Publicerat Juni 3, 20179 yr Hej. Jag har nyligen ärvt bla två kulvapen. Carl Gustaf 1900 6.5x55 HVA 468 8x57 Dock så är de lite rostiga efter att vapenskåpet stått i ett garage. En har även en sprucken kolv. Nu över till frågorna. 1. Är det någon som vet hur man på bästa sätt fixar rösten? (gärna steg för steg beskrivning) 2. Är ny blånering ett bra alternativ eller finns det något bättre? (bor i Värmland om det har betydelse) Tack på förhand /Mob
Publicerat Juni 3, 20179 yr 49 minutes ago MOB sa: Hej. Jag har nyligen ärvt bla två kulvapen. Carl Gustaf 1900 6.5x55 HVA 468 8x57 Dock så är de lite rostiga efter att vapenskåpet stått i ett garage. En har även en sprucken kolv. Nu över till frågorna. 1. Är det någon som vet hur man på bästa sätt fixar rösten? (gärna steg för steg beskrivning) Ett paket trollull och vanlig vapenolja fixar "biffen". En klick olja på trollullen och gnugga gnugga gnugga. Problemet är om rosten hunnit "sätta sig" och har ätit sig genom blåneringen. Då är det vidare till punkt 2 (om man vill ha det perfekt) - för egen del så kan jag leva med fläckar blåneringen om budgeten är begränsad. 49 minutes ago MOB sa: 2. Är ny blånering ett bra alternativ eller finns det något bättre? (bor i Värmland om det har betydelse) Har dålig koll på smeder i Värmland men priset för en kokblånering brukar landa på 1500-2000kr om jag inte helt har tappat prisuppfattningen Mvh Joacim
Publicerat Juni 3, 20179 yr Författare 4 minutes ago Joacim sa: Ett paket trollull och vanlig vapenolja fixar "biffen". En klick olja på trollullen och gnugga gnugga gnugga. Problemet är om rosten hunnit "sätta sig" och har ätit sig genom blåneringen. Då är det vidare till punkt 2 (om man vill ha det perfekt) - för egen del så kan jag leva med fläckar blåneringen om budgeten är begränsad. Har dålig koll på smeder i Värmland men priset för en kokblånering brukar landa på 1500-2000kr om jag inte helt har tappat prisuppfattningen Mvh Joacim Startar med Trollull och vapenolja. Tack för tipsen på 1 och den troliga prisuppgiften på 2.
Publicerat Juni 3, 20179 yr Författare 1 hour ago Joacim sa: Ett paket trollull och vanlig vapenolja fixar "biffen". En klick olja på trollullen och gnugga gnugga gnugga. Problemet är om rosten hunnit "sätta sig" och har ätit sig genom blåneringen. Då är det vidare till punkt 2 (om man vill ha det perfekt) - för egen del så kan jag leva med fläckar blåneringen om budgeten är begränsad. Har dålig koll på smeder i Värmland men priset för en kokblånering brukar landa på 1500-2000kr om jag inte helt har tappat prisuppfattningen Mvh Joacim Startar med Trollull och vapenolja. Tack för tipsen på 1 och den troliga prisuppgiften på 2.
Publicerat Juni 3, 20179 yr Författare Insåg att jag hade två typer av frågor i samma ämne. Kanske skulle splitta dem nu när Joacim svarat på endel.
Publicerat Juni 3, 20179 yr Författare Problemet är om rosten hunnit "sätta sig" och har ätit sig genom blåneringen.
Publicerat Juni 5, 20179 yr Författare På 2017-06-03 at 10:16 Joacim sa: Ett paket trollull och vanlig vapenolja fixar "biffen". En klick olja på trollullen och gnugga gnugga gnugga. Problemet är om rosten hunnit "sätta sig" och har ätit sig genom blåneringen. Då är det vidare till punkt 2 (om man vill ha det perfekt) - för egen del så kan jag leva med fläckar blåneringen om budgeten är begränsad. Har dålig koll på smeder i Värmland men priset för en kokblånering brukar landa på 1500-2000kr om jag inte helt har tappat prisuppfattningen Mvh Joacim Funkar det med biltemas/Julas stålull eller måste det vara av märket Trollulll? Finns det vapen olja som är bättre än någon annan? Behöver man förbehandling innan blånering? Tycker det ser ut som om "färg" flagnat på pipan. Den har liksom tre lager ett metalliskt, ett rostigt och ett med lackfärg..
