Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som tagit valp från Raikukorven kennel?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Vi ska ta en jämtvalp från Raikukorven kennel och därför undrar jag om det är någon som tagit valp därifrån? Skulle vara roligt att höra om någon har några erfarenheter av den kenneln. Vi vet bara en som tagit valp därifrån och bara hört gott om dem, men skulle vara kul att höra av fler som tagit valp därifrån oxå..

//Annis

Publicerat

Hej kul att du tar en jämt valp,vet att Mats åke Renström har Denita och det är en duktig tik.

Krister Bergren i Jävre/piteå har Ilona men hon är väl född -05 eller -06 tror jag,så hon är ju ung men ring

Krister han är både kunig och trevlig. Har du någon hund nu?  Lycka till med valpen ;D

Publicerat
  • Författare

Ok, tack så mycket!  :)  De var båda undan Benita, vi har i första hand ställt oss på kö för att få en valp undan Janita och i andra hand efter Cenita. Iaf preliminärt, tikarna är på väg in i löp nu när som helst och de har inte bestämt sig för hanar ännu, så lite beror ju på det oxå.. Ska bli skoj med en valp igen iaf!!  :)  Vi har en jämte som fyller tre nu i januari, men bestämde oss efter att han vart skadad så gott som hela hösten att vi måste ha en till älghund. Blev inte mycket till jakt i år inte..  :(

Publicerat

Trist med skadade jyckar,jag vet :'(.  Först bröt tiken fram benet, då tängte jag ALDRIG mer ska jag ha för lite

hundar. Köpte en hane som startade som en dröm, 9 älgar första hösten på stånd och husse var i himlen.

Gick två jakt prov, strax före tredje slet han bort en hel tå och en gick av, vet ej hur ??? Så nu mera har jag

minst tre ;D  Vad har din hund för reg nr, nyfiken på alla Jämtar?

Publicerat
  • Författare

Hojja, usch vad trist!!  :( Vi hade funderat litegrann på att ta en valp, men först till sommarn hade vi tänkt, men när det blev en sån tråkig höst bestämde vi oss för att vi aldrig mer ska ha bara en älghund. Så vi bestämde oss för att börja söka en direkt för att få något vi känner är precis det vi vill ha. Vill inte vara med om en till höst som i år.. Nu lär väl våran kommande valp inte gå att jaga dess mer med till hösten iaf, men då vet man att man har en på gång iaf.. :)

Zebs regnr är S18198/2004

Publicerat

Tittade lite på stamtavlan, intresant vet du om det är någon mer i kullen som funkar?

Såg att han hittade en "stor skovel tjur" på ena provet :o  Colt 8)

Vet av 4 duktiga tikar som ska paras i vår, hör av dej om du vill.  Lycka till

Publicerat
  • Författare

Acke jagar i samma jaktlag och funkade inte alls förra året, men i år fick sambon skjuta älg för honom och efter det har han börjat funka bättre!  :)  Sen har vi hört av uppfödarn att Silver funkat bra, men annars vet jag inte.. Det är så tråkigt att ingen annan än vi är intresserade av jaktprov och utställningar.. :(  Skulle ju vara roligt att veta hur de går för de andra oxå..

Ja, nu har vi ju redan bestämt oss för att ta från Raikukorven.. men tack iaf.. :)

Har du oxå jämte eller?

Publicerat

Natuligtvis, ;)  Tre hanar och en blandis  ;D

Publicerat
  • Författare

Ja, oj, nu ser jag ju på bilden att det ju sitter en där.. :) Haha, var så litet så d syns ju knappt.. eller så är det jag som börjat få dålig syn..  Vad är d för vovvar då om man får fråga??

Publicerat

Sjch Such Sjungarkläppens Myllys S28834/2001  81st på stånd, stort sök,står i upp taget 8 av 10 gånger.

Sjch Fisktjärnlidens Mille S20935/2003  46st på stånd, mindre sök,bra på mindre marker,Står i upp taget 6 av 10 gånger.

7 mån Tjuvjägarens Krille  S37942/2006.  Blir mitt sommar jobb ;D

Publicerat
  • Författare

Ok, ska kolla dem, spännande!! :)  Oj, många älgar!!  :D

Publicerat
  • Författare

Kul att läsa jaktprovsberättelser!!  :)  Men hittar inga för din äldsta hund, bara själva resultaten.. :(  Vet du om det finns nånstans eller är det för länge sen för att man ska kunna läsa om det..

Har lillhunden din fått vara med ut i skogen nåt ännu??

