Publicerat Maj 30, 20179 yr Monte Carlo stockarnas olägenhet för allt annat än stånde skytte på skjutbana är vad du råkat ut för. Och som någon påpekat antagligen felaktig anläggning mot skelettdelar såsom nyckelben e.dyl, eller för långt ut på axelkudden. Mitt förslag är att stocka om till en rak stock. T.ex Hogue har väl stockar till Weatherby Vanguard (Howa 1500)? Kolla på Brownells Sverige. Som nödlösning innan du får nya stocken, så pröva sitt så upprätt som möjligt i skjutbänken, så att det efterliknar stående skytte så mycket som möjligt. Ett sånt där knäskydd i ganska tjockt gelliknande skum som mattläggare har att sätta i knäna på sina brallor, kan vara skönt att ha mellan axel och bakkappa. Eller riskudde som Exabit skriver om
Publicerat Maj 30, 20179 yr 2 hours ago pmt sa: Väntade på den...... Det är bland det dummaste man kan göra, om man nu vill lära sig skjuta dvs. Vill man bara ha problem framöver är det en briljant lösning.... T utveckla gärna det där för jag fattar verkligen inte hur du menar... Med all respekt för din enorma kunskap kring vapen så må jag ändå säga att man INTE ska kunna lära sig skjuta med ljuddämpare på, är bland de dummaste jag hört! Ska man i så fall skippa luftgevärsskytte som knatte bara för att de INTE smäller å sparkar på axeln? Det är ju med luftgeväret hur många som helst börjat sin skyttebana för att sedan bli skyttar av grövre kaliber... Jag är en av dessa! Ska man låta bli att öva med 22:an sen av samma orsak? Vilka problem uppstår helt plötsligt "framöver" med dämpare? Jag ha kört med dämpare i många år nu å inte ha då jag märkt nå problem! När infaller "framöver"? Men jag är varken smäll eller rekylrädd sen innan å är det inte nu heller. Jag bara gillar att de smäller å stöter mindre än det måste... Om ts med hjälp av dämpare skjuter mycket bättre utan att känna obehag så är väl lösningen med en ljuddämpare helt fantastiskt bra? Eller...??? Om ts nu inte alls VILL ha en dämpare så hamnar ju saken i annan dager...
Publicerat Maj 30, 20179 yr Detta är en populär post. 4 minutes ago HuggyBear sa: utveckla gärna det där för jag fattar verkligen inte hur du menar... Med all respekt för din enorma kunskap kring vapen så må jag ändå säga att man INTE ska kunna lära sig skjuta med ljuddämpare på. är bland de dummaste jag hört! Ska man i så fall skippa luftgevärsskytte som knatte bara för att de INTE smäller å sparkar på axeln? Det är ju med luftgeväret hur många som helst börjat sin skyttebana för att sedan bli skyttar av grövre kaliber... Jag är en av dessa! Ska man låta bli att öva med 22:an sen av samma orsak? Vilka problem uppstår helt plötsligt "framöver" med dämpare? Jag ha kört med dämpare i många år nu å inte ha då jag märkt nå problem! När infaller "framöver"? Men jag är varken smäll eller rekylrädd sen innan å är det inte nu heller. Jag bara gillar att de smäller å stöter mindre än det måste... Nej, det ska man absolut INTE eftersom luftgeväret är extremt fostrande i en annan aspekt - guidning och konsten att hålla i genom skottet. MEN har man problem med rekylen på en 308 så gör man fel även om den är väger under 2 kg. Det är helt enkelt tokfel skjutteknik i så fall.... Då kan man antingen lära om och lära sig göra rätt ELLER sätta ett plåster på benbrottet och låstas som om det finns en gizmp som löser problemet så man kan leva kvar i illusionen att det är fel på utrustningen och inte på skjuttekniken. Väljer man "plåstret" så