Publicerat Juni 5, 20179 yr 15 minutes ago MOB sa: Funkar det med biltemas/Julas stålull eller måste det vara av märket Trollulll? Märket spelar kvitta i sammanhanget 15 minutes ago MOB sa: Finns det vapen olja som är bättre än någon annan? Nej, det finns bara apigt svindyr vapenolja. Köp vanlig symaskinsolja på ICA. Bättre och billigare. Köp en lite tub fett (vattenfritt lagerfett funkar bäst). 18 minutes ago MOB sa: Behöver man förbehandling innan blånering? Riktig blånering gör som strykblånering eller kokblånering. Då måste det vara absolut rent och fettfritt. Och nej, prova INTE att blånera själv..... Kallblånering (aka fulblånering) är värdelöst och förstör långt mer än det hjälper eftersom det ger fäste för ytterligare rostangrepp. 22 minutes ago MOB sa: Tycker det ser ut som om "färg" flagnat på pipan. Den har liksom tre lager ett metalliskt, ett rostigt och ett med lackfärg.. Kokblånering ger ibland ett hårt nästan färgliknande skikt. T
Publicerat Juni 5, 20179 yr OBS: inte bara stålull som stålull.... Så fint som möjligt ska det vara: Typ 4 nollor... Annars repar det metallen när du "gnussar"
Publicerat Juni 5, 20179 yr Författare Okej. då köper jag 2 st. 20-gramsrullar i grovleken 000 2 st. 20-gramsrullar i grovleken 1 2 st. 20-gramsrullar i grovleken 4 från Jula. :-) Skaffar Symaskinolja från ICA. Funkar Biltemas ,Litiumfett För universalbruk? Klarar hög tryckbelastning och höga temperaturer, har en mycket god vattenavvisande förmåga samt ger bra skydd mot korrosion och slitage. Utmärkt för rörliga cykeldetaljer som behöver skyddas mot väder och vind, samt vid vanlig regelbunden smörjning. Lämplig för lager (styrlager, vevlager), nav eller vid hopsättning av detaljer på cykeln. Temperaturbeständighet: -20 °C till +180 °C. 150 g Skulle inte våga drömma om att blånera själv. Det verkar dock som kok- eller strykblånering är det man vill ha. Blir det någon skillnad på finishen?
Publicerat Juni 5, 20179 yr Författare 8 minutes ago Dansken sa: OBS: inte bara stålull som stålull.... Så fint som möjligt ska det vara: Typ 4 nollor... Annars repar det metallen när du "gnussar" Såg detta nu. Vad bra då letar jag rätt på 0000 istället. Här ska "gnussas" :-)
Publicerat Juni 5, 20179 yr 7 minutes ago MOB sa: Funkar Biltemas ,Litiumfett För universalbruk? Ja, men det är vansinnig overkill med litiumfett..... T
Publicerat Juni 5, 20179 yr Författare 3 minutes ago MOB sa: Såg detta nu. Vad bra då letar jag rätt på 0000 istället. Här ska "gnussas" :-) Hittade, 6 st nystan á 15 g, fyra nollors på Biltema för 19.90. Går det åt mycket? Tror att samtliga vapen utom Anschützen skulle behöva sig en omgång. :)
Publicerat Juni 5, 20179 yr Författare Just now pmt sa: Ja, men det är vansinnig overkill med litiumfett..... T Om jag googlar vattenfritt lagerfett så hittar jag bara exempel på lagerfett fast ingen beskrivning på om de är "vattenfria" eller ej. Bättre med 100g Litiumbaserat, Hjullagerfett , med EP-tillsatser. Rostskyddande. Tål temp. från -30 till 120 °C. ? :-) Jag tänkte börja samla på mig lite vapenvårdgrejer för att ha något att pyssla med under besöken hos mor medan jag väntar på att licenserna ska handläggas klart.
Publicerat Juni 5, 20179 yr Författare På 2017-06-03 at 12:22 MOB sa: Problemet är om rosten hunnit "sätta sig" och har ätit sig genom blåneringen. CG1900 Tycker det ser ut som om det är skrapskador på lacken både på pipa och kikarsikte. Är det samma sak som att "blåneringen" är skadad. Tycker att det känns som om om det är ett yttre lackfärgskikt som det lossnat bitar ur och att rost fått fäste där. . Ska man fortfarande putsa med 0000 då?