Publicerat

Menar du Myllys?  Krille har varit i skogen på picknik  ;)

Publicerat
Menar du Myllys?   Krille har varit i skogen på picknik  ;)

Visst var det fina marker du gick på under KM-04?  ;)

Publicerat

Var söker du nånstans?  Skk, älg hund klubben, ???

Mycket fina, båda gångerna, var du där Norma??

Publicerat
  • Författare
Menar du Myllys?  Krille har varit i skogen på picknik  ;)

Ja, jag hittade inga provberättelser för de han gått utan bara resultat, men jag är int så inne på om d finns fler ställen där man kan hitta dessa... 

Publicerat
  • Författare
Var söker du nånstans?  Skk, älg hund klubben, ???

älghundklubben...

Publicerat
Var söker du nånstans?  Skk, älg hund klubben, ???

På KM-04 gick du på en av mina marker...

Vad har du gjort av Dio, tänkte när du  inte har nämnt något om honom här på jaktsidan?

Publicerat

Funkar för mej, kollade nyss ???  ??? ???  Tryckte du fel ;)

Dio, Gick två prov, första i väster botten, hittade kronhjort >:( Men Dio trivdes :D. Andra 78,5p sen sålde

jag honom till en jakt kompis. Han är envis som faaaaaaaaaan, släper först eftre 2-3 dyng. GPS ett måste ;D

Men jag jagar i bland med han ändå, nya ägaren fälde 11 älgar i höst, en stor!!!

Publicerat

Var det du som var väg visare på km åt mej, Norma???

Publicerat
  • Författare
Funkar för mej, kollade nyss ???  ??? ???  Tryckte du fel ;)

Dio, Gick två prov, första i väster botten, hittade kronhjort >:( Men Dio trivdes :D. Andra 78,5p sen sålde

jag honom till en jakt kompis. Han är envis som faaaaaaaaaan, släper först eftre 2-3 dyng. GPS ett måste ;D

Men jag jagar i bland med han ändå, nya ägaren fälde 11 älgar i höst, en stor!!!

gaaah, jag och datorer.. ingen bra kombination..  :D  Måst testa igen..  :)

Publicerat
  • Författare

Aaah, hittade iaf två berättelser nu, går ju bara sååå mycket bättre när man kollar på rätt sidor!!  :)  Haha, jag vet int var jag har vart och irrat egentligen...

Publicerat

Den roligaste prov berätelsen finns dock inte med pga 0-poäng. Gick gå med Myllys, han hittade älg på ett par sökrundor,

när han hade skallat i 85-88 min vart det tyst. Pejlade och hunden var kvar, väntade 20-30 min fortfarande kvar.

Jag började bli nervis att hunden blivit sparkad eller nå annat strul. Till slut var det bara att knalla dit,när jag och

domaren vär nära kom Myllys och var glad som satan. När man såg han, var det som han ville säja, kom ska du få se

vad jag har lyckats med. Följde hunden sista biten och där ligger en tjur sten död :o både jag domaren såg väl ut som

två knipholkar i fejset. Domaren trode garanterat att jag hade skadat älgen med flit. Men efter snack med polisen, jaktledare

och obduktion visade sej att älgen hade en gammal trafikskada på luftstrupen, så han fick för lite luft helt enkelt.

Men det provet glömer varken jag eller domaren ;) Det blev o-poäng och om prov, som gick bättre ;D

Publicerat
Var det du som var väg visare på km åt mej, Norma???

Nej, det var min farbror.

Mvh

Publicerat
  • Författare
Den roligaste prov berätelsen finns dock inte med pga 0-poäng. Gick gå med Myllys, han hittade älg på ett par sökrundor,

när han hade skallat i 85-88 min vart det tyst. Pejlade och hunden var kvar, väntade 20-30 min fortfarande kvar.

Jag började bli nervis att hunden blivit sparkad eller nå annat strul. Till slut var det bara att knalla dit,när jag och

domaren vär nära kom Myllys och var glad som satan. När man såg han, var det som han ville säja, kom ska du få se

vad jag har lyckats med. Följde hunden sista biten och där ligger en tjur sten död :o både jag domaren såg väl ut som

två knipholkar i fejset. Domaren trode garanterat att jag hade skadat älgen med flit. Men efter snack med polisen, jaktledare

och obduktion visade sej att älgen hade en gammal trafikskada på luftstrupen, så han fick för lite luft helt enkelt.

Men det provet glömer varken jag eller domaren ;) Det blev o-poäng och om prov, som gick bättre ;D

Haha, alltså vilken grej!! Är nog inte så många som vart med om nåt sånt.. Hunden måst ju ha vart stolt i tron att ha tagit kål på älgen helt själv!!  :D  Kan tänka mej att det är något som lär kommas ihåg!!  :)