är skjuttekniken allt annat än befäst och korrekt. Varför i herrans namn är det så många som släpar med sig in pinnar, kvastar, remmar, stavar bjönstöd axelstöd och fan och hans moster på älgbanan för att släpa ihop en sketen guldserie eller två? Jo - för att de tror att man kan köpa sin en gizmo som kompenserar för ATT MAN INTE KAN SKJUTA! Ett trist men snudd på ofrånkomligt faktum....... Det är nu inget som helst fel i att inte kunna, men det är förbannat korkat att vägra lära sig. In i helvete förbannat korkat..... Det är liksom inte alls många vuxna som cyklar med stödhjul - men på älgbanan är det snart så att vissa borde få en orange vimpel på en 2m galsfiberpinne så man vet var "gizmofolket" håller till så man kan hålla sig ur vägen..... /T
Publicerat Maj 30, 20179 yr Visst kan man ta hjälp att lära sig stå bättre, hålla i bättre, ta rekylen bättre osv. Där är jag med dig helt klart pmt! Men att INTE använda enklare skjutstöd på älgbanan då möjlighet finns, ser jag som lika märkligt/dumt som att INTE ta stöd i en jaktsituation eller att INTE försöka få ett springande vilt att stanna för att få ett säkrare skott. Skjuter man med exempelvis björnstödet på älgbanan så övar man ju MED detta för att kunna avlossa ett säkrare skott även på jakten med samma stöd! Den som under jakten undviker stöd då det finns å hävdar att det ska inte användas stöd för då är man dålig skytt, förminskar sig själv rätt bra i mina ögon... Lite som att plocka av kikarsiktet under all övning å hävda att om man inte klarar av öppna riktmedel eller typ Aimpoint vid övning så är man dålig skytt... Fast det kanske bara är jag som tänker så? Eller menar du pmt att det bara är på älgbanan och annan övning som enklare skjutstöd är BIG NONO? De ha jag som du märker också lite svårt att förstå... Å jaa... Jag övar själv med björnstödet! Mestadels då jag mängdmatar pappälgen på viltmålsbanan med 22.an men även de få ggr jag står på vanliga älgbanan å skjuter. Övar mest på jaktfältskyttestigar. Funkar för mig Tur vi inte är på samma ställe å övar pmt men råkar vi på varann nån dag så stå jag gärna med folket vid den orangefärgade vimpeln å gör gizmovågen åt alla storkarlar som vägrar använda skjutstöd för att dom är mycket bättre än mig/oss gizmosar. Oavsett om de gäller pappälgen eller i skogen... Jag tycker fortfarande att ts ska använda både ljuddämpare å skjutstöd! Å vet du vad pmt?Jag är tom så jävla tuff ikväll, så jag tycker ts ska använda nån form av optik på pangen också om ts skjuter bättre med optik än med öppna riktmedel! Oavsett om de e övning eller jakt...haha! Hej på´re å god natt för nu...
Publicerat Maj 31, 20179 yr Diskussionen om jägarmässiga skjutstöd lägger jag åt sidan just nu. Men när det gäller "förlåtande" utrustning typ dämpare, broms eller "lavetter" till skjutstöd som är konstruerade för att låta skytten testa bössans förmåga snarare än sin egen så måste jag till stor del hålla med PMT. Utrustningen som möjliggör hyfsade träffar trots katastrofala avfyrningar och/eller anlägg leder dig i förlängningen i fördärv. Bättre att träna med utrustning som direkt slår dig på fingrarna vid slarv. Sedan behövs inte många serier med tex dämpare eller broms för att man skall få nytta av dem i jakt situation. Anledningen till att jag vill lägga diskussionen om hägarmässiga skjutstöd åt sidan är att det är speciella tekniker som måste tränas mycket mer för att göra nytta i verkligheten.
