Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna 1900 hybrid/ Nu CG 1900 custom

Featured Replies

• Svar 65
  • Visningar 14,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tack tack. Jo systemet känns helt rätt och när vi tapea ihop bössan så kändes den så rätt! Tanken är att göra framstocken smalare precis so PO stenmark gjorde med vapentidningens 1900 i 300 win o

• Projektet har legat på is ett tag. Men utan hund får man sysselsätta sig på annat vis. Fick kornfoten på plats. Behöver en ny skruv då en inte gick att rädda. Siktbladet som ska dit. Har int

• strävhår
    strävhår

Packtejp, du är min hjälte!

Posted Images

Publicerat

Fasiken vilken FIN bössa det blir...och ännu har vi ju inte sett slutresultatet!!! B)

Publicerat

Grattis till en klassiker det där blir en rolig pang!

Pass upp bara så Dansken inte Lagar sönder den! B)

Publicerat

Glömde bort i förra inlägget att Danskens stubbe borde klassas som kulturminne!

Dessutom borde kulturbidrag utgå då konsten som fixas till i den där verkstaden är fantastisk! :wub:

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jag har avstyrt projektet efter en diskussion med frun. Och hon har rätt måste ha en färdig bössa. Lite surt då jag hade byggt bössan klar i minnet.

Berätta för kompisen över en kaffekopp då han fråga hur de gick med försäljning av de övriga 4 projekten som aldrig blev klara:unsure:. Han visste precis vad han skulle sätta kniven han;) inge medhåll här heller:huh:

Berätta hur jag tänkt att projektet ska se ut. Rakkolv, rödbakkappa, ebenholts framknopp express riktmedel och vit korn. Korn ramp med ring. Rembygelfäste med ring runt pipan. En allround kaliber. 8x57 är ju kanske ingen allround kaliber direkt?

Efter lite letande av kompisen har jag nu hitta en 3006 från 1976 så den är licens ansökan inskickad på. Blir perfekt allround bössa och reserv.

Dock saknades stock bultar så efter samtal med bössmakaren i veckan låg bultarna i lådan igår.

S

Publicerat

Ajdå, trist när du sett fram emot drömbössan. Har du sålt bössan eller ligger den bara på is så du kan köra vidare på den lite längre fram?

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Holz sa:

Ajdå, trist när du sett fram emot drömbössan. Har du sålt bössan eller ligger den bara på is så du kan köra vidare på den lite längre fram?

De var bössan Dansken hade ute. Men efter mycket velande ransaka jag mig själv. Så den fick vara. Då jag behöver en färdig bössa jag kan bygga på lite då pch då.tack vare kompisen vaska han fram en 1900 i 3006. 

Och så här i efterhand passar kalibern bättre till de den ska användas för. Då de finns fabriksladdad ammunition från 110 grain till 220 grain. Och vart man än åker i världen så finns 3006 typ. Desutom är den med lätta kulor en mini magnum. För typ Skottland efter stag.Som är grundmålett med bössan.

Här hemma ska den vara min pass bössa och reserv till R93an.

När bössan kommer hem ska jag skjuta in den så den är funkis till vintern. I vår ska kolven göras rak och få en ny bakappa. 

Tänker inte stressa.

S

Publicerat
45 minutes ago hs_merkel sa:

De var bössan Dansken hade ute. Men efter mycket velande ransaka jag mig själv. Så den fick vara. Då jag behöver en färdig bössa jag kan bygga på lite då pch då.tack vare kompisen vaska han fram en 1900 i 3006. 

Och så här i efterhand passar kalibern bättre till de den ska användas för. Då de finns fabriksladdad ammunition från 110 grain till 220 grain. Och vart man än åker i världen så finns 3006 typ. Desutom är den med lätta kulor en mini magnum. För typ Skottland efter stag.Som är grundmålett med bössan.

Här hemma ska den vara min pass bössa och reserv till R93an.

När bössan kommer hem ska jag skjuta in den så den är funkis till vintern. I vår ska kolven göras rak och få en ny bakappa. 

Tänker inte stressa.

