Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga pipbytare av Sako 75

Featured Replies

Publicerat

Eftersom man funderar för mycket när man inte lyckas göra plats i skåpet så går jag och klurar på om jag skulle göra pipbytare av min sako 75:a.

Löser jag detta kan jag byta in min 300:a mot en 22lr så är min garderob tämligen "komplett".

Men jag då ha möjlighet till magnumpatroner = två slutstycken. Så jag undrar om någon har gjort något liknande och kan tipsa om smeder etc som kan va lämpliga att ta sig an något sånt. Tänker mig att hitta en till Sako 75 i tex 30-06 (ligger oftast bra i pris) som får agera donator (smeden får skriva in i sin bok och så söker jag licens på slutstycke/pipa) och skrotar mekanismen. 30-06 pipan passas till min befintliga mekanism och så kan man ta upp det "nya" slutstycket till magnumstorlek för en 375/416 patron för framtida behov.

Låter som en plan i mina öron men jag skulle gärna diskutera det med någon som kan... och man får lite inblick i kostnad och eventuella fallgropar i ett sånt projekt.

/Tony

Publicerat

Jag är på gång att göra pipbytare av min Sako 75:a. Har 30.06 nu och skall komplettera med .35 Whelen

Har fått lite info från smeden som ska gå igång med detta troligtvis nästa vår.

"Pipbytessystem mod Savage:

Pipa och brotsch samt GO tolkar till båda kalibrar . Befintlig pipa får gängas om (förlängas) samt s/n graveras. Ny pipa får gängas, brotschas, krönas samt s/n graveras. Två muttrar får tillverkas, special verktyg, ett verktyg som motsvarar slutstycke och en nyckel för att hålla muttern, för att spänna muttrar får tillverkas.

Bifogar bild på verktyg samt tolk och en mutter (som saknar hak för nyckeln)."

IMAG0122_1.thumb.jpg.a21868c878ea8a9f88ecf9f1ca317170.jpg

Publicerat

Tekniskt är det såklart inga större konstigheter, "problemet" ligger nog i att få farbror polisen att bevilja licensen för ett extra slutstycke samt möjligen också i att hitta ett slikt för en vettig peng.

//Henrik

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago Henrik sa:

Tekniskt är det såklart inga större konstigheter, "problemet" ligger nog i att få farbror polisen att bevilja licensen för ett extra slutstycke samt möjligen också i att hitta ett slikt för en vettig peng.

//Henrik

Är dom så kinkiga på extra slutstycken?  Min tanke är att hitta en likadan bössa och skrota lådan för att få slutstycke, magasin mm och en extrapipa i vad nu för kaliber det blir. En hel sako 75:a kan man ju hitta för runt 8000kr så det är i mina ögon inte så dyrt och förmodligen lättare än att hitta ett löst slutstycke.

Får väl höra mig för med en handläggare hur dom ser på saken.

Plan B får bli att köpa en Blaser R93:a med 22lr växelsats men hur upphetsande är det :ph34r:

Publicerat

En möjlighet är att fjäska för Exabit (beef jerky är bra) så svarvar han rebated rim på 100 magnumhylsor, därefter kan du skjuta magnum med standard stötbötten.

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago sidelock sa:

En möjlighet är att fjäska för Exabit (beef jerky är bra) så svarvar han rebated rim på 100 magnumhylsor, därefter kan du skjuta magnum med standard stötbötten.

Jo det går ju men är inte så snyggt ;)

Sen äger farsan en mekanisk verkstad så där kan jag svarva hylsor tills jag storknar om det skulle va så :ph34r:

Finns många möjligheter, har även klurat på 375 Hawk men då kan man nästan lika gärna köra 9,3x62 för den kommer nog ändå inte upp i 5400 joule som är mitt mål för att ha ett vapen som klara DG om man skulle få loss pengar en dag...Får se var det landar... 

Har iallafall kommit fram till att en 22lr är ett större behov just nu än en grov kaliber även om det är det som hjärtat vill ha (fan att man är så vuxen att man funderar så men det finns en mass kaniner på ena marken som skulle kunna få bo i min frys istället...) 

Men pipbytare med två slutstycken skulle va mumma....

Publicerat

Med tanke på vilken grym kaliber 9,3x62 är så bör du iaf överväga den.

Publicerat
  • Författare
36 minutes ago sidelock sa:

Med tanke på vilken grym kaliber 9,3x62 är så bör du iaf överväga den.

Jo jag vet därför har en jag en redan B)

Har ju 6,5 (75:an) och 9,3 (i en bönhasad Hva 246:a) så allt i svea rike är ju täckt in och man kan ju skjuta buffel med 9,3:an (känner en som skjutit två med barnes 250 grains tsx och dom knusslade inte) men lite mer knuff hade varit kul att ha.

Lutar dock lite åt att jag byter min 300:a mot en 22lr (cz 455 eller quad ligger bra till) nu när licenstiderna är korta och fortsätter fundera på den optimala vapengarderoben. Får väl helgardera och tillbe både han där uppe och han där nere och hoppas på större vapengarderob...

Publicerat

En möjlighet för mer knuff är att skava upp husan till 9,3x64.

