Publicerat December 15, 200619 yr Vad skall jag välja för gevär om den ska täcka in mina behov att jaga ripa på vinterfjället samt till toppjakt i skogarna. Tänkte mig att man hade kunnat ha en och samma kaliber till bägge jaktformerna. Kikar runt på lite olika .22or men får ingen riktig koll på detta, finns ju en sån massa olika typer
Publicerat December 15, 200619 yr Det är nog bland det "värsta" du kan hitta i klass 3. Ska du både jaga toppfågel och ripa med samma bössa så är det nog en 221 fireball du söker, det finns ju 22 K-hornet också förståss men jag vet inte vilken av dem som är vassast.
Publicerat December 16, 200619 yr 221 fireball är en nedkortad 222. Hornet har en betydligt mindre hylsa.
Publicerat December 18, 200619 yr tackar för svaren ... få kika på något av dem gevären Jag som inte har skjutit upp högvilten ännu, är det bara klass 1 vapen som jag inte får ta licens på ?
Publicerat December 18, 200619 yr tackar för svaren ... få kika på något av dem gevärenJag som inte har skjutit upp högvilten ännu, är det bara klass 1 vapen som jag inte får ta licens på ? Ja!
Publicerat December 19, 200619 yr Du lär inte hitta ngn .221 Fireball på någon hylla hos någon vanlig vapenhandlare. Det är custombygge som gäller... Köp en Hornet! Helst Sako L46...
Publicerat December 19, 200619 yr Håller med fiberclass. Du bör nog inte som första vapen börja krångla med en "wildcat" eller vad det är. Du måste handladda om du ska få ut något av det vapnet. Det finns ingen kaliber som är bra till två så oerhört olika jaktformer som rip och toppjakt där den förra betyder många skott (dyrt med 22hornet eller 221 fireball) och korta skotthåll och den senare jaktformen i regel är dess raka motsats med få skott och långa avstånd! 22hornet är nog den vettigaste kompromissen men inte bra till vare sig det ena eller andra. Många använder den till ripjakten, men jag anser att det ofta är ineffektivt med en kaliber som smäller högre än en 22lr då en ripflock sällan stannar då. + Ammunitionskostnad och sönderskjutningar av ripa. Den har en alldeles för dålig kulbana för att vara en effektiv toppjaktskaliber. Varför inte lägga ut några extra slantar och köpa en billig 22lr och en billig 6,5a eller om du som du säger inte har högvilt, en 222a eller 243a ? Då har du två optimala vapen som kommer att fungera i alla situationer istället för en kompromiss som kommer att krångla och handikappa dig i många situationer!
Publicerat December 19, 200619 yr De e så grisigt enkelt att skjuta upp för klass 1 så jag skulle inte fundera en sekund o sen skulle jag strunta i en klass 2 bössa o satsa på en 22 lr eller wm samt en 6,5 eller .30-06:a till toppjakten! Tro mig, jag har gjort samma misstag o köpt massa bössor som ej behövs. Idag står de en .30-06, som kanske inte e världens bästa toppjaktsbössa ur rekylsynpunkt men kulbana o skottverkan e perfekt, o en 22lr i mitt skåp + lite annat. Ur ren ekonomik synpunkt skulle jag göra så men idag funderar jag på en renodlad toppbössa. De blir nog en 243:a eller en .222R. Men de finns ju så mkt ROLIGT! ;D
Publicerat December 20, 200619 yr Klart att grabben ska ha en 22 Hornet ;D, var Rödingfiskarn får att man skjuter sönder fågeln med den kalibern vet jag inte men mina fåglar komer hem utan anmärkningsvärda skador i alla fall, det kunde jag tyvärr inte säga då tidigare jag jagade med 22WM (akta dig för den kalibern..). Nackdelen med 22 Hornet är amunitionskostnaderna som blir höga om du inte laddar själv. Laddar du själv så kommer du ner under 2.-/smäll. Appropå smäll så vet jag inte vad som är bättre, att missa alla ripor en dag då dom flyger utom skotthåll på 80-90m eller att få möjligheten att skjuta flera på samma ställe den dag som flockarna sitter hårt. Jag upplever att man relativt ofta får chans på mer än en fågel även med hornet:en de dagar som fåglarna sitter lite bättre. 22 Hornet är ingen riktigt bra toppfågelkaliber men kommer du fåglarna inom 120m så har du en ganska flack kulbana som duger till toppjakt, brotchar du den till K-Hornet så sträcker du det skotthållet ytterligare 20-30m men då är du hänvisad till handladdad amunition. Vill du ha en mer renodlad toppjaktskaliber så passa på att köpa en 6,5:a, då har du ju en klass 1 bössa också om den jakten skulle uppenbara sig, kalibern är jättefin till toppjakt och det finns relativt billig övningsammo att tillgå. Samma gäller iof. kal 222 men då tappar du ju möjligheten till älgjakt samt att min erfarenhet säger att 222:an kan vara lite väl elak mot viltet vid lite kortare skotthåll. Jag jagar själv ripa med 22 Hornet som du förstår, till toppjakten så blir det 6,5:an som får följa med ut. I skåpet står en Sako Finfire i kal. 22lr, den har inte följt med på ripjakt mer än en handfull gånger och om ens det och fler gånger lär det knappast heller bli om inte Hornet:en skulle haverera av någon anledning. 221 fireball är för mig en önske kaliber som förmodligen kommer att hamna i mitt vapenskåp vad det lider. Den kommer att byggas med en sako Vixen i kal 222 som stomme och jag tror att det kommer att bli en skitkul ripbössa som förmodligen kommer att duga fint även till toppjakt ut mot 200m. Laddar man den lite vasst så kan man tydligen komma upp i klass 2 och då duger den ju även till Rådjur och Bäver.
Publicerat December 20, 200619 yr Klart att grabben ska ha en 22 Hornet ;D, var Rödingfiskarn får att man skjuter sönder fågeln med den kalibern vet jag inte men mina fåglar komer hem utan anmärkningsvärda skador i alla fall, det kunde jag tyvärr inte säga då tidigare jag jagade med 22WM (akta dig för den kalibern..). Nackdelen med 22 Hornet är amunitionskostnaderna som blir höga om du inte laddar själv. Laddar du själv så kommer du ner under 2.-/smäll. Appropå smäll så vet jag inte vad som är bättre, att missa alla ripor en dag då dom flyger utom skotthåll på 80-90m eller att få möjligheten att skjuta flera på samma ställe den dag som flockarna sitter hårt. Jag upplever att man relativt ofta får chans på mer än en fågel även med hornet:en de dagar som fåglarna sitter lite bättre. 22 Hornet är ingen riktigt bra toppfågelkaliber men kommer du fåglarna inom 120m så har du en ganska flack kulbana som duger till toppjakt, brotchar du den till K-Hornet så sträcker du det skotthållet ytterligare 20-30m men då är du hänvisad till handladdad amunition. Vill du ha en mer renodlad toppjaktskaliber så passa på att köpa en 6,5:a, då har du ju en klass 1 bössa också om den jakten skulle uppenbara sig, kalibern är jättefin till toppjakt och det finns relativt billig övningsammo att tillgå. Samma gäller iof. kal 222 men då tappar du ju möjligheten till älgjakt samt att min erfarenhet säger att 222:an kan vara lite väl elak mot viltet vid lite kortare skotthåll. Jag jagar själv ripa med 22 Hornet som du förstår, till toppjakten så blir det 6,5:an som får följa med ut. I skåpet står en Sako Finfire i kal. 22lr, den har inte följt med på ripjakt mer än en handfull gånger och om ens det och fler gånger lär det knappast heller bli om inte Hornet:en skulle haverera av någon anledning. 221 fireball är för mig en önske kaliber som förmodligen kommer att hamna i mitt vapenskåp vad det lider. Den kommer att byggas med en sako Vixen i kal 222 som stomme och jag tror att det kommer att bli en skitkul ripbössa som förmodligen kommer att duga fint även till toppjakt ut mot 200m. Laddar man den lite vasst så kan man tydligen komma upp i klass 2 och då duger den ju även till Rådjur och Bäver. Ja alla har ju olika smak och behov! Trivs du bäst med 22hornet till ripan så ska du givetvis ha det! Jag använder som sagt 22lr och det fungerar oftast bra. Undantaget är ju som du skriver blåsiga dagar eller då dom är skär. Men jag bor nära mina ripjaktsområden och kan snabbt fräsa hem på skotern och byta vapen om det skulle vara som förgjort att komma åt dom med 22an. Fast misstänker man sådana förhållanden kan man lika gärna ta med sig två bössor ut direkt. Det 22an förlorar de svåra dagarna tar den igen med råge andra dagar! Den blir ofta effektivare än allt annat än möjligtvis ett starkt luftgevär om det skulle vara tillåtet. Har många gånger jagat med en kompis, jag har börjat skjuta på en flock och dom har suttit kvar så fint skott efter skott men då han lagt sig ner och dragit av första smällen med 22wm har flocken omedelbart lättat. Det hade dom nog gjort med en hornet också.. Men som sagt: De kraftigare kalibrarna vinner många gånger! Och skulle jag bara ha låt säga en ripjaktsvecka per år och då företa en lång resa så skulle jag nog välja att ta med en 22wm eller hornet och lämna 22lren hemma! Men jag har den lyxen att kunna jaga när jag vill, hur mycket jag vill och dessutom vara uppe på fjället inom en kvart från mitt hus. Hehe.
Publicerat December 20, 200619 yr De kraftigare kalibrarna vinner många gånger! Och skulle jag bara ha låt säga en ripjaktsvecka per år och då företa en lång resa så skulle jag nog välja att ta med en 22wm eller hornet och lämna 22lren hemma! Nu börjar vi komma någon vart Grejjen är ju att vi "vanliga" människor som inte bor vid foten av fjället inte kan unna oss lyxen att avstå en jaktdag bara för att det blåser lite då vi åkt lång väg för att få jaga ripa, det är bara att gilla läget och masa sig ut och jaga helt enkelt. Lejonparten av dom som jagar ripa i dag är ju dagskortsjägare som åkt långt för att jaga. Har man en lite "kraftigare bössa" så kan man bättre klara en del av de problem som en 22lr har med vind och begränsning vad gäller skotthåll. Var och en får givetvis välja den kaliber som dom vill till ripjakten men jag tycker ofta att folk utan att tänka sig för ropar 22lr så fort det pratas om jakt efter vinterripa på fjället. 22lr räcker gott för att skjuta ripa med men man glömmer ofta att den har stora begränsningar. Visst kan det vara en kul erfarenhet att komma en stor flock med ripa inom bra håll och sedan ligga med en 22lr och plocka ett knippe ripor innan dom flyger, har man rymligt samvete så kan man nästan ta med sig hela flocken hem de dagar som dom sitter bra.. Vi vanliga som löser dagskort och begränsas av baglimits skulle ju förstöra hela jaktdagen om vi skulle hitta en så medgörlig flock redan tidigt på morgonen
Publicerat December 20, 200619 yr Nu börjar vi komma någon vart Grejjen är ju att vi "vanliga" människor som inte bor vid foten av fjället inte kan unna oss lyxen att avstå en jaktdag bara för att det blåser lite då vi åkt lång väg för att få jaga ripa, det är bara att gilla läget och masa sig ut och jaga helt enkelt.Lejonparten av dom som jagar ripa i dag är ju dagskortsjägare som åkt långt för att jaga. Har man en lite "kraftigare bössa" så kan man bättre klara en del av de problem som en 22lr har med vind och begränsning vad gäller skotthåll. Var och en får givetvis välja den kaliber som dom vill till ripjakten men jag tycker ofta att folk utan att tänka sig för ropar 22lr så fort det pratas om jakt efter vinterripa på fjället. 22lr räcker gott för att skjuta ripa med men man glömmer ofta att den har stora begränsningar. Visst kan det vara en kul erfarenhet att komma en stor flock med ripa inom bra håll och sedan ligga med en 22lr och plocka ett knippe ripor innan dom flyger, har man rymligt samvete så kan man nästan ta med sig hela flocken hem de dagar som dom sitter bra.. Vi vanliga som löser dagskort och begränsas av baglimits skulle ju förstöra hela jaktdagen om vi skulle hitta en så medgörlig flock redan tidigt på morgonen Exakt! Amen.
Publicerat December 20, 200619 yr den allmänna uppfattningen tycks vara att det inte finns något riktigt bra vapen för att kombinera dessa jaktformer, har tänkt mig skjuta upp för högvilten framåt våren/sommaren så det kanske är värt vänta och satsa på två skilda bössor.. 6,5an är inte den lite i vekaste laget för älgjakt?
Publicerat December 20, 200619 yr 6,5an är inte den lite i vekaste laget för älgjakt? Kan du bara placera kulan rätt kvittar det lika om du har en 458WM eller en 6,5x55.
Publicerat December 20, 200619 yr PJM - satsa du på flera bössor - det är så tråkigt att ha bara en, särskilt .30-06... Den duger till det mesta men är inte bäst till något... Bättre att anpassa vapnet och optiken efter viltet och den jaktform man bedriver, samt gällande lagar och regler...
Publicerat December 20, 200619 yr Tycker det verkar kvitta vad man har för kaliber, men som förespråkare av 22lr av olika anledningar (framförallt ammunitionspriset) röstar jag för en sådan, känner man att den inte uppfyller förväntningarna kan man ju byta? Nu bor jag förvisso också mer eller mindre i anslutning till ripjakten, men de dagar en 22lr inte räcker till kan man oftast hitta på någon roligare syssla. De flesta ripor skjuts ju faktiskt inom hagelavstånd och vissa dagar kunde man nästan med fördel använt hagelbössan. Men men, nu har ju brorsan skaffat sig en 25-20win som jag antagligen kommer prova på fjället och kommer väl ha helt andra tankar om det här då Köp det som faller dig i smaken helt enkelt, själva jakten är långt viktigare än vilken kaliber bössan har. Mvh iJonas
Publicerat December 20, 200619 yr 6,5an är inte den lite i vekaste laget för älgjakt? Tidigare så sökte jag efter en klen klass 1:a, min 3006 passade inte mig vid toppjakt pga rekylen. Nu har jag en 270win i en bössa som väger 3.6 kg utan kikare, nu tänker jag inte på smällen och skjuter riktigt bra med ny bössan. Detta var menat som ett tips om det är en "klen" klass 1:a du söker.
Publicerat December 20, 200619 yr Tidigare så sökte jag efter en klen klass 1:a, min 3006 passade inte mig vid toppjakt pga rekylen.Nu har jag en 270win i en bössa som väger 3.6 kg utan kikare, nu tänker jag inte på smällen och skjuter riktigt bra med ny bössan. Jag har stött på det här tidigare och funderat. Finns det någon praktisk nytta att ha låg rekyl på toppjakt eller är det för obehaget? MVH T.S
Publicerat December 20, 200619 yr Skulle väl säga både och om du fråga mig. Mindre rekyl = snabbare repetering samt bättre överblick av skottverkan. Min bössa slår upp så jag tappar kontakten med fågeln för en liten stund. Mkt irriterande! Sen har man fått sig ett par kyssar av kikaren vid branta vinklar.
Publicerat December 21, 200619 yr Den minimala skillnaden på tiden att repetra bössan är nog så liten för att göra någon skillnad, vad jag upplevt så sticker fågel precis efter skottet eller antingen så sitter den kvar. och om man missar, varför hetsa med ett till skott? Det håller jag med om, det vara bra att se fågeln under skottet, om skottet skulle ta dåligt så hinner man bättre se vilket håll den for åt osv
Publicerat December 21, 200619 yr Mindre rekyl ger med automatik bättre precision. Det beror på att du som skytt varierar din rekylupptagning. Rekylupptagningen påverkar vapnets rörelser i skottögonblicket. Ju mindre rörelser ju mindre träffbilder = samma träffläge. Därför använder bänkskyttar supertunga vapen och superlätta kulor med maximal fart. Lätta kulor ger högre fart och kortare lopptid. Det finns dock en gräns förstås och det är kulans BC för dålig för att ge onödig vindavdrift. Vinden brukar bänkskyttarna ha störst problem med. Kari som skriver här och skjuter bänk kan säkert rätta mig om jag har fel. För toppfågeljakt där man inte letar tiondelar av millimetrar, bara millimetrar, klarar man sig bäst med klass 2 vapen med kulor med bra bc, i inte alltför tunga vapen eftersom man åker långa sträckor. 6mmPPC - say no more. Men nu var det ju en klass 3 du ville ha för att kunna jaga ripa...