Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Prickskyttebössa i 6,5x47 Lapua

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Trodde aldrig dagen skulle komma då jag skriver ett inlägg i Projekthörnan. Har läst mängder med riktigt bra projekttrådar och det är bara att glädjas över att det finns många kompetenta, noggranna, och väl dokumenterande människor på både detta och andra forum. Nu hade jag tänkt vänta ett tag och var inte ens säker på att jag skulle göra detta "officiellt", men bara under de senaste veckorna har det dykt upp trådar med allehanda "långhållsprojekt", och jag tänkte att då ska väl inte jag vara sämre. Dessutom kan en sån här tråd förhoppningsvis sätta lite press och förhindra att projektet går i stå. Och ju längre jag väntar med att skriva mitt första inlägg, desto längre kommer det att bli (vilket ni märker här nedan).

Med ambitionen att inte bli alltför långrandig så har jag hängt en del på www.6mmbr.com, www.sluttstykket.com, och en del andra sajter senaste åren och läst om Johan H's Prickskytteträffen, o.s.v. o.s.v. Drömmen om en TRG-22/42 har funnits i flera år men aldrig realiserats, mest av ekonomiska skäl (priset i sig kanske inte var det mest avskräckande, men det fanns annat som hade högre prioritet, bl.a. Weatherby Mark V Deluxe i 416 Wby Mag och andra mer eller mindre huvudlösa "investeringar"). Sen läste jag "Taktiskt skytte - en introduktion" som Henrik författat och bitarna föll så sakteliga på plats. Det avgörande momentet var dock när jag fikade hemma hos Robban ("Mr 9,3x62") i början på december och det visade sig att båda närt tankar om den här typen av bössor. Nu gick vi snart från tanke till handling och min vana trogen gick hjärnan på högvarv då nåt nytt kul var i görningen, och det gick inte alls bra att sova den natten ::);)

Jag hade själv läst en del på http://demigodllc.com efter tips från Henrik, och där finns mycket matnyttigt om långhållsbössor, taktiskt skytte, samt en stor mängd inspiration. Som om inte detta vore nog lanserade Stefan Wensby en tråd på ett annat forum med en ompipad Tikka med Lothar Walther-pipa, och det gjorde inte saken sämre. Att Stefan bor nära Robban gjorde dessutom att Ryggdunkarklubben i norra Hallands första (tillika mycket givande!) möte strax var ett faktum :D , även om dessa två herrar ryggdunkat varandra vid ett flertal tillfällen innan jag kom in i bilden. Första mötet med Wensby var för övrigt oförglömligt då jag lyckades stänga hans ytterdörr lite väl vekt, och 10 minuter senare hade hans två drevrar tagit sig ut och det var fullt drev ute på leråkern i mörkret. En säkerligen mycket road Wensby fick jaga fatt i dem iförd mystofflor på åkrarna. First impressions last... ;D

Nu börjar detta låta som tacktalet när "man" får en Oscar, och ambitionen om att vara kortrandig tycks försvunnen, men det är ändå så att utan ovanstående hade det här projektet troligtvis aldrig blivit av...

Initiala funderingar

Jag har fascinerats av två begrepp vilka jag lånar från Henriks skriverier om Taktiskt Skytte, nämligen CBS (cold bore shot) och CCBS (clean cold bore shot), samt kravet på en prickskytt att träffa med första skottet, vilket ju till stor del liknar utmaningen vid exempelvis jakt. Att träffa sitt mål utan möjlighet att skjuta in sig, och utan möjlighet till vindflaggor. Allt detta från en "praktisk" skjutställning vilket utesluter alla former av bänkskyttestöd och betongbänkar etc. Den enda skjutställningen som passar för detta är liggande, och det är ju positivt då de flesta 300-metersbanor jag frekventerar (där merparten av träningen och skyttet kommer äga rum) ger mycket goda förutsättningar för just liggandeskytte, eftersom de ofta är byggda runt Frivilliga Skytterörelsen och deras 6,5-skytte på 300 meter.

Mål

För att vara tydlig så formulerar jag mig så här:

Målet med projektet är att skapa en bössa som ger skytten optimala förutsättningar att träffa mål* på avstånd upp till strax över halvkilometern från liggande skjutställning. Patronen ska passa i en kort låda och ge minimal rekyl och vindavdrift. Ergonomi och hantering i skjutställningen ska inte lämna något att önska.

*Jag ska skyndsamt tillägga att det som kommer beskjutas är i första hand måltavlor, ballonger, lerduvor på sandvallar, och dylika döda ting.

Vän av ordning kan måhända fråga sig om inte "optimala förutsättningar att träffa mål på avstånd upp till strax över halvkilometern från liggande skjutställning" är exakt vad fältskyttarna håller på med? Jo, det ligger ganska mycket i det, men att köpa en Sauer 200 STR hade varit alldels för enkelt ;) även om både bössa och patron (6,5x55) ger förutsättningar för mycket av det jag är ute efter. En Sauer 200 STR är dessutom gjord för att passa de allra flesta, medan ett bygge är gjort för att passa enbart mig. Vidare är det positivt att slippa viktkraven som Sauern har på sig både i form av regelverk inom FSR och även att den ska vara skjutbar i liggande, knästående, och stående. Eftersom bygget är gjort enkom för liggande skjutställning kan det tillåtas väga mer vilket också ger fördelar i form av stabilitet. Fördelar vilka bör synas på tavlan.

Patron- och pipval

Redan tidigt hade jag shortlistat patroner baserade på 308 Win som högintressanta, så det som var på tapeten var 308 Win itself, 260 Rem, samt 6,5x47 Lapua. Den sistnämnda kändes snudd på exotisk och lite mer ovanlig än de andra två. Nu har alla tre använts framgångsrikt i "prickskyttevapen" så mina tankar har givetvis inte varit unika på något sätt, men det var ändå en angenäm beslutsprocess. Att en vuxen (hmm, nåja) man kan ligga sömnlös och fundera på såna här saker är ganska lustigt, men likväl ett faktum.

Efter att ha förkovrat mig ytterligare i 6,5x47 så framstod den som mest intressant, och det gjorde inte saken sämre att den inte helt okände bänkskytten Kari Lindström valde denna patron till sin senaste bänkbössa i klassen Unlimited. Om inte annat så visste jag nu att jag skulle få en enorm källa till kunskap om olika laddrecept och egenheter hos patronen, då Kari är en ohyggligt seriös och metodisk handladdare och bänkskytt. 6,5x47 har väldigt fina ballistiska egenskaper utan att ge nämnvärd rekyl, och det faktum att den piskar den (enligt min mening) uttjatade 6mm BR på fingrarna när det gäller kulbana och vindavdrift, gjorde defintivt sitt till i beslutsprocessen 8) Tilläggas bör, att gamla trotjänaren 6,5x55 har mer eller mindre identiska ballistiska egenskaper som 6,5x47 med skillnaden att den senare passar fint i kort låda. 6,5x47 bör även ha en något högre precisionspotential iom sin knubbigare geometri, men det är tveksamt om en dödlig som jag nånsin skulle märka skillnaden.

308_65x47_65x55.jpg

308 Win - 6,5x47 - 6,5x55

Det som återstod nu var att ragga tag i en lämplig pipa till projektet. Efter kontakt med Stefan Karlsson som gav tummen upp då han hade möjlighet att låna 6,5x47-brotsch, samt inom två dagar skulle göra en större beställning hos Lothar Walther, så tycktes allt klaffa. Jag valde i samråd med Stefan och Kari stigningen 1-9" för .264"-pipan. Detta är något långsammare stigning än exempelvis en standard 6,5x55 vilket innebär att det inte går att stabilisera tyngre kulor i pipan, men att pressa den lilla patronen till klass 1-prestanda är jag ändå inte intresserad av. Stigningen gör däremot att kulor såsom Scenar 123 grains borde fungera mycket bra, vilket Karis tester också visat. Även kulor runt 130 grains fungerar fint, medan 139-140 grains kulor ej stabiliserar i Karis pipa, trots att det enligt tillverkarna ska räcka med 1-9" stigning.

Jag var i valet och kvalet vilken profil jag skulle välja på pipan och satt hemma och lekte med skjutmåttet och jämförde med mina befintliga pipor, men till slut så slutade jag "fega" och gick på "3450: Heavy Bull Match" vilken är föga föraktfulla 1.1" i diameter i mynningen. Det kommer bli en biffig skapelse och tanken är att behålla så mycket som möjligt av längden på 26" som pipan är när den levereras, men å andra sidan är detta ingen hundförarbössa heller.

bild4411_2.jpg

Ingen vidare taper, men vad ska man göra? Den lär bli respektingivande när den är färdig ;D

Låda

Kort låda var ju redan specad enligt ovanstående resonemang. Till en början fanns några olika kandidater att välja mellan. Efter besöket hos Wensby så var jag helt och fullt insnöad på en Tikka, och modellvalet förfinades allt eftersom från Tikka M55 till M558, fram till M595, och till slut M590 vilken jag (och flera andra!) anser vara den optimala lådan för detta bygge, då den har minimal utkastarport vilket innebär mer material och bättre styvhet i lådan. Så började jakten efter en M590, men efter några dagars sökande och samtal till flera "heta" vapenhandlare runtom i landet så började jag inse att det var svårt att hitta en, och om jag skulle göra det så var risken överhängande att det skulle vara en välhållen bössa i prisklassen 7000 kr. Nu är jag inte känd för mitt goda tålamod, och detta i kombination med en växande och mycket olustig känsla av att jag inte skulle veta när jag skulle "slå till" om jag nu hittade en M590, gjorde att när jag på Blocket fann en begagnad Remington 700 i 308 Win för 3200 kr så ringde jag och slog till på momangen.

Nu var lådproblemet temporärt och antagligen permanent ur världen, och det kändes som att projektet åter fick fart. Besvikelsen över att överge Tikka-konceptet överskuggades av glädjen att ha funnit en Remingtonlåda för en rimlig penning, och detta i viss konkurrens med ambulerande Jägarklass-skyttar som letar korta lådor på daglig basis. Nu tror jag inte att jag kommer ångra mitt agerande, men visst hade Tikka M590 varit en fantastisk låda att bygga på.

308an kom hem häromdagen efter sanslöst snabb licensansökanhantering över julhelgen av alltid lika kompetent (jag är helt allvarlig) personal på Polisen i Varberg. Efter den intiala chocken vid åsynen av "Sportsman 78" på lådan så har jag nu, efter att ha tagit loss lådan ur stocken och gjort en mindre rengöring samt avlägsnat ytrosten på slutstycksknoppen, kommit fram till att lådan är i gott skick. Trycket är dessutom riktigt bra utan släp.

Rem_700_action_1.JPG

Rem_700_action_2.JPG

Stock

Jag vill ha en ytterst ergonomisk och "gjuten" stock att hålla i. Det enda som kan komma på tal är en tumhålskolv, och efter att ha klämt på Wensbys bössa (iof vänster) så började jag förstå just hur fantastiskt ergonomisk tillvaron för avtryckarhanden kan göras med "customgrepp" och tumhylla. Min enda tidigare erfarenhet av tumhålskolv var faktiskt en Remington 40 XB och det går enligt min mening inte ens att jämföra den med Wensbys skapelse ifråga om hur det "ska" kännas för avtryckarhanden - den känslan måste helt enkelt upplevas! Jag kan måhända låta euforisk, men det var också känslan jag fick.

Har man som jag ganska långa fingrar så är det ännu svårare att hitta ett standardgrepp som passar, vilket erfarenheten med 40 XB:n tydligt visade. 100% custom is the only way to go...

Robban nämnde på ett tidigt stadium möjligheten att beställa tumhålskolvar i laminat från Johnny Boberg, och eftersom jag själv för ett par år sen faktiskt beställt just en sådan genom www.ltw.nu för att hotta min dåvarande Sako Vixen så var jag inte främmande för denna idé. Nu hade ltw slarvat bort min beställning vilket jag fick reda på när jag ringde vederbörande drygt två månader senare, så jag behöver kanske inte nämna hur mycket affärer jag gör där nuförtiden.

I dagarna skickade vi in beställning på två tumhålskolvar i laminat för Rem 700 BDL med kort låda, samt 60 mm bred förstock, och extra hög kolvkam. Leveranstid 2-4 månader enligt Johnny, och den ganska blygsamma kostnaden 1200 pesetas per stock.

Färdig bössa

När allt är hopsatt och monterat är det rimligt att anta att pjäsen hamnar på mellan 7.5-8.5 kg, mestadels extrapolerat från det faktum att Wensbys bössa väger 7.5 kg, och då har den något kortare pipa med något mindre profil än den jag valt. Det lär antagligen bli till att borra ur under bakkappan och fylla på med bly tills balansen blir acceptabel.

Vad gäller färgval så är jag lite kluven. Å ena sidan skulle jag vilja gå loss totalt med airbrush och måla allt på bössan utom slutstyckskroppen. Å andra sidan är det inte dumt med en helt mattsvart look - inte minst med tanke på att man då slipper måla kikarsiktet vilket kan vara bra om man ska tänka i termer av andrahandsvärde hos detta.

Återstående detaljer

Vad återstår nu att fundera på? Jo, en hel del.

Slutstycksknoppen ska efterhand bytas ut till nåt sånt här:

100002959.jpg

Kikarbaser blir rimligen i form av "taktiskt korrekt" Picatinnyskena med upp till 15 MOA lutning, samt lämpliga ringar:

080000393.jpg526492280.jpg

Kikarsikte kommer med största sannolikhet att, åtminstone till en början, bli den Zeiss Conquest 6,5-20x50 med mildot som jag har till 223an för tillfället:

VSSF_3.JPG

Benstöd blir de Harris jag har sedan tidigare.

Pipan ska gängas för en rekyldämpare à la TRG vilken förhoppningsvis blir tillverkad genom kompis till Wensby:

TRG_MuzzleBrake_L.jpg

O.s.v o.s.v...

Ja, det finns helt enkelt en hel del utestående detaljer i form av allt från bakkappa och eventuella rembyglar, till färg till bössan och delar till pelarbäddning vilka behöver specas. Med det här inlägget anser jag mig dock vara på väg, även om det hade kunnat läggas upp på ett mer strukturerat och proffsigt. Nu har klockan sprungit iväg alldeles för mycket trots att jag förberett större delen av materialet tidigare i veckan. Från och med nu är det dock bara att fylla på med detaljer och framsteg under projektets gång :)

I bid you farewell for now...

• Svar 334
  • Visningar 61,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hmm.. jag hade en fundering på att använda vanigt hederligt motorlack på sprayburk nämligen. Ger en väldigt slitstark och värmetålig yta. Ska väl även häfta hyffsat skulle jag tro.. Lite osäker på hur

Posted Images

Publicerat

Mycket trevlig läsning exabit kommer o följa ditt bygge o gärna mycket detaljerade bilder på bygget  ;D

Mvh.

Publicerat

Hur länge skulle du få vänta på pipan?  L-W har ju haft hyfsade leveranstider.

Publicerat

Ja nu var man för långsam igen..... Att det var ju faan också att man inte hann först  ;D

Grymt skrivet gosse (Ryggdunkarklubbs SM)  ;D

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
Hur länge skulle du få vänta på pipan?  L-W har ju haft hyfsade leveranstider.

Stefan sa ca. 6 veckor men vi får väl se hur det går.

Publicerat

Tänkte då börja jävelskapet med att förtälja för herrskapet hur beställningen utav pipa gick till  ;D

Ja det var en regning & tråkig kväll som jag satt framför datorn i hemmet när telefonen helt plötsligt ringde med extra intensitet.

Kastade mig genast på den för att snart låta besvikelsens starka känslor skölja över mig då jag upptäckte att det var Rikard i andra änden. ::)

ROBBAN! Jag fick svar från Stefan K. idag och han säger att om vi vill beställa pipor så måste vi göra det NU!

Fan! Lite för kort varsel för min del..... Nä du (sa jag) du får nog beställa själv!  :-[

Sagt å gjort Rikard kastade iväg ett PM till Stefan om att pipa skall havas.......

Nästa dag på jobbet, stog jag där med TIG-svetsen i ena näven och en rörbit i andra och tyckte att allt är skit för att ingen pipa kunde beställas, då fanskapet till mobil började att vibrera som en äggasjuk dildo i fickan på mig..... :o

Ja det var Rikard här du (svarade det). Fan som dagen inte var kass nog tänkte jag  ;D

Fick tebax ett PM från Stefan där det stog: Kontur, kaliber och stigning?

Fan måste jag välja det nu! vrölar Rikard i telefon....

