Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rekyl .308 vs 6.5mm

Featured Replies

Publicerat

38 minutes ago pmt sa:

Nej. "Learning by doing" myntades av en amerikansk psykolog - John Dewey - som räknas som en av de stora pedagogerna och mannen som i någon mening återupprättade diadaktiken inom pedagogiken.

Det är hans tankar som till stor del ligger bakom tanken att vi ska ha slöjd i skolan. Och "learning by doing" är bara näst bäst. Learining by teaching är det bästa enligt ovan nämnde psykolog......

Vad här motsäger det jag sa? John Dewey kallade det "Learn to do by knowing and to know by doing", d.v.s. genom instruktioner/någon lär dig genomföra saker på rätt sätt från början.

Om du har den kunskapen så förstår jag än mindre varför du envisas med att förorda utbildningsstrategier som förkastades typ ännu tidigare än de tidsepoker ditt vapenintresse inriktar sig på... Typ bara militären som jag stött på det lite mera och det är ändå en avart de jobbat kraftigt för att ta bort.

Och nej, bara för att jag är värdelös på att göra eld med pinnar så betyder det inte att jag är värdelös på att fixa en fin brasa för grillning. Ser mycket hellre 100 skyttar som tycker det är kul att skjuta på banan med ljuddämpare än en ensam som laddar sin hemmagjorda kanon med svartkrut och rundkula.

(Skott)Rädsla är en bra motivator... främst för att lägga av!

• Svar 66
  • Visningar 9,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nej, det ska man absolut INTE eftersom luftgeväret är extremt fostrande i en annan aspekt - guidning och konsten att hålla i genom skottet. MEN har man problem med rekylen på en 308 så gör man fe

• Folk får göra som de vill förstås. Men efter att jag lärde mig att hantera rekyl så var det en enda detalj som skickade mig tillbaka i utvecklingen, och det var att jag kom i kontakt med min första lj

• Vad du inte förstår får du fundera på, min introspektiva förmåga är nu inte på den nivån att jag klarar av tankeläsning.... För mig verkar det som om du inte förstår skillnaden med att kunna skjuta oc

Posted Images

Publicerat

Finns det något slags material att tillgå för att öva denna grundteknik? 

Publicerat

FM SkjutR - mastig och inte direkt inriktad på jaktskytte.

Redigerad med JohanL73
Korrigering

Publicerat
10 hours ago Húrin sa:

Finns det något slags material att tillgå för att öva denna grundteknik? 

FSR hade några kompendier för tusen år sedan, men det är lite som att cykla. Lite svårt att läsa sig till eftersom man som regel har svårt att se vad man själv gör. I synnerhet om man samtidigt ska titta på sikte,korn och mål.....

9 hours ago JohanL73 sa:

FM SkjutR - mastig och inte direkt inriktad på jaktskytte.

Den är väl kanske inte den boken jag spontant skulle rekommendera.....

T

Publicerat
37 minutes ago pmt sa:

Den är väl kanske inte den boken jag spontant skulle rekommendera.....

T

Jag tror jag förstår vad du menar, och jag håller med. Jag var trött på grund av den sena timmen och skulle varit mer precis.

FM SkjutR Grunder - kapitel 5. Handlar om andning och grundläggande avfyrningsteknik.

Den finns tillgänglig vid en snabb googling, vilket också var en bidragande orsak.

Publicerat

Det är ett utmärkt reglemente sett till sitt syfte, men är kanske inte rätt ställe att börja på i den frågan.

T

Publicerat
På 30 maj 2017 at 23:25 pmt sa:

Det är nu inget som helst fel i att inte kunna, men det är förbannat korkat att vägra lära sig. In i helvete förbannat korkat..... Det är liksom inte alls många vuxna som cyklar med stödhjul - men på älgbanan är det snart så att vissa borde få en orange vimpel på en 2m galsfiberpinne så man vet var "gizmofolket" håller till så man kan hålla sig ur vägen.....

Haha :-) 

• 2 weeks later...
Publicerat
56 minutes ago calski sa:

Nu har jag varit på banan och testat i stående. Fungerade mycket bättre. Så verkar som det var ställningen eller tekniken som var problemet.

Hade väl mina misstankar i den riktningen.

Nu vet du var det sitter, nu kan du göra ngt åt det med. Krasst sett är det nu ett "skitenkelt problem att lösa". Lycka till!

T

Publicerat

Glöm nu inte skjuta och njuta.... Lätt att bli lite skotträdd och det kan ta ett tag innan man blir av med det.

Personligen tycker jag liggandes med ryggsäck fungerar otroligt mkt bättre än dålig skjutbänk (rekyl och precissionsmässigt)

Men dra inte av en hel ask liggandes nu i början då tom en 308 kan bli jobbig för axeln innan man hittat bra skjutställning och vant sig.

Publicerat

Man är väl ändå bra lat om man måste ligga ner när man skjuter... :)

För normal jakt på låt säga räv eller andra smådjur behöver man knappast ligga ner för att träna skyttet. Kan man skjuta stående med jägarmässigt stöd så kan man absolut ta skott på en räv på jägarmässiga avstånd när man behärskar skyttet till den grad som det rent etiskt kan vara önskvärt.

Ligga ner och skjuta kan prickskyttar och möpar pyssla med ;) 

Publicerat
20 minutes ago Dahla sa:

Man är väl ändå bra lat om man måste ligga ner när man skjuter... :)

Måste och måste.... Det är en teknikfråga pecis som allt skytte. Och pratar vi om en så pass modest klass 1 som 308 kan jag nog tycka att man faktiskt både kan och ska ställa det kravet på en jägares skjutskicklighet. Att faktiskt kunna skjuta liggande. Och knästående. Och stående. UTAN gizmosar.

Det är ju faktiskt levande djur vi skjuter.

/T

Publicerat
20 minutes ago Dahla sa:

Jag kan avstå skott mot djur om jag inte känner mig bekväm med skjutställningen... :)

Ja, man ska avstå om det inte känns helt 100. Jag har sett ett vidrigt klipp på youtube där en jägare skjuter på en liggande oskadad älgkalv. Inte sårlega,  med en stor sten bakom som kulfång. Har man inte självdiciplin ska man lägga bössan på hyllan och mogna till lite först. Jag är själv väldigt ny, men lägger ner tusentals kronor och många timmar i månaden på att öva, både hagel och kula. Ser på skjutbanan ibland och blir mörkrädd, gubbar som jagat i 20-30 år, deras träffbilder är hemska, 3 skott (100m) kan sitta 1dm ifrån med skjutstöd, stående utan stöd vill jag inte ens tänka på.. Ovårdade vapen, oslipad teknik osv. Övning ger färdighet! Eloge till alla som släpper djur där det känns tveksamt, hellre det och kunna sova gott. Än en bild på Instagram eller facebook på ett djur som fick ett ovärdigt slut.

Publicerat
8 hours ago Dahla sa:

Jag kan avstå skott mot djur om jag inte känner mig bekväm med skjutställningen... :)

Klart som fan man ska.

Men det var liksom inte frågan. Frågan är om vi ska förvänta oss att en jägare kan skjuta och inte bara är kapabel att avlossa skott i vissa ställningar och med  vissa givna gizmos.

Konceptet övning ger dels färdighet i en förmåga och dels kunskap om nivån på förmågan. Så hur vet vad man klarar av om man inte vet vad man kan?

Eller är det som den förnumstrige förbundsaktive fräste åt mig på Bosjökloster - Svenska jägare är inga jävla tävlingsskyttar! I så fall är blott viltet att beklaga.......

T

Publicerat
  • Författare

På den lokala banan kan man inte skjuta liggande. Eller sittande i annat än bänk.