Publicerat Juni 5, 20179 yr 44 minutes ago MOB sa: Om jag googlar vattenfritt lagerfett så hittar jag bara exempel på lagerfett fast ingen beskrivning på om de är "vattenfria" eller ej. Bättre med 100g Litiumbaserat, Hjullagerfett , med EP-tillsatser. Rostskyddande. Tål temp. från -30 till 120 °C. ? :-) Jag tänkte börja samla på mig lite vapenvårdgrejer för att ha något att pyssla med under besöken hos mor medan jag väntar på att licenserna ska handläggas klart. Jag sa inte att det var fel, bara onödigt dyrt...... Vattenfria fett är som regel baserade på mineralolja, till skillnad mot vaselinbaserade fett som har egenheter att de tenderar till att ta upp vatten. Byter man bara fettet regelbundet är det inget problem med vaselinbaserade fett heller. T
Publicerat Juni 5, 20179 yr 51 minutes ago MOB sa: CG1900 Tycker det ser ut som om det är skrapskador på lacken både på pipa och kikarsikte. Är det samma sak som att "blåneringen" är skadad. Tycker att det känns som om om det är ett yttre lackfärgskikt som det lossnat bitar ur och att rost fått fäste där. . Ska man fortfarande putsa med 0000 då? Blånering i sig har en rätt begränsad rostskyddande effekt, det mesta av rostskyddet sker genom att blåneringen binder olja och fett vilket hindrar vatten att komma i kontakt med metallen. Men i brist på fett binder blånering även vatten..... Repas blåneringen - eller nöts bort, eller löses upp av blod - minskar rostskyddet just på de ställena. Och då uppstår ofta de typiska rostskadorna som finns på bilderna. Det är därför du ska jobba med stålull OCH olja, så att du får bort rosten och jobbar in oljan. Börja gärna med att torka av metallen med aceton, olja in ett tunnt lager olja eller fett så du mättar blåneringen innan du börjar gnida. Då sprider sig skiten betydligt mindre. /T
Publicerat Juni 5, 20179 yr Författare Tack, för förklaringen. "Det är därför du ska jobba med stålull OCH olja, så att du får bort rosten och jobbar in oljan. Börja gärna med att torka av metallen med aceton, olja in ett tunnt lager olja eller fett så du mättar blåneringen innan du börjar gnida. Då sprider sig skiten betydligt mindre. " Schysst. Skriver upp aceton på inköpslistan också. Eller funkar "brackeclean broms rengöring" på samma sätt? Antar att jag med aceton, symaskinsolja och 0000 kommer jag ha lite att göra ett tag. och så lite mineraloljefett på det.
Publicerat Juni 5, 20179 yr Breaklean är en fett och smutslösare det med. Även om jag personligen föredrar acetonet. Fettet har du på klackarna och på spännkurvan - i väldigt små mängder. T
Publicerat Juni 5, 20179 yr Fett anbragas enligt devisen "lägg på så lite du kan men ändå så ytan täcks".
Publicerat Juni 5, 20179 yr 4 hours ago sidelock sa: Fett anbragas enligt devisen "lägg på så lite du kan men ändå så ytan täcks". Fel! Lägg på så lite du bara kan, torka sedan av hälften. Det är vapen vi pratar om, inte motoraxlar. På blånering är det ganska enkelt. Smörj. Torka torrt. Det som du inte kan torkas av räcker. För mycket olja och fett ställer till med massor av problem. Löser upp trä och binder damm och annan skit. T
Publicerat Juni 5, 20179 yr Jag kör Biltemas Litiumfett. Det är rätt billigt och en tub kommer att räcka en livstid. Ville ha ett fett som funkar till nästan allt. Och jag kör symaskinsolja till allt också, inklusive vapen!
Publicerat Augusti 11, 20178 yr Författare Lägesrapport. Verkligen positivt överraskad av effekten som 0000 och symaskinolja hade på vapnen. -Stort TACK för allt engagemang och alla tips!
Publicerat Augusti 28, 20178 yr Ja stålull 0000 och olja är väldigt effektivt faktiskt. Kör själv med Trollull och WD40, funkar kalas!