S

Ah, ok. Har faktiskt också suttit ett tag och lekt med tanken på antingen en Tikka M65 eller en 1900 i just 8x57. Förstår inte att de inte kamrade dem i den kalibern redan från början. Tror det skulle kunna bli en riktigt lyckad kombo, särskilt med en individanpassad kolv. :)

Tyvär saknas de ekonomiska medlen nu när jag går som föräldraledig, men annars vette katten om jag kunnat lyckas hålla mig från att skicka ett PM till Dansken! :lol:

30-06 är faktiskt ingen dum kaliber den heller och för en 'do it all'-bössa tror jag man kommer väldigt långt med den. Fördelen för en annan som inte började med jakt och skytte förrän i vuxen ålder är att jag inte hyser några av de fördomarna om gubb-06:an som många andra tycks göra. :)

Publicerat
9 hours ago hs_merkel sa:

och reserv till R93an.

B):D

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Holz sa:

Ah, ok. Har faktiskt också suttit ett tag och lekt med tanken på antingen en Tikka M65 eller en 1900 i just 8x57. Förstår inte att de inte kamrade dem i den kalibern redan från början. Tror det skulle kunna bli en riktigt lyckad kombo, särskilt med en individanpassad kolv. :)

Tyvär saknas de ekonomiska medlen nu när jag går som föräldraledig, men annars vette katten om jag kunnat lyckas hålla mig från att skicka ett PM till Dansken! :lol:

30-06 är faktiskt ingen dum kaliber den heller och för en 'do it all'-bössa tror jag man kommer väldigt långt med den. Fördelen för en annan som inte började med jakt och skytte förrän i vuxen ålder är att jag inte hyser några av de fördomarna om gubb-06:an som många andra tycks göra. :)

Har hatat 3006, men som allround är den svårslagen. Och de finns ammunition över allt. Fråga man efter 308win är de oftast slut.

S

Publicerat
2 hours ago hs_merkel sa:

Har hatat 3006, men som allround är den svårslagen. Och de finns ammunition över allt. Fråga man efter 308win är de oftast slut.

S

Nä, som allrund är den nog svårslagen. Vad jag förstått av de handlare jag pratat med så är .308 den kaliber nästan alla väljer idag så då rycker väl ammunitionen rätt snabbt också tyvärr.

Men var kommer denna utbredda aversion mot 30-06 ifrån egentligen? :)

Är det för att den var så vanlig förr att den helt enkelt blev tråkig för de som längtade efter något mer exotiskt? Eller är det pga av indoktrinering i tidig ålder av de äldre jaktgubbarna som Guds gåva till jägaren?

Publicerat
1 hour ago Holz sa:

Men var kommer denna utbredda aversion mot 30-06 ifrån egentligen? :)

Utan att veta skulle jag tro att Hva 1640 med originalkolv och kikarsikte har skrämt mången att tro att det är 30-06 är fruktansvärd att skjuta med, och sen har det blivit en "sanning" om kalibern.

Publicerat
11 minutes ago TekDr sa:

Utan att veta skulle jag tro att Hva 1640 med originalkolv och kikarsikte har skrämt mången att tro att det är 30-06 är fruktansvärd att skjuta med, och sen har det blivit en "sanning" om kalibern.

Tror du har kommit väldigt nära sanningen där.

Mina första skott med studsare var med en dylik plus en dunjacka så anlägget var inte bra. Jag hade en blå axel i 3 veckor.

Men som allround så är 30-06:an svårslagen.

En 30-06 med en 2-12x50 borde vara den ultimata allrounden? 150gn för längre håll och valfri +200 för de kortare (får man de att samma skjuta så!)

//Danielj

Publicerat
  • Författare

I mitt fall är att varenda gubbe har en, Laddad med Alaska och inge annat funka! Sen att vid 9 års ålder sköt jag med en en 1640 i 3006 liggande med en pecar på. Efter de har jag haft ett agg mot dem. 

Sen provade jag en 3006 i en r93 och jäklar vad fin den va. Sen när jag försökt få tag i jaktmatch till älgbanan och de var slut 2 år i rad i 3 butiker då ledsna jag!

Sen är den oslagbar på utbudet med ammunition i världen.

150 grain SST lär bita bra på allt från 0m till 250m. 

Kikare blir till en början en Leupold vx II 1-4x20 sen tänkte jag en 1,7-10x42 men de tar vi då.

S

Publicerat

Ok, lite som jag misstänkte då. Var lite inne på rekylen i en 1640, men med tanke att folk skjuter betydligt mer hårdsparkande kalibrar tycker jag det är lite förvånande. Får övertala kompisen att sätta på en kikare på sin 1640 så jag får känna hur den är att skjuta med.

Publicerat
På ‎2017‎-‎09‎-‎16 at 09:52 hs_merkel sa:

Jag har avstyrt projektet efter en diskussion med frun. Och hon har rätt måste ha en färdig bössa. Lite surt då jag hade byggt bössan klar i minnet.