Publicerat Maj 31, 20179 yr Om någon nu tolkar mitt inlägg ovan som att jag dissar att mängdträna med en klenare kaliber än man jagar med så är det till stor del korrekt uppfattat. Dock är i stort sett all träning bättre än ingen träning. Dessutom är ofta tex 22:or och luftgevär väldigt känsliga för dåliga avfyrningar trots klena kalibrar och ringa rekyl. Men att dra hundra serier med min sex o halva som förlåter väldigt mycket. Framförallt bryr den sig inte om rektlupptagning. Det ger tämligen lite för mitt skytte med dubbelstudsaren i 9,3x74R. Då ger luftgeväret mer...
Publicerat Maj 31, 20179 yr 6 hours ago pmt sa: Nej, det ska man absolut INTE eftersom luftgeväret är extremt fostrande i en annan aspekt - guidning och konsten att hålla i genom skottet. MEN har man problem med rekylen på en 308 så gör man fel även om den är väger under 2 kg. Det är helt enkelt tokfel skjutteknik i så fall.... Då kan man antingen lära om och lära sig göra rätt ELLER sätta ett plåster på benbrottet och låstas som om det finns en gizmp som löser problemet så man kan leva kvar i illusionen att det är fel på utrustningen och inte på skjuttekniken. Väljer man "plåstret" så är skjuttekniken allt annat än befäst och korrekt. Varför i herrans namn är det så många som släpar med sig in pinnar, kvastar, remmar, stavar bjönstöd axelstöd och fan och hans moster på älgbanan för att släpa ihop en sketen guldserie eller två? Jo - för att de tror att man kan köpa sin en gizmo som kompenserar för ATT MAN INTE KAN SKJUTA! Ett trist men snudd på ofrånkomligt faktum....... Det är nu inget som helst fel i att inte kunna, men det är förbannat korkat att vägra lära sig. In i helvete förbannat korkat..... Det är liksom inte alls många vuxna som cyklar med stödhjul - men på älgbanan är det snart så att vissa borde få en orange vimpel på en 2m galsfiberpinne så man vet var "gizmofolket" håller till så man kan hålla sig ur vägen..... /T Sorry PMT. Såg inte detta innan jag skrev mina två inlägg ovan.
Publicerat Maj 31, 20179 yr Detta är en populär post. 8 hours ago HuggyBear sa: De ha jag som du märker också lite svårt att förstå... Vad du inte förstår får du fundera på, min introspektiva förmåga är nu inte på den nivån att jag klarar av tankeläsning.... För mig verkar det som om du inte förstår skillnaden med att kunna skjuta och inte kunna skjuta. Det är inte fel på kikarsikte, ljuddämpare, pinnar, kvastskaft, björnstöd, kick-stopp etc. Det är hjälpmedel för ett bättre skytte - OM MAN KAN SKJUTA. Kan man inte skjuta så är det plåster på benbrottet och närmast att betrakta som hinder långt mer än hjälpmedel. Det är lite som att ge Usain Bolt en rullator för att Agda 97 inre kan gå utan.... Därtill ger alla dessa gizmosar extremt mycket bättre effekt hos en person som kan skjuta än en som inte kan. Hade nu gizmifolket varit typ 68+ som led av artros, ledgångsreumatism, starr och parkinson hade jag verkligen inte sagt något. Men nu är de förr runt 30 och bättre fysiskt skick än jag. Men deras skjutteknik är inte obefintlig - den är som regel katastrofalt usel! Och de sprider väldigt gärna sina förvirrade tankar till alla som lyssnar..... Det går att köpa sig träffarna! Skaffa en XYZ då går det skitbra! Det är lite så här: kan du inte prestera en serie med bara poänggivande skott med klubbens Sako75a utan gizmosar i princip när som helst på älgbanan kan du inte skjuta. Då ska du förr lägga tid och pengar på torrträning, en bra instruktör och ammunition än diverse gizmosar som aldrig i hela världen kan lära dig att skjuta....... Bara på sin höjd lura dig att tro att du kan.... Skytte består i princip av följande block: - ett korrekt riktarbete - en korrekt avfyrning - en vettig rekylupptagning (om man avser att skjuta klass1 och hagel) alla tre från en vettig skjutställning. Klarar du av det, tro mig - då behöver du inga gizmosar alls - inte ens ett sketet kikarsikte - för att skjuta bra. Allt annat kan bara sammanfattas med två ord: inkompetens och självbedrägeri. Och det tycker i alla fall jag är fenomenalt dumt att propagera för..... T
