Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämparen testad

Featured Replies

Publicerat

Fick i dag tid till en mindre test skjutning med ljuddämparen.

Jag gjorde inga precisionstester utan sköt bara in siktet.

Rekylen blev väldigt trevlig med dämparen monterad. Träffläget med dämparen var ca 2cm lägre på 100m jämfört med utan dämpare.

Ljudnivåmässigt vart jag mkt nöjd, jag sköt ett skott utan kåpor och det låter ungefär som en .22lr när man skjuter High Velocity ammunition (lägre än en .22lr med CCI Stinger dock)

s7yd7.jpg

Filmsnutt [3MB)

http://1911a1.mil.spec.googlepages.com/AseUtraS7Silencer.wmv

Den rök som syns i filmen beror till största delen på att dämparen sprayats med Break Free CLP invändigt innan skjutning.

Nu återstår bara att ge dämparen en passande kulör.

Publicerat

Såg ju bra ut ska köpa en själv

Publicerat

Får man dem alltid omålade så där?

Publicerat

Ser ju bra ut. :D Finns den i andra färger att köpa ???

Publicerat
  • Författare

S modellerna är av rostfritt stål och går därför ej att fosfatera. Ase Utra jobbar på en annan ytbehandling men just nu är dom så här.

Compact, CQB och Rimfire är annars fosfaterade (Svarta/mörk grå), också tillverkade i stål men inte rostfritt.

Själv har jag tänkt spraya på lite värmebeständig färg bara, sån man använder till grenrör eller grillar. Eller om jag hittar någon i närheten som kan spruta, Gunkote.

Publicerat

Nice film !

Några frågor;

1) blir inte vapnet betydligt längre och därmed klumpigt i skog ?

2) blir inte vapnets tyngdpunkt förändrad om man bär det och vill skjuta stående ?

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Jo visst blir det tyngre framtill (nu är iofs min dämpare bland deras tyngre också) men med tanke på att mitt vapen väger 7.4 kg oladdat utan dämpare så s

pelar det ingen roll om det blev ytterligare vikt. Står sällan och skjuter och jagar jag med det så bir det mest vakjakt.

Den förlänger ca 15cm eftersom det inte är en teleskop modell. Föredelen jämfört mot en teleskop dämpare är att pipan bara har en kontaktpunkt med dämparen, hela dämparen är fylld med bafflar, dämparen har inte det "pling" ljud vid skyttet som annars är vanligt på dämpare som ej är helt fyllda med bafflar. Eftersom den inte "burken" träs över pipan så värmer inte dämparen upp pipan heller så risken för värmespridning minskar.

Publicerat

Jaha jag tror jag förstår.

Jag har själv en dämpare till min Sako Finnfire (kal. 22lr). Pipan är gängad i mynningen (från fabrik) och dämparen skruvas fast. Om man använder ammunitionen "subsonic"  låter det ungefår som att kasta sten. Enda ljudet är då kulan träffar målet.

Publicerat

Jag trodde man bara fick licen till klass 1 vapen?  ???

Publicerat

Vad menar du? För att kasta sten behövs inga licenser !

Publicerat

Nej men, skämt åsido !

Jag köpte geväret 1993 då det precis kom ut i handeln. Vid köpet ingick en ljuddämpare. Det vari denna tid det uppkomm debatt i media kring ljuddämape på jaktvapen. Det utreddes i några år för att konkretisera lämpliga vilkor.

Vi kanske inte är så många som har sådana tillbehör men några är vi. Jag kan inte säga att jag använt den ofta eftersom jag tycker att geväret blir så otympligt. Det förlänger ju vapnet med ca 15 cm.

Den är dock mycket effektiv om man använder ammunition som ej överstiget ljudets hastighet vid förekommande alltitud/lufttryck (=ammunition under ca 330 m/s).

Om man däremot använder ammunition typ "Stinger" (v=515 m/s)  hörs en knall.

Publicerat

Tjena Johan!

såg mycket intressant ut :). var kan man få tag på en sån där ljuddämpare?...tänkte montera en på min .300WM och farsan ska ha en på sin .243:a

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Hej Fredde

Jag köpte min via jobbet (Staffans Vapen).

Dom finns i vår webbutik under Vapen/Tillbehör.

Publicerat

Skall gå direkt in och kolla, fa* va man blev sugen på en dämpare

Publicerat

Hur mycket utrymme har Du kvar i en vapenkoffert när Du har ljuddämpare på bössan ??? Kan Du försöka ta en bild och lägga ut det med 24" pipa ???  :D

Publicerat
  • Författare

Hehe, nej dämparen får man allt ta av när man ställer vapnet i skåpet eller bär det i väska.

Dämparen ska också demonteras efter skjutning eftersom de krutgaser som kondenserats i dämparen kan orsaka rost i pipan annars.

Publicerat

Johan, vad är "bafflar" ?

Publicerat
  • Författare

Bafflar är de väggar med hål i som kulan passerar genom. Bafflarna tar upp och bromsar krutgaserna.

Här är en ASe Utra Compact med Z-jet (z formade bafflar) i hela kammaren.

Z-JetBaffleStack.jpg

Här är en enklare Reflex som bara har bafflar längst fram och mycket stort tommt utrymme.

(En av anledningarna till att den klingar när en kvist slår i, när man skjuter osv)

ReflexCutOpen2.JPG

Publicerat
Hehe, nej dämparen får man allt ta av när man ställer vapnet i skåpet eller bär det i väska.

Dämparen ska också demonteras efter skjutning eftersom de krutgaser som kondenserats i dämparen kan orsaka rost i pipan annars.

Okej! Tack för svaret. :D

Publicerat

Hur mycket grövre är hålet i dämparen än kulan?

Publicerat
  • Författare

Jag har inte mätt men så här brukar det vara

Standard baffle apertures are 7.5 mm , 8,5 mm, 10,5 mm and 13.0 mm. As a rule, the bullet caliber (bullet actual diameter ) plus at least one millimetre gives the exit aperture diameter.

7.5 mm hole - 5.56mm (.223) to 6mm

8.5 mm hole - 6.5mm to 7.62mm (.308)

10.5 mm hole - .338

13 mm hole - .458

The smaller the baffle hole diameter the better the sound suppression, but the difference between each of the above hole size increments is only 1 or 2 dB. In general, it is better to reduce the sound by adding more baffles than risk making the baffle holes too small.

Har frågat Ase Utra om jag kan använda den till min .243 också och det skulle inte vara några problem iom att kuldiametern skiljer så lite, det blir inte optimalt men funkar.

Publicerat

Är 7,5mm minsta, måste ju bli efektivare med så tajt som möjligt, ex typ 6,5mm hål till 5,7 kula = jätte tyst ;D

Publicerat

Min br har 7,5 mm:s hål till 6,5:an.

Publicerat

Låter de som en 22lr med cci stinger, eller högre/lägre ???

Publicerat
  • Författare

Danne, som jag skrev i första inlägget.

Ljudnivåmässigt vart jag mkt nöjd, jag sköt ett skott utan kåpor och det låter ungefär som en .22lr när man skjuter High Velocity ammunition (lägre än en .22lr med CCI Stinger dock)