Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Sign in to follow this  
Ducati821

Perfekt kaliber för svensk jakt!

Recommended Posts

Varmint
38 minutes ago pmt sa:

Inte det? Jag har ju rabblat hur många som helst.... Och kan ta en till - 8x64 Brenneke.

7mm mag - visst. Du har ett knippe europeiska kalibrar som skvalpar runt i samma vatten. Om man nu gillar magnumprestanda.

Och ja - det är helt jävla irrelevant vad jag tycker om amerikaner och amerikanska kalibrar. Grejen är bara den att du får ta i betydligt bättre om du ska dissa tex 8x57 relativt 308 eller 8x64 relativt 30-06. För skillnaderna i fart, energi, kulbana etc helt enkelt inte finns..... Där är ingen som helst skillnad. Att då hävda att den ena är bättre än den andre är exakt samma sak som att säga att den ena är bättre än den andra utifrån vem som ritade den första ritningen. Vilket är exakt vad jag gör för att argumentationen är så erbarmligt låg......

Däremot finns det en del tekniska skillnader kalibrarna emellan som Dr Krall varit inne på, men dem verkar liksom ingen vilja diskutera så då får vi hållas med sketna åsikter....... Och min åsikt är enkel - jag gillar inte amerikaner och jag gillar inte USA.

Just den jämförelsen blir extremt subjektiv - eftersom kalibrarna emellan har helt olika hylsvolym. Och därmed helt olika prestanda.

Hylsvinkel är just vad det heter - hylsvinkel, hur mycket hylsan konar. Vilket har med risken för att hylsan ska nypa kontra minskad volym/hylslängd eller diameter på hylsbotten. Ska man diskutera kalibrar och därmed hylsdesign ska man väl diskutera de olika desgnmässiga skillnaderna som bevisligen är där.

Annars är vi ju tillbaka i sketna åsikter.....

Ursprungsfrågan var ju: 

Svaret på frågan är ganska enkel motfråga - varför skulle man inte kunna köpa något annat? Eftersom det finns en uppsjö kalibrar som alla gör samma sak med identisk prestanda.

Skulle vilja säga det samma, men har valt att avstå från just den formuleringen..... Vad är det som är så jävla svårt att fatta med hylsdesign? Eller begriper ni inte er på de skillnaderna som är i förhållandena i hylsornas mått? Det är ju fär jösse namn DÄR skillnaderna ligger i de olika kalibrarna! Prestandamässigt hittar du mellan tex 308/8x57 resp. 30-06/8x64 ingen som helst skillnad givet att jämför lika med lika. Men respektive designer har gjort olika kompromisser mellan de olika motstridiga kraven som konstruktören har att hantera. Det är DÄR skillnaderna mellan kalibrarna ligger. Märker den genomsnittslige svenske jägaren av de skillnaderna - knappast..... Vilket vi ser i den här pajkastningen till diskussion eftersom alla pratar för sin sak och sitt val som man uppenbarligen inte vet varför man egentligen gjort.

Därmed är det komplett ointressant vad "folk" köper och som därmed blir "populärt" eller "mode" för det styrs långt mer av plånböcker, tidningar, militärfetichism och kompisars åsikter. För popularitet och mode är flyktiga saker i den här branchen......

För övrigt anser jag att Amerika bör förstöras.

Eller så börjar vi diskutera hylsmått och förbränningsrum och sånt som faktiskt är skillnader mellan kalibrarna.

/T

Nej och åter nej. Vad DU tycker ÄR helt irrelevant. Du har visat att tycker att du är speciell, och alla andra dumma i huvudet. Som vill baaaara säga emot allt och alla trots att du bevisligen inte har en susning. Kan du ens skjuta kula? Tveksamt, då skulle du inte prata på det sättet om 308 och 30-06. Fattar du ens att om två likvärdiga skyttar sitter och skjuter med 30-06 (bajskalibern) och 8,57 så kommer precisionen vara bättre och anslagsenergin vara högre med 30-06 på alla avstånd!? 

Återigen så nämner du en kaliber "8.64" som jag inte ens hittade i sakos, normas eller lapuas fabriksladdade sortiment. Kanske nån rolig handladdnings kula som finns i 5 exemplar. Som sagt, du har gjort bort dig från första inlägget i den här tråden.. Det är du mot världen, kanske dags att vakna.. Såna som du finns i alla forum. Oftast egentligen mindre kunniga men vill gärna få andra att tro motsatsen, mindre begåvade praktiskt också. Men älskar att vara annorlunda och ha påhittade påståenden som vissa kanske köper. Inget nytt.. 