Publicerat Maj 31, 20179 yr Detta är en populär post. Folk får göra som de vill förstås. Men efter att jag lärde mig att hantera rekyl så var det en enda detalj som skickade mig tillbaka i utvecklingen, och det var att jag kom i kontakt med min första ljuddämpare. När man blivit bekväm med dämpare är det lite tufft att gå tillbaka till odämpad bössa med ohämmad rekyl och framförallt knallen. Man ser rätt ofta "världsmästare" på forumen som skjuter tunga 223or, 6BR, 6XC och liknande med dämpare etc. i bössor som väger 6 kg och liknande. Man bör dock (med risk för att låta som pmt...) ha klart för sig att detta är den enklaste vägen att gå för att skjuta bra. Som Nathan på Nya Zeeland brukar skriva så bör man idealiskt lära sig skjuta med en odämpad och obromsad 308:a - typ en T3 Lite. Dock inte intresserad av att knäppa nån på näsan...
Publicerat Maj 31, 20179 yr 10 minutes ago exabit sa: Som Nathan på Nya Zeeland brukar skriva så bör man idealiskt lära sig skjuta med en odämpad och obromsad 308:a - typ en T3 Lite. Klok karl...... T
Publicerat Maj 31, 20179 yr Vart i landet bor du? Har en rak Hoguekolv som passar din bössa som du kan få testa om du vill.
Publicerat Maj 31, 20179 yr AHA... NU! förstår jag hur du menar pmt å jag håller med dig på vissa saker men inte på allt. Vi övar för att så effektivt som möjligt ta livet av av allehanda villebråd! Kan en ljuddämpare och/eller diverse gizmoprylar förkorta lidandet för djur i skogen tycker jag det är bra oavsett ålder på skytten eller hur densamme presterar utan sina valda hjälpmedel. Vi kan göra en annan liknelse på det hela också.... Om du måste köra bil till en adress i centrala Stockholm men inte känner till stans alla gator så ska du lära dig dom först istället för att använda gps. Annars är du dålig chaufför... Använder du gps luras du tro att du kan stans alla gator fast du egentligen bara köpt dig en gizmopryl som får dig att komma till rätt plats fast du inte hitta dit egentligen... Vi kan väl vara överens om att du pmt, m.fl tycker att man ska lära sig skjuta utan stöd å dämpare först. Jag tycker att man ska få använda det som får en att skjuta så bra som möjligt oavsett ålder eller tidigare erfarenhet... Vi tycker bara olika i denna fråga å inget av sätten behöver vara fel om djuren i skogen slipper lida av dåligt skytte. Gizmo me dämp, eller ej... Hoppas ts få till sitt skytte med sin pang oavsett hur ts väljer att göra! Klart slut!
Publicerat Maj 31, 20179 yr 1 hour ago HuggyBear sa: ..... Jag tycker att man ska få använda det som får en att skjuta så bra som möjligt oavsett ålder eller tidigare erfarenhet... Vi tycker bara olika i denna fråga å inget av sätten behöver vara fel om djuren i skogen slipper lida av dåligt skytte. Gizmo me dämp, eller ej... Hoppas ts få till sitt skytte med sin pang oavsett hur ts väljer att göra! Klart slut! Risig skjutteknik har jag extremt lite acceptans för, eftersom den aldrig rättar till sig själv och därmed blir skytten bara sämre och sämre desto längre man låter dumheterna pågå..... Om man inte tvingas till åtgärder. Och med "åtgärder" menas - piska skytten att skjuta helt utan gizmos så vederbörande fattar vad som är fel och hur väldigt fel vederbörande gör. Utan sjukdomsinsikt sker aldrig i helvete någon som helst förbättring. Så länge gizmosen används för att öka träffsannolikheten vid jakt - bra! Behöver du den för att öht träffa ska du absolut INTE ha den. T
Publicerat Maj 31, 20179 yr Författare 3 hours ago Holz sa: Vart i landet bor du? Har en rak Hoguekolv som passar din bössa som du kan få testa om du vill. Skulle kunna vara intressant. Bor dock i stockholm...
