Hoppa till innehåll

Lufttorka sidfläsk vid rökning


handersson

Recommended Posts

Hejsan!

Ny medlem här men har läst många bra ämnen om egenbyggda torkskåp för kött. Det är så att jag har byggt en varmrök för att röka alla möjliga olika typer av köttstycken. Det enklaste som jag valde att börja med var färdigrimmat sidfläsk, bara stoppa in tänkte jag. Tog 6 timmar i ca 90-110 grader att få upp den inre temperaturen till 77°C.

Smaken blev väldigt god men jag tycker att köttet var alldeles för vattnigt när vi skar upp det så jag undrar om ni har något tips på det? 

Några alternativ som jag ser är:

1. torka länge i kylskåp på galler före eller efter rökning

2. torka i torkskåp (förvaringslåda med en fläkt) före eller efter rökning

3. torka i ugnen

Vad är mest hälsosamt och ger det fastaste köttet i slutändan? Någon som har erfarenhet?

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago calski sa:

Ett problem kan ju har varit att det färdig rimmade köttet var injicerat med salt lag.

Det stämmer, trodde att det skulle torka ut. Är det lönlöst att försöka torka kött som legat i saltlag eller går det? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Färdigrimmat fläsk går jättebra att använda, rök vid högre temp 120-140 C. Din innertemp är bra, men högre yttertemp kommer få köttet att tappa vätska och dra ihop sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago handersson sa:

Det stämmer, trodde att det skulle torka ut. Är det lönlöst att försöka torka kött som legat i saltlag eller går det? 

Det går, annars tar du den här batchen till stekning (bacon).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag röker rimmad julskinka . Jag ligger på betydligt lägre temp i röken, ca 55-65º. Men då tar längre tid innan jag är nöjd med köttet. Ett och ett halvt till två dygn och då blir köttet torrare. Sen kan det utan problem ligga kvar i den avstängda röken en vecka eller två för ytterligare torkning. 

Jag röker dock inget under sommaren/rötmånaderna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...