Fortsätt såhär så kommer du aldrig att lära dig nåt på riktigt, av dom som faktiskt jagar, av dom som faktiskt är skyttar. Man är inte automatiskt bättre vetande bara för att man sågar allt som faktiskt kan vara poppis av en anledning :rolleyes:

Så summa summarum. Så är 308 och 30-06 två fantastiska kalibrar som skjuter fantastiskt, och dom mest använda kalibrar i VÄRLDEN, INTE BARA USA!

Oavsett vad du tycker, därför blir vad DU tycker, helt jävla irrelevant.

Så förbränningkammare, skyddskällare och leverpastej hit och dit kan du hålla för dig själv. Resultat i djur och måltavlor är verkligheten :)

Och nej.. Det finns inte en massa andra kalibrar som gör jobbet bättre i helhet. Då skulle inte dessa kalibrar vara så överlägset mest använda än idag.

Jag tackar för mig själv i denna special olympics debatt. Jag vet i alla fall hur verkligheten ser ut. Och det är allt som biter på mig personligen.

sidelock

Tvärtom är 30-06 bland det sämsta som står att finna precisionsmässigt bland hyfsat vanliga kalibrar (genomsnittligt). Inte så att den är obrukbar, den tillhör bara de kinkiga kalibrarnas skara ihop med tex 243win, 7mm rem mag och 9,3x74r. Man får krångla betydligt mer med ammunitionen till dessa kalibrar jämfört mot tex 308w, 6,5x55, 7mm-08 etc.

• Like 1

Ducati821
9 minutes ago sidelock sa:

Tvärtom är 30-06 bland det sämsta som står att finna precisionsmässigt bland hyfsat vanliga kalibrar (genomsnittligt). Inte så att den är obrukbar, den tillhör bara de kinkiga kalibrarnas skara ihop med tex 243win, 7mm rem mag och 9,3x74r. Man får krångla betydligt mer med ammunitionen till dessa kalibrar jämfört mot tex 308w, 6,5x55, 7mm-08 etc.

Jag har också hört att 30-06 inte har världens bästa precision, men jag skjuter MOA med min 30-06 med både Norma Jaktmatch och Lapua Mega 12 gram. Har en Tikka T3 Hunter, jag tror att det där är lite av en myt med 30-06:ans precision. Eller så skjuter Tikkan förbaskat bra? Jag har även sett några andra på skjutbanan som skjuter hål i hål på 100 meter med 30-06, senast så körde en kompis med en CG1900 och använde Hornadys FMJ 9,7gram så det var inga precisionsgrejer han körde med heller.

Varmint
9 minutes ago Ducati821 sa:

Jag tycker att det där är en onödig ton att ta till.

Man kan prata som vuxna och ha sina egna åsikter, och det är viktigt att man respekterar varandras åsikter trots att man inte är överens.

Och jag tycker att det är onödigt och respektlöst att dumförklara alla andra, allt som är amerikanskt etc. Och tro att ens egna åsikter och inte fakta.. Är lag..

sidelock
6 minutes ago Ducati821 sa:

Jag har också hört att 30-06 inte har världens bästa precision, men jag skjuter MOA med min 30-06 med både Norma Jaktmatch och Lapua Mega 12 gram. Har en Tikka T3 Hunter, jag tror att det där är lite av en myt med 30-06:ans precision. Eller så skjuter Tikkan förbaskat bra? Jag har även sett några andra på skjutbanan som skjuter hål i hål på 100 meter med 30-06, senast så körde en kompis med en CG1900 och använde Hornadys FMJ 9,7gram så det var inga precisionsgrejer han körde med heller.

Alla standardkalibrar fixar det ur en sunt gjord bössa, det är inget att förhäva sig över å 30-06 vägnar. Som jag sa ovan är den på intet sätt obrukbar. Bara genomsnittligt kinkigare.

Pongu

Det är klart att det går att få en 30-06 att skjuta bra med en bra kula, pipa, bäddning, laddning.

Men den är inte bäst. Den är fullt tillräckligt bra för att ta död på allt som vandrar på denna jord (men inte godkänd för dangerous game), den är väldigt allround/flexibel och den är spridd över hela världen. Men inte för att den är bäst.

Ska man klyva hår är den en aning sämre.

Den långa avsmalnande hylsformen ger (åtminstone i teorin) en liten precisionsnackdel pga ojämnare förbränning. Dessutom går det åt mindre krut med en jämntjock hylsa. 

Därför är 300 WSM lite "bättre" än 30-06, men i resultatlistorna på F-class, Palma, UNL bänkskytte osv kan man också se enstaka 300 Win Mag. Dock aldrig 30-06.

Dahla

I ärlighetens namn är det inte många bössor som skjuter sub moa... skjut i så fall 100 skott och räkna inte bort en enda flyer eller skyll inte på en dålig avfyrning när jag ser på...

Varmint
6 minutes ago Dahla sa:

I ärlighetens namn är det inte många bössor som skjuter sub moa... skjut i så fall 100 skott och räkna inte bort en enda flyer eller skyll inte på en dålig avfyrning när jag ser på...

Är det då bössans fel, ammunitionens eller skyttens? :) 

JohanL73
3 minutes ago Pongu sa:

Sossarnas. :D

Dubbdäckens.

killer_mouse
19 minutes ago Varmint sa:

Är det då bössans fel, ammunitionens eller skyttens? :) 

du kan skjuta ur en testbänk så tar du bort skytten sen kan du skjuta 5 st hundra skotts serier med olika sorters ammo så tar du bort ammunitionens påverkan  men ett vapens precision är aldrig bättre än beståndsdelarna 

pmt
1 hour ago Varmint sa:

Nej och åter nej. Vad DU tycker ÄR helt irrelevant. Du har visat att tycker att du är speciell, och alla andra dumma i huvudet. Som vill baaaara säga emot allt och alla trots att du bevisligen inte har en susning.

Jag har tillräckligt bra susning för att veta att Wilhelm Brenneke var en ansedd och framgångsrik designer på sin tid och som designade en serie kalibrar på sin 64mm långa hylsa. Den i Sverige mest kända torde vara 7x65R, dess flänslösa syskon 7x64 känner vi nog mer som sin amerikanska copycatkaliber - 270 Winchester.....

Framförallt 7x64 är populär i hela europa men även 8 och 9,3 är på intet vis okända. Med tanke på att en del länder inte tillåtit användandet av miltära kalibrar som 308, 30-06 och 8x57 så är det ganska logiskt.

1 hour ago Varmint sa:

Kan du ens skjuta kula? Tveksamt, då skulle du inte prata på det sättet om 308 och 30-06. Fattar du ens att om två likvärdiga skyttar sitter och skjuter med 30-06 (bajskalibern) och 8,57 så kommer precisionen vara bättre och anslagsenergin vara högre med 30-06 på alla avstånd!? 

Tävlade ganska framgångsrikt i 10-15 år.......

Precisonen kommer inte att vara bättre eftersom den beror på komponenternas kvalitet- vapen, kulan hylsa, etc etc etc. Därtill är 8x57 en erkänt enkel kaliber att få till att skjuta riktigt tätt - liksom 308an. Vilket inte ska förvåna då de är extremt lika.

Anslagsenergin kommer förmodligen att vara högre med 30-06 eftersom det är en kaliber med en större hylsvolym gentemot kalibern. Men jämför med tex 8x64 så blir det jämt, för att inte säga extremt jämt. Overbore ska jämföras med overbore om ska jmföra hastigheter.

1 hour ago Varmint sa:

Återigen så nämner du en kaliber "8.64" som jag inte ens hittade i sakos, normas eller lapuas fabriksladdade sortiment. Kanske nån rolig handladdnings kula som finns i 5 exemplar. Som sagt, du har gjort bort dig från första inlägget i den här tråden.. Det är du mot världen, kanske dags att vakna.. Såna som du finns i alla forum. Oftast egentligen mindre kunniga men vill gärna få andra att tro motsatsen, mindre begåvade praktiskt också. Men älskar att vara annorlunda och ha påhittade påståenden som vissa kanske köper. Inget nytt.. 

Som sagt - det finns mer än vad som finns i Normas sortiment - i synnerhet om man vågar sig en bara en liten liten bit utanför gränsen.. Norma laddar ju även Arisakan...... Kan undras varför med tanke på antalet Arisakor vi ser i Sverige. Även om jag såg en för inte alls länge sedan......

1 hour ago Varmint sa:

Fortsätt såhär så kommer du aldrig att lära dig nåt på riktigt, av dom som faktiskt jagar, av dom som faktiskt är skyttar. Man är inte automatiskt bättre vetande bara för att man sågar allt som faktiskt kan vara poppis av en anledning :rolleyes:

Med tanke på att jag jagat och skjutit jäkligt mycket de senaste 35 åren så har jag sedan ganska många år faktiskt lärt mig ett par saker - en av de mer smärtsamma är den genomsnittlslige svenska jägarens vapenkunskaper...... Eller kanske kompletta brist på.

1 hour ago Varmint sa:

Så summa summarum. Så är 308 och 30-06 två fantastiska kalibrar som skjuter fantastiskt, och dom mest använda kalibrar i VÄRLDEN, INTE BARA USA!

Oavsett vad du tycker, därför blir vad DU tycker, helt jävla irrelevant.

Hela är lite att ta i..... Eftersom de är militära är de förbjudna i en hel del länder, eller har tills för nyligen varit det i Belgien, Frankrike, Italien, Spanien och ett knippe afrikanska stater. Vilket förklarar varför man kan se så pass många halvautomater och korpipiga studare i dessa länder kamrade i 300 WinMag - det är nämligen det närmaste de kan komma i .30". Att det sedan är extremt korkat att välja 300WM i halvautomat med kort pipa och bara få ut 308 prestanda eftersom pipan är på tok för kort för kalibern är ganska dumt, men man har som sagt inte så många allternativ i den klassen då i princip alla allternativ är militära.......

Men visst - de är populära. Liksom 8x57. Och 222 remington. Och en massa andra kalibrar. Men de blir liksom inte unikt bäst för det.

För deras prestanda är på intet vis unik, det finns massor av kalibrar som gör exakt det samma de gör.

Och jag väntar fortfarande på vad i 308/30-06ans design som i så fall skulle göra dem överlägnsa. Förmodligen är väntan förgäves.....

Så oavsett vad du trorm hoppas eller tycker så är det exakt lika irrelevant som at jag tycker de är skitkalibrar för att de är amerikanska. Kan du inte motivera bättre än så vidhåller jag min (vääääääldigt barnsliga) åsikt att man som bildad europe inte ska visa sig publikt med dessa kalibrar.

1 hour ago Varmint sa:

Så förbränningkammare, skyddskällare och leverpastej hit och dit kan du hålla för dig själv. Resultat i djur och måltavlor är verkligheten :)

Ja - och då provar jag igen. Du kan inte mäta fram en skillnad mellan 308 och 8x57, eller 30-06 och 8x64. Inte i teorin, inte i praktiken eftersom skillnaderna helt enkelt inte finns.

1 hour ago Varmint sa:

Och nej.. Det finns inte en massa andra kalibrar som gör jobbet bättre i helhet. Då skulle inte dessa kalibrar vara så överlägset mest använda än idag.

Ehhhhh - jo...... Men du lyssnar ju inte längre så det tränger väl inte in antar jag.

Att de är populärare än de flesta andra beror till absolut största delen på den surplus som automagiskt flyter ut då de är eller har varit militära standardkalibrar som användts av snudd på hela västvärlden. Även om 30-06an tappat en hel del popularitet mer modern tid. Vissa hävdar att det beror på ökade krav i jaktlagen på bronsmärket - vilket förmodligen äger en del av den utvecklingen.

Vissa kalibrar blir klassiker som aldrig tycks kunna dö, andra lever ett mycket kort liv för att sedan falla i total glömska. Exakt vad som blir vad vet ingen vid lanseringen. 22 Savage High Power for upp som en sol och ner som en pannkaka på några få år i USA mest för att den kalibern kamrades i ett vapen av för låg kvalitet. Tyskarna som tog kalibern till sig som 5,6x52R (liksom 25-35 och en del andra kalibrar vi i dag faktiskt ser som "tyska" under deras metriska beteckningar) gjorde den rättvisa i kombi och drillingar och det är en synnerligen effektiv klass2, förmodligen en av de bästa i klassen tillsammans med 6XC. Men ned vek rådjursstammen och in kom grisen.... I dag är den dödsdömd eftersom i princip inga vapen produceras i kalibern ens i tyskland. Fast den är jävligt bra - det vet vi som provat den och som jagat med den.

Samma sak kan sägas med en del vapenkonstruktioner. Hade Blaser haft de framgångarna de har om det varit tillåtet med halvautomater i hela världen? Hade Browning utvecklat Maral om de kunnat sälja BARm på alla marknader?

Förmodligen inte....

Pipbytare är på den amerikanska marknaden ett tämligen okänt fenomen.... HAde man överhuvudtaget utvecklat pipbytare i europa om vi fått ha så mycket vapen vi ville?

Förmodligen inte.....

Så popularitet är en synnerligen dålig mätare på effektivitet om man inte har de underliggande strömningarna klara för sig.

2 hours ago Varmint sa:

Jag vet i alla fall hur verkligheten ser ut. Och det är allt som biter på mig personligen.

Jag med. Eftersom jag vågar se bortom horisonten.......

/T

• Like 2

pmt
1 hour ago sidelock sa:

..... jämfört mot tex 308w, 6,5x55, 7mm-08 etc.

Du glömde en skrälldus sk kallat harmoniska kalibrar, dvs där hylsvolym, förbränning, kaliber, fartintervall och kulvikt stämmer och samspelar. Det är själva definitionen av en "harmonisk kaliber". Ganska många overbore eller för den delen underbore är "kinkiga" eller mer eller mindre "svåra". Dock inte alla.....

Sedan lider 308 stundligen av att vara "likaren" för en kort mekanism, därmed blir den i praktiken en smula misshandlad pga för kort COL i vapnet inte egentligen för att belasta kalibern för i vad den kamras, och sedan var det halslängden som i vissa ytterligheter kan vara en begränsning. Den hade varit betydligt bättre som 7,62x53 eller så.....

Eftersom hylslängden sattes upp efter en maximal rörelselängd för ett slutstycke för en laddcykel och hylsadiametern sattes av det faktum att den skulle vara samma som för 30-06. Lägg sedan till att farten gavs av ett genomslag på en stålhjläm på 600 eller 800 m så har ni förutsättningarna bakom designen. Därmed så blev den som den blev. Harmonisk men en smula kort i halsen och med lite för rak kropp.

När man sedan skulle ta fram 5.56 NATO gjorde man samma logiska kullerbytta. Man utgick från ett vapen som man insåg man inte kunde välja bort - AR15. Ruskigt poppis i Vietnamn eftersom de vietnamesiska soldaterna inte alls gillade den ganska tunga och stabbiga M14. Eugene Stoner gjorde sin AR15 just med den asiatiska marknaden i minnet. Därmed valde han kalibern med - till 222.

Resten är historia. När sedan DoD skulle testa konceptet som var extremt efterfrågat av de amerikanska trupperna så tyckte man surmagat att 222 var för klen (klarade inte en hjäl på 200m - tror jag det var - varför man valde just det måttet på anslag) och det var dumt/svårt att förlänga AR15 för en längre omladdningsrörelse så en Robert Hutton tog en 222hylsa och förlängde den så mycket som man kunde för utkastarporten en kväll, sedan brotchade man upp ett par provvapen och provade prestandan - vips var 223 Rem eller 5.56 NATO född. Även den med lite för rak kropp och på tok för kort hals för att vara helt perfekt. Men nu fick man sitt genomslag i en hjälm på 200 meter med en tyngre kula om jag minns rätt.

Där har ni storyn om två av de mer kända hylsorna vi har - och varför de ser ut som de gör. Deras design har mao inte styrts speciellt mycker för att inte säga ett jota om teknisk prestanda och harmonisk design. De bara blev till.

Att då hävda deras totala och absoluta överlägsenhet blir en smula tramsigt..... 30-06ans historia lämnas som övning för den intresserade läsaren, notera att den har sin början i 30-03. Och den är snudd på exakt en 2/10 nerneckad 8x65.....

/T

sidelock
7 minutes ago pmt sa:

Du glömde en skrälldus sk kallat harmoniska kalibrar, dvs där hylsvolym, förbränning, kaliber, fartintervall och kulvikt stämmer och samspelar.

/T

Nej då, det framgår av "tex" att dessa inte är bortglömda. Jag känner till 6mm ppc/br/xc, jag känner till 6,5 creed/lapua och jag känner till en hög andra.

Min poäng var, om än något otydlig, att det är lätt eller tom mycket lätt för alla att välja en mycket mer harmonisk kaliber än 30-06.

Varmint
49 minutes ago pmt sa:

Jag med. Eftersom jag vågar se bortom horisonten.......

/T

Ja, det har inte undgått att du ser saker som för många är helt osynliga. Jag tror faktiskt jag börjar förstå, 308 och 30-06 är bajskalibrar om man bara tänker efter lite. Och det har jag gjort nu. Alltså jag känner mig så jäkla dum nu :unsure:

pmt
3 hours ago Ducati821 sa:

Men det MÅSTE finnas underlag till att man säger att 308W och 30-06 är misslyckad.

Alltså - 308 är misslyckad för att den är amerikansk och för att dess konstruktion var en solklart felaktisg slutsats av en klok fråga..... HUR kan du ha missat det????

30-06 är för att låna Sidelocks uttryck en "kinkig" overborekaliber. Som om den inte laddas till sin potential bara ger mer rekyl än nöden kräver vilket är rena fördärvet för en stor del av sveriges jägare.

Kan man däremot hantera rekylen är den fortfarande en smula kinkig och lite för futtig - då är 300WM ett mer harmoniskt val, som därtill ger mer fart. Om det nu är viktigt. Därtill är även den ett felaktigt svar på en klok fråga i allra första början.

Har du någon länk på internet där det framkommer att det är dåliga kalibrar?

Tja, du kan ju kolla i Christians länk för en beskrivning av de balistiska sambanden till varför kaliber 30 dessvärre är lite snett på det som gevärskaliber (man fokuserar på alldeles för lätta kulor i den kalibern standardmässigt även om 30-06 brukar kunna hantera 250gr). Det är lite med kulor som med kvinnor - långt är sexigt, längre är ännu sexigare.....

Annars är det lite av ett självmord att kritisera ikoner som 308, 30-06 eller för den delen 6,5x55. Det är - om inte annat - ett fosterlandsförräderi. Men googla lite så lär du hitta ett och annat exempel. De är som regel skrivna av folk som begriper sig på innerballistik och som kan tänka själv. Men de är som regel inte publicerade i de mer populära "magasinen" eftersom det är lite som att svära i kyrkan.

Har du någonsin haft en 308 eller 30-06? 

Haft två 308or, och jagat en vecka med en lånad 30-06. Sköt några grisar och några rådjur med den kalibern.

Vad fick dig isåfall att byta?

Fula hylsor..... Och en generell allergi mot magasin... Sedan efterföljdes min finska period av en Mauserperiod - då lirar 308 liksom inte alls...... Vi ska alla genomlida ett par faser i vapenägandet innan ljuset visar sig. Den finska perioden och Mauserperioden brukar de flesta ta sig igenom, sedan brukar man smarta till sig lite och inse vad som "da shit".

Samt med tiden en uppfattning om att 12,7 till 13g är en stabil och bra kulvikt på älg och gris. Joule och m/s är min värld bara teori som säger extremt lite om hur verkan i viltet blir. Däremot verkar det som 12-13 gram även i mycket modesta farter stoppar det mesta på platsen även vid ganska futtiga joule. Jag har stoppat ganska mycket klövvilt med 8x57IR - och den ligger i min pipa på "knapp klass1 prestanda". Till skillnad mot 6,5x55 som jag har ganska dåliga erfarenheter från...... 18-20 gram i massor med joule uppvisar inte alls samma "blixt" från klar himmel.

Det är förmodligen den egenheten som gett 308 dess rykte som jaktkaliber - den ger 12-13gram precis lagom mycket fart.

Men hylsan är apful. Och den är amerikansk. Därtill finns den inte med fläns - längre. Jagar man jagar man med brytvapen - annars får det vara.

missade du det du siktade på?

Sprang viltet iväg och återfanns aldrig trots en bra träff?

Inte vad jag minns...... Men det är det ganska få kalibrar jag testat som gett mig den erfarenheten - den som gjort det avgjort mest är faktiskt 6,5x55...... Men det har förmodligen långt mer att göra med att jag använde Normas ammunition än att var fel på kalibern som sådan. På 80-talet skickade man ut en del kreationer från den fabriken i nämnda kaliber som "inte var så bra"......

Därav att jag numera föredrar ammunition från RWS framför tveksamheterna från Åmotfors. Den firman ska hållas med att göra hylsor, och ladda andras kulor i första hand.

/T

henke67

Riktigt kul "popkorntråd". Jag funderar lite på om jag skall svara seriöst på ursprungsfrågan eller om jag skall kasta lite bensin på kaliberdiskussionen. Båda delarna är rätt kul... Till att börja med så är kalibervalet enligt mig tämligen ointressant om vi talar klövvilt klass ett. Tillräckligt med både död och möjlig precision i alla jag känner till. Det finns andra saker på bössan som betyder mer för om den är lämplig eller ej för jakt x eller y. Och typ av jakt/pass är för mig viktigare än typ av klass ett villt. (Plus rå)

Sedan är det en enorm kompetensbrist om man kommer dragande med fakta när man diskuterar varför folk väljer det ena eller andra. Fakta har sällan ens en bråkdel så stor inverkan som folk tror. Kanske var det vad PMT försökte uttrycka när han påpekade utgången av senaste amerikanska presidentvalet... Kika gärna på er livspartner och hur ni valde där... 

henke67

Det är förresten lite småkul att en Europe som säger sig intresserad av militärhistoria ändå inte gillar USA. Det är visserligen många britter som lider av någon form av komplex för att de behövde be kolonierna om hjälp. Men lite förvånande är det ändå...

Sako_Finnbear

Jag är helsåld på 30-06 Sprng. Tycker att den patronen funkar bra till allt svenskt vilt. Visst kallar många den för tråkig och visst är många rädda för rekylen. Dock ser jag inte själv de problemen.

Hur som helst har jag en 375H&H OM man skulle komma på någon björnjakt eller till Nordamerika eller Afrika. Då känner jag mig säkrare med den.

• Like 1

JohanL73
1 hour ago henke67 sa:

Det är förresten lite småkul att en Europe som säger sig intresserad av militärhistoria ändå inte gillar USA. Det är visserligen många britter som lider av någon form av komplex för att de behövde be kolonierna om hjälp. Men lite förvånande är det ändå...

Det finns väl många anledningar historiskt sett till varför det finns grund att ogilla USA.

Att deras ställningstagande under andra världskriget var att det var ett europeiskt krig och de valde att stå utanför till de insåg att Sovietunionen hade chansen att tillskansa sig ytterligare land vid ett eventuellt Tredje rikets fall. 

Att de under flera decennier inte betalat sin del av kostnaden för att driva FN.

Att de understödde Contras under flera år till dess att desamma började exportera narkotika till USA.

Att de hjälpte Saddam Hussein till makten och understödde den regimen.

Att de hjälpte till att genomdriva bildandet av staten Israel i Palestina samt bidragit med materiel, människor och pengar sedan 1948.

Deras inblandning i Koreakriget.

Vietnam.

Jag kan ha fel i något av utläggning ovan, eftersom jag inte har USAs historia som specialintresse, men på det stora hela har de inte gjort ett särskilt bra intryck på mig.

Så nog finns det anledning att ogilla USA. Dessutom är ju militärhistoria något som inte bara har funnits de knappa tvåhundrafemtio åren nationen USA har existerat...

Sako_Finnbear
18 minutes ago Pongu sa:

30-06 kan spela rollen som magnum med högenergikrut och en 165gr kula. Eller som snäll skogspatron med en lugn laddning och 220gr kula. Kulutbudet är enormt. Ammunition finns i varenda buske i alla länder (där inte militärkalibrar är förbjuda). Den är vacker. Den är lättmatad.

Den kan sägas vara kungen bland kalibrar, en riktig ikon. "Thirty-aught-six" är en odödlig legendar i både Nordamerika och Afrika. Hur många kalibrar förutom 30-06 har det komponerats sånger kring..? :P :D

*popcorn*

Håller helt med! :)

Sako_Finnbear
Just now JohanL73 sa:

Och vi har inte ens börjat diskutera piplängden än! Men kvällen har bara börjat, så än finns det hopp!! ;-)

Haha! Ja det kan bli långrandigt detta... ;)

• Like 1