Publicerat Maj 31, 20179 yr 1 minute ago calski sa: Skulle kunna vara intressant. Bor dock i stockholm... Inga problem! Hänger inte så längt därifrån själv nu för tiden. Dra iväg ett PM om det är intressant så kan vi säkert styra upp något.
Publicerat Maj 31, 20179 yr 2 hours ago pmt sa: Och med "åtgärder" menas - piska skytten att skjuta helt utan gizmos så vederbörande fattar vad som är fel och hur väldigt fel vederbörande gör. Utan sjukdomsinsikt sker aldrig i helvete någon som helst förbättring. Trodde vi hade kommit betydligt längre i utvecklingen än att rekommendera "try and fail"-metoder. "Learning by doing" har i princip alltid fungerat bättre och betydligt trevligare. Men det är klart, det förstnämnda låter ju betydligt tuffare och ju svårare man får något att framstå desto bättre känns det ju själv eller? Självklart kan man sätta dit en ljuddämpare om man är skotträdd. Det hindrar ingenting att man samtidigt tar hjälp och lär sig skjutteknik, tvärtom.
Publicerat Maj 31, 20179 yr 21 minutes ago Malx sa: Trodde vi hade kommit betydligt längre i utvecklingen än att rekommendera "try and fail"-metoder. "Learning by doing" har i princip alltid fungerat bättre och betydligt trevligare. Men det är klart, det förstnämnda låter ju betydligt tuffare och ju svårare man får något att framstå desto bättre känns det ju själv eller? För att inlärning överhuvudtaget ska kunna ske MÅSTE det finnas en insikt om VAD som är fel och VAR det kan förbättras. At nevisas med att leta fel på bössan när skjuttekniken suger är liksom komplett meningslöst. Och tro mig - vissa skyttar är EXTREMT förälskade i konceptet att det måste vara fel på bössan...... 22 minutes ago Malx sa: Självklart kan man sätta dit en ljuddämpare om man är skotträdd. Det hindrar ingenting att man samtidigt tar hjälp och lär sig skjutteknik, tvärtom. Självklart kan man det. Men det är som regel långt effektivare att rätta till skotträdslan eftersom då blir förbättringen långvarig och på sikt väldigt mycket mer framgångsrik. Quickfixar med gizmos är på lång sikt väldigt kontraproduktivt. /T
Publicerat Maj 31, 20179 yr Problemet är att det är väldigt svårt att lära om, rätta till ett felaktigt beteende. Inte så lätt med ''learning by doing'' om man inte får hjälp att göra det korrekt. Man har väldigt mycket att vinna med att gå till en klubb/instruktör och göra rätt från början. Hjälpmedel är bra, men de rättar inte till fel du gör.......möjligtvis lndrar de felen något......i bästa fall.
Publicerat Maj 31, 20179 yr 1 minute ago Upptag71 sa: Problemet är att det är väldigt svårt att lära om, rätta till ett felaktigt beteende. Inte så lätt med ''learning by doing'' om man inte får hjälp att göra det korrekt. Man har väldigt mycket att vinna med att gå till en klubb/instruktör och göra rätt från början. Hjälpmedel är bra, men de rättar inte till fel du gör.......möjligtvis lndrar de felen något......i bästa fall. Öh, "learning by doing" ÄR att få hjälp/instruktioner att göra saker rätt från början. Inte att skrämma folk från att komma tillbaka till skjutbanan som PMT förordar. (Tyvärr något jag har sett mer en en gång på de få år jag har hållt på, inte lätt att ingripa som "nybörjare" på nya ställen). Hade jag haft samma känsla när jag skaffade min egen bössa (308, dämpad men med dålig dämpare) som när jag för första gången sköt en odämpad 30-06:a så skulle jag inte ha befunnit mig en bråkdel av tiden på skjutbana som jag nu gjort. Tid som har gjort att jag även kunnat fråga och fått hjälp av mer erfarna. Idag är jag inte heller i närheten lika skotträdd som från början, även med odämpade bössor. Bäst och mest avslappnat kommer jag dock alltid att skjuta med minsta möjliga rekyl och smäll, något jag övertygad om att gäller alla till någon grad oavsett vad de försöker hävda.
