Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Luftgevärsjakt, en ny värld för mig

Featured Replies

Publicerat

Outgrundliga äro herrens vägar...

Mycket har hänt i livet på senare tid men jaktligt har det inneburit att jag numera prioriterar skyddsjakten efter klövvilt men vid sidan av dessa uppdrag har det blivit en del skyddsjaktuppdrag på främst duvor och kajor i tätorten. För detta ändamål har kommunen ett FX Royale 400 som funkar rätt bra, bössan huserar sedan en tid i mitt vapenskåp.

Jag har såklart svårt att nöja mig med "rätt bra" och har börjat fundera på hur jag skall kunna utveckla både utrustning och min teknik. Låt mig börja med att konstatera att det är skitkul att pröva sig fram när det gäller effekt och precision för att vara så effektiv som möjligt.

Jag är lite fundersam på farten på mitt Royale 400. Med 15.89 grains kulor (JSB samt Predator Polymag) snittar jag på 261 m/s vilket känns lågt? 18.2 grains Crow Magnum ligger på 245 m/s?

Vad säger ni som har erfarenhet av liknande bössor?

Jag funderar såklart också kring kulvalet, vad har ni andra för erfarenheter?

Shit, vad kul det är att få lära sig lite nya grejer!!

//Henrik

Publicerat

15.89 grain, då antar jag att det är .22, vad är det som du inte är riktigt nöjd med då? Polymag, metalmag och dom flesta expanderande diaboler har ju bara "så pass bra" precision. Rundnosar kommer ju alltid att ha bättre precision, speciellt på längre avstånd, har du regulator, samt experimenterat med hammarfjädern? 

Publicerat
  • Författare

I ärlighetens namn har jag bara skjutit och jagat med bössan. Jag försöker förstå det här med pcp och luftvapenjakt på samma sätt som jag anser mig förstå krutvapen. Du har helt rätt i att det är en .22.

Jag har tagit över bössan i "befintligt skick" men jag vågar nog säga att bössan är i samma skick som när den lämnade fabriken. Med andra ord så tar jag gärna emot alla tips på trimning och förbättring av bössan som finns därute.

Jag har primärt jagat med Crow Magnum men de ger en rätt medioker precision och skott över 30 m är inte att tänka på. Jämför man med JSB diabolerna så ger dessa bättre träffbilder på 80 m än vad de båda expanderande kulor jag testat gör på 30 m.

Fler kulor är på ingång men jag gillar att underbygga mina idéer med praktisk verklighet vilket gör att jag vill testa både hur kulorna beter sig i fåglarna och hur de går på tavlan innan jag bildar mig en alltför tvärsäker uppfattning.

Tack för all input!

//Henrik

Publicerat

Det är lite variabler att tänka på jämfört med krut, ett pcp luftvapen är otroligt mycket mer avancerad än ett krutvapen. Du har hammare, hammarfjäder, regulator i vissa fall. Med dessa komponenter kan man justera utgångshastighet och på så vis få ökad precision. Samt att fylla cylindern med rätt mängd luft (sweet spot) för att få en bra kurva genom tuben. Det är där en regulator är bra. Tanken är att den ska skjuta ut exakt lika mycket luft vid varje skott, så att ett skott inte går mycket högre eller lägre än föregående pga olika utgångshastigheten.

Diaboler, extremt viktigt att kolla så att kjolarna inte är skadade, det är rent vetenskap med luftvapen. Vinden påverkar väldigt, väldigt mycket! Kolla på youtube, det ginns två killar där som sticker ut och har en massa bra klipp och tips om luftvapen. Ted bier (ted's hold over) och matt dubber (airarmshuntingsa), dom går in på djupet.

Publicerat
  • Författare

Jag har hunnit kolla in en del av dessa killars alster redan men stort tack för tipset.

Jag har genom åren skjutit lite grann med krutvapen på skapligt långa håll och kan konstatera att det som är självklart i den världen inte är lika självklart när det gäller luftskyttet.

Jag saknar än så länge kunskap om hur man justerar och optimerar ett luftvapen MEN jag älskar att få vara lite nybörjare igen!

Vad kan jag justera på mitt Royale? Att byta diaboler blir ju lite digitalt, ungefär som att byta kula på ett krutvapen. Jag har förstått att skadade kjolar är uselt men att även diametern på diabolens huvud ( är det en riktig beteckning?) spelar stor roll.