Hmmm ärligt talat jag blev rätt paff själv då det senare visade sig att jag också "råkade" beställa pipa efter extra koll i plånbok samt tycka-synd-om-röst från sambon som sade "det är klart att du också skall ha en pipa"  ;D

Sagt och gjort, ståendes på verkstadsgolvet med svetshjälm på skalet fick Rikard välja två konturer endast två timmar innan beställningen från Stefan gick iväg (kalibrarna samt stigning visste vi redan).

Beställning var gjord HALLELUJA

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

Ja, det blev ju lite stressigt där, hehe, men vi jobbar ju enligt processmetoden Just In Time oxå  ;D

Publicerat

Ska bli spännande att följa detta!

Är det Stefan som skall sätta ihop bössan med?

Publicerat

mycket trevligt projekt, det ska bli kul att läsa om detta.

Publicerat
  • Författare
Är det Stefan som skall sätta ihop bössan med?

Ja, Stefan ska göra metallarbetet, så jag förväntar mig ett paket från honom nån gång i framtiden med lådan och pipa hopsatta och färdiga. Kolvarbetet ska jag göra själv, och även pelarbäddning. Eftersom jag inte gjort någotdera tidigare ska det bli intressant att prova detta. Som tur är handlar det inte om ett valnötsämne som ska nätskäras  ;)

Publicerat

YES!...äntligen en tråd man ser fram emot att läsa när man loggar in (förutom toppjaktstråden och 22-250 tråden då ;))

Hoppas på gott om bilder när bössan börjar att "likna nått" ;) ;D

/Fredde

Publicerat

Grymt spännande samt välformulerat! Hade inte tid att läsa igenom tråden men var fan tvungen.. Läckert!

Mvh!

Publicerat
Ja, Stefan ska göra metallarbetet, så jag förväntar mig ett paket från honom nån gång i framtiden med lådan och pipa hopsatta och färdiga. Kolvarbetet ska jag göra själv, och även pelarbäddning. Eftersom jag inte gjort någotdera tidigare ska det bli intressant att prova detta. Som tur är handlar det inte om ett valnötsämne som ska nätskäras  ;)

Ok. Jag har nyligen hämtat en 7BR. från Stefan med LW. pipa den skjuter som en dröm han skall även montera en 6BR LW på min nuvarande 22-250 vssf II. Stefan är en väldigt kompetent smed så du kan nog känna dig trygg

Publicerat
  • Författare
Stefan är en väldigt kompetent smed så du kan nog känna dig trygg

Jo, jag känner honom sen tidigare så jag är inte direkt orolig för slutresultatet  ;)

Har läst en del om dina bössor och de verkar ju gå riktigt bra  :)

Publicerat

Jo min 7BR. var inte tänkt som någon tätskjutare,men när jag sade till Stefan att det inte behövdes någon super precision i den bössan fick jag bara en mystisk blick och svaret det vet man aldrig ;D Börjar längta efter min 6BR för den kommer jag att ställa högre krav på och efter att sett vad denna 7BR. med sugrörs pipa klarar blir det spännande. Nej nu slutar jag skriva sönder din fina tråd om mina bössor förlåt :-[

Publicerat

Exabit,

jag ser verkligen fram emot att följa detta projektet!

Den trevliga inledningen visar på att du tänkt igenom vad det är du vill ha, vilket är grunden för ett lyckat projekt. Alltför ofta är folk ute efter "extra allt" utan att ha funderat på konsekvenserna men du har verkligen funderat på vad du skall använda bössan till och därefter bestämt hur den skall se ut!

Om jag på något vis kan vara behjälplig är det bara att höra av sig men det vet du väl redan ;) ;)

Gokväll govänner!

Henrik

Publicerat
  • Författare

Jag uppdaterade starttråden med nya bilder på lådan utan störande träinslag  ;)

Efter grundlig inspektion av lådan så är det uppenbart varför customlådor har mer gods. Det är nästan skrämmande dåligt med material runt magasinsbrunn och utkast.

Rem_700_action_3.JPG

Och här är en bild på rekylklacken. Är det viktigt att ersätta den med en tjockare? (även här ser man tydligt hur lådan tappar material i öppningen)

Rem_700_action_4.JPG

Publicerat

Instämmer om att det ser bättre ut utan kolvträet.  ;)

Vad gäller lådan och det sk. undergodset så har jag som du vet funderingar på att låta löda fast picatinnyskenan på lådan för att förstyva upp den tillsynes klena stålbiten. Kanske kan Henrik svara på om detta låter som en bra idé.

Efter lödning, sandblästring & blånering kommer kombinationen låda & skena se ut som en del vilket tilltalar mig skarpt.

Har nog nämnt det för dig innan Rikard (och om inte så får du ursäkta mig) men jag har tillgång till en glasblästerbox här i Fjärås så den biten kostar gratis.  ;)

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

Låter trevligt! Så det blir "poor man's Surgeon action"  ;)

Antar att det är kritiskt vilket material Picatinnyskenan är gjort av?

Publicerat

Kapar tråden lite är så jävla sugen på Surgeon action men krångligt o få hem så jag funderar på en rem 600 mohawk vad tror du om en sådan exabit.

Publicerat
  • Författare
Kapar tråden lite är så jävla sugen på Surgeon action men krångligt o få hem så jag funderar på en rem 600 mohawk vad tror du om en sådan exabit.

Ingen aning alls faktiskt, men Henrik vet nog  ;)

Publicerat

Japp risken är stor han är makalöst kunnig inom det här ;D

Mvh.

Publicerat

Om det är 600 låda så har den klackarna bak om jag minns rätt å det är ingen hit om jag förstått det rätt.

Publicerat
  • Författare
Om det är 600 låda så har den klackarna bak om jag minns rätt å det är ingen hit om jag förstått det rätt.

788an har klackarna bak, men 600an vet jag som sagt inget om. Är klackarna bak som du skriver så tycker jag nog inte heller att det är nåt att satsa på.

Publicerat

Hej, rem 600 är föregångaren till rem seven. Det vill säga en så förminskad rem 700 som det går om man fortfarande vill kunna få i 308 win. I grund och botten är det samma konstruktion som en 700 med låsklackar fram etc.. Som kuriosa ka det nämnas att det var denna modell so Col Jeff Cooper utgick ifrån när han tog fram "scoutrifle" specifikationen som så småningon resulterade i bland annat Steyr Scout.

Rem 600 fanns i tre varianter, del en standard 600 med ventilerad spång a la hagelbock och ett slutstyckshandtag som brukar kallas för "dogbone" eftersom det påminer om hur hundens bakben ser ut när han slår en båge ;D (makalöst fult om du frågar mig). Bössan hade dessutom en av de allra första laminatstockarna som även den hade ett säreget utseende. Det är denna formgivning som fått stå modell för 673 Guide gun som du idag kan köpa (den är givetvis baserad på ett rem seven lås).

Den andra varianten var 660 magnum vilka var det bössor som både 6.5 rem mag och 350 rem mag lanserades i.

Den sista varianten var 600 mohawk, vilket var "snikmodellen". Här saknas den ventilerade spången (om man nu vill ha den) en framför allt var underbeslag och varbygel utförda i plast!! Jag vet inte om det var den allra första bössan med såpass mycket plastdetaljer men eftersom 70.-talets plaster lämnade en del i övrigt att önska är detta knappast en modell som jag skulle bygga en precisionsbössa på idag.

Däremot skall det sägas att det är en av de allra lättaste mekanismer du kan välja för att bygga en klass 1 bössa idag. Kombinerat med ett nytt underbeslag och en lättviktskolv kan det bli en riktigt trevlig hundförarbössa men det är en annan historia ;)

När det sedan gäller alternativ till Surgeon så finns det flera olika alternativ lite beroende på vad det är man är ute efter. För mig känns det som att Ragnar Hansens "700 kloner" ligger närmast ett surgeonlås bland de europeiska tillverkarna. Om det är ett renodlat precisions lås man är ute efter finns det väl ännu fler alternativ som t ex RPA eller något bänkskyttelås. Det är svårt att komma med rekommendationer när man inte vet vad det är ni vill ha...

Vad gäller picantinnyrailen så kan den i o f s lödas på plats men jag ser egentligen inte vitsen med det. Standardförfarande är att skruva den med 8-40 skruv vilket funkar kanon.

Förmodligen har jag missat några frågor men det skyller jag på tilltagande ålder ;)

MVH

Henrik