Publicerat
  • Författare

Finns ju 9,3x66 sako också om man ska va sån men det når ändå inte riktigt upp till önskad prestanda.

Men min 246:a får förbli 9,3x62 då det är smidigt med hylsor mm. Den är nu något kapad och försedd med dämpare för att bli mitt hundförarvapen till hösten.

Publicerat
  • Författare

Finns ju 9,3x66 sako också om man ska va sån men det når ändå inte riktigt upp till önskad prestanda.

Men min 246:a får förbli 9,3x62 då det är smidigt med hylsor mm. Den är nu något kapad och försedd med dämpare för att bli mitt hundförarvapen till hösten.

Publicerat
  • Författare
39 minutes ago JohanL73 sa:

Du kan ge mig din Continental som tack för lösningen på alla dina problem. Gör som följer:

Gör pipbytare av 75:an. 6,5×55 och... Tadaa! 9,3x62. Samma slutstycke.

Gör dig av med den 9,3:a du har idag.

Eftersom du då har två platser över (du ger ju Tikkan till mig om du minns) kan du skaffa dig både en Quad och lämplig dubbelstudsare för farliga afrikanska djur... :-)

Continentalen finns under säljes. Står alla fritt att komma med skambud ;)

0kr är dock lite lågt, då får jag faktiskt mer vid inbyte :ph34r:

Publicerat
1 hour ago TekDr sa:

Continentalen finns under säljes. Står alla fritt att komma med skambud ;)

0kr är dock lite lågt, då får jag faktiskt mer vid inbyte :ph34r:

Jag vet. Har spanat. Men fel kaliber. Brotcha om till 7mm-08 på skyttelicens? Fel slutstycke och lådlängd...

Ett litet sug finns, men inget behov.

0 kr? Mitt tips besparar dig massor med pengar! ;-)

Och som lösning på problemet kan jag inte komma på något bättre. Annat än att du får byta in den mot 22:an isf att ge den till mig.

Publicerat

Går även att göra 280AI eller 30-06AI för att få magnum i standardlåda.

Publicerat
5 hours ago TekDr sa:

Sen äger farsan en mekanisk verkstad

Excellent :yes:

Publicerat

Kollega Doctari skjuter väl det mesta med 9,3×62 B)

Publicerat

Låter enklare att skicka av 9,3x62:an och satsa på två hela bössor istället? Där den grövre är en Sako 75 i 375 H&H. Eller varför inte en Brno 602.

Annars kan man tänka sig en Sauer 202 men det kanske inte blir så billigt. Torde dock gått ner en del i pris nu när 404:an är uppe på banan.

Torsbo har färdiga kit med 202 Takedown och två pipor i 300 Win Mag och 375 samt koffert, men nu är vi nog utanför budget en aning.

Publicerat
  • Författare

Grejen att jag är löjligt nostalgisk med 3 vapen i min garderob: 246:an, min BSW suhl (båda köpta av min farfar så det är arvegods) och min Sako 75:a som hängt med i 15 år +. Min 682:a kommer jag aldrig hitta en bössa som känns bättre vid anlägg så den sitter rätt säkert. Kvar blir kommunist merkeln och en drilling är ju aldrig fel. Så kvar blir continentalen som kan få lämna sin plats till förfogande. Vill man då ha en 22lr och en grövre doning som lite finare passbössa vid älgjakt/fantasibuffeljakt då får man va kreativ. 

Publicerat

Aha. Nu finns alla ingångsfakta...

Pipa om Continentalen.

Publicerat

Gör pipbytare av 6,5x55:an, men brotscha upp patronläget till 6,5-284 och justera magasinsläpparna efter den fetare patronen! Därefter en .375-pipa som får ett patronläge i 375-284!

Samma slutstycke, stötbotten behöver ej svarvas upp (rebated), bra hylsor från Lapua, ryms i låda av standardlängd, kruteffektiv, låg rekyl, bra precision.

Publicerat
23 minutes ago Pongu sa:

Gör pipbytare av 6,5x55:an, men brotscha upp patronläget till 6,5-284 och justera magasinsläpparna efter den fetare patronen! Därefter en .375-pipa som får ett patronläge i 375-284!

Samma slutstycke, stötbotten behöver ej svarvas upp (rebated), bra hylsor från Lapua, ryms i låda av standardlängd, kruteffektiv, låg rekyl, bra precision.

Men kraften i 375-284 räcker inte till DG i Afrika och det var ju ett av kraven.

Även jag kan nog tycka att ompipning av continentalen till typ 375HoH eller liknande vore det optimala (om lådlängden räcker till?) 

Mvh Joacim 

Publicerat

Vill minnas att 300wm är max vad man får ner i en m65, 416 taylor funkar.

Publicerat
15 minutes ago sidelock sa:

Vill minnas att 300wm är max vad man får ner i en m65, 416 taylor funkar.

Då är ju valet enkelt - 416 Tylor it is :wub:

Kom igen nu @TekDr vi väntar spänt på projekttråden :)

Mvh Joacim 

Publicerat

Och då funkar ju även 458 Win Mag ;)

Stackars TekDr har öppnat en tunna mask nu :D