Jag har en laddning nya diaboler på gång som skall testas primärt med avseende på precision men om precisionen är OK även på jakt.

Skyttetekniskt ser jag inga större skillnader mot krutskyttet mer än att det är oerhört mycket mysigare att skjuta luft! Visserligen blir vindavdriften synnerligen uppenbar när man skjuter projektiler med låg hastighet och relativt usla bc men det är såklart bara att skjuta, logga och lära sig hur man behöver kompensera i olika förhållanden.

Helt plötsligt blev det kul att skjuta långhåll igen men nu har de långa hållen i absoluta tal blivit mycket kortare än tidigare, det är i princip en tiopotens mindre än långhållen när det handlar om krutskyttet.

Det är oerhört mycket enklare att sätta upp en kuljaktstig hemma i trädgården när man skjuter luft.

Jaktligt är upplevelsen inte mindre utan att åka en sväng på stan en tidig morgon innan folk vaknar och skjuta ett gång duvor eller kajor är minst lika rogivande för mig som vilken normal jaktutflykt som helst. Avsaknaden av knall, hörselskydd samt oron över kulfång eller att man stör omgivningen är en ren bonus!

//Henrik

Publicerat

Kolla även Baracuda Hunter förutom Crow Magnum. 

Ang hastigheten.. den måste upp. Mikes bössa gör väl runt 300 och min runt 270 och våra upplevelser, jag vågar nog göra mej till tolk för Mike här med, är att hans bössa är mer konsekvent och har bättre effekt i viltet än min. Vilken av de två som skjuter bäst vet jag inte men vad vi vet är att Mikes bössa går snabbare.

Har du bra håll på fåglarna så kanske en ren plattnos är att föredra? Blir en mer rejäl smäll i träffen.. 

Edit:

Förövrigt.. välkommen till ett nytt träsk, jag slår mej ned i lugn och ro och läser och lär :wub:

Publicerat
1 hour ago Henrik sa:

Jag har hunnit kolla in en del av dessa killars alster redan men stort tack för tipset.

Jag har genom åren skjutit lite grann med krutvapen på skapligt långa håll och kan konstatera att det som är självklart i den världen inte är lika självklart när det gäller luftskyttet.

Jag saknar än så länge kunskap om hur man justerar och optimerar ett luftvapen MEN jag älskar att få vara lite nybörjare igen!

Vad kan jag justera på mitt Royale? Att byta diaboler blir ju lite digitalt, ungefär som att byta kula på ett krutvapen. Jag har förstått att skadade kjolar är uselt men att även diametern på diabolens huvud ( är det en riktig beteckning?) spelar stor roll.

Som Varmint skriver är ju de två youtubekanalerna belamrade med information, allt från kulval osv. (Föredrar själv att titta lite på Matt Dubber)

https://www.youtube.com/watch?v=0B2doKk47BE

Publicerat
  • Författare

Hippen, Baracuda hunter, hunter extrem och en diabol med det effektfulla namnet Terminator är på ingång. Givetvis skall de testas så fort de dyker upp!

Med tanke på att de jaktdiaboler jag använt (läs Crow Magnum ) inte ger tillräcklig teknisk precision på avstånd över 30 m så har jag varit tvungen att hålla ned hållen än så länge.

Samtidigt håller de rundnosade diabolerna samma träffbilder på 80-90m som jaktkulorna gör på 30m.

Hur gör jag för att justera upp farten till närmare 300m/s på min bössa, kan jag själv skruva upp farten? Finns det någon instruktion att hämta?

Många frågor blir det...

//Henrik

Publicerat

Du pm-ar Dansken här på forumet som har en kontakt som fixar det :D 

Publicerat

Nu är detta ingen sann "jaktdiabol" och jag vet inte hur lagen står skriven men jag har skjutit tresiffrigt med fågel med mitt gamla Diana 34 och dessa 22-18.jpg.1d2304d5956973729c298e3d6804e259.jpg

Fåglarna klagade väldigt sällan trots att det ibland var lite kaxigare fågel som fasan, kråka och duvor. 

Milbro brukar dessutom skjuta väldigt bra. 

Har skjutit en handfull kaniner med FX diaboler också. Vid skott i bog eller skalle så packar de ihop på stället.

För vad det är värt.

Mvh Joacim 

Publicerat

Utifrån de videor jag har sett och den information jag läst så har jag förstått det som att det igentligen inte är någon större skillnad på luft- och krutvapen när det gäller att optimera precisionen. Skillnaden är att du alltid "handladdar" ett luftgevär, d.v.s. för att få ut max av en viss kula så får du anpassa hastighet/lufttryck m.m. för den på samma sätt som du provar ut en laddstege i krutvapnet. Gäller att få svängningarna i pipan att bli rätt och att du inte får några konstiga tryckfenomen vid mynningen.

Publicerat

Mkt intressant tråd haft funderingar på ett bra luftgevär.

Publicerat

Undrar om jag ska testa att pilla på hammarfjädern jag med? 

Publicerat

10 mm på 40 meter måste vara rejält bra?! Jag har mycket begränsad erfarenhet av luftgevär på det sättet men det ser helt klart bra ut :thumbsup:

Publicerat

Ett luftgevär med bra pipa, som i det här fallet fx smooth twist och diaboler som passar skjuter ruggigt bra på 50m.

Jag har själv en FX streamline som skjuter riktigt fint, tänkte försöka få målskyttelicens på den i framtiden, så den får gå i 40J. Ska då göra ett test mot min cz455 varmint som skjuter 3-skott serie på drygt 1,5 cm med eley tenex på 100m. Jag imponerar på gubbarna på älgbanan med den :P

Jag har inga tvivel om att dom kommer vara jäkligt jämna på 50m innan krutbössan drar ifrån på 100m.

Du har en pipa som gillar snabb utgångshastighet, generellt så brukar .22 16 grains diaboler må bäst i c:a 280ms! Glöm absolut inte att prova JSB exact jumbo 15.89 och 18.1. Dom är rundnosar, men har generellt väldigt bra precision i dom flesta luftvapen.

Publicerat

Bild på geväret?

Publicerat

Vafan.. du får ju tom mej att börja bli sugen på att rodda med cyclonherket igen.. Hade jag inte haft slut i lufttanken så hade jag nog testat att skruva lite på hammarfjädern! 

Publicerat
  • Författare

Haha,  du är lättpåverkad Hippen:P

Men faktum är att detta är skitkul på så många olika våglängder. Dels för att det är så mycket annat som jag vill lära mig förutom skyttet och jakten. just nu försöker jag förstå vilka alternativa vägar som är att  föredra  när det gäller att komma ifrån handpumpandet, flaskor, kompressorer etc.. Jag var ute en sväng i morse och tunnade ut det lokala kajbeståndet och det verkar onekligen som att Terminatorkulan funkar riktigt bra, det är såklart för tidigt att dra några större växlar än men det ser lovande ut.

Här kommer förövrigt en bild på bössan enligt önskemål.

Royale_zps5zwzx7ti.jpg

Efter gymnastikträning och lunch fick jag dessutom en liten lucka då jag passade på att upprepa gårdagens skjutning. Samma avstånd, samma skjutning, samma kulor men den här gången var det i princip vindstillaB)

Resultatet blev då också avsevärt bättre:

FX%207%20maj_zpsm13jgmyv.jpg

Slutsatserna den här gången blir att alla tre diaboler har egenprecision nog att skjuta ut till i varje fall 50m (vilket innebär att jag flyttat ut den teoretiska gränsen 20m på några  dagar). 

Jag kan också konstatera att det är jobbigt för en gammal knekt att hålla koncentrationen och ögonens fokus på topp när man skjuter 10 skottare. Framför allt när jag skulle skjuta Hunter Extreme diabolerna så var det de tre sista kulorna som sitter i det vita.

Nu är det dags att djupdyka in i kompressorernas förtrollade värld för att hitta en praktisk lösning på en kompressor som ger 300 Bar i tryck utan att jag behöver ta ett lån på huset.

//Henrik

Publicerat
5 hours ago Hipshot sa:

Vafan.. du får ju tom mej att börja bli sugen på att rodda med cyclonherket igen.. Hade jag inte haft slut i lufttanken så hade jag nog testat att skruva lite på hammarfjädern! 

Inte dags att uppgradera istället? Din FX är lätt 12-15 år nu, inte 10 som du minns det som. 

Royal blocken är helt klart mer robusta och pålitliga jmfr med tidigare, inser jag även om även jag nyttjar ett daterat block med min Ranchero. C 

Publicerat

:lol:

Känner tydligt igen dina tankar från när man börjar skjuta pcp!

Precis som du skriver så är det skitkul och långhållskytte på korthåll öppnar många träningstillfällen :thumbsup: