jag) att aggregatet tar stryk att köra max. Jag får ner mitt kylrum till 2 om jag vill men har det oftast på 5-6 grader och hänger så länge det går och beroende på vad för kött, allt mellan 10-20 dygn( nöt upp till 40 dygn...) Ok! Tack för ditt svar o förklaring. Jag ska ta upp detta med den som är ansvarig för kylrummet hos oss så får vi se vad han säger. Han är utbildad livsmedels- o hygientekniker o jobbar på kommunen.
Publicerat Juni 30, 20178 yr 1 hour ago faxe sa: Något att tänka på att köttet inte skall ner under +10 grader första dygnet. Mitt kött hänger jag häldre till 60 dg än 40. Vi låter vuxna hänga 1,5-2 dygn i slaktrummet innan vi kör in älgen/älgarna i kylrummet o kalvar ca 1 dygn.
Publicerat Juni 30, 20178 yr 34 minutes ago lsjonsson sa: Ok! Tack för ditt svar o förklaring. Jag ska ta upp detta med den som är ansvarig för kylrummet hos oss så får vi se vad han säger. Han är utbildad livsmedels- o hygientekniker o jobbar på kommunen. Vad skall du ta upp, att det är bättre att maxa ett aggregat för att pressa ner 2 grader eller att se till så att det håller en längre tid.....
Publicerat Juni 30, 20178 yr 35 minutes ago hobbe sa: Vad skall du ta upp, att det är bättre att maxa ett aggregat för att pressa ner 2 grader eller att se till så att det håller en längre tid..... Att man kan köra på +8 - 10 som du skriver o ha torrare luft så att köttet kan hänga längre tid än vad vi gör nu.
Publicerat Juni 30, 20178 yr 14 minutes ago lsjonsson sa: Att man kan köra på +8 - 10 som du skriver o ha torrare luft så att köttet kan hänga längre tid än vad vi gör nu. Det skrev jag aldrig...
Publicerat Juni 30, 20178 yr 1 hour ago hobbe sa: Det skrev jag aldrig... Det var Joacim som skrev det.
Publicerat Juni 30, 20178 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Det var Joacim som skrev det. Putsa glasögonen tack
Publicerat Juli 17, 20178 yr Författare Nu hänger första grisen i kylrummet. Och temperaturen håller 9-10+ grader och en luftfuktighet på runt 65%. Köttet verkar för närvarande torrt och fint och svalt. Ska bli spännande och se hur det möras.
Publicerat Juli 22, 20178 yr Författare Jahopp då vart det lyckat med den nya kylrummet. Lät vildsvinet hänga i 45 dygnsgrader och kött kvalitén har jag nog inte upplevt så fin som nu. Så nu behöver man inte vara orolig över att skjuta dubblé på grisar och inte ha någonstans att hänga dem. Resultatet på mörningen blev långt över förväntan
Publicerat Augusti 29, 20214 yr På 2017-05-02 at 20:42 myran08 sa: Några bilder på aggregatet Är det termostat Kablar eller termometer som hänger på sidan vid aggregatet.
Publicerat Augusti 29, 20214 yr 48 minutes ago karelsk blandning sa: Är det termostat Kablar eller termometer som hänger på sidan vid aggregatet. Är termometer/Hygrometer. Men sitter i andra änden på kylrummet numer var bara en tillfällig placering där.
Publicerat Augusti 29, 20214 yr 8 minutes ago myran08 sa: Är termometer/Hygrometer. Men sitter i andra änden på kylrummet numer var bara en tillfällig placering där. Ok, tänkte om det var termostaten till aggregatet.