Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min första och hittills enda custombössa

Featured Replies

Publicerat

Skrev ett inlägg på den slutna Facebookgruppen "Customvapen" nyss, och tänkte att det kunde vara läge att inflika texten här också.

Är någon intresserad av den flummiga historien i sin ursprungliga helhet så finner man den här: https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/10403-prickskyttebössa-i-65x47-lapua/

---

Satte ihop min första och hittills enda custombössa 2008. Sannolikt den mest idiotiskt korkat överspecade pipprofilen i mannaminne. Jag gjorde break-in utan stock genom att bara hålla i pipan och skjuta. Inga problem då den vägde 4 kg... Bytte sedermera till en lite snyggare Choate Ultimate Sniper-stock som flexade gott under vikten. I denna kostym använde jag bössan på upp till 980 meter på "ur-Remmene" samt på en fältskjutning i Ystad efter att jag och min sidekick Robban M (känd som "mögelsmeden från Fjärås") bott hos Håkan Spuhr över natten.

Projektet gav väldigt många erfarenheter och insikter om diverse saker (inte minst om pipprofiler och att less is more...). Detta var kring den härliga tiden då Henrik Pamp gjorde sina legendariska prickskytteinlägg på Jaktsidan och detta med långhåll började pyra så sakteliga i skytte-Sverige. Johan Hedberg på Robsoft var den mest inbitna skytten jag kände till - träffade honom på ur-Remmene vilket var väldigt trevligt. Känner mig lite gubbig som skriver så men det var en riktigt kul resa med många intressanta möten och erfarenheter.

Bössan är sedan länge avyttrad till någon som skulle korta pipan och använda bössan för säljakt på ostkusten. Sen dess har det blivit TRG-22 som skyttebössa följt av en ny Remington SPS Varmint i 243 vars pipa jag sköt ut på 500 skott, och sen en T3 Super Varmint i 308 som sköt fantastiskt. Till den beställde jag en ny McMillan A-TH som jag använde på fältskytte-SM 2015 i Skåne. Stocken såldes sen och T3:an byttes in för ett par månader sedan mot en hagelbössa, och resten är historia. I skrivande stund har jag ingen skyttebössa alls utan nu är det valnöt och en Winchester 70-trippel som gäller. Vi får se om det blir nåt återbesök i skytteträsket eller ej. Varit lite sugen på en T3x TAC i 6,5 CM men inte tillräckligt för att vilja slanta upp de stålarna (för att inte tala om kostnad för schysst optik och fästen).

Har numera en egen svarv så steget till custom är lite kortare än tidigare, men å andra sidan har jag noll erfarenhet av själva hantverket. Spenderat en hel del tid vid svarven med den mycket duktige Robban M när han höll på, men det var nog inte så mycket som fastnade. Om man ändå hade haft en tiondel av den killens perfektionist-ådra...

Låda: Remington Sportsman 78 (klassiskt customval 1f609.png )
Pipa: Lothar Walther 26" rostfri stigning 1-9" (ville skjuta Scenar 123)
Pipprofil: #3450: Heavy Bull Match (1,1" i mynningen...)
Kaliber: 6,5x47 Lapua
Trycke: Jewell
Smed: Stefan Karlsson (stackarn)
Stock: Först en Boberg tumhålskolv i laminat som jag klyddade med en del innan jag tröttnade på den. Detta pga en tankevurpa från min sida då jag var hooked på tumhål men denna stock hade bakkappan ganska lågt och var gjord för älgbana i princip. Så "orak" stock man kan finna, ungefär. Sedermera en Choate Ultimate Sniper. Jag förstod aldrig var som var så värst ultimat med denna stock (plast typ glasspaket med fladdrig ostyv framstock), men det kan säkert nån jänkare förklara 1f609.png

custom.jpg.3541162a366c01668956573dfa39dee4.jpg

Publicerat

Ett bra trycke! :D

Och jag som tycker min 28" Krieger Heavy Varmint-pipa känns rätt bastant! ;)

Publicerat

Jag tror att de flesta av oss som provat customspåret har lärt av ett eller flera misstag. Själv har jag bara gjort en egen custombössa där pipan blev en kompromiss tapatalk_1366569068055.thumb.jpeg.357fdaeda5ba4a6970b6dda025146ac0.jpeg

Låda: Husqvarna 1640

Pipa: L&W Featherweight 20" (skulle varit 26") gängad 1/2"-20 UNF i mynningen

Kaliber: 7x57Mauser (275Rigby) 

Kolv: Orginal Husqvarna 1640 Special

Montage: Talley

Med facit i hand skulle jag struntat i mynningsgängan och gjort pipan 26" istället - då hade den nog dels blivit trevligare att skjuta med och dels varit mer lättsåld när den dagen väl kom, många backade pga den korta piplängden. 

Mvh Joacim 

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

Har nästan svårt att förlåta dig för detta :ph34r: Du kunde gjort pipan 24" och skitit i gänga och haft en drömbössa resten av livet :wub:

Mvh, stenkastarn i glashuset

Instämmer fullt och fast i det - ibland är man bra jävlar korkad, det är inte svårare än så -_-

Mvh Joacim