Publicerat Maj 31, 20179 yr Jag tycker mig se en trend med quickfixar inom allt från träning till skytte. I stort sett allting. Få idag vill försöka lära sig rätt eller kämpa för att uppnå skicklighet och framgång, allt ska köpas i form av preparat och gizmos. Är du fet ska du inte börja röra på dig, äta lite mindre och sluta med socker, du ska köpa dyra soppor, bantningspiller, steroider och kosttillskott. Skytte, då blir det björnstöd och annat. Många vägrar även inse att få saker i livet som är värt något kommer enkelt och skyller istället på utomstående saker för att slippa ta ansvar för sitt agerande och sitt ickeframgångsrika liv. En bössa eller genetik tex.
Publicerat Maj 31, 20179 yr 9 minutes ago Malx sa: Öh, "learning by doing" ÄR att få hjälp/instruktioner att göra saker rätt från början. Nej. "Learning by doing" myntades av en amerikansk psykolog - John Dewey - som räknas som en av de stora pedagogerna och mannen som i någon mening återupprättade diadaktiken inom pedagogiken. Det är hans tankar som till stor del ligger bakom tanken att vi ska ha slöjd i skolan. Och "learning by doing" är bara näst bäst. Learining by teaching är det bästa enligt ovan nämnde psykolog...... Hur som är skytte inget man egentligen kan lära ut, bara lära in. Så hur man än gör måste man vara på skjutbanan om ska lära sig. Där finns det inga genvägar även om torrträning är sanslöst underskattat. Men det kvittar hur mycket tid man tillbringar på skjutbanan om man letar efter felen på fel ställe..... Det är det som är problemet i de flesta fall. Väl folk fattar VAR problemet är brukar det andra lösa sig självt med lite handledning, råd & dåd och korrigerad skjutställning. I en hel del svårartade fall måste man helt sonika mer eller mindre torka dem i ansiktet med deras (misslyckade) prestationer innan de fattar. Det kallas ofta för "the Spalding effect" efter en ganska känd studie om kopplingen mellan förväntan och prestation. Låt vara på golfspelare men det är ju som bekant i den branchen - "med nya klubbor är man glödhet". Samma effekt hittar du hos en hel del skyttar. Och den andelen ökar snabbt ..... Jag brukar kalla dem för "gizmofolket" eftersom de envisas med att pracka på alla de möter sin "frälsning" precis som en del andra religösa stollar. Förmodligen för att de skulle känna sig en aning mindre olyckliga om alla använde deras "älskling" eftersom de någonstans långt inne vet att det faktiskt inte är lösning utan ett plåster de propagerar för....... Sedan om det är kickstopp, dämpare, rekylbroms, superlätta tryck, kikare si, kikare så, skjutpinne, livremsstöd, benstöd, tomtar, troll och självlysande riktmedel så spelar det ingen som helst roll i mina ögon - klarar de inte att prestera vettinga resultat med en vanlig ren 6,5a eller 308 så är det bara så att då kan man inte skjuta. Den grundläggande skjuttekniken är helt inte där. Och då blir på sikt inget speciellt bra. Framförallt begränsas utvecklingenpotentialen nått extremt mycket..... Det är helt enkelt så fenomenalt mycket mera "njutningsfullt" att vara övertygad om att det är fel på grejorna än en själv. Och att det finns en gizmo som gör livet "njutningsfullt" så man slipper ta tag i det "jobbiga". Lättja och kravlöshet är vår tids förbannelse....... Själv föredrar jag att imponeras av Usain Bolt förr än Agda 97 - fulländning och perfektion behöver ingen rullator. Därmed inte jag heller. Och därför tänker jag inte använda en heller för att jaginte kan gå ordentligt..... Sitter grundtekniken däremot så kan rullatorn vara precis hur bra som helst på rätt ställe och vid rätt tillfälle. Men då och då måste man kontrollera sin grundteknik utan gizmos. 