Berätta för kompisen över en kaffekopp då han fråga hur de gick med försäljning av de övriga 4 projekten som aldrig blev klara:unsure:. Han visste precis vad han skulle sätta kniven han;) inge medhåll här heller:huh:

Tråkigt att du fick ge upp projektet, vi som redan väntade på vilken finish du skulle ha träbiten, och vilken termos och vilket fäste till den du skulle välja!

Kompis och kompis föresten endera har du ett samvete (Lite fläckat kanske med 4 ofärdiga projekt) ;)

eller en "kompis" som är i maskopi med hustrun!:(

Jaja hoppas du fixar ett riktigt drömpang bygge en annan gång!

Har själven CG 1900 30.06 ibland har man tur och träffar med en sådan ocksåB)

Publicerat
  • Författare
40 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Tråkigt att du fick ge upp projektet, vi som redan väntade på vilken finish du skulle ha träbiten, och vilken termos och vilket fäste till den du skulle välja!

Kompis och kompis föresten endera har du ett samvete (Lite fläckat kanske med 4 ofärdiga projekt) ;)

eller en "kompis" som är i maskopi med hustrun!:(

Jaja hoppas du fixar ett riktigt drömpang bygge en annan gång!

Har själven CG 1900 30.06 ibland har man tur och träffar med en sådan ocksåB)

Projektet kommer rulla vidare men istället för 8x57 så blir de 3006. Konceptet kommer att vara samma. En blandning mellan Safari och rigby highland 275 som tidigare nämnts.

Då 3006 inte var så dyr blir de mer över till bygget. Har fått pris på en grade 3 kolv men ska fundera på de. Tänker inte stressa detta ska bli bra och klart!

S

Publicerat
På ‎2017‎-‎09‎-‎17 at 22:04 hs_merkel sa:

Projektet kommer rulla vidare men istället för 8x57 så blir de 3006. Konceptet kommer att vara samma. En blandning mellan Safari och rigby highland 275 som tidigare nämnts.

Då 3006 inte var så dyr blir de mer över till bygget. Har fått pris på en grade 3 kolv men ska fundera på de. Tänker inte stressa detta ska bli bra och klart!

S

De ä bar å åk!

Lycka till, de är fina saker!

Blir sugen själv men har självinsikten att det troligen tar lååång tid, för lång tid för mig att bli klar!

30.06an är den färdig som den är för höstens jakt ?

Kommer du ha den som vårens projekt?

Publicerat
  • Författare
43 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

De ä bar å åk!

Lycka till, de är fina saker!

Blir sugen själv men har självinsikten att det troligen tar lååång tid, för lång tid för mig att bli klar!

30.06an är den färdig som den är för höstens jakt ?

Kommer du ha den som vårens projekt?

Japp.

Jo gillar 1900 men inte kolvarna, men inge inte en rasp kan lösa!

Kör men ha en reserv bössa.

Ja den är klar. Lämnade stockskruvar idag. Blir en liten leupold 1-4x20 monterad i leupold qr. Så någon jakt lär de bli? 

Jo i vår kommer sågen sättas i kolven. Om de inte blir affär på en kolv vid bössmakaren då de blev en slant över.

Skulle gå på nästan halva nya kolven att lämna bort och göra den rak så ska försöka låna en bandsåg och prova själv.

S

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

20170731_222606.thumb.jpg.5bcaf524d4e8b6ac7025897b463e2080.jpg

Kom lite grejer idag. Får se om de blir dessa riktmedel? Lurar på vit korn och ett v blad fast gult? Men får se? Express hade varit kul men då blir höjden fel.

S

Publicerat

Trevligt att du börjar samla ihop lite godsaker!

Börjar bli ohälsosamt sugen själv, men Nej nej inte dra på mig mer än jag har att göra, i alla fall inte före jul:huh:

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Var ett tag sen prostata racern kom hem. Har inte skjutit in den men kanske hinner i mellandagarna? Låg bra med den lilla 1-4 från leupold. Måste beställa ny kornfot då den jag hade var fel dimension. 

20171222_185746.thumb.jpg.391b2f049e617c6849dddae6d4312b38.jpg

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har stått och rykt i spaken på denna och den har inte i närheten av slutstycks gång som de andra 1900 jag ägt?

Ska prova att göra rent men tror ändå inte att de hjälper?