Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bjuda in jaktgäst från Tyskland? Utforma inbjudan.

Featured Replies

Publicerat

Hej. En person i vårt jaktlag har bosatt sig i Tyskland och behöver därmed en inbjudan till älgjakten.

Måste jag som inbjudande signera inbjudan? Vilket innebär att skicka pappret som brev, eller kan jag skriva den som ett mail?

För hur lång period kan jag bjuda in honom? En vecka? En månad?

Mvh H

Publicerat

Av vilken anledning krävs en sådan formell inbjudan? Är det några interna regler i ert jaktlag?

/Må

Publicerat
  • Författare

Den krävs för att han ska kunna föra in vapen med vapen pass. Personen har varit bosatt i Sverige och medlem i jaktlaget sedan många år.

Publicerat

Fattar ingenting .har han vapenpass får han väl röra sig "fritt " med bössorna inom EU?? 

Publicerat

Sverige (polis+ tull) godkänner inte vapenpasset som enda resehandling för utlandsboende utan man måste ansöka hos polisen om införseltillstånd, detta drabbar licenshandläggningstiden i region syd.

Publicerat

Ok, nytt vetande för mig (och alla utländska jägare som varit här på jakt)

Publicerat

Ja man har ändrat inställning under våren 17, en misstänksam person hade trott att det handlar om att störa/förstöra för den internationella tävlingsverksamheten. C 

Publicerat
  • Författare

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Inforselutforsel/Tillfallig-inforsel-av-vapen-till-Sverige-/

Sen kan jag tycka att det är lite hårt att jag som inbjudare ska fysiskt befinna mig på plats vid varje jakt tillfälle... samtidigt som bara en kontaktperson får anges. Bara att hoppas man inte är sjuk under älgjakten då :(

Hade ju i så fall varit bättre om vi varit i vartfall två personer. 

Herregud... det rör sig om en person som haft vapenlicencer i Sverige och varit bosatt här i en väldans massa år. Han törs knappt ta ett korvbröd, en tämligen skötsam person.

Som jag förstått det handläggs detta på Arlanda och borde väl inte drabba region syd.

Vi får väl se om det räcker med 30 universitets poäng i juridik för att få till en godkänd inbjudan :P

Publicerat
  • Författare

Hade han haft Mark i Sverige med jakt rätt hade det varit smidigare. Undrar just hur stor den behövt vara?

Hade det varit nog om han fått gå med i jaktlaget på en stugtomt?

Publicerat

Med nya fjällreglerna tillika så lär det inte vimla av italienare på svensk mark i år.

Publicerat
På 25 juni 2017 at 17:46 strävhår sa:

Med nya fjällreglerna tillika så lär det inte vimla av italienare på svensk mark i år.

Är det bra eller dåligt ??  Brukar det vimla av dom ?  Jag tänker mig att dom har spenderbyxorna på och kanske skapar inkomster ?? 

Obs: jag frågar för att jag inte vet ..

/P

Publicerat
6 hours ago culot sa:

Är det bra eller dåligt ??  Brukar det vimla av dom ?  Jag tänker mig att dom har spenderbyxorna på och kanske skapar inkomster ?? 

Obs: jag frågar för att jag inte vet ..

/P

Finns ställen som kallas litle Italy, kompisar som varit i Saxnäs bl.a. har upplevt det. Såklart drar de in pengar till landet och lokalbefolkningen, men frågan är vad dras gränsen för när lokala jägare har svårt att komma ut för att det är begränsningar.

Firade midsommar med en fjällnomad och han berättade om karavaner med norrmän som dragit in på "deras" områden, inte kul när det står 50 norskreggade bilar längs några kilometer väg. Inget unikt och många är historierna därom, själv har jag träffat på dem i Kirunas fjällvärld sittandes i samma chopper. Då var det norska läger lite varstans piloten pekade ut.

Mer utänningar än svenska jägare på flera ställen och många har gett upp, vi har ett ställe för skogsfågel som vi är pucktvåa jämnt för en radda grannar har bokat upp de första veckorna.

Gärna utländska jägare, men vi måste ha mer rätt rätt och förtur till vårt eget. Nåt som det ser ut att kunna bli nu.

Publicerat
1 hour ago strävhår sa:

Mer utänningar än svenska jägare på flera ställen och många har gett upp, vi har ett ställe för skogsfågel som vi är pucktvåa jämnt för en radda grannar har bokat upp de första veckorna.

Gärna utländska jägare, men vi måste ha mer rätt rätt och förtur till vårt eget. Nåt som det ser ut att kunna bli nu.

Gäller reglerna med "närmare anknytning" även skogsfågeljakten? Annars lär det väl bli riktigt besvärligt där nu... 

Publicerat
11 minutes ago Sun Flower sa:

Gäller reglerna med "närmare anknytning" även skogsfågeljakten? Annars lär det väl bli riktigt besvärligt där nu... 

Statens marker, där ingår även mkt skog.