Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Generellt skottlossningstillstånd inom detaljplan?

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som ansökt om, och kanske beviljats, ett generellt skottlossningstillstånd för ett område inom detaljplan? Alltså ett tillstånd som inte bara är knutet till EN person, utan knutet till ett markområde?

Anledningen till att jag frågar är att i det jaktlag där jag jagar har vi jakt på kommunens mark och på en del av marken har det nu blivit detaljplan eftersom det ska byggas ett reningsverk, så pga av detaljplanen kan vi inte jaga där längre. Det är bara det att det allra mesta av anläggningen kommer att ligga under mark så ur en säkerhetssynpunkt är det just ingen skillnad.

Rent lagmässigt verkar det inte finnas reglerat hur hur polisens tillstånd ska vara utformade, bara att det är polisen som utfärdar tillstånd. Jag har förstått att de ofta skickar frågan på remiss till kommunen, så det borde inte finnas något formellt hinder för att utfärda ett generellt tillstånd.

Frågan är bara om det är någon idé att börja rota i det över huvud taget?

Publicerat

Nope- är reglerat på samma sätt som alla andra former av störningstillstånd, typ dans, demonstration mm. Med andra ord det följer den enskilde, skulle ett "jaktlag" erhålla tillstånd försvinner kontrollmöjlighet för PM vid utförandet av skottlossning. Därtill skulle det bli för billigt för jaktlaget med bara en ansökningsavgift. C 

Publicerat

Det var väl en 6-8 år sedan de plockade bort möjligheten att söka i grupp.

Publicerat

Nu är det ju inte alltid polis och kommun vet vad de sysslar med. Jag vet ett jaktlag som har ett tillstånd för hela jaktlaget. (Får dock ej ta in jaktgäster om jag förstått det rätt) alla namn på ett papper. Sedan har jag själv gästjagat på jakter anordnade av kommunen där jaktledaren samlade in namn och personuppgifter på alla som var med och skickade in till polisen i efterhand. Det var en polis med men det var inte han som samlade in uppgifterna. Detta var på en flygplats ifall det nu skulle finnas separata regler där. Men det borde väl i så fall vara hårdare regler. Jag postade vid ett tillfälle ca tio meter från banan...

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar. Vi kanske får rota i det där vad det lider. Kan vara värt att lägga några timmar om det finns en chans att man kan få till någonting på något sätt.

Publicerat

Absolut, nu hör till saken att jag svarar på vad regler/lagar anger, alt min personliga erfarenhet av myndighetspraxis/tillämpning, dvs mitt svar kan aldrig täcka in hur skinskattebergs kommun polis/jurist svarar på en tänkt ansökan, vad Henke anger ovan är fel/brott på så många nivåer mot regelverket att det är svårt att uttömmande ange dem alla. 

C

Publicerat
18 hours ago henke67 sa:

Nu är det ju inte alltid polis och kommun vet vad de sysslar med. Jag vet ett jaktlag som har ett tillstånd för hela jaktlaget. (Får dock ej ta in jaktgäster om jag förstått det rätt) alla namn på ett papper. Sedan har jag själv gästjagat på jakter anordnade av kommunen där jaktledaren samlade in namn och personuppgifter på alla som var med och skickade in till polisen i efterhand. Det var en polis med men det var inte han som samlade in uppgifterna. Detta var på en flygplats ifall det nu skulle finnas separata regler där. Men det borde väl i så fall vara hårdare regler. Jag postade vid ett tillfälle ca tio meter från banan...

Vilken röra

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Christian N sa:

Absolut, nu hör till saken att jag svarar på vad regler/lagar anger, alt min personliga erfarenhet av myndighetspraxis/tillämpning, dvs mitt svar kan aldrig täcka in hur skinskattebergs kommun polis/jurist svarar på en tänkt ansökan, vad Henke anger ovan är fel/brott på så många nivåer mot regelverket att det är svårt att uttömmande ange dem alla. 

C

Rätt approach! Det finns alldeles för många "Jag tror att det är så här" eller "Min kompis brorsas buksvåger sa att".

Publicerat

Kan nämna att jag efter Christians info blivit lite orolig för att polisen ju faktiskt har mitt namn (och namnteckning) på ett dokument som bevisar att jag varit med på något tvivelaktigt. 

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago henke67 sa:

Kan nämna att jag efter Christians info blivit lite orolig för att polisen ju faktiskt har mitt namn (och namnteckning) på ett dokument som bevisar att jag varit med på något tvivelaktigt. 

De kommer antagligen och hämtar alla dina bössor redan i morgon! ;)

Publicerat

Henke- du har inte gjort något fel/begått brott, iom att du var övertygad om att det var ok, jaktlagledaren å andra sidan, bär det fulla ansvaret för jaktens utförande. 

En allmän flygplats inom stadsplanerat område, ja det kräver en del tillstånd. 

Att popo har dina uppgifter tvivlar jag på men även om så är fallet, där lär inte ske något med dem. C