Publicerat Augusti 11, 20232 yr Laikan han går runt och plockar blåbär, hoppas han äter mindre mat efter det. Har aldrig haft nån hund som tyckt om att äta bär på sättet här, men hjortron var han inte noga om. Blåbär,åkerbär och hallon sista är nog favoriten har det sett ut som.
Publicerat Augusti 11, 20232 yr Författare 4 minutes ago karelsk blandning sa: Laikan han går runt och plockar blåbär, hoppas han äter mindre mat efter det. Har aldrig haft nån hund som tyckt om att äta bär på sättet här, men hjortron var han inte noga om. Blåbär,åkerbär och hallon sista är nog favoriten har det sett ut som. Mina 3 eng. settrar åt både blåbär o hjortron. Dom plockade dom direkt från blåbärsriset och hjortronplantorna. Bra vitamintillskott för hundarna.
Publicerat Augusti 11, 20232 yr 2 minutes ago lsjonsson sa: Mina 3 eng. settrar åt både blåbär o hjortron. Dom plockade dom direkt från blåbärsriset och hjortronplantorna. Bra vitamintillskott för hundarna. Jo samma med den här han går plocka blåbär. Igår när vi eldade tunnan å hundarna hade tjorvat sig less, eller den andra hunden blev less så gick laikan å åt blåbär.
Publicerat Augusti 11, 20232 yr Författare 3 hours ago karelsk blandning sa: Jo samma med den här han går plocka blåbär. Igår när vi eldade tunnan å hundarna hade tjorvat sig less, eller den andra hunden blev less så gick laikan å åt blåbär. Smart laika som vet vad man kan äta om man blir hungrig i skogen.
Publicerat Augusti 13, 20232 yr Författare Jag har följt o sett hur ni plockar svamp. En del av er gör den mer eller mindre ren i skogen ser det ut som @sidelock i ett inlägg lite längre upp på den här sidan. Nu vet jag inte om han gör den ren i skogen eller hemma. Jag rekommenderar att ni som inte har en svampkniv köper er en för det underlättar arbete mycket hemma. Som ni ser så sitter det en borste uppe i andra änden och den har ni att borsta bort jord och småskräp med sådant som kan fastna på svampen. Jag förvarar den i handskfacket när jag åker ut i skogen ifall länsman skulle få för sig att stoppa mig, men sedan när jag åker hem så står kniven i hinken ihop med svampen.
Publicerat Augusti 29, 20232 yr Jag brukar plocka svamparna rätt "rena" ute i skogen normalt sett. Men sitter jag i en myggsvärm händer det att jag öser i det i korgen med lite mossa o sånt på köpet och rensar bort det hemma - det går bra det å Fruktansvärt med svamp ute nu, aldrig vart med om att bara snubbla över kantareller överallt förut!
Publicerat Augusti 29, 20232 yr Författare 4 hours ago sexfemåtta sa: Jag brukar plocka svamparna rätt "rena" ute i skogen normalt sett. Men sitter jag i en myggsvärm händer det att jag öser i det i korgen med lite mossa o sånt på köpet och rensar bort det hemma - det går bra det å Fruktansvärt med svamp ute nu, aldrig vart med om att bara snubbla över kantareller överallt förut! Det hände förut när jag bodde söder ut. Här uppe har jag aldrig hittat dom mängderna med kantareller eller annan svamp.
Publicerat Augusti 29, 20232 yr Just nu växer ju kantareller överallt. Till och med på grusvägarna här ute.
Publicerat September 1, 20232 yr Författare 1 hour ago karelsk blandning sa: Vad är detta? Har sett sen en vit ganska rund med små taggar på? Vet ej. Var sitter taggarna?
Publicerat September 1, 20232 yr 9 hours ago karelsk blandning sa: Vad är detta? Har sett sen en vit ganska rund med små taggar på? Jag tycker det ser ut som någon musseron. Kanske vårmusseron? Men taggar borde du i så fall inte hitta på den.
Publicerat September 1, 20232 yr Författare 1 hour ago karelsk blandning sa: Den med taggar är en annan. Det där ser ut som en röksvamp. Titta o läs i länken. https://www.google.com/search?q=Röksvamp&rlz=1C1CHBF_svSE981SE981&oq=Röksvamp&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABNIBCDQxMDNqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Publicerat September 7, 20232 yr Författare Jag såg ett gäng kantareller efter skogsbilvägen när jag var på väg till passet. Jag tänkte att dom får stå där tills vi bryter för lunch. Det blev en fin skörd.
Publicerat September 7, 20232 yr På 2023-08-09 at 11:30 sidelock sa: Stor skörd = en laddning svampkonserver.😊 Hur konserverar du svampen?
Publicerat September 7, 20232 yr Författare 1 hour ago karelsk blandning sa: Hur konserverar du svampen? Jag rensar den och skär ner den i mindre bitar och stekar deom i smör med lite svartpeppar. Kryddsättning efter egen smak. och sedan gör jag lagom stora paket i plastfolie när den har kallnat och lägger den i en större plastpåse i frysen så kan man ta fram efter behov till middag eller till kantarellmacka.
Publicerat September 7, 20232 yr 3 hours ago karelsk blandning sa: Hur konserverar du svampen? Jag förväller dem snabbt och använder sen en tryckkonserveringsgryta från all american samt recept för champinjoner.
Publicerat September 9, 20232 yr Författare 1 hour ago karelsk blandning sa: ?? Kan vara röd flugsvamp. Kan variera lite i färg beroende på årstid. Se bilder i länken. https://thort.se/blog/tag/rod-flugsvamp/
Publicerat September 14, 20232 yr Författare Jag o frun har varit till skogs en sväng idag i finvädret o garanterat myggfritt i nordanvinden. Vi behövde komplettera lingonen med ca 8 l för att vi ska klara oss till nästa år och sedan blev det en sväng förbi ena kantarellstället och där var det gult med kantareller i varienerande storlek. Det var nog dom sista kantarellerna för det här året. Givetvis så var det kaffe med bullar med på turen också.
Publicerat December 19, 20232 yr Tror aldrig jag varit med om så mycket svamp någonsin. Karl johan, trattkantarell och världens dyraste svamp. Inte vågat mig på att smaka den. Tycker den luktar som stövelinläggen i jaktstövlarna blandat med det billigaste och sliskigaste rakvatten man hittar.
Publicerat December 19, 20232 yr Författare 3 hours ago Nils l sa: Tror aldrig jag varit med om så mycket svamp någonsin. Karl johan, trattkantarell och världens dyraste svamp. Inte vågat mig på att smaka den. Tycker den luktar som stövelinläggen i jaktstövlarna blandat med det billigaste och sliskigaste rakvatten man hittar. Det har verkligen varit ett bra svampår i höst.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.