Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rekyl .308 vs 6.5mm

Featured Replies

Publicerat

Jag är precis i början på min bana som jägare och har just skjutit in mitt första vapen. En weatherby vangaurd i .308. Nu till problemet.

Jag har tidigare skjutit en del med lånevapen på bana/biograf samtliga i 6.5mm och rekylen har aldrig varit något problem, varierat mellan lite jobbig till riktigt trevlig. Men mitt gevär gör ont att skjuta. Riktigt ont, så till den grad att jag hade svårt att skjuta. Rykte i avtryckaren, spände mig och blundade innan jag tryckte av. Dom gångerna jag lyckades skjuta 3 skott där jag skötte mitt sköt geväret mycket bra men oftast hade jag svår att hålla ihop en tre skots grupp.

Ska det vara så stor skillnad i rekyl? eller beror den på vapnet? vikt, stock m.m. Eller ställningen? stående vs sittande i bänk.

Och hur löser man det lättast för som det är nu vill jag nästan inte träna med den.

//Carl

• Svar 66
  • Visningar 9,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nej, det ska man absolut INTE eftersom luftgeväret är extremt fostrande i en annan aspekt - guidning och konsten att hålla i genom skottet. MEN har man problem med rekylen på en 308 så gör man fe

• Folk får göra som de vill förstås. Men efter att jag lärde mig att hantera rekyl så var det en enda detalj som skickade mig tillbaka i utvecklingen, och det var att jag kom i kontakt med min första lj

• Vad du inte förstår får du fundera på, min introspektiva förmåga är nu inte på den nivån att jag klarar av tankeläsning.... För mig verkar det som om du inte förstår skillnaden med att kunna skjuta oc

Posted Images

Publicerat

Skjuter jag blaser r8 i 6,5 kontra 308 så märker jag ingen skillnad alls så jag tror upplevd rekyl sitter i anläggning eller dumt stockade gevär

Publicerat

Sannolikt kolven som inte passar, försök att få hjälp av någon kunnig med måttning av kolven,inte minst höjden så du har rätt kindkontakt, samt hjälp hur du sitter när du skjuter, så du tar upp rekylen på ett bra sätt. En 308. brukar man inte få stryk av.

Publicerat

Fysiskt sett så beror rekylen på vad man puttar i väg (massa på kula och krut) samt vapnet vikt. 

Så har du skjutit med 6gramskulor i 6,5 och nu skjuter 12grams i 308 så blir det mer rekyl. 

Har du skjutit med en tung 6,5a och skjuter en lätt 308a så blir det mer rekyl. 

Sedan har vi upplevd rekyl och den beror på skjutställning, vapnet tyngdpunkt, hur pass väl kolven passar och under vilken tidsrymd du tar upp rekylen. 

Så - jo, en 308 kan nypa rätt bra om man gör fel...... 

T

Publicerat
  • Författare

Jo visst. den slänger ju iväg 50% mer vikt i ungefär samma fart. Är förresten rekyl energi eller rörelsemängd?

Sitter en ganska dålig syntetstock på just nu som jag har tänkt att byta. Nån gång, varken plånboken eller mängden jakt just nu tillåter det att sker nu.

Så hur löser man det? vikt på hela paketet är 3,7 kg. vilket väl är ganska lätt?

Funderar på att köpa en bättre bakkappa.

Publicerat

I min bok är 3,7 kg tungt...... 

Kolla att kolven passar, ge fan i att ligga i skjutstolen, skaffa dig en korrekt skjutställning (grundläggande skjutteknik i ligg, sitt och stå) och slappna av och följ med i rekylen. 

T

Publicerat

Skulle säga att det beror mer på skjutbänken än något annat. Eller för att förtydliga, hur du nyttjar skjutbänken.

Publicerat

Skjutstolen är ett satans påfund..... Kan man inte skjuta ska man hålla sig på behörigt avstånd från dem.

T

Publicerat
  • Författare

svårt att komma igång då... :) Men kan känna igen beskrivningen av att ligga ner i skjutstolen.

Men då ska jag testa lite mer i andra ställningar innan jag letar efter lösningar som kostar.