3 x 5 skott ligg 3 x 5 skott knä 3 x5 skott stå Utan stöd, utan dämpare, utan kikare, utan kickstopp - utan någonting alls. Svårare än så är det inte. Lirar det inte får man gå tillbaka och nöta grundteknik. Men det är alldeles för svårt och för jobbigt har jag förstått..... /T
Publicerat Maj 31, 20179 yr 40 minutes ago Malx sa: Öh, "learning by doing" ÄR att få hjälp/instruktioner att göra saker rätt från början. Inte att skrämma folk från att komma tillbaka till skjutbanan som PMT förordar. (Tyvärr något jag har sett mer en en gång på de få år jag har hållt på, inte lätt att ingripa som "nybörjare" på nya ställen). Hade jag haft samma känsla när jag skaffade min egen bössa (308, dämpad men med dålig dämpare) som när jag för första gången sköt en odämpad 30-06:a så skulle jag inte ha befunnit mig en bråkdel av tiden på skjutbana som jag nu gjort. Tid som har gjort att jag även kunnat fråga och fått hjälp av mer erfarna. Idag är jag inte heller i närheten lika skotträdd som från början, även med odämpade bössor. Bäst och mest avslappnat kommer jag dock alltid att skjuta med minsta möjliga rekyl och smäll, något jag övertygad om att gäller alla till någon grad oavsett vad de försöker hävda. Ok, framgick ju inte direkt glasklart att ''learning by doing'' var att skjuta med instruktör i DITT inlägg, men då är vi ju överrens,eller hur?? Var någonstans förordar PMT att man ska skrämma folk från banan? Kanske min läsförståelse som inte är riktigt utvecklad.
Publicerat Maj 31, 20179 yr 11 minutes ago pmt sa: I en hel del svårartade fall måste man helt sonika mer eller mindre torka dem i ansiktet med deras (misslyckade) prestationer innan de fattar. Vad jag tror Malx menar är att det finns skjutledare som ser ovanstående som sin huvudsakliga uppgift och gör det i tid och otid. Vilket innebär att den som hade kunnat fastna för skytte och bli en god skytt med lite tid och övning istället känner sig förödmjukad, talanglös och allmänt misslyckad och drar sig i det längsta för att besöka banan igen. Negativ betingning. Grundläggande psykologi. A och O är att göra skyttet roligt, skapa gemenskap och en trevlig stämning, så att nya besökare prioriterar att faktiskt ta sig till banan så ofta de hinner. Av lust, inte dåligt samvete. Sedan kan man börja peka på både de positiva och de negativa bitarna samtidigt, utan att vara onödigt respektlös. Och uppmuntra till att förbättra tekniken istället för att söka genvägar (det vore korkat att inte söka genvägar, människan är lat/smart av naturen).
Publicerat Maj 31, 20179 yr En kolv som inte passar är hemsk att skjuta med! Hjälpte en kompis att göra rak kolv på hans 1640 i 3006. Med en kil så kom bakkappan upp 2cm och man kunde inte tro att de var samma bössa! idag har han gjort en ställbar kolvkamm på den men den är fortfarande lika skön att skjuta med även i bänk. Sen upplevs rekyl väldigt olika, Själv är jag väldigt orolig för Älgbanan i år efter jag blev påkörd bakifrån, men ska försöka bryta ner de i etapper. S