//Carl

Publicerat

När jag sköt med förra Remington 700:an i 458 Win Mag lät jag morsan sy upp en "rekylkudde" innehållande risgryn. Den hängde jag på axeln så att ena änden hängde ner framåt och låg mellan bakkappan och axeln. På så sätt kunde trycket från bakkappan distribueras ut över en betydligt större yta (ungefär som A-Squares Art Alphin gjorde med sina Hannibal-bössor). Detta gjorde att obehaget från bakkappan försvann. Ty det är bara att konstatera att när bakkappan börja slå på ett växande blåmärke så blir det väldigt svårt att fokusera på snygga avfyrningar i bänken. Samma sak om du får kikaren i skallen.

Du kan ju prova med en tillklippt bit dubbelvikt liggunderlag som du har mellan axel och bakkappa om du vill göra längre sessioner i bänken.

Publicerat
5 minutes ago exabit sa:

När jag sköt med förra Remington 700:an i 458 Win Mag lät jag morsan sy upp en "rekylkudde" innehållande risgryn. Den hängde jag på axeln så att ena änden hängde ner framåt och låg mellan bakkappan och axeln. På så sätt kunde trycket från bakkappan distribueras ut över en betydligt större yta (ungefär som A-Squares Art Alphin gjorde med sina Hannibal-bössor). Detta gjorde att obehaget från bakkappan försvann. Ty det är bara att konstatera att när bakkappan börja slå på ett växande blåmärke så blir det väldigt svårt att fokusera på snygga avfyrningar i bänken. Samma sak om du får kikaren i skallen.

Du kan ju prova med en tillklippt bit dubbelvikt liggunderlag som du har mellan axel och bakkappa om du vill göra längre sessioner i bänken.

Fann en bild på kudden jag hade - här är den hopvikt och används som skjutstöd under bössan:

kudde.PNG.2294fcf7291941160157ab6ad2c1c0bf.PNG

Publicerat
  • Författare

Det är ju en bra stop-gap lösning i alla fall. Kanske inte så praktisk i skogen men tillåter mig att öva utan att öva upp en rekyl rädsla. Har några spillbitar pusselmatta från en kajaksits jag byggde som nog funkar utmärkt.

Publicerat
3 minutes ago calski sa:

Det är ju en bra stop-gap lösning i alla fall. Kanske inte så praktisk i skogen men tillåter mig att öva utan att öva upp en rekyl rädsla. Har några spillbitar pusselmatta från en kajaksits jag byggde som nog funkar utmärkt.

I skogen lär du inte märka av rekylen i stridens hetta ändå, men på banan sittande i bänk kan det vara användbart. Framförallt om du handladdar och ska skjuta en stege med 32 grams kulor i 458 Win Mag eller så ;)

Publicerat
18 minutes ago calski sa:

Problemet med skottstolar är att de som regel aldrig finns där man behöver dem under jakt. 

Har man då vant sig vid att "hänga i kolven" i en skottstol så kan man inte skjuta utan och försöker man så vet man inte hur mycket träffbilden flyttar sig när man inte längre kan hänga i kolven..... 

Faran med att börja jaga mm i träffbilderna är att grundtekniken försummas och sedan ser det för jävligt ut när man ställer sig på älgbanan för man kan egentligen inte skjuta - bara avlossa skott. 

Jag har sett det så ofta och jag blir lika trött varje gång..... 

T

Publicerat
  • Författare

Ok. Att jakt på mm kan skada resten förstår jag men nu var det mer jakt på cm för att skjuta in. svårt att skjuta in när det kan skilja 7 cm mellan skott. Eller det skulle gå men jag har inte råd att använda mig av statistiska metoder för att skjuta in.

Publicerat

Låt axeln vila någon dag så skall du se att det går bättre! Sen försöker du som andra skrivit tänka på hur du sitter, får du bara upp bössan en dm så kan det göra underverk. Mao grubbla inte nu utan vänta någon dag och testa igen.

Publicerat
20 minutes ago calski sa:

Ok. Att jakt på mm kan skada resten förstår jag men nu var det mer jakt på cm för att skjuta in. svårt att skjuta in när det kan skilja 7 cm mellan skott. Eller det skulle gå men jag har inte råd att använda mig av statistiska metoder för att skjuta in.

Far det så pass mycket i skottstolen är det något som inte fungerar alls.... skulle du nu lyckas wobbla ihop tre skott och skottställer efter dem så säger det inte ett jota om var bössa skjuter i dina händer..... Dessvärre.

Risken nu är att du bara lär in rekylskräck och taskiga avfyrningar. Och det är du absolut INTE betjänt av på lite sikt. Därtill ödar du förmodligen dyra jaktskott till ingen som helst nytta.

Som ovan i lägg - lägg undan bössan en vecka eller två. Funkar det inte då heller - gå till en instruktör och lär in rätt från början.

Extremt få kan skjuta av födseln, i princip ingen kan lära sig själv......

T

Publicerat
  • Författare

Exact. Fick två eller tre tre skotts grupper där alla avfyrningar kändes bra. Dom var på under 3 cm. Men rekylen gjorde så ont att jag bara lyckades med avfyrningen ibland.

Publicerat

Du har inte råkat hålla bössan mot skelettet, typ nyckelbenet, istället för mjukdelarna när du suttit i skjutbänken? Det gör ju en jäkla skillnad i upplevd rekyl. 

Publicerat

Gänga pipan å köp ljuddämpare! Problem solved! :D

För att ändå svara på din fråga så ha du fått flera bra svar å ungefär samma svar av pmt redan som jag hade skrivit.  :yes:

Publicerat

Har du en bild på bössan i profil? 

Jag kan exempelvis inte skjuta en standard Husqvarna 1640 i kaliber 6,5x55 men har inga problem med att skjuta en rakt stockad 458wm i bänk...

kan tillägga att när jag var som mest aktiv sköt jag en bit över tiotusen skott om året och har inget problem med skotträdsla men undviker absolut bössor med fel vinkel på kolven även om det endast gäller ett skott. Alla är vi olika byggda i kroppen och en bössa är ju sällan lik en annan om det nu inte är från en och samma tillverkare/modell

Publicerat
  • Författare

Så här ser den ut.

acf21c3.jpg 

Fast min har lite liggunderlag över kolvkammen för att funka med kikarsiktet.

Publicerat

Precis en sån modell av kolv som inte passar mig...

kappan hamnar för långt ner jämfört med kolvryggen och bygger man på lite extra som kindstöd blir avståndet än värre.

det finns ju justerbara bakkappor men det ser inte klokt ut :) 

funkar det för dig att skjuta med bössan stående så skjut stående och undvik att skjuta i bänk om nu bössan är inskjuten.

du kommer hinna med att köpa och sälja många bössor under en livstid :)

Publicerat
1 hour ago HuggyBear sa:

Gänga pipan å köp ljuddämpare! Problem solved! :D

Väntade på den......

Det är bland det dummaste man kan göra, om man nu vill lära sig skjuta dvs. Vill man bara ha problem framöver är det en briljant lösning.... 

T

Publicerat

Den typen av kolv tycker jag är underbar i stående, men den gör sig inte alls i liggande, inte heller liggande över en skjutbänk.

Skotträdsla kan bero på flera saker. Att det smäller. Att man skakas om. Att det gör ont. 

Börja med att tänka på hur du sitter. Sänk stolen eller hög stödet tills du sitter som när du står, dvs helt upprätt. Ligg inte framåt över bänken. Ha bröstet ganska mycket rakt framåt mot skjutriktningen. Placera bakkappan i gropen mellan bröstkorgen och axeln, inte ute på armen. Håll i bössan med båda händerna och dra den mot axeln. Då har den ingen rörelsemån och träffar så att säga axeln redan från första början.

Se till att du har dubbla hörselskydd, dvs både proppar och bra kåpor. Är ljudet lägre tål du mer stryk, i alla fall om du är som jag!

Sedan handlar det om vana. I värsta fall får du lägga en "sissy bag" bakom bakkappan, men jag tror det kommer att kännas bättre redan nästa